Olen hankkimassa ensimmäistä pyörää. Budjetti keikkuu noin 4000-5000 euron haarukassa. Joten käytetty mutta vähän ajettu on etsinnässä. Lähinnä olen hakenut Viragoa, Savagea, Intruderia, Marauderia, mutta onko jokin custom erityisesti hyvä ajaa tiellä. Mistä löytyy ajoasento, jossa viihtyy. Etsin ensin alle 650cc kuution pyöriä, mutta pohjolan uuden vakuutuksen ansiosta isommatkin käyvät. Antakaapa hyviä neuvoja ja mikseipä osotteitakin, mistä löytyy edullisesti pyöriä. email. makke71@netti.fi
Tästä tulee varmaan kirjavia vastauksia... rehellisestihän mikään customi ei ole _oikeasti_ hyvä matkapyörä, jos ei supersportitkaan. Moni pärjää kummallakin tyypillä silti. Se pitää vain kokeilla. Aika paljon riippuu nyt siitäkin, miten taitava olet korjailemaan, silloin voit ottaa luokassaan halvan pyörän ja riskin rempata useammin.
Klikkaa aluksi vaikka tuota: Motopalsta
Tee piiiiitkä koeajo hyvällä kelillä. 50 km:n jälkeen tunnet joko tutuksi tai sitten ei.(makke71 @ Joulu. 13 2005,22:57) kirjoitti
Itse koeajoin viime hankintaa n. 70 km. Valinta osui oikeaan l. vaihdoin mukavampaan.
Sen tunsi viimeistään silloin, kun ajoin yhdessä vuorokaudessa n. 920km.
Mopo on FLTC vm.84 hyvällä lestalla. Toisaalta ko. malli ei sovi täysin sinun budjettiin. Mutta nämä on vain omia kokemuksia.
Olen koeajanut Intikkaa sekä Matadoria, sekä VX1600:sta. Kaikki tuntui mulle tapille (176cm) sopivilta ja mukavilta n. 30 km:n koeajolla.
Mutta yksi ylti yli muiden.
Pysytään hengissä kesä kerrallaan
Niinpä. Viime kesänä kun kurvasin vanhalla matkalehmällä Oulun asuntomessujen parkkiin (oli muuten hyvin järkätty pyöräparkkeraus ajokamppeiden säilytyksineen), tuli yhden järjestysmiehen kanssa (yllätys) puhetta pyöristä. Suositteli herrasmiespyörän (?) eli customin hankkimista, johon minä että "eihän sellaisella voi tien päälle lähteä". Oli kuulemma viimeksi käynyt Espanjassa tuolla laitteellaan, joten totesin, että customit ja maantiekelvottomuus on yhtä totta kuin se, ettei 80-luvun isoa Hondaa saa mutkissa kääntymään.(HarriS @ Joulu. 13 2005,23:34) kirjoitti
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01
Custom on loistava matkapyörä semmoiselle, joka on ”custom-henkinen”. Customin puikoissa istuu helposti semmoisia 10-tuntia, 800 km, päivästinttejä.
Oma fysiikka: pituus, paino, jne, vaikuttaa asiaan. Isolle isompi pyörä. Savage on yksmukinen fillari, jota en suosittelisi matkamopoksi; muuten hauska.
Virago on hyvä aloituspyörä, jos olet keskim. pienempi.
Ohje, jonka sait: heitä pitkä lenkki, on hyvä, jos ajokokemuksesi riittää. Iso pyörä tarvii käsittelytaitoa.
Suuntavakaus on pitkillä matkoilla merkittävä avu, siksi on tehty ”choppereita”. Tutki akselivälejä. Suuntavakaus ehkä on Viragon heikkous, joka vastaavasti on ketterämpi kaupungissa.
Yks lähde: http://www.nettimoto.com/simple_....plate=3
... jotain piti muistaa
Kohtuu rauhallisessa ajossa custom on varsin mainio peli ja hitassa kruisailuissa jopa erinomainen. Ajoin Magnalla pari vuotta sitten 5000 km kolmessa viikossa Eurooppaa kiertäessäni eikä ongelmia ollut mitään. Siirtymätaipaleilla matkavauhti oli luokkaa 150-160 km/h, joka sujui ilman mitään ongelmia. 200 km/h oli jo sit aivan liikaa eikä ajo ollut enää nautittavaa.
Vanhemmat customitkin ovat keskimääräistä luotettavampia pelejä, joten valinta on siitä eteenpäin lähinnä makuasia. Koeajo on sen vuoksi enemmän kuin tärkeää. Itse tosin Magnan ostin kylmien tyyppien perusteella eikä sitä ostosta ole tarvinnut katua.
Customeissakin on tehoeroja, joten mieltymykset sen suhteen vaikuttavat myös valintaan. Esim. Magna on ns. tehocustom eli jollei pelkkä rauhallinen kruisailu riitä tyydyttämään ajohaluja niin se on yksi varteenotettava vaihtoehto. Tosin ei ihan taida sopia tuohon hintahaarukkaan.
Ajoasentoja pystyy muokkaamaan aika helposti mieluisaksi esim. vaihtamalla stongan sopivaksi tai asentamalla siirtosarjan ym.
Paatuneena R-kuskinakin jouduin viran puolesta ajamaan männä kesänä lenkin C800 Suzukilla ja ihme kyllä se oli pappatunturipleksin kanssa aivan sairaan hyvä peli jokottamaan ettepäi.
-Toinen hullunhauska oli VZ 1600.
Tosin uusissa menee hinnat pitkälle, mutta kokemuksena yleensä voipi sanoa, että oliskohan ne kehittynyt kuitenkin sitten viime koeajojen 10v takaperin...
EE-Speed tekee hyvin.
Omassa porukassamme on yksi VN 800 Classic, jota olen itsekin kokeillut tien päällä ja takapenkille asennetun tavararullan toimiessa selkänojana ja sopivalla plexillä varustettuna pyörä on aivan loistava matkailulaite ainakin niin kauan kuin suoraa tietä riittää. Eikä ajorupeamista tule ainakaan puuduttavia kun se oitää tankata aina reilun 200 km välein. Ketjuvetoisena ja ilman keskítukea aiheuttaa hieman enemmän päivittäistä ohjelmaa.
Nyt tuossa uudemmassa 900-mallissa on korjautunut molemmat puuteet kun on isompi tankki ja hihnaveto.
Sama kaveri ajoi aiemmin Virago 535:lläkin Euroopan reisuja. Kysehän on lopulta makuasioista.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Matkacustom... joopa joo... no, onhan sellaisiakin:
Kawasaki Classic Cruiser on tehty juuri sellaiseksi, Yamahalla on se RoadStar (joku Star kuitenkin, korjatkaa jos muistini pätkii), HD:llä on muutamakin matkamalli. Löytyy varmasti muitakin.
Eli tuollaisia on tarkoitukseen tehty, siitä vaan valitsemaan. Toisaalta jokaikinen moottoripyörä on matkapyörä, se on vaan asenteesta kiinni.
antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
Taannoin kun itsellä oli semmoinen 535:nen, niin rupesi pidemmillä siivuilla vauhti päällä rassaa se, että joutui jalkoja jännittää sisäänpäin koko ajan, kun tuuli niitä halusi levittää.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
OT: Siitäkös se onkin tyttöpyörän nimen saanut(kane80 @ Joulu. 14 2005,11:32) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
Sori![]()
Itse hankin ekapyöräksi XV 1100 Viragon. Näiden pyörien hinnat on aika kohtuullisella tasolla. Pyörä on helppo käsitellä ja kyllä sillä matka-ajokin onnistuu. Pleksi ja siirtosarja mukavoittavat matkan tekoa kummasti. Hauskinta matkan teko on kuitenkin kohtuullisen alhaisilla nopeuksilla ( 80 - 100 km/h). Yli 120 km/h nopeudet vähän tuppaavat riepottelemaan mutta kyllä sillä mukana pysyy hyvin motarillakin.
Ei kun koeajolle ja valitsemaan sellainen pyörä joka itseäsi miellyttää.![]()
![]()
Suzuki GSF 1250SA -08
Tommonen -joskin Vulcan, eikä peltiheikkimalli, on mullakin naftaliinissa lopullisia pappapyöräaikoja varten. Aikanaan sillä tuli pyörittyä jopa Prahassa, ilman ongelmia.(r1150r @ Joulu. 14 2005,10:26) kirjoitti
Siitä tarjotaan nykyisellään niin vähän vaihdossa, etten ole luopunut, vaikka toinen pyörä on ollut varsinaisena ajopyöränä jo pitkään![]()
... jotain piti muistaa
Customeissa ei ole muuten mitään vikaa matka-ajossa kuin tyypillisesti turhan pieni polttoainetankki. Matka-ajossa tommoinen alle 200 km toimintasäde vaikuttaa reittisuunnitteluun. Nykyisellä mopollani voin vedellä reilusti yli 400 km:n siivuja, joten ei tarvi joka huoltsikalle pysähdellä.
Naulan kantaan, mutta siihen saa niin kivuttomasti vaikka tavararullaan semmoisen 1,5 l:n bensapullon mukaan. Väinössä on 15-litran tankki, jolloin lähestytään sitä 300 km:n sädettä -ainakin pullon kera(Anttoo @ Joulu. 14 2005,13:09) kirjoitti
![]()
... jotain piti muistaa
Kumma juttu että unohdetaan useasti muitakin olevan kuin jaappanilaisia. Kaikissa koeajoissa sekä käyttäjien puheissa esiintyy esim Moto-Guzzi erittäin hyvänä ajaa. Omaa kokemusta on california mallista, joka oli itselleni melkoinen positiivinen yllätys. Pienempi Nevada ottaa hyvin myös matkapyörän paikan, pienen kulutuksen vuoksi myös tankki riittää kohtuullisesti.
Kannattaa ainakin kokeilla.
edit: Huomasinpa Nevadan koeajo pdf-tiedostona :edit
Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.
" että customit ja maantiekelvottomuus on yhtä totta kuin se, ettei 80-luvun isoa Hondaa saa mutkissa kääntymään."
eli se on totta.![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Isällä oli ennen tommonen Moto Guzzi California 3. Se oli kait ihan hyvä matkantaittoon, tai ainakin siinä oli iso tankki ja tilava ajoasento. Toi on kyllä sit jo ehkä turhan iso ja painava ekaksi mopoksi jos ei mitään kokemusta vielä ole. Ja toisaalta Guzzistin oikeastaan täytyy tuntea moponsa ja rasvata toisinaan näppinsä. Eli ehkä joku pienempi japski ois ns. harjottelupeliks passelimpi.(Länskäri @ Joulu. 14 2005,14:00) kirjoitti
TL1000R
Samanmoisen hankinnan tein -98. Kolme kesää kärvistelin ja sitten luovuin. Meikäläisen fysiikalle 150 km yhteen soittoon oli maksimi ja jo 200 km kohdalla alkoikin olla mopolla jano. Vähän tökkivää matkanteko siis oli.(jammu @ Joulu. 14 2005,11:53) kirjoitti
Muuten tykkäsin ja kyllä silläkin reissattiin, mutta parempiakin pyöriä matka-ajoon löytyy. Kamalin kokemus taitaa olla 1400 Intruder, jollaista joskus maantiellä kokeilin. 1100 Virago oli siihen verrattuna todellinen matkapyörä..
Tuossa basic mainitsi: "toisaalta jokaikinen moottoripyörä on matkapyörä, se on vaan asenteesta kiinni"
Onhan se niinkin, mutta on se kiinni kuskin koosta ja fysiikastakin. Siinä ei paljon asenteet auta, jos jalat puutuu ja selkä jumiutuu..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Liian usein tuntuu unohtuvan, että näitä vehkeitä voi myös muutella sopivammiksi! Aika säkä pitää olla, että on ihan just sopiva heti. Tuollaiset kommentit "kokeilin kerran ja oli hirveä" ovat minusta täysin turhia, kun on todennäköisesti ihan erikokoinen kuski ja pyörän kilkkeet kuin lukijan mahdollisessa ostoehdokkaassa.
Esimerkiksi mulla ei ole mitään vaikeutta pudotella pikkuintikalla koko tankillista yhtä soittoa. En silti yritä suositella sitä yleisesti hyväksi matkapyöräksi kaikille. Näinkin päin se on osattava ajatella, vaikka omakehu onkin usein herkässä...
Minulle on moni Guzzi -kuski sanonut, että MG ei ole custom -pyörä(Länskäri @ Joulu. 14 2005,14:00) kirjoitti
Matkailu on todellakin kiinni asenteesta, ei niinkään kalustosta. Eurooppaa on kierretty nappularenkaisillakin peleillä eikä vain sorateitä etsien. Yleensä alla on oltava jonkinmoinen yleispyörä vaihtelevaan ajoon, itse löysin sen itselleni oikean perinteisestä nakupyörästä.
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Parempi mielestäni olis sanoa, että customit pitää, jopa täytyy muutella sopivammaksi.(HarriS @ Joulu. 15 2005,14:59) kirjoitti
1100 Virago ei vaan mieleiseksi muuttunut, vaikka muutoksia teinkin. Pientä parannusta toki, mutta ei hyvä minulle, vaikka jollekin muulle voi ollakin.
Toisaalta taas esim. "mikävaan" tavallinen nakupyörä soveltuu muutoksitta suurimmalle osalle...
Jos heitit mulle tuon "kokeilin kerran ja oli hirveä", niin totean vaan, että alkuperäisvarustuksessa se intikkakin oli ja mielipide ei muuksi muutu.
Jos matkakäyttöä ajatellaan, niin useimpien customien tankki on todellakin onnettoman kokoinen. Ja jos parista sadasta kilsasta puhutaan, niin ei sellaisen matkan tekeminen yhteen soittoon saa tuottaakaan vaikeutta - ei millään mopolla.
Totesin vaan, että mulle jo 150 kilsassa alkoi paikat puutua, arvaa vaan mitä teki >500 km..
Ei kyykkykään sovellu mulle matkapyöräksi, onhan noita kokeiltu ja jalat kramppaa hetkessä. Muutenkin ajoasento sopii mielestäni paremmin radalle ja reippaaseen ajoon mutkatielle. Matkapyöräksi en hankkisi - mutta kyse on vain mun fysiikasta ja tämä on vain oma mielipide.
Jos miettisin MINULLE ja MATKAkäyttöön sopivaa custom-henkistä pyörää, niin Moto Guzzi olis todella varteenotettava vaihtoehto.. "Kerran kokeilin" ja lähes ihastuin, kaupatkin olis varmaan tehty, jos kauppias olis ollut hieman aktiivisempi..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Customit ja niiden ajettavuus.
Olen pappa-ikäinen (58) uusiomotoristi. Eka pyöräksi ostin 250 cc Hyasung pyörän. Elämäni paras kauppa-olen hengissä.
Kaksi kesää ajelin jopa pari kertaa Virossa. Vaihdoin sen paljon
parjatussa Cycle Woldissa Moto Guzzi Nevadaan. Kauppiaassa ei ongelmia. Olisittepa nähneet suupieleni Nevadalla ajellessa.
Pyörä on helppo ajettava. Pieni tankki ei ole haitta, saapahan
vetreyttää vanhaa kroppaa. Voima/taitosuhde on kohdallaan.
Kaverit ihmettelivät miksi en ostanut isompaa pyörää. Mihin minä sellaista tarvitsisin. Pyörässä oli iso fleksi, joka toimi nopeudenrajoittajana. 750cc piti pyörän hyvin liikenteen joukossa moottoritiellä. Niitä kyllä pyrin väistämään, ajan mie-
luummin pikkuteitä. Olen näillä palstoilla ihmetellyt kuinka poliisi
on vihollinen ja antaa sadan kilometrin ylityksistä sakon ja ottaa vielä kortinkin. Voi voi sentäs. Suomessa on ratoja jossa
voi rauhassa ajella pusikkoon. Ei ainakaan saa kukaan muu kipeätä. Kaksi kesää tuli ajeltua vm 2000 Nevadalla ja viime syksynä vaihdoin Moto Italiassa uuteen Nevadaan.Odotan 58:tta kesääni malttamattomana ja retkiä balttiaan. Ajelen hyvän kaverin kanssa, jolla on 1100cc Shadow. Hyvin ajo sujuu
Kimpassa. Tunnustakaa vain itsellenne ajotaitojen puutteellisuus, ne eivät kuutioista parane. 39 vuotta raskaan
liikenteen kuljettajana toiminut
Osa-aikainen maanviljelijä, mielipiteeni ovat omia ei välttä-
mättä oikeita, kun kuulun kukkahattuihin
Kawasaki EN 500 vm.98 ylöspäin. Rupeaa saamaan tohon 4-5000€ haarukkaan 10-20tkm ajettuja. Ja 50hv rivikakkonen riittää kustomiin hyvin.![]()
Honda CRF 250 L
väinö vn15 siinnä matkapyörä parhaimmillaan puhun vaan
vuosiluvusta 95siittä alaspäin yli 35tkm tuli näin selkävikaisenakin
ajettua,ei ole viellä tuon voittanutta itsellä ollu,tai melkeen
sillä tuo gtr1000 on parempi matkapyöränä mutta vanha VÄINÖ
on ajoasennoltaan parempi (siis minulle),tuossa A- mallissa
oli isompi tankki ja parempi satula kuin se eli B-mallissa. vielä kun siinnä on pieni tuo etujättö oli mukava kurvaillamutkatietä
ja mikse kaupungillakin ku on siunaantunut tuota ruistakin ranteeseen;) .
Olen ajanut seuraavilla keskikokoisilla kustomeilla:
- Virago 535
- Savage 650
- Kawa EN 500
- Suzuki 750 Intruder
- MG Nevada 750
ja isommista 1500 VN ja 1400 Intru
Matka-ajoon käyvät kaikki jos mikä sopii fysiikalle.
Viragossa on liian pienikokoinen ja ei sovellu kaksi päällä ajoon ajoasentomuistuttaa kottikärryn lykkäämistä
Savage on yhdelle ihmiselle sopiva alitehoinen paukutin.
Kava on 500:ksi tilava, hyvä ajettava ja menee siinä missä muutkin.
750 intru on tämän keskisarjan ykkönen.
Nevadassa miellyttävä moottori, surkeat ajo-ominaisuudet ja ajo-asento aika karmea.
Eli jos noista pitäisi valita niin joko EN tai 750 Intru
Taivas saa odottaa
Totuus löytyy täältä.
TÄTÄ kuvaako tarkoitit?(mammoth @ Maalis. 12 2006,19:42) kirjoitti
mikähän TOTUUS sieltä pitäis löytyä,sen verra olen tuota ko(mammoth @ Maalis. 12 2006,20:42) kirjoitti
yörää
siis 1400 intikkaa koettanut että on kyllä yksi huonoimmista (mitä olen ajanut) customeista mitä ole koettanut,on meinaan mutkatiellä niin vaarallinen vehje ei taitu ei sitten millään siitä on "nautinto"
kaukana,hyvä kuntoilu vehje se tietysti on sillä varmasti pysyy
hiki yllä joko pelosta tai ylimääräisestä vääntämisestä.
muuten tuo intikka kuuluu customien "aateliin" ja rakentelu kohteena mitä otollisin pyörä sillä siihen jos johomkin löytyy
jos jonkimmoista härpäkettä,mutta matkapyöräksi se ei kyllä
sovi.
Nyt etsittiin pienempää customia ja omien kokemusten mukaan 750cc Intru on todella hyvä ajaa, kun vertaa kilpailijoiden vastaaviin.(jarijii @ Maalis. 12 2006,21:45) kirjoitti