Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
  1. #1
    Moi!

    Ensinnäkin: pidä järki päässä. Kilokyykyt ei ole tehty lumikelille. Ei ainakaan kesärenkailla.

    Toisekseen: tuolla toisessa threadissa on pohdittu talvirenkaiden käyttöä. En väitä tietäväni absoluuttista totuutta, mutta seuraavat faktat ovat Finlexistä:
    Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257

    Katsotaan aluksi pykälää 18 (alleviivaukset allekirjoittaneen):
    ########
    18 § (19.12.2002/1243)
    L-luokan ajoneuvon ja sen perävaunun renkaat ja liukuesteet

    2. Moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä ja kevyessä nelipyörässä sekä tällaisen ajoneuvon perävaunussa on käytettävä talvikäyttöön sopivia, karkeakuvioisia renkaita 16 §:n 2 momentissa tarkoitettuna aikana. Mainitussa momentissa talvirenkaiden käyttövelvollisuudesta autolle säädetyt poikkeukset koskevat soveltuvin osin myös moottoripyörää, mopoa, kolmipyörää, nelipyörää ja kevyttä nelipyörää sekä tällaisen ajoneuvon perävaunua.

    3. Liukuesteiden käyttö moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä ja kevyessä nelipyörässä sekä tällaisen ajoneuvon perävaunussa on sallittu 17 §:ssä henkilöautolle säädetyin ehdoin.
    ########

    Sitten mennään katsomaan sitä pykälän 16 toista momenttia:
    ########
    2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:

    a) paripyörien molemmissa pyörissä;

    b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;

    c) museoajoneuvossa;

    d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.
    ########

    Eli vastaus kysymykseen, pitääkö prätkissä käyttää talvirenkaita, on:
    kyllä, jos niitä on saatavissa.

    Omaan prätkääni (rengaskoko eteen 120/70 ZR 17 (58W) ja taakse 180/55 ZR 17 (73W)) en usko talvirenkaita olevan saatavissa, joten aion huoleti ajella (kelin salliessa) myös joulu-, tammi- ja helmikuussa.


    Ystävällisin terveisin Antti
  2. #2
    En usko itsekään että Z nopeusluokan talvirenkaita löytyy, saati sitten nastarenkaita.
    ©
  3. #3
    Lainaa (koris66 @ Marras. 15 2005,11:06) kirjoitti
    Moi!

    Ensinnäkin: pidä järki päässä. Kilokyykyt ei ole tehty lumikelille. Ei ainakaan kesärenkailla.

    Toisekseen: tuolla toisessa threadissa on pohdittu talvirenkaiden käyttöä. En väitä tietäväni absoluuttista totuutta, mutta seuraavat faktat ovat Finlexistä:
    Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257

    Katsotaan aluksi pykälää 18 (alleviivaukset allekirjoittaneen):
    ########
    18 § (19.12.2002/1243)
    L-luokan ajoneuvon ja sen perävaunun renkaat ja liukuesteet

    2. Moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä ja kevyessä nelipyörässä sekä tällaisen ajoneuvon perävaunussa on käytettävä talvikäyttöön sopivia, karkeakuvioisia renkaita 16 §:n 2 momentissa tarkoitettuna aikana. Mainitussa momentissa talvirenkaiden käyttövelvollisuudesta autolle säädetyt poikkeukset koskevat soveltuvin osin myös moottoripyörää, mopoa, kolmipyörää, nelipyörää ja kevyttä nelipyörää sekä tällaisen ajoneuvon perävaunua.

    3. Liukuesteiden käyttö moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä ja kevyessä nelipyörässä sekä tällaisen ajoneuvon perävaunussa on sallittu 17 §:ssä henkilöautolle säädetyin ehdoin.
    ########

    Sitten mennään katsomaan sitä pykälän 16 toista momenttia:
    ########
    2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:

    a) paripyörien molemmissa pyörissä;

    b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;

    c) museoajoneuvossa;

    d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.
    ########

    Eli vastaus kysymykseen, pitääkö prätkissä käyttää talvirenkaita, on:
    kyllä, jos niitä on saatavissa.

    Omaan prätkääni (rengaskoko eteen 120/70 ZR 17 (58W) ja taakse 180/55 ZR 17 (73W)) en usko talvirenkaita olevan saatavissa, joten aion huoleti ajella (kelin salliessa) myös joulu-, tammi- ja helmikuussa.


    Ystävällisin terveisin Antti
    Ihan kivaa tekstiä mutta millä pyörällä meinasit nämä joulu-tammi-helmikuun ajot suorittaa? omalla firebladella ei ole asiaa vähänkään jäisille teille sen vuoksi harkitsen enskaa.....

    Yamaha FZS 600 -02
    "Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
  4. #4
    Lainaa (666F @ Marras. 15 2005,11:14) kirjoitti
    millä pyörällä meinasit nämä joulu-tammi-helmikuun ajot suorittaa? omalla firebladella ei ole asiaa vähänkään jäisille teille
    FZ6-S on vehjes. Edellyttää tietysti sopivaa keliä, esim. 2005 tammikuun alussa oli yölämpötilat +6 täällä Helsingissä...
    ... en siis missään tapauksessa lähde liukastelemaan jää- tai pakkaskeleille, pakkasessa tuli riittävästi ajeltua tämän vuoden huhtikuussa. Kaksi kertaa jäi prätkä pihaankin...
  5. #5
    Lainaa (koris66 @ Marras. 15 2005,11:23) kirjoitti
    Lainaa (666F @ Marras. 15 2005,11:14) kirjoitti
    millä pyörällä meinasit nämä joulu-tammi-helmikuun ajot suorittaa? omalla firebladella ei ole asiaa vähänkään jäisille teille
    FZ6-S on vehjes. Edellyttää tietysti sopivaa keliä, esim. 2005 tammikuun alussa oli yölämpötilat +6 täällä Helsingissä...
    ... en siis missään tapauksessa lähde liukastelemaan jää- tai pakkaskeleille, pakkasessa tuli riittävästi ajeltua tämän vuoden huhtikuussa. Kaksi kertaa jäi prätkä pihaankin...
    Jeps,ton uuden pohjolan vakuutuksen mukaan voisi itsekin tollasia ajoja harkita (ainakin tolla emännän gpz:lla) tosin olis tietty toivottavaa että olis itsellään lämmintalli pihassa josta olisi helppo startata aina kun sää sallii(tällä hetkellä pyörät säilössä 50km:n päässä) toki kannattaa pitää mielessä että sillon on routaa ja tiet petollisia,eikä rengaskaan kauheen helposti/hyvin pure tiehen...

    Yamaha FZS 600 -02
    "Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
  6. #6
    Lainaa (Petri12r @ Marras. 15 2005,11:10) kirjoitti
    En usko itsekään että Z nopeusluokan talvirenkaita löytyy, saati sitten nastarenkaita. *
    Tuo Z ei ole nopeusluokitus. Esim. 120/70 ZR 17 (58W) -merkinnässä nopeusluokkaa tarkoittaa sulkujen sisällä oleva W, tässä tapauksessa yli 270 km/h.
  7. #7
    Lainaa (assu @ Marras. 15 2005,13:10) kirjoitti
    Lainaa (Petri12r @ Marras. 15 2005,11:10) kirjoitti
    En usko itsekään että Z nopeusluokan talvirenkaita löytyy, saati sitten nastarenkaita.
    Tuo Z ei ole nopeusluokitus.
    Kyllä sellainen Z-nopeusluokkakin taitaa löytyä.

    (Z on renkaan nopeusluokka (Z=yli 240 km/h))



    ©
  8. #8
    Kookletti ja lainaa

    "Renkaan merkinnät

    Moottoripyörän renkaan kyljessä olevista merkinnöistä selviää monta asiaa. Esimerkkinä on rengas, jossa on merkintä 170/60 ZR17 (73 W), jossa 170 on renkaan leveys millimetreinä, 60 on renkaan sivuprofiilin korkeus prosentteina leveydestä (170x0,60=102 mm), Z on renkaan nopeusluokka (Z=yli 240 km/h), R on radiaali- eli vyörengas, 17 on vanteen halkaisija tuumina,(73 W) on renkaan maksimikuormitus 73=365 kg ja W suluissa tarkoittaa nopeusluokkaa yli 270 km/h.

    Yhdistelmä (73 W) eli maksimikuormitus ja nopeusluokka luetaan aina parina eli rengas valmistettu kestämään 365 kiloa jatkuvassa, yli 270 km/h -nopeudessa.

    Lisäksi renkaan tyypillisiä merkintöjä ovat:

    * pyörimissuuntaa osoittava nuoli
    * tyyppihyväksyntä (DOT, E2, E11 jne.)
    * tubeless eli sisärenkaaton tai tube type eli sisärenkaallinen
    * front eli eturengas tai rear eli takarengas
    * merkki / valmistusmaa
    * esimerkiksi numeroyhdistelmä 2202, josta selviää valmistusaika: viikko 22, vuosi 2002
    * tread plies 4 polyamide + 1 aramid eli kulutuspinnan alla oleva runkorakenne, vyöt
    * sidewall plies 2 polyamide eli renkaan sivun rakenne

    Nopeusluokituksessa käytettävät suurinta sallittua jatkuvaa nopeutta ilmaisevat kirjaimet:

    P enintään 150km/h
    Q 160
    R 170
    S 180
    T 190
    U 200
    H 210
    V 240
    Z ja(V) yli 240
    W 270
    (W) yli 270
    Y 300

    Jos pyörän huippunopeus on 220km/h, käytännössä H-nopeusluokan rengas riittää"
    Reality will kill your dreams...
    With only one exception...

    -1000RR-

    ---Life sucks... And then you marry one that doesn't---
  9. #9
    Lainaa kirjoitti
    Esimerkkinä on rengas, jossa on merkintä 170/60 ZR17 (73 W), jossa 170 on renkaan leveys millimetreinä, 60 on renkaan sivuprofiilin korkeus prosentteina leveydestä (170x0,60=102 mm), Z on renkaan nopeusluokka (Z=yli 240 km/h), R on radiaali- eli vyörengas, 17 on vanteen halkaisija tuumina, (73 W) on renkaan maksimikuormitus 73=365 kg ja W suluissa tarkoittaa nopeusluokkaa yli 270 km/h.
    Eli onko renkaan nopeusluokka tässä tapauksessa Z vai W? Jotenkin en jaksa uskoa, että samalla renkaalla olisi kaksi luokitusta. Jompi kumpi nopeusluokkaan rinnastettu kirjain tarkoittanee jotain muuta?



  10. #10
    Eli kyseessä on merkintä 180/55 ZR 17 (73W)

    Continentalin sivuilta ladattava, zipattu PDF-file kertoo:
    180/55 ZR 17 M/C (73W) TL
    180 = nominal section width in mm
    /55 = ratio of height to width
    = 55 : 100
    ZR = radial construction
    17 = rim diameter in inches
    TL = tubeless
    (73) = load index
    (see page 96)
    (W) = > 270 km/h

    LINKKI CONTINENTAL


    Pirelli kertoo:
    ZR means 0°-steel belted

    LINKKI PIRELLI

    Kirjoittelin äsken pidempää viestiä (jossa oli lähes kaikkien prätkärenkaiden valmistajien sivustot), mutta se hävisi bittiavaruuteen.

    Mutta eiköhän tästäkin tule asia selväksi, eli BajaHill on väärässä tuon Z-kirjaimen suhteen.

    Ystävällisin terveisin Antti

    Edit:typo



    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  11. #11
    Itse en kyllä ajelisi vaikka talvirenkaat saisi. Ja kyllä niitä renkaita on saatavissa, jossain on ollut kuvia missä kilo gixerillä on ajettu jäärataa pitkin. Kyseiset nastat ei kyllä välttämättä sovellu asfaltti teille.
    Elämä on liian tärkeää otettavaksi vakavasti.
    Elämä on kovaa mutta ilman kovaa ei ole elämää!
  12. #12
    When Z-speed rated tires were first introduced, they were thought to reflect the highest tire speed rating that would ever be required, in excess of 240 km/h or 149 mph. While Z-speed rated tires are capable of speeds in excess of 149 mph, how far above 149 mph was not identified. That ultimately caused the automotive industry to add W- and Y-speed ratings to identify the tires that meet the needs of new vehicles that have extremely high top-speed capabilities.

    While a Z-speed rating still often appears in the tire size designation of these tires, such as 225/50ZR16 91W, the Z in the size signifies a maximum speed capability in excess of 149 mph, 240 km/h; the W in the service description indicates the tire's 168 mph, 270 km/h maximum speed.



    ©
  13. #13
    Lainaa (Petri12r @ Marras. 16 2005,08:45) kirjoitti
    When Z-speed...
    Nyt karahti kiville...

    ... eli minä olen kirjoittanut vain ja ainoastaan prätkän renkaista. En siis keskustele auton renkaista.

    Prätkän renkaissa ZR tarkoittaa "Zero Belted", rakennetta, jossa ne jotkut jutut kulkevat johonkin suuntaan...

    Kävin tänään läpi kuuden ison prätkärenkaiden valmistajan sivut, ja Bridgestonea lukuunottamatta (73W) -merkintä ja ZR -merkintä oli selostettu yhtenevästi, jos oli mitään selitetty. Bridgestone taas ei selittänyt mitään, aivan surkeat sivut joka puolella palloa.

    Ugh, olen puhunut.

    Ystävällisin terveisin Antti
  14. #14
    Lainaa (koris66 @ Marras. 16 2005,10:12) kirjoitti
    Nyt karahti kiville...
    Ainakin Avonin moottoripyörärenkaiden sivuilla mainitaan näin:

    180 = the nominal width of the tyre, measured in millimetres.
    55 = the height of the sidewall, expressed as a percentage of the nominal width.
    Z = speed rating
    R = denotes a tyre of radial construction
    17 = the rim diameter, expressed in inches
    73 = amount of load the tyre can carry, as a figure in a table
    W =Final speed rating of tyre
    ©
  15. #15
    Lainaa (Petri12r @ Marras. 16 2005,10:49) kirjoitti
    Ainakin Avonin moottoripyörärenkaiden sivuilla...
    Laitoin Avonille kyselyn tuosta ...hmmm... mielenkiintoisesta selityksestä. Kerron sitten, jos ja kun vastaavat.

    En ollut löytänyt Avonilta tuota sivua aiemmin, vain sen, missä on renkaan kuva ja selostus nopeus- ja kantavuusindeksistä.
    LINKKI AIEMMIN LÖYTÄMÄNI AVON SIVU
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  16. #16
    Täältä lisää "faktaa". LINKKI

    The most important label is the sizing designation, which in this case reads "120/70ZR17." This label indicates section width (120mm), aspect ratio (70 percent), speed rating (Z), construction ( R ), and wheel diameter (17 inches). For our BT-010, note from the table above that the actual section width is 121mm, and the section height is 69mm. Added to the 20mm bead dimension, overall height is 89mm, giving an aspect ratio of 73 percent. This tire has a speed rating of "Z" or more than 149mph, and is a radial ( R ) construction. Following the size label is an additional marking defining the load rating for the tire. In this case, "58W" indicates the total load carrying capacity is 520 pounds.

    Edit: meinaa väkisin tehdä R suluissa ®



    ©
  17. #17
    Mä ajan kitkoilla kesät talvet, kun ei Fjärrään saa kuin lumiketjuja...
  18. #18
    Lainaa (Petri12r @ Marras. 16 2005,11:20) kirjoitti
    In this case, "58W" indicates the total load carrying capacity is 520 pounds.
    Tän mä olin nähnyt. Sport Riderin sivut ovat mielestäni erinomaiset, mutta tuossa mennään ehkä vähän metsään...

    Laitan nyt tuonnekin palautetta. Olen itse asiassa aiemmin korjannut typoja niiden "Performance Data"-sivuilta, ovat olleet hyvin ystävällisiä.

    Valmistajien sivut eivät ole ongelmallisia, mutta kaikenlaiset kävijöitä keräilevät palstat kierrättävät "leikkaa ja liimaa"-menetelmällä samoja juttuja. Näin amatöörinä netin ihmemaailmassa tarpomisessa olen välillä aika hukassa...
    ... esimerkiksi tuosta rengasmerkinnöistä Euroopassa on taatusti standardi, samoin kuin eri standardi Usassa, ne kun löytäisi netistä, niin voisi vedota ikäänkuin "oikeaan tietoon".
  19. #19
    Näytää olevan vaikeata myöntää olevansa väärässä.

    LINKKI

    Ja tässä on erinomaisesti selvitetty tämä kysymys:

    LINKKI



    ©
  20. #20
    Mistäs tässä alunperin keskusteltiin?

    Yamaha FZS 600 -02
    "Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
  21. #21
    Lainaa (666F @ Marras. 16 2005,11:07) kirjoitti
    Mistäs tässä alunperin keskusteltiin?
    Kitkat vastaan nastat..?
  22. #22
    Lainaa (666F @ Marras. 16 2005,12:07) kirjoitti
    Mistäs tässä alunperin keskusteltiin?
    Z -kirjaimesta.
    Eli onko se nopeusmerkintä vai rakennemerkintä?

    Noiden Petrin postaamien linkkien mukaan se on nopeusmerkintä, paitsi että jos nopeusluokka on yli 240 km/h, niin sitten tarkempi nopeusmerkintä on siinä "service description" osassa, esim. (73W).

    ###############
    While a Z-speed rating still often appears in the tire size designation of these tires, such as 225/50ZR16 91W, the Z in the size signifies a maximum speed capability in excess of 149 mph, 240 km/h; the W in the service description indicates the tire's 270 km/h maximum speed.
    225/50ZR16 in excess of 240 km/h
    205/45ZR17 88W 270 km/h
    285/35ZR19 99Y 300 km/h
    ###############
    “ZR” Rated Tires
    When “ZR” appears in the size designation with the service description, the maximum speed is as
    indicated by the service description.
    ###############
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  23. #23
    Lainaa (koris66 @ Marras. 16 2005,12:29) kirjoitti
    Z -kirjaimesta.
    Eli onko se nopeusmerkintä vai rakennemerkintä?
    Z on nopeusluokkamerkintä ja R on rakennemerkintä.

    Tosin tästähän ei alunperin ollut kysymys, vaan siitä, saako prätkällä ajaa talvella "kesärenkailla".
    ©
  24. #24
    Täällä on The European Tyre and Rim Technical Organisation (ERTRO)
    joka on stadardoinut renkaat ja merkinnät Euroopassa.

    Ohessa lainaus:

    "N.B. Speed category markings as appropriate, shall be included in the tyre size designation in place of the construction code, as follow:
    Tyres suitable for speeds above 240 km/h shall be marked with the appropriate Speed Category Marking ‘V’, ‘VB’, ‘VR’, ‘ZB’ or ‘ZR’ e.g. 120/60 VR 17.
    Speed Category ‘V’, ‘VB’ or ‘VR’ Tyres suitable for Speeds over 240 km/h shall be marked within brackets with a Service Description where the Speed Symbol is ‘V’ e.g. 120/60 VR 17 (55V).
    Speed Category ‘ZB’ or ‘ZR’ Tyres suitable for Speeds up to 270 km/h shall be marked with a Service Description where the Speed Symbol is ‘W’ e.g. 120/60 ZR 17 55W.
    If they are suitable for speeds over 270 km/h, the Service Description shall be marked within brackets, e.g. 120/60 ZR 17 (55W).
    The maximum speed approved by the Tyre Manufacturer may be marked on the Tyre as for example V250 to identify a maximum speed of 250 km/h."


    ERTRO Instructions on tyre use



    ©
  25. #25
    mihinkäs ne mopon talvirenkaat unohtu? eikös ne ollu pointtina?

    pointti taisi olla talvirenkaat z/w nopeusluokassa
    Joo,vähänkö hienoa olisi päästellä jäällä +270km/h kyykyllä

    Yamaha FZS 600 -02
    "Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
  26. #26
    Tuo Z-merkintä on jäänne ajalta, jolloin ei vielä ollut erillistä nopeusmerkintää kantavuusindeksin yhteydessä esim. 120/70 ZR 17, jossa siis nopeusluokitus on yli 240 km/h. Nykyään kuitenkin käytetään yleisesti tuota erillistä nopeusindeksiä kantavuusindeksin yhteydessä, joten 120/70 ZR 17 (58W) -merkinnän sallittu nopeus on yli 270 km/h. On huomioitava, että merkinnässä 120/70 ZR 17 58W (W ilman sulkuja) suurin nopeus on 270:een asti. Sain joskus tilaisuuden jutella Metzelerin tehtaan edustajan kanssa ja ihmettelin hänelle samaa erikoisuutta (kaksi nopeusmerkintää). Hän kertoi sen johtuvan siitä, että nopeuskestävyyden kasvettua on tullut tarve lisätä siitä erillinen merkintä. Määräävää on kuitenkin se, mitä on merkitty kantavuusindeksin yhteyteen.

    Onhan näitä "kummallisia" merkintöjä, esim. 170/60 VB 18 (73V) V260 TL, jossa ensimmäinen V tarkoittaa 240:een asti, toinen V (suluissa) yli 240 ja lopussa määräävä tarkennus 260:een asti.
  27. #27
    Lainaa (Petri12r @ Marras. 16 2005,11:59) kirjoitti
    Näytää olevan vaikeata myöntää olevansa väärässä.
    Ei ollenkaan.

    Pystyn helposti myöntämään olleeni väärässä. Ja olinkin väärässä: vaikka nykyajan prätkärenkaissa se Z ei kerrokaan enää todellista nopeusluokkaa (vaan se nopeusluokka on siellä kantavuusindeksin yhteydessä), niin se Z ei ole kuitenkaan rakennemerkintä (esimerkiksi siitä, missä kulmassa vyöt kulkevat), vaan nopeusluokkamerkintä historiallisista syistä. Näin luulen mä nyt tällä hetkellä.

    Motiivini näissä väännöissä ei ole olla oikeassa tai väärässä, vaan oppia lisää tietoa.

    Ystävällisin terveisin Antti
  28. #28
    Lupasin laittaa vastauksia kyselyihini.

    Tässä on yhden rengastehtaan "Head Tech Guy":n meiliä, jätän kuitenkin lähettäjän tiedot pois ja toivon, ettette lainaa tätä viestiä muualle. Vastaus on kuitenkin mielestäni tyhjentävä.

    ###########
    ZR means:
    Z is for speeds above 240 kmh (149 mph).
    This is largely redundant now as the tyre will probably also be 'W' rated which means for speeds up to 270 kmh (169 mph).
    If the W is in brackets, this means for speeds above 270kmh (169 mph) but at reduced loads.

    It is still left in radial sizes for historical reasons.

    The R means radial. It has nothing to do with the type of radial construction which can be for example aramid or steel, and doesnt have to be at 0 degrees either, many are however.
  29. #29
    Tämähän sama asia selvisikin jo aikaisemmin tuossa kahdeksannessa, korjaan seitsemännessä, vastauksessa.



    ©
  30.  
  31. #30
    Mutta eiköhän tästäkin tule asia selväksi, eli BajaHill on oikeassa tuon Z-kirjaimen suhteen.

    Ystävällisin terveisin Antti
    Reality will kill your dreams...
    With only one exception...

    -1000RR-

    ---Life sucks... And then you marry one that doesn't---