Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Hei te varttimaililla käyneet!

    Muutamia tietoja olisi kiva saada askarruttamaan pientä kulkijaa :

    - mikä oli 60 jalan aikasi?
    - mikä se olisi voinut mielestäsi olla "hyvällä tuurilla" tai "kaikki nappiin suorituksella" ?
    - mikä tai mitkä on mielestäsi tärkeintä hyvän 60 jalan ajan saamiseen?
    - ratkaiseeko mielestäsi tuo 60 jalan aika varttimailin tuloksen kokonaan, suurelta osin vaiko vain osittain?
    - varttimailisi loppuaika/loppunopeus?
    - kalustosi ja viritysaste?

    Muutenkin saa tietty kommentoida, eikä haittaa, vaikka olisit käynyt vaikka vain kerran kiihdyttelemässä, tämä ei tule pro-leirin luentomateriaaliin!

    Tämmöistä tällä kertaa, jotain pohdittavaa talven ajaksi, kun tuo ajokausikin päättynee parin viikon sisään...

    Ystävällisin terveisin Antti
  2. #2
    No ei varttimaili, mutta puolet siitä kumminkin.
    Elämäni ekan kerran kävin kiihdyttelemässä radalla. Malmilla järjestetyssä X-treme -tapahtumassa 2004.

    Tämä teksti on leikattu/liimattu vanhasta tekstistä ja korjailtu hiukan. Joten älkää ihmetelkö hassua kirjoitusasua.

    Pyörä: Honda F6C
    Viritysaste: Vakio.

    Alla hiukan aikoja.

    * * * * * * reaktio * * 60ft * * 330ft * * et. * * * nopeus.
    lähtö 1 * 1.025s * *1.940 * 5.205 * * 8.022 * 140.13 kmh
    lähtö 2 * 0.817 * * 2.276 * *5.742 * * 8.627 * 136.78
    lähtö 3 * 0.854 * * 2.020 * *5.358 * * 8.194 * 140.35
    lähtö 4 * 0.817 * * 1.995 * *5.259 * * 8.069 * 141.62
    lähtö 5 * 0.488 pv 2.196 * *5.726 * * 8.602 * 139.32
    lähtö 6 *ei korttia


    Ko. ajoista voi päätellä seuraavaa.
    1. Lähtö... yleisöä katsomassa ja jännitti kivasti, eka lähtö ja adrenaliinia kropassa riittästi. Lähdin kuin kadulla eli väännöllä.
    Joulukuusilähtö oli outo, ja se näkyy reaktiossa. muuten meni nappiin, mitä nyt rupes hieman masentamaan kun gixxeri katos kuin raketti taivaanrantaan *
    Vastassa gsxr 1000... sen ajat.
    0.907 2.151 4.992 *et 7.182 *ts 181.63
    Tais muuten olla Tylyttäjä.

    2. lähtö... Yritystä liikaa, kunnon burnis (ottakaa niitä kuva prkle) suti koko ykkösen (0-70kmh) en enää vaihtanut neloselle, vaan 3 vaihde riitti loppuun asti.
    Vastassa kawa zx9 (1998 -01 malli)... sen ajat
    0.927 2.133 5.172 *et 7.606 ts 155.78

    3. lähtö... Raju luistatus kytkimellä ja pito irti hetken päästä. muuten lähtö meni kohtuu nappiin ja taas oppi jotain uutta! rikotaan ilmanvastus helpommin... Pää kiinni tankkiin ja käsi pois vasemmalta kahvalta. Vastassa sama kawa... sen ajat.
    1.238 2.126 5.159 *et 7.532 ts 166.59

    4. lähtö... Vaikeaa.. sinkkulähtö ts. ei vastustajaa. Noh voipi keskittyä täysin omaan suoritukseen, mutta toisaalta sitä kirittäjää siihen viereen olisi kaivannut. Vähensin renkaanämmitystä. Fiiliksien mukaan oli hyvä lähtö. Ja saihan sitä loppunopeutta kun tajus sitä leukaa tunkea tankin sisään.

    5. lähtö... Taas sinkkulähtö. Kaiken lisäksi lähtövalot tilttasivat. Joten joutu odottelemaan hetken.
    Adrenaliini lisääntyi suonissa kun halusi tehdä hyvän lähdön. Pah, punavalo, ja kumi savuksi kaikkein pahiten... showlähtö.

    6. lähtö... Autoa vastaan. Ei korttia, se vähän harmittaa, koska tuli sellainen fiilis, että olisi saattanut mennä alle 8 sekkaa. Meni aikas nappiin.


    Yhteenvedon paikka.

    Olin kait viimeinen *
    Mut ei se haittaa kun sen arvasi jo etukäteen. Kivaa silti oli.

    Isonkin kyykyn voi yllättää ensi metreillä, koska juuri alussa se on ainoa mahdollisuus (tärkeä tieto punavaloissa *). Olisi kiva ollut ottaa mittaa jostain nyky 6-satkuista.
    Isot kyykyt menevät väkisin ohi siinä 40-50 metrin päässä.

    Mutta muutamaan asiaan täytyy kiinnittää huomiota.

    Kumin lämmitys eli burnikset on varmasti näyttävää, mutta siinä kumi muuttuu liian löysäksi normaaleilla rengaspaineilla... hyöty katoaa lähtöviivalla sutimiseen.
    (Mulla oli ihan muu tarkoitus sillä kumin polttamisella... toiveena oli, jotta joku nappaisi kuvan siitä ja iskisi jonnekkinpäin nettiä... itellä ei ollu kameraa/kuvaajaa messissä)

    Vääntävällä kustomilla on paras lähteä pienellä kytkimen luistatuksella ja antaa väännön kiihdyttää vauhtia. Ainakin se tasoittaa suoritusta ja säästää kytkintä huomattavasti... Ainakin aloittelijan

    Omalla pyörällä oli tosi hankalaa lähteä viivalta... sutii liian helposti.
    Liian paljon vääntöä laajalla alueella. Eli tyhjäkäynniltä punarajalle on voimaa, ja kiihdytykseen käyttökelpoinen alue alkaa jo 2000 kierroksen alueella, päättyen hieman punarajan jälkeen (n.6500-6700)
    Joten se vaikeutti huomattavasti lähtemistä valoista. Oli meinaan pirun vaikea löytää oikea määrä "luistoa" kytkimellä ja oikea kierrosluku. Joko suti, taikka sitten tuntui siltä että kytkin syö aikaa.

    "Kuminpolttolähtö" tiesi 0.5 sekuntia huonompaa aikaa. Koomista kyllä kaikissa viidessä lähdössä (siis joista aikakortti) loppunopeus oli melkein sama, vaikka osa lähdöistä epäonnistui. Kustomeissa on liian lyhyt ykkönen... sais viedä lähemmäs sataseen asti, tulis väännölle käyttöä.

    Ei auta ei, nyky tonniset kyykyt painavat 130 kiloa vähemmän ja niissä on tehoa +80 heppaa enemmän. Joten lopputulos on kohtuu selkeä. *

    Ps.
    Jos joku oli 15.5.2004 malmilla X-treme festivaaleilla ja sattui räpsimään kuvia, joihin saatoin joutua, niin kiitollisena ottaisin kopioita.



    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  3. #3
    Lainaa (Heksa @ Marras. 07 2005,10:46) kirjoitti
    No ei varttimaili, mutta puolet siitä kumminkin.
    Elämäni ekan kerran kävin kiihdyttelemässä radalla. Malmilla järjestetyssä X-treme -tapahtumassa 2004.

    Tämä teksti on leikattu/liimattu vanhasta tekstistä ja korjailtu hiukan. Joten älkää ihmetelkö hassua kirjoitusasua.

    Pyörä: Honda F6C
    Viritysaste: Vakio.

    Alla hiukan aikoja.

    * * * * * * reaktio * * 60ft * * 330ft * * et. * * * nopeus.
    lähtö 1 * 1.025s * *1.940 * 5.205 * * 8.022 * 140.13 kmh
    lähtö 2 * 0.817 * * 2.276 * *5.742 * * 8.627 * 136.78
    lähtö 3 * 0.854 * * 2.020 * *5.358 * * 8.194 * 140.35
    lähtö 4 * 0.817 * * 1.995 * *5.259 * * 8.069 * 141.62
    lähtö 5 * 0.488 pv 2.196 * *5.726 * * 8.602 * 139.32
    lähtö 6 *ei korttia


    Ko. ajoista voi päätellä seuraavaa.
    1. Lähtö... yleisöä katsomassa ja jännitti kivasti, eka lähtö ja adrenaliinia kropassa riittästi. Lähdin kuin kadulla eli väännöllä.
    Joulukuusilähtö oli outo, ja se näkyy reaktiossa. muuten meni nappiin, mitä nyt rupes hieman masentamaan kun gixxeri katos kuin raketti taivaanrantaan *
    Vastassa gsxr 1000... sen ajat.
    0.907 2.151 4.992 *et 7.182 *ts 181.63
    Tais muuten olla Tylyttäjä.

    2. lähtö... Yritystä liikaa, kunnon burnis (ottakaa niitä kuva prkle) suti koko ykkösen (0-70kmh) en enää vaihtanut neloselle, vaan 3 vaihde riitti loppuun asti.
    Vastassa kawa zx9 (1998 -01 malli)... sen ajat
    0.927 2.133 5.172 *et 7.606 ts 155.78

    3. lähtö... Raju luistatus kytkimellä ja pito irti hetken päästä. muuten lähtö meni kohtuu nappiin ja taas oppi jotain uutta! rikotaan ilmanvastus helpommin... Pää kiinni tankkiin ja käsi pois vasemmalta kahvalta. Vastassa sama kawa... sen ajat.
    1.238 2.126 5.159 *et 7.532 ts 166.59

    4. lähtö... Vaikeaa.. sinkkulähtö ts. ei vastustajaa. Noh voipi keskittyä täysin omaan suoritukseen, mutta toisaalta sitä kirittäjää siihen viereen olisi kaivannut. Vähensin renkaanämmitystä. Fiiliksien mukaan oli hyvä lähtö. Ja saihan sitä loppunopeutta kun tajus sitä leukaa tunkea tankin sisään.

    5. lähtö... Taas sinkkulähtö. Kaiken lisäksi lähtövalot tilttasivat. Joten joutu odottelemaan hetken.
    Adrenaliini lisääntyi suonissa kun halusi tehdä hyvän lähdön. Pah, punavalo, ja kumi savuksi kaikkein pahiten... showlähtö.

    6. lähtö... Autoa vastaan. Ei korttia, se vähän harmittaa, koska tuli sellainen fiilis, että olisi saattanut mennä alle 8 sekkaa. Meni aikas nappiin.


    Yhteenvedon paikka.

    Olin kait viimeinen *
    Mut ei se haittaa kun sen arvasi jo etukäteen. Kivaa silti oli.

    Isonkin kyykyn voi yllättää ensi metreillä, koska juuri alussa se on ainoa mahdollisuus (tärkeä tieto punavaloissa *). Olisi kiva ollut ottaa mittaa jostain nyky 6-satkuista.
    Isot kyykyt menevät väkisin ohi siinä 40-50 metrin päässä.

    Mutta muutamaan asiaan täytyy kiinnittää huomiota.

    Kumin lämmitys eli burnikset on varmasti näyttävää, mutta siinä kumi muuttuu liian löysäksi normaaleilla rengaspaineilla... hyöty katoaa lähtöviivalla sutimiseen.
    (Mulla oli ihan muu tarkoitus sillä kumin polttamisella... toiveena oli, jotta joku nappaisi kuvan siitä ja iskisi jonnekkinpäin nettiä... itellä ei ollu kameraa/kuvaajaa messissä)

    Vääntävällä kustomilla on paras lähteä pienellä kytkimen luistatuksella ja antaa väännön kiihdyttää vauhtia. Ainakin se tasoittaa suoritusta ja säästää kytkintä huomattavasti... Ainakin aloittelijan

    Omalla pyörällä oli tosi hankalaa lähteä viivalta... sutii liian helposti.
    Liian paljon vääntöä laajalla alueella. Eli tyhjäkäynniltä punarajalle on voimaa, ja kiihdytykseen käyttökelpoinen alue alkaa jo 2000 kierroksen alueella, päättyen hieman punarajan jälkeen (n.6500-6700)
    Joten se vaikeutti huomattavasti lähtemistä valoista. Oli meinaan pirun vaikea löytää oikea määrä "luistoa" kytkimellä ja oikea kierrosluku. Joko suti, taikka sitten tuntui siltä että kytkin syö aikaa.

    "Kuminpolttolähtö" tiesi 0.5 sekuntia huonompaa aikaa. Koomista kyllä kaikissa viidessä lähdössä (siis joista aikakortti) loppunopeus oli melkein sama, vaikka osa lähdöistä epäonnistui. Kustomeissa on liian lyhyt ykkönen... sais viedä lähemmäs sataseen asti, tulis väännölle käyttöä.

    Ei auta ei, nyky tonniset kyykyt painavat 130 kiloa vähemmän ja niissä on tehoa +80 heppaa enemmän. Joten lopputulos on kohtuu selkeä. *

    Ps.
    Jos joku oli 15.5.2004 malmilla X-treme festivaaleilla ja sattui räpsimään kuvia, joihin saatoin joutua, niin kiitollisena ottaisin kopioita.
    Joo, muistan kun ajoin sua vastaan tuolla * Silloin sain jonkulaisen pidon (pyörä vakiomittainen ja katurengas, ainoastaan madallettu), 60ft ajat oli silloin matalia 1.8xx muutamassa lähdössä. Paras loppuaika oli silloin muistaakseni 6.69s. Alastarossa olen tuon 1/8 mailin joskus päässyt 6.4s.

    Tänä vuonna ei ollut Malmilla minkäänlaista pitoa pitkällä swingillä ja sillä M/T renkaalla. Suti välillä koko 200m * Lopulta pääsin jonkun melko kelvottoman 6.8xxs ajan, loppunopeus silti sutienkin melko kohdallaan, 195km/h. 60ft ajat oli kaikki yli 2s * Oli melko turhauttava keikka, kuin jäällä olis ajanu..

    2004 loppuaika oli parempi mutta 2005 oli parempi loppunopeus, vaikka suti. Selityksenä 20hp enemmän tehoa (isompi NOS-suutin).

    Mulla on nyt ollu yleensä matalia 1.7xx 60ft ajat, kun on saanu pitoa. Ens kesänä pitää koittaa päästä 1.6xx puolelle.

    Ihan perusjutuilla koitan lähteä. Kiikalassa kun oli pitoa, pidin lähtökiekat n. 7000-8000rpm tasaisena. Siitä sitten kytkintä luistattamalla liikkeelle, niin ettei kiekat laskis eikä lähtis sutimaan, eli siinä rajoilla. Tietysti itse mahdollisimman etukenossa ja liikkumattomana. Melkeen pääsin 1.6s puolelle, en ihan kuitenkaan.. Kuitenkin lentokenttäradalle ihan ok, nää "oikeet" kiihdytyskuskit valitteli sielläkin huonoa pitoa.
    Nappisuorituksella hyvällä liimaradalla toivottavasti vois joskus päästä 1.5 puolelle. Nyt sain mielestäni Kiikalassa about niin hyviä lähtöjä kuin tuolla pystyin saamaan, melkeen meni 1.6 puolelle, muttei ihan. Muuten lähdöt ei menny nappiin, oli ongelmia saada 3. vaihde sisään melkeen jokaisessa lähdössä. Se ei kuitenkaan tuohon 60ft aikaan vaikuta.

    Ratkaiseehan 60ft paljon. Siinä se aika tehdään, koska se on vaikein kohta koko suorituksessa. Eli siinä hävittyjä kymmenyksiä ei enää saa takaisin loppuvedon aikana.

    Paras varttimailiaika on 9.73s, silloin loppunopeus oli 238km/h. Ilmeisesti tuolloin Kiikalassa näytti hiukan liian vähän loppunopeutta, moni oli siitä samaa mieltä.

    Paras loppunopeus on edelliseltä vuodelta Alastarosta, vaikka oli 20hp vähemmän. Silloin oli 242km/h. Tämäkin viittaa siihen, että Kiikalassa näytti loppunopeuden vähän metsään.

    Kalustona oli GSX-R 1000 K3, madallettu koiranluilla ja päästämällä etuputkia läpi kolmioista. 2005 käytössä oli lisäksi swinginjatkot.

    Tehopuolella avustamassa ilokaasut. Pikkasen vajaa 200hp takarenkaalla ihan täydellä pullolla. Ennätysvedossa ehkä joku 190hp. Kaasut käytössä 2 vaihteelta lähtien. Muutoin vain bolt-on ja ruisku säädetty.

    Ukko painaa n. 90kg munasilteen. Eli sitä virittämällä sais halvimmalla aikaa pois *

    Stripillä oon käyny muistaakseni 7 kertaa (tähän lasketaan lentokenttäkeikatkin, myös Malmin 1/8 maili 2004 ja 2005). Lähtöjä ehkä n. 4-5 per kerta keskimäärin.

    Ens kesänä pitää päästä alle 9.5s, pitäis mennä kohtuu helposti. Kalustona nyt siis K5 ja se madalletaan/pidennetään sekä laitetaan 30hp NOS-paukku. Kokoputki ja kohta PC3. Tehoa tulee olemaan täydellä pullolla n. 200hp takarenkaalta. Ehkä enemmänkin jos viittin laittaa sen saman NOS-suuttimen joka oli K3:ssa.



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  4. #4
    Tässä Heksalle, kun halusi tietää nyky 6-satkun aikoja.

    Matka siis 1/8-maili ja pyörä täysin vakio -04 CBR 600 F. Itse ensimmäistä kertaa kokeilemassa.

    Sen verran lyhyt matka toi 1/8 maili on, että kyykytin melkein joka lähdössä jonkun tonnisen ritsan. 600:lla kun on niin helppo lähettää, sen kuin pitää kaasun pohjassa ja pistää isompaa sisään. Hieman tietysti vaatii taitoa se kytkimen venyttäminen niin, että kierrokset pysyy oikealla alueella koko lähdön ajan. Etunen pyrkii vain hieman nousemaan, mikä toisaalta auttaa pidon kanssa. Tonninen taas menee helposti yli jos vääntää sitä kaasua liikaa, eli se alkukiihdytys on vaikea, eikä hävittyä aikaa saa enää kurottua kiinni 1/4-maililla.

    Tässä kaikki mun lähdöt. Huomaa esim. että 60ft aika alkaa paranemaan loppua kohti, eli kehitystä tapahtui lähetystekniikassa.

    Toi reaktioaika pitäis pystyä painamaan jonnekin 0.2 sekuntiin, kun sen pystyy niistä valoista ennakoimaan milloin se vaihtuu. Monesti se onnistuikin, esim 2. lähdössä!

    * reaktio *60ft * * et. * * * nopeus.

    1. 0.176 2.076 * 7.592 * *157.000
    2. 0.047 2.124 * 7.599 * *159.000
    3. 0.263 2.012 * 7.510 * *156.000
    4. 0.123 2.126 * 7.604 * *155.000
    5. 0.394 1.982 * 8.581 * * 95.000
    6. 0.430 2.014 * 7.516 * *157.000
    7. 0.630 2.054 * 7.487 * *160.000
    8. 0.576 1.989 * 7.467 * *159.000
    9. 0.443 1.933 * 7.373 * *159.000
    10. 0.000 0.000 * 0.000 * *Foul *
    11. 0.319 1.905 * 7.397 * *151.000
    12. 0.327 1.939 * 7.389 * *160.000
    13. 0.413 1.950 * 9.482 * *87.000 *
    14. 0.324 1.918 * 7.358 * *159.000
    15. 0.466 1.931 * 7.513 * *156.000
    16. 0.201 1.937 * 7.391 * *159.000



    -Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
    -If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
  5. #5
    Lainaa (Mosse @ Marras. 07 2005,14:02) kirjoitti
    Tässä Heksalle, kun halusi tietää nyky 6-satkun aikoja.

    Matka siis 1/4-maili ja pyörä täysin vakio -04 CBR 600 F. Itse ensimmäistä kertaa kokeilemassa.


    * reaktio *60ft * * et. * * * nopeus.

    1. 0.176 2.076 * 7.592 * *157.000

    2. 0.047 2.124 * 7.599 * *159.000

    ....
    10. 0.000 0.000 * 0.000 * *Foul
    ...
    Jep. lujaahan nuo kusiaisetkin menevät.
    Ihmetyttää vaan tuo reaktioaika? Kuusessahan tuo 0.500s alitushan on punavalo. Mutta mikäs tuo teikäläisen juttu on?
    Ilmeisesti tuo reaktioaika on sen 0.500 päälle plussaa.
    Ainakin tuo "foul" viittaisi punavaloon.
    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  6. #6
    Tais edellisessä olla kuitenkin radan pituutena 1/8 maili...
    Edelleen noi reaktioajat menee melkein kaikki punavalolle, eli varaslähdölle. Ts. jos kuski lähtee puoli sekuntia kilpailijaa aikaisemmin liikeelle ja rata on 200 metriä ja risat niin en ottaisi kauhean tosissaan tarinaa isompien fillareiden kyykyttämisestä.
    antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
  7. #7
    Lainaa (Heksa @ Marras. 07 2005,14:20) kirjoitti
    Jep. lujaahan nuo kusiaisetkin menevät.
    Ihmetyttää vaan tuo reaktioaika? Kuusessahan tuo 0.500s alitushan on punavalo. Mutta mikäs tuo teikäläisen juttu on?
    Ilmeisesti tuo reaktioaika on sen 0.500 päälle plussaa.
    Ainakin tuo "foul" viittaisi punavaloon.
    Mistä ton 0.5 sek varaslähtösäännön tiedät, vai onko mutua? Tuntuu hieman oudolta. Sen valon vaihtuminen on meinaan niin helppo ennakoida, että reaktioajan saa helposti alle 0.2 sekunnin.
    -Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
    -If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
  8. #8
    Kyllä se on normaalisti tuo 0.5s. Todella helposti saa vedettyä alle sen 0.5s, kyse ei olekaan mistään reaktiokisasta "kuka lähtee nopeiten" vaan oikea-aikainen lähtö.

    Ja näissä "kadunmiehen" kiihdyttelyissä tuo reaktio ei näy loppuajassa, vai ET (elapsed time) ratkaisee. Eli ei niin väliä vaikka lähtis 2s päästä kun vihreä syttyy, jos yrittää vain aikaansa parantaa.



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  9.  
  10. #9
    Lainaa (basic @ Marras. 07 2005,14:31) kirjoitti
    Tais edellisessä olla kuitenkin radan pituutena 1/8 maili...
    Edelleen noi reaktioajat menee melkein kaikki punavalolle, eli varaslähdölle. Ts. jos kuski lähtee puoli sekuntia kilpailijaa aikaisemmin liikeelle ja rata on 200 metriä ja risat niin en ottaisi kauhean tosissaan tarinaa isompien fillareiden kyykyttämisestä.
    Heh, 1/8-maili tosiaan... Korjasin sen tonne ylöskin...

    Ja kuten aikaisemmin selitin, se, että voitin suurimman osan lähdöistäni isompia pyöriä vastaan johtui enemmän vastapuolen huonoista kiihdytystaidoista, kuin omista taidoista. Kyse oli kuitenkin ns. jokamiehen kisasta, jossa kuka tahansa turvenuija (minä mukaanlukien) pääsee peliänsä testaamaan.
    -Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
    -If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-