Käytin tripleä kymppitonnin huollossa, ja siellä olivat mitanneet pakokaasuarvoja käsittääkseni tyhjäkäynnillä. Kertoivat, että ovat ainakin jonkin verran päin p*&%¤ttä. Arvot olivat:
CO 1,26 %; CO2 13,5 %; HC 0185 ppm; lambda 0,984; O2 0,8%.
Paperissa on myös huomautus: imuvuoto.
Vehkeeseen on vaihdettu heti liikkeesta haettaessa akrapovicin slipari ja laitettu liikkeessä ruiskusofta. Nyt sanoivat huollosta haettaessa, että tämä putki varmaankin on paremmin virtaava kuin trumpan oma tehoputki. Kuulemma laitteesta on mennyt takuu umpeen kun on laitettu kyseinen slipari vehkeeseen.
Kertokaa minkälaiset pakokaasuarvot pitäisi olla?
edit: O2 arvo lisätty
Wicked *
Ei taida arvoilla olla mitään väliä, kunhan ei laihalla käy...
Ja en tiedä voiko pelkkä sliparin vaihto yksistään takuuta purkaa.
Tosin jos sä et ole säädättänyt sitä, niin se voikin jo takuuseen vaikuttaa...
Täydellisyyden ruumiillistuma ja vieläpä vaatimaton.
Laitetta ei ole säädetty, muuten kuin laitettu uusi ruiskusofta. Ihmetyttää vaan se, että onko akran slipari niin paljon virtaavanpi kuin se triumphin oma slipari?
Wicked *
lambda 0,984 tarkoittaa A/F lukua 14,4:1 joka taas tarkoittaa sitä että tuon mukaan ollaan laihalla, tosin ei vielä vaarallisen laihalla mutta jos mittaus on tehdy vain tyhjäkäynnillä niin sillähän ei ole mitään merkitystä mihinkään.(MadCow @ Marras. 02 2005,08:12) kirjoitti
Co2 luku voi kohota sitten taas monestakin syystä, kuten esmes liian pienestä sytytysennakosta, vuodosta pakoputkessa, tai kuten sinun tapauksessa todennäköisesti, liian vähästä bensasta ja/tai imuvuodosta lisättynä acrapovikin kevyellä pakopuolen vuodolla...
hehe...
eikö olekin kivaa ettei näitä tarvitse vuosikatsastaa
ps:
CO2 arvon tulisi olla täydellä kaasulla välillä 9,9 - 10,2 lambdan ollessa 13 ja moottorin kehittäessä täyden tehon. silloin kaikki olisi kunnossa.
pps: CO arvo 1,26% tukee teoriaa huonoilla säädöillä olevasta ruiskusta enemmänkin kuin imuvuodosta sillä 1,26% CO kertoo A/F suhteen olevan myöskin 14,04:1
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Suoria hormia molemmat. Erona on vain se, että Akra maksaa vaan enemmmän. Sama juttu muissakin slipareissa.
Eikä noi koneet hajoa jos ne käy vähän laihalla. Meikäläisen Daytonassa on keskialue ollut laihalla jo kauan (ainakin 15tkm), eikä mitään ole käynyt. Jos se haittaisi, niin eiköhän motti olisi jo leikannut aikoja sitten.
Kannattaa käyttää mopo penkissä, siellä tarkastetaan seokset samalla. Mulla ajettiin samalla puolikaasu-ajo missä ilmeni tuo keskialueen laihalla käynti.
Hei. Kyselin kans kympin huollossa CO arvoista, mutta Yammuliike ei niihin puuttunut eikä tehnyt mittauksia. Pyörien huolto taitaa olla tässä asiassa vielä jäljessä autojen huollosta. CO-arvot alkoivat kiinnostaa, kun huoltomanuaalista huomasin, että pyörän "ajotietokoneella" voi helposti säätää sylinterikohtaisesti pitoisuuksia. Ja tietysti menin asetusarvoja näpläilemään (pistin pykälän rikkaammalle). CO suhteella vaikutetaan käynnin tasaisuuteen, pakokaasujen lämpötilaan ja polttoaineen kulutukseen. Kun tuloksia mittauksista ei saa, on arvioitava pyörän kulkua takapuolituntumalla, katseltava pakoputkien käyrien väriä (sininen OK) ja tarkkaila bensalaskuja. Tietoa saisi olla enemmän, koska näitä sylinterikohtaisia säätöjä on muutettava esim. jos pöyrään vaihdetaan hengittävämpi ilmansuodatin.
Mun manuaalin mukaan CO arvo, koneesta mitattuna ja kun sekundaari ilmajärjestelmä ei ole kytkettynä, on 3-4%. Ja putkiston päästä mitattuna sekundaari ilman kanssa CO:n pitää olla alle 1%.
Mites päin sä tätä lambdaa oikein luet? Lambda on "yli-ilmakerroin", eli lambda=1.000 on stoikiometrinen, ja kyllä mun käsittääkseni lambda < 1 on ns. "rikas seos" eli vähemmän ilmaa/enemmän polttoainetta kuin teoreettisessa seoksessa, ja vastaavasti, jos lambda > 1, on seos "laihalla". Vai asetatkos tavoitetasoksi eli "oikeaksi" seokseksi jotain rikkaalla puolella olevaa, eli vaikkapa 0,900, jolloin tuo 0,984 on jo "laihalla"...(Cterror1 @ Marras. 02 2005,15:09) kirjoitti
No, tässähän tämä "vertailuarvo" taisi ollakin, mutta kun nuo Trumpan arvot on mitattu ilman kuormitusta, ja silloin lambda on ihan jotain muuta kuin täydellä teholla, eli ei voi verrata!(Cterror1 @ Marras. 02 2005,15:09) kirjoitti
CO2 arvo ei voi kohota ilmavuodosta pakoputkessa, vaan ilmavuodot aina laimentavat pitoisuuksia. Sytysennakko ja seossuhde, imuvuoto yms., jotka vaikuttavat palamiseen moottorissa, vaikuttavat myös CO2 arvoon. Periaatteessa CO2 + CO + HC on vakio, koska kaikki polttoaineessa oleva hiili tulee ulos noiden yhdisteiden muodossa. Siten CO:n laskiessa (esim. kun seos laihenee), CO2 nousee, ja päinvastoin.(Cterror1 @ Marras. 02 2005,15:09) kirjoitti
Siitä "vakiosummasta" voi pakokaasuanalysaattori myös periaatteessa päätellä pakoputkessa olevan ilmavuodon olemassaoloa, koska jos pakokaasun sekaan tulee ilmaa, pitoisuudet laimenevat, eikä tuo "vakiosumma" enää pidä paikkaansa. Useissa analysaattoreissa on juuri nämä CO ja COcorr, joiden pitäisi olla samat. Tässä kun ei ollut hapelle viitearvoa, ei voi sanoa vuodosta mitään varmaa. Lambda=1 seoksilla (kuten kat-autoissa), happea on tyypillisesti noin 0,7 %. Pelkkä CO lukema ei yksin riitä seossuhteen tai lambdan laskemiseen, mutta antaa toki viitearvon, vai millä yhtälöllä oikein laskit tuon A/F arvon CO:n perusteella?(Cterror1 @ Marras. 02 2005,15:09) kirjoitti
Mitä tämä akra (tai muu vapaavirtausputki) lopulta vaikuttaa? Ilmaa menee moottorista läpi vähän enemmän, kun pakopuoli ei "ahdista", mutta eikös näissä uusien mopojen ruiskuissa ole imuilmamassavirtamittareita tai lambda-anturia? (no kat-varusteisissa bemareissa ainakin on!) Nehän korjaa säädöt jos on vapaavirtausputki tai vaikka ilmavuoto imupuolella! *Vai lukeeko ruisku vain kaasuläpän avautumiskulmaa (ja kierroslukua) mittana ilmamäärälle? Ja jos niin, niin muuttuuko läppäkulma pakovirtauksen helpottuessa*
![]()
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Tällainenkin ketju aiheesta löytyy ihan omalta forumilta...
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Tästä ei varmaankaan olis huono lähtee säätöjä haeskelemaan, jos siihen on putki vaihettu.
Triumph Speed Triple
Set air fuel ratio:
13.5 up to 20% up to 5000rpm
13.2 up to 80% up to 13000rpm
Power mode – 13.2
Temperature:
Keep the water temperature between 180-195F (82-91C) degrees.
Clean air injection:
Block or pinch the three separate hoses that come out of the air box and lead to the top of the valve cover. These hoses are towards the front of the engine.
Siis voiko noista arvoista päätellä, että vehkeessä on jotain vialla, esimerkiksi ilmavuoto imupuolella? Lisäsin tuonne alkuun O2 arvon (0,8%), kun oli unohtunut.
Siis on triplessä käsittääkseni lambda anturi, mutta ei katalysaattoria. Vehje on toiminut omastamielestäni ihan ok. Pari kertaa olen saanut pakoputkessa polttamaan kun on kovempaa ajanut tai kiihdyttänyt ja tämän jälkeen moottorijarrutus.
Wicked *
aivan totta. tyhjäkäynnin arvoksi tuo 14,4 af olisi oikeastaan rikas ainakin ruiskukoneelle jonka luulisi laskevan seoksen laihalle ilman kuormitusta (siihen että laskeeko se ei pysty ilman mittaamista ottamaan mitään kantaa). mp seoksissa tähtäin on siellä rikkaamman puolella mielummin kuin mahdollisimman taloudellisella. ja kuten totesin, tyhjäkäynti ei kerro muuten mitään.(kawajack @ Marras. 02 2005,19:07) kirjoitti
oikeassa olet siinä ettei co2 nouse kun putki vuotaa, sanoin sen vähän kummallisesti, mutta tarkoitin lähinnä sitä että jos arvot ovat jo valmiiksi jotenkin kummalliset, ja putki on vaihdettu olisi varmaan syytä tutkia kaikki vuodot heti.
A/F - CO löytyy boschin katalogista, joten tulkkausluku on taulukkotietoa.
pyörän ruiskuissa ei ylensä ole ilmamassamittareita vaan ruisku lukee vain läppäkulmaa ja kierroslukua. kuumalankamittari niissä on, joten ruisku osaa sekoittaa bensan ilmaan oikein. kuitenkin suurimmassa osassa pyöriä ei ole lambdaa pakoputkessa säätöä varten, eikä ruisku säädy sen mukaan mihinkään. siksi siis ruiskupyöränkin saa laihalle pelkällä putkella... mikä on kohtuullisen järjetöntä, mutta ymmärrettävää laitteissa jotka säädetään ehkä jonkun muun kuin puhtaimman/taloudellisemman seoksen mukaan. tai jopa liian laihalle, kuten useat uudet mallit joillain kierrosluvuilla.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Soittelin siihen paikkaan mistä mopon ostin, ja myyjä sanoi, että normaaleja arvoja vehkeelle johon on vaihdettu putki ja softa. Totesi, että ei se takuu mihinkään mene, vaikka putken vaihtaa. Siis jos aftermarket softa on laitettu. eiku![]()
Wicked *
Joskus luin, että paras teho saadaan monesti n. 0,85 lukemilla. Kyllä minusta yli 0,95 on jo aika laihalla... Ainakin jos puhutaan täyskaasuvedoilla mitatuista arvoista. En kyllä myöskään tiedä miten korkea arvo pitää olla, että se olisi moottorille vaaraksi.(kawajack @ Marras. 02 2005,19:07) kirjoitti
Ei sulla ole mitään hätää. Meikäläisellä pamahtelee ja sylkee liekkiä jokaisella ajokerralla. Juurikin tuolloin moottorijarrutuksen jälkeen kun avaa aavistuksen kaasua, niin laakit on välillä kun haulikolla ampuis.(MadCow @ Marras. 03 2005,07:23) kirjoitti
Paukkuu ja rytisee se mun triplekin, ja ihan kiitettävästi, laihalla se ei ainakaan ole, kulutus oli mulla koko kesän noin 8litraa/satku...
ja hyvin liikkui, tänä talvena lyhennän sen hiilikuituisen raceputken, teen siihen rosterikuoren ja muokkaan sen huollettavaksi, saas nähdä mikä on elämöinnin määrä...
Täydellisyyden ruumiillistuma ja vieläpä vaatimaton.
Aika paljon tuntuu Triple vievän bensaa, kun ei Daytona syyspakkasillakaan vie 8litraa satkulla. Tai sitten mulla on seokset tosi laihalla. Oma laitokseni ei kyllä kovin kovaa paukuttelekaan.(Kukko @ Marras. 04 2005,11:01) kirjoitti
Speed Triple -12, Daytona i955 -02, Bonneville V140T -78, Aprilia Pegaso -01.