Ajatuksena tuossa uudessa seisonta-ajattomassa vakuutuksessa on juuri se ettei pyörää seisoteta kauden aikana olleskaan. Eli jos yllämainituista syistä olet estynyt ajamasta niin ei siinä hirveästi vaihtoehtoja ole. Toinen yhtiö jolla vielä seisonta-ajat mukana, pyörä pois rekisteristä tai vain maksat kiltisti.(ObiVanKenobi @ Marras. 15 2005,17:15) kirjoitti
Sama kysymys on kai kenellä tahansa, jolla ajoa ehtii kertyä huomattavasti keskiarvoa 5kk vähemmän syystä tai toisesta.
Mutta voihan asian kääntää toisinkin päin, jos estynyt käyttämästä vain esim. 3 viikon ajan, niin ei tarvitse seisottaa 30vrk täyteen kuten nyt on pakko.
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Jep, jep! Ny Pohjola kerää fyrkkaa, ku ei oo muiden vastaava tuote vertailtavana.(laapotti @ Marras. 15 2005,17:21) kirjoitti
Lisäksi on täysin totta, että ny ei maksa just mitään, ku seisoo.
Luontevaa se on, että vakuutusvuosi alkaa, ku sopimus syntyy, jatkossakin. Tosin en ole lukenut Pohjolan uuden speksin mukaisia vakuutusehtoja.
Monessakin mielessä on turha siis hötkyillä. Merkittävintä on, että tämä uuden konseptin mukainen vaihtoehto tuli. Siitäkin voi joku olla valmis maksaa Pohjolalle roposen.![]()
... jotain piti muistaa
Niin toisaaalta ja toisaalta... Jos siirtää vakuutuksen jo nyt, niin eikös boonukset ala karttumaan heti ja sehän on niikuuin pistäis rahaa pankkiin...
Noo, itse siirrän kuiteski vasta keväällä...![]()
Suzuki RF600 -96
(Suzuki GS500EZ -82)
Yamaha PW50
PITSIÄ PINTAAN SISKOT!! ;)
IF:in miehen kanssa tänään keskustelin ja hän sanoi että heille tulee talvenaikana samanlainen vakuutus.....
Mutta eihän sitä koskaan tiedä...
Yamaha R1
On tähänkin ketjuun joku ifin täti tunkenu jotain omituisia kommentteja(M1ka @ Marras. 15 2005,19:42) kirjoitti
no,pysyn itse kaukana ifistä se on kuitenkin samaa firmaa kun Sampo
![]()
Yamaha FZS 600 -02
"Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
olen yhä sitä mieltä että jos ajaa vähän ajallisesti vuodessa seisonta aika pitää olla. Muutenhan maksaa "turhaan" vakuutusta-tässä on yksi koukku.
-Ei palautuksia enää seisontaan laitosta, ole hyvä saat ajaa lumihangessa sen rahan edestä.
- Hyvä diili enska ajajille.
Mä kyllä odotan kunnes kaikki vakuutusyhtiöt "avaa pelin" tällä uudella systeemillä. Ei Pohjola voi olla ensi kerralla paras.
Tosi veto olisi jos joku liike voisi kytkeä teho/painon perinteiseen vakuutus malliin![]()
<p>I/ö- got the Feeling</p>
Vai muka teho/paino-suhteeseen perustuvat vakuutusmaksut!
Omalla tehottomalla pikkupyörälläni saisin tosiaan ajaa suunnilleen 6kk vuodessa, ennenkuin Pohjolan vakuutus olisi halvempi nykyistä Fennian vakuutusta.
Siipan vanha matkalehmä, joka on syntiäkin painavampi ja suhteettoman tehoton -nykypyöriin verrattuna-[246kg/100hv], tulisi halvemmaksi vakuuttaa Pohjolassa, mikäli sillä haluaisi ajaa reilusti yli 7kk vuodessa. Lyhyemmällä ajokaudella Pohjolan vakuutus on kalliimpi nykyistä.
Ei ainakaan heti tarvitse olla vakuutusyhtiötä vaihtamassa.
Joka vanhoja kaivelee - sitä tikulla silmään!
tulee Pohjolan sivuille vakuutuslaskuri.viddu misäs se on ,laittakaas linkki....kiitos
![]()
vfr 750..yamaha yzf 1000r..aprilia 1000 rsv mille..honda 1000rr..
Pohjolan laskuri olkaa hyvä.(betonki @ Marras. 15 2005,20:37) kirjoitti
Yamaha FZS 600 -02
"Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
(666F @ Marras. 15 2005,21:02) kirjoitti
kiitos ja kumarrus......
vfr 750..yamaha yzf 1000r..aprilia 1000 rsv mille..honda 1000rr..
Mitenkähän tuo pohjolan laskutusperiaate toimii? Jos vaikka kesä ajaksi ottaisi vakuutukset pohjolasta ja siirtäisi talveksi toiseen yhtiöön ja seisomaan... *
Btw. Tuo 600 fasupala taitaa olla aika tykki, kun Iffillä on satkun halvemmat vakuutukset, jos ajelee puolet vuodesta.
Huono tie, parempi mieli
Samaa ajattelin...tolla systeemillä uudesta teho/paino vakuutuksesta voisi olla hyötyäkin?(R@gdoll @ Marras. 15 2005,21:12) kirjoitti
![]()
"Little dirt never hurt anybody." - MacGyver
"vrsca 1130cc & vrscdx 1250cc v2 HD"
"Maximum speed: 58 knots V6 YAMAHA"
Tuollainen kikkailu tullaan aivan varmasti estämään.. viimeistään siinä vaiheessa, kun muut vakuutusyhtiöt siirtyvät samanlaiseen käytäntöön. Itsellä tippui vakuutukset yli 200€, eli nyt on 460€. \o/
Päivän tärkein ateria on se, joka ensimmäisenä pysyy sisällä
Kikkailua?... ennemminkin vakuutusten kilpailuttamista(ormi @ Marras. 15 2005,23:10) kirjoitti
..no eiköhän ne ole jotenkin ton estänyt![]()
"Little dirt never hurt anybody." - MacGyver
"vrsca 1130cc & vrscdx 1250cc v2 HD"
"Maximum speed: 58 knots V6 YAMAHA"
Itselläni Honda Shadow 750cc -98. Pyörässä kiloja 245 ja tehoa 33kW. Eilen vaihdoin vakuutukset tähän uuteen teho/paino hässäkkään. Aiemminkin oli vakuutukset Pohjolassa ja maksoi 5,5 kk ajoajalla 890€ ja nyt koko vuosi 559€. Antoivat muuten 70 % alennusta suoraan kaskoon.
Noh, tehdäänpä pieni ajatuskoe. Otetaan henkilö A ja henkilö B. He ovat molemmat saman ikäisiä, ja elävät näin ollen oletettavasti yhtä pitkään. Oletetaan että kummankin liikennevakuutuksen tämän hetkinen bonus on 0%. (Voit omassa kokeessasi laittaa lähtö bonuksen siihen mihin haluat, kunhan se on molemmille sama.) Kumpikin aikoo siirtää vakuutuksen Pohjolaan. Vakuutuksen vuosihinta olkoon X (voit sijoittaa siihen minkä luvun tahansa, esim. oman vakuutuksesi vuosimaksun)(suzukigirl @ Marras. 15 2005,17:46) kirjoitti
Henkilö A siirtää liikennevakutuksensa jo nyt ja saa ajoluvan, muttei kuitenkaan aja, kun pelkää liukasta. Henkilö B seisottaa omaa pyöräänsä 6kk talven yli ja siirtää vakuutuksen Pohjolaan vasta 6kk myöhemmin kuin henkilö A.
Oletetaan vielä, että Pohjolan bonukset nousevat 5% yksikköä per vuosi. Näin ollen täyden 70% bonuksen saaminen kestää kummaltakin tasan 14 vuotta siitä, kun he ovat vakuutuksen ottaneet. Eli kun 15. vuosi vakuutuksen ottamisesta alkaa, on bonus 70%. Seuraavassa vielä taulukko kertoimista, jolla vuosihinta kerrotaan minäkin vuonna. Taulukko on formaatissa vuosi....kerroin.
<table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="0" cellspacing="0"><tr><td>Koodi esimerkki </td></tr><tr><td id="CODE">1.....1,0
2.....0,95
3.....0,90
4.....0,85
5.....0,80
6.....0,75
7.....0,70
8.....0,65
9.....0,60
10...0,55
11...0,50
12...0,45
13...0,40
14...0,35
15...0,30[/QUOTE]
Nyt jaetaan henkilöiden A ja B elämät kahdeksi eri mittaiseksi ajanjaksoksi. Ensimmäinen ajanjakso kestää 15v 6kk siitä hetkestä, kun henkilö A ottaa vakuutuksen ja toinen kestää henkilöiden loppuelämän. Kummatkin saavuttavat varmasti täyden 70% bonuksen tässä 15 vuodessa 6 kuukaudessa.
Henkilö A maksaa ensimmäisenä vuotena 1,0*X, toisena vuotena 0,95*X, kolmantena vuotena 0,90*X ... 13. vuotena 0,40*X, 14. vuotena 0,35*X, 15. vuotena 0,30*X ja koska henkilö A otti vakuutuksen heti, maksaa hän vielä 16. vuoden kuukausina 1-6 puolen vuoden vakuutusmaksun, joka on 0,50*0,30*X. Tähän siis loppui ensimmäinen tarkastelu väli ja tämän jälkeen henkilö A maksaa joka vuosi saman summan 0,30*X loppu elämänsä ajan.
Henkilö B siis viivytteli 6kk ja alkoi maksamaan vakuutusta pohjolaan 6kk myöhemmin. Hän maksaa siis ensimmäisenä puolena vuotena 0,00*X eli ei mitään. Ensimmäisen vuoden kuukausina 7-12 ja toisen vuoden kuukausina 1-6 hän maksaa 1,0*X, toisen vuoden kuukausina 7-12 ja kolmannen vuoden kuukausina 1-6 hän maksaa 0,95*X, kolmannen vuoden kuukausina 7-12 ja neljännen vuoden kuukausina 1-6 hän maksaa 0,90*X ... 13. vuoden kuukausina 7-12 ja 14 vuoden kuukausina 1-6 hän maksaa 0,40*X, 14. vuoden kuukausina 7-12 ja 15. vuoden kuukausina 1-6 hän maksaa 0,35*X, 15. vuoden kuukausina 7-12 ja 16. vuoden kuukausina 1-6 hän maksaa 0,30*X. Nyt on myös henkilön B ensimmäinen tarkasteluväli saatu tarkasteltua ja tästä lähtien hän maksaa vuoden välein saman hinnan kuin henkilö A, eli 0,30*X.
Toinen tarkastelujakso on siis yhtä kallis kummallekin henkilölle, joten sitä on turha enää pohtia.
Ensimmäinen taas tulee henkilölle B halvemmaksi, sillä hän ei maksa mitään ensimmäisen 6kk aikana, vaan säästää 6kk vakuutusmaksut. Henkilö A kyllä saavuttaa täyden 70% bonuksen 6kk ennen kuin henkilö B, mutta joutuu tästä ilosta maksamaan puolen vuoden vakuutukset bonus prosentilla 70. Säästöä tulee siis 0,5*0,3*X.
Eli yhteenvetona. Jos antaa itse rahalle arvoa ja haluaa maksaa vähemmän, kannattaisi toimia kuten henkilö B. Jos taas haluaa saada mahdollisimman korkeat bonukset mahdollisimman nopeasti, kannattaa toimia kuten A. Itselläni on kuitenkin tilini rahayksikkö vielä euro, eikä bonusprosentti.
Ei kukaan varmaan myöskään ota vakuutusta ennekuin on mopoakaan, vaikka myös näin ne korkeammat bonukset tulisivatkin nopeammin.
Tänään meen ite kysymään tohon pikku Zetaan vakuutuksista. Saas nähdä tulleeko halvemmaksi ja minkä näköset bonukset lupaavat (nyt 20% / 60%). Hitto kun olis kiva saada faktaa, että lähteekö muut vakuutusyhtiöt mukaan tähän teho-paino -hässäkkään, esim. miten mahtaa olla Turvan kohdalla? Ettei vaan tulis tehtyä hätiköityä johtopäätöstä... Jos vaan oottais kevääseen ja kattois tilanteen uudestaan sitten, hakis vaan sen tarjouksen tänään.
Mulla GSX-R1000 -08 (valkohopea)
Pikku-Broidilla CBR1000RR -08 (valkomusta)
Turva on vahvistanut, että tulee. Koska, sitä se ei ole kuin vihjannut (ennen joulua)...
... jotain piti muistaa
Mitäs väliä sillä on vaikka muut tuleekin messiin tohon, en usko, että noista hinnoista pal enään pystyy tiputtamaan!![]()
Itse sain 750 darraan osakaskolla 600egee/vuosi.
Kun ennen oli iffissä 6kk jotain 800egee pelkkä fakin liikennevakuutus. Muutenkin toi IF on joku maalaisten lafka, ainakin mainosten perusteella.Varmaan hävii asiakkaita aika saatanasti..
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Vakuutusyhtiöt kun ovat haarukoineet hinnoitteluun myös tuon kuljettajan iän aiheuttaman "riskin" niin tuli mieleen, huomioidaanko kuskin ikä laskun loppusummassa myöhemminkin kuin vaan vakuutuksen ottohetkellä? Ts. jos olet vaikka moposi kanssa vakuutuksen ottohetkellä esim. 35v ja jossain 25-35v haarukassa jossa ikäsi nostaa perushintaa 5% mutta täytät seuraavana vuonna 36v ja "pääsisit" seuraavaan ikähaarukkaan, esim 35-45v jossa perumaksun hinnankorotus on vain 0.5% perushinnasta, niin huomioiko vakuutusyhtiö tämän ikäportaassa nousun automaattisesti vai pitääkö siitä muistuttaa itse?![]()
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Ihan off-topic:ina, mutta luuletko aivan aikuisen oikeasti, että maaseudulla ei asu muita kuin jyväjemmareita ?.(Mipe @ Marras. 15 2005,10:10) kirjoitti
Tiesitkö, että esim. Länsi-Suomen läänissä on enemmän rekisteröityjä moottoripyöriä kuin Etelä-Suomen läänissä ?.
Onhan tuon paikkakunnan vaikutus aika iso vakuutusmaksuissa, mutta ilmeisesti vakuutusyhtiöt on sen laskeneet ja todenneet onnettomuusriskin pienemmäksi maaseudulla...![]()
Honda Monkey Z50J - Honda CB 125 K - Honda CB 125 T - Kawasaki Z 650 - Yamaha FJ 1100 - Kawasaki ZZR 1100 - Kawasaki ZZR 1100 ...(10v. taukoa)... Suzuki GSX 1300 Hayabusa...(14v. taukoa)... Honda CRF 1100 Adventure Sports
Tyypillistä Turvalle. "Uudistus" jossa kuskin ikä vaikuttaa *vakuutusmaksuihin julkistettiin samalla hetkellä kun ne jo tulivat käyttöön, eli viime heinäkuussa -05. Toukokuussa -05 noista ei vielä edes vihjattu mopooni heiltä vakuutusta ottaessa. Mitä järkeä moisessa tiedon panttaamisessa viimehetkeen saakka sitten on, niin tiedä häntä?... *(seku @ Marras. 16 2005,09:57) kirjoitti
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
On ne, sen laskeneet, ehkäpä ansiotulojen mukaan. Jos ne olis sen riskiluokituksen mukaan laskeneet, ei toisilla olis 7 ja toisilla 3 -siis luokkaa. Lisäksi ne olis jotenkin samaa mieltä jonkin alueen ”riskistä”. Ku sitä muinoin tutkittiin, näin ei ollu.(mursu @ Marras. 16 2005,10:11) kirjoitti
Koska kysymys on lakisääteisen vakuutuksen oleellisesta maksuperusteesta, perusteen luulisi olevan julkinen, mutta ei… se vaikuttaa olevan perusteella: herra antoi, herra otti, täss on sulle, jätkä, potti…
... jotain piti muistaa
Täytyy myöntää että tässä paikkakunta kriteerissä on menty vähän metsään,esim itselläni olisi n. 100€ halvempi vakuutusmaksu jos asuisin pirkkalassa,ihmetyttää vaan se että kotipihaltani TAMPEREELTA Pirkkalaan on n. 10 minuutin matka! jotenkin ihmetyttää että noinkin lähellä oleva kunta onkin jo ei riskiryhmää?? sitäpaitsi valtaosa Pirkkalassa,Lempäälässä,Nokialla ym. asuvat motoristit kuitenkin ajelevat enimmäkseen Tampereella (suuren riskin kaupungissa)? Mahtaa v*t*ttaa motoristeja jotka asuvat esim Tampereen Härämälässä,se on pirkkalan rajalla,mutta minkästeet jos raja kulkee talosi takapihalla maksat vak.maksut Tampereelle(seku @ Marras. 16 2005,10:58) kirjoitti
ymmärtäisin jos kaikki nämä tampereen rajalla olevat pikkukunnat/kaupungit kuuluisivat samaan ryhmään,ja tollanen 30-40km:n päässä olevat tuppukylät olisivat noita ns.halvemman luokan paikkakuntia.....
Yamaha FZS 600 -02
"Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
Olette molemmat oikeassa tästä mm. tuo Tampere-Pirkkala tapaus osoittaa sen.(666F @ Marras. 16 2005,11:22) kirjoitti
Tässä on korjaamista...onko muuten tietoa millainen käytäntö on muualla EU:ssa ?. Aikoinaan asustelin Saksassa ja ostin sieltä pyörän, mutta enpä kyllä muista oliko vakuutussopimuksessa jotain paikkakunta -pykälää...
Honda Monkey Z50J - Honda CB 125 K - Honda CB 125 T - Kawasaki Z 650 - Yamaha FJ 1100 - Kawasaki ZZR 1100 - Kawasaki ZZR 1100 ...(10v. taukoa)... Suzuki GSX 1300 Hayabusa...(14v. taukoa)... Honda CRF 1100 Adventure Sports
Eiköhän tuo tilanne tule järkevämmäksi siinä tapauksessa, että kuntauudistuksen pohjaksi valitaan toiminnallisiin työssäkäyntialueisiin perustuva malli *(666F @ Marras. 16 2005,11:22) kirjoitti
Se, mikä ei vahvista, tappaa...
"soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
Mä kuulun tähän ryhmään, tästä taitaa olla n. 30m rajalle. En edes viitsi vertailla kuinka paljon on eroa hinnassa omallakohdallani.(666F @ Marras. 16 2005,11:22) kirjoitti
"Kaikki hullut pitäisi tappaa tai ainakin niiden peilit kuuluisi säätää"
Eiköhän tuon verran ole jo automatisoitu toimintaa...(Holtsu @ Marras. 16 2005,10:07) kirjoitti
Eli ei tarvii itse vahtailla..
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Nyt kannattaa ottaa niihin pienempiin enskapyöriin kasko. Jonkun 250:sen kasko kokovuodeksi ei nimittäin paljon maksa. Kuitenkin kun sillä tulee metsikössä kesällä tai jäätiköllä talvella lipattua, niin yhtiöltä uudet muovit.
www.energiamestarit.fi
Onkos tullut joulu...
Tekis mieli vaihtaa yhtiöö nyt heti, vai odottelisko mitä muut yhtiöt tekee.
Moottoripyörän vakuutukset 859,11 e
Merkki: HONDA
Malli: CBR 1100 XX
Moottoritilavuus: 1051-1250 cm3
Moottoripyörän omamassa: 254 kg
Moottoripyörän teho: 112 kw
Käyttöönottovuosi: 2005
Vakuutuksenottajan kotikunta: Elimäki
Vakuutuksenottajan syntymäaika: 22.08.1978
Vakuutuksenottajan sukupuoli: Mies
Liikennevakuutus
Liikennevakuutuksen maksu: 317,37 e
Bonus liikennevakuutuksessa: 35 %
Autovakuutus
Autovakuutuslaji: Isokasko
Kaskovakuutuksen maksu: 541,74 e
Kaskovakuutuksen omavastuu: 150 e
Bonusoikeus autovakuutuksessa: Kyllä
Bonus kaskovakuutuksessa: 60 %
Jälkiasennettu hälytin: Ei
Lisäturva Keskeytysturva: Ei
Lisäturva Rahoitusvakuutus: Ei
Vuosimaksu yhteensä: 859,11 e
Vuosimaksu keskittämisasiakkaalle: 758,65 e
- I love the smell of napalm in the morning.