Voi olla että on keskusteltu aikaisemmin, mutten kuitenkaan pikahaulla löytänyt aihetta.
Kysymys kuuluu että pitääkö moottoriöljy vaihtaa lämpimästä koneesta vai voiko sen yhtä hyvin tehdä kylmästä koneesta ?
Mitä eroa näissä on ja mihin ne vaikuttaa ?
Itse olen kuullut että konetta käyttää vähän lämpimäksi ja vaihtaa. Näin itse olen tehnytkin. Kylmänä kun öljy on vähän jäykkää joten lämpimänä valuu paremmin ulos.. Tai sitten ei mutta näin olen tehnyt.![]()
Ei kai siihen mitään muuta syytä ole kuin juurikin se, että lämmin öljy on notkeampaa ja tulee äkäisemmin ulos koneesta...
Alku aina kankeaa, lopussa kiitos jos seisoo...
Lämpimäksi tulee aina käytettyä ennen vaihtoa, notkistuu tavara huomattavasti..
Tottakai lämpimänä. Onhan se eri mukava kun saa samalla pari palovammaa kun vaihtaa suodatinta![]()
Joo... pari kertaa tuli ranne poltettua, sit vasta oppi että kylmänä ensin se suodatin auki ja sitten ruuvataan vain ihan kevyesti kiinni. Ei tartte sitten kuumien putkien välissä ährätä enää sen kanssa.
eiköhän siinnä ole myös muutakin hyötyä kun on kuumaa
muistan lukeneeni että kuuma öljy sitoo jotain itseensä
mitä kylkänä ei tapahdu,mutta kun on vaan aina tuo sama pää
eli EN pe..ele muista mutta kyllä joku paremmalla muistilla
varustettu valaisee asiaa?
?
??.
Kun käyttää ensin konetta, niin mahdollinen pohjalle laskeutunut sakka sitoutuu öljyyn. Näin saa mahdollisimman tarkkaan epäpuhtaudet koneesta ulos. Lämmennyt öljy tulee tietenkin myös nopeammin ulos.
@, AT, RD07A
Olen tätä asiaa kuullut pohdittavan yli kolmekymmentä vuotta ja pidän sitä jo filosofisena kysymyksenä. Näkemykseni mukaan öljy on ollut lämmintä silloin kun moottori viimeksi pysäytettiin. Sen jälkeen sillä on ollut kenties pitkäkin aika valua öljypohjaan. Miksi pitäisi tämä huolellisesti alasvalunut voiteluaine jälleen levittää ympäri moottoria että se voisi "nopeasti" valua ulos poistotulpan reiästä? Nykyiset moniasteöljyt lienevät melko juoksevia myös huonelämpötilassa. Eiköhän se ulos tule ilman lämmityskäyttöäkin kunhan juot toisenkin pullon olutta valumista odotellessa. Moottoripyörän talvihuollosta puhuttaessa tuskin puolen tunnin odottelullakaan on mitään merkitystä jos eletään Lokakuuta.
Näkisin et olet asian ytimes..(TuuttiK1 @ Loka. 28 2005,23:25) kirjoitti
Oi tätä urhojen kalevalaa...
Omaa huonoa kokemusta: Nelarissa se öljy nyt nokeentuu hieman ja muutenkin rattaiden seassa pilkoutuessa muuttaa koostumustaan. Pohjalle laskeutuu pieni määrä musua. No jos se on metallia niin se on magneetissa kiinni. Ja muu musu jää sitten öljyn sekaan pyörimään ja juoksettuu paremmin pihalle.
Se mikä tuossa äsken pisti minua hieman silmään se, kun se öljy valuu öljypohjalle seistessä. Jos öljy laskee pois. Ja vaikka on moniaste öljyä niin kyllä se jäykkyys tuntuu. Se vanha öljy on juoksevampaa, että koneen käynnistyessä se alkaa nopeasti voitelemaan. Jäykkä uudempi öljy nyt ei ihan niin nopsasti ala voiteleen, kun se ei niin kerkeä het. Tuo pieni homma on minusta ollu suht tärkeä, että pois puottaessa sielä on vähän sitä vanhaa voitelemassa seuraavassa käynnistyksessä. Väärinhän minä tässä ajattelen ja myönnän sen.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Mulle on ainakin viisaat opettaneet, että kawan isoista nelareista (mallia ZX) pitää ehdottomasti vaihtaa öljy kylmänä, kun kone on seissyt riittävän pitkän aikaa. Muuten ei tule kaikki öljy ulos, vaan sitä jää kanteen yms. Tää nyt tietysti voi olla vaan näihin moottoreihin liittyvä juju...![]()
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Öljyhän nyt on yksi näistä luonnon ihmeistä. Koskaan sitä ei saa täysin koneesta pihalle, vaikka odottaisi siihen joidenkin hölmäjen unelmoimaan hamaan tuomiopäivään asti.
Minä ainakin menen mukavoinnin maksimointilinjalla, eli kylmänä. Ehtii maistella pari karhunpoikastakin siinä "viimeisten" vanhojen öljyjen valumista odotellessa ;)
Itse vaihdan ehdottomasti lämpimänä, valahtavat hyvin pois koneesta ja lämmintä (ei kuumaa) on hyvä sitten tunnustella sormien välissä miettien millaisilla litkuilla sitä onkaan tullut ajeltua viimeiset kilometrit. Kuten mainittua kaikkia vanhoja öljyjä koneesta ei saa kirveelläkään, turha sitä murehtia, pitää vaan huolen ettei koneessa ole koskaan _huonoja_ öljyjä...
Power is nothing without mojo!
onko jossain huolto/korjaus -oppaassa kehotettu vaihtamaan oljyt kylmänä?![]()
"My final offer is this: nothing"
-Il Bastardo-