Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 127:sta
  1. #1
    Linkki1
    Linkki2

    MP-öljyn ja autoöljyn paremmuuksistahan on väännetty kautta aikojen, mutta en ole foorumeilla törmännyt mihinkään vakuuttaviin argumentteihin kumpaankaan suuntaan, ja olenkin uskollisesti käyttänyt MP-öljyjä mopoissani.

    Nettiä surfaillessani törmäsin pariin artikkeliin, jotka saivat minutkin jo vakuuttumaan MP-öljyjen tarpeettomuudesta.. Lisäinfoakin löytyy pienellä googletuksella. Joku tämän vuosituhannen riippumaton testi olisi vielä mukava löytää.

    Olisi mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuisi, kun suuret joukot yllättäen lopetaisivatkin MP-öljyjen ostamisen..

    Heittäkääs lisää linkkejä faktoihin, kellä niitä löytyy, josko saataisiin vihdoin naula tähänkin arkkuun..

    Mobil Delvac 1300 taitaa olla ostoslistalla seuraavaksi..



    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  2. #2
    Kyllä itekki siirryn ehdottomasti autojen öljyihin, jos nuo pärräöljyjen hinnat tuosta vielä nousevat. Nyt jo joutuu maksaan repsoleista yli 60€/4l, mutta onneksi castrolin gps:ää saa vielä reiluun 30 euroon.

    Kyllähän noissa öljyissä on samaa ongelmaa kun muissa prätkäkamoissa, kiskotaan hirveetä ylihintaa. Esim. normaali jarrunesteitä saat ostettua 1-2€/0,5l, kun taas prätkäliikkeessä samat nesteet saattaa maksaa 10€/0,5l, koska ovat "prätkäjarrunesteitä".
    Ainut heikkous on äärimmäinen tarkkuus
  3. #3
    Sanoisin kyllä tohon et köyhän ei kyllä kannata alkaa säästään moottoriöljyissä. Kivaa sit ku kilahtaa sen takia ku on muutaman kympin säästön takia edessä koneremontti.
    Uskon vahvasti siihen että prätkien moottoriöljyissä on huomattavasti parempi toi "kuuma voitelu" ominaisuus kuin auton moottoriöljyissä. Eli kyllähän toi pärrän kone käy välillä tosi kuumana ja vaatii siten öljyltä paljon.
    Kytkin ei myöskään jossain pyörissä tykkää "vääristä" öljyistä
    mut se voi koskee myös pärrä öljyjä myös. Esim. edellisessä pyörässäni ei pelittänyt castrol mut valvoline kyllä...

    Toi jarruneste juttu oli kyllä ainaki mulle ihan uus. Aina oon käyttänyt auton jarrunestettä eikä mitään ongelmia oo ollut.
    Life is hard, then you die...
  4. #4
    Lainaa (gixeri @ Syys. 14 2005,12:28) kirjoitti
    Esim. normaali jarrunesteitä saat ostettua 1-2€/0,5l, kun taas prätkäliikkeessä samat nesteet saattaa maksaa 10€/0,5l, koska ovat "prätkäjarrunesteitä".
    Sorry, hiukan off-topic tuosta öljyaiheesta mutta:
    Sähän edukkaan nesteen löysit, sillä esim. tavanomainen hintataso tanpesterin mopoliikkeissä "prätkäjarrunesteille" on 8 ekee/ 0.25l *
    Sama hinnoittelu pätee myös jäähdytinnesteisiin: "prätkäjäähdytysneste" 50%:ksi esisekoitettuna 7ekee/litra. Sama kama esim. Motonetissä 100% maksaa rontti 8 ekee kolmen litran kannu! *
    Juu, ei se oo tyhmä joka....

    ps. Pisti muuten miettimään kun luki noi öljyvertailut. Etenkin nuo "energy-saver" öljyt, mitä ne on, API-luokitusrajat, missä on kitkanalentajia kytkimen turmaksi tai molybdeeniä ym.
    Jos toi testi on vielä totta, on kyllä kusetetuksi tulleen olo..



    Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
    ”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
  5. #5
    Aika sairaan tyhmää jauhaa öljystä, nykymopoilla kun vaihtoväli on luokkaa 10 tkm.

    Säästää sillä matkalla siis 20-30 €? Miten paljon meni rahaa renkaisiin yms...?
  6. #6
    Lainaa (demsey @ Syys. 14 2005,12:54) kirjoitti
    Sanoisin kyllä tohon et köyhän ei kyllä kannata alkaa säästään moottoriöljyissä. Kivaa sit ku kilahtaa sen takia ku on muutaman kympin säästön takia edessä koneremontti.
    Uskon vahvasti siihen että prätkien moottoriöljyissä on huomattavasti parempi toi "kuuma voitelu" ominaisuus kuin auton moottoriöljyissä. Eli kyllähän toi pärrän kone käy välillä tosi kuumana ja vaatii siten öljyltä paljon.
    Kytkin ei myöskään jossain pyörissä tykkää "vääristä" öljyistä
    mut se voi koskee myös pärrä öljyjä myös. Esim. edellisessä pyörässäni ei pelittänyt castrol mut valvoline kyllä...
    Luitkos noita artikkeileita ollenkaan? Juuri noihin uskomuksiin mp-öljyjen valmistajat vetoavat. Tutkimuksissa öljyistä ei löydy kuitenkaan eroja, eikä valmistajiltakaan saa faktoja eroista.

    Käyttäjien kokemukset vielä tukevat autoöljyjen käyttöä.

    Autoöljyistä ei saa käyttää ns. Energy Conservation merkillä varustettuja aineita.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  7. #7
    Lainaa (Jyri @ Syys. 14 2005,12:59) kirjoitti
    Aika sairaan tyhmää jauhaa öljystä, nykymopoilla kun vaihtoväli on luokkaa 10 tkm.

    Säästää sillä matkalla siis 20-30 €? Miten paljon meni rahaa renkaisiin yms...?
    Vaihdatko todellakin öljyt 10000km välein? Omassa Hondassa suositus on 8000km, mutta esim. rata-ajo lyhentää tuota väliä huomattavasti..
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  8. #8
    Lainaa (Earthend @ Syys. 14 2005,13:03) kirjoitti
    Lainaa (demsey @ Syys. 14 2005,12:54) kirjoitti
    Sanoisin kyllä tohon et köyhän ei kyllä kannata alkaa säästään moottoriöljyissä. Kivaa sit ku kilahtaa sen takia ku on muutaman kympin säästön takia edessä koneremontti.
    Uskon vahvasti siihen että prätkien moottoriöljyissä on huomattavasti parempi toi "kuuma voitelu" ominaisuus kuin auton moottoriöljyissä. Eli kyllähän toi pärrän kone käy välillä tosi kuumana ja vaatii siten öljyltä paljon.
    Kytkin ei myöskään jossain pyörissä tykkää "vääristä" öljyistä
    mut se voi koskee myös pärrä öljyjä myös. Esim. edellisessä pyörässäni ei pelittänyt castrol mut valvoline kyllä...
    Luitkos noita artikkeileita ollenkaan? Juuri noihin uskomuksiin mp-öljyjen valmistajat vetoavat. Tutkimuksissa öljyistä ei löydy kuitenkaan eroja, eikä valmistajiltakaan saa faktoja eroista.

    Käyttäjien kokemukset vielä tukevat autoöljyjen käyttöä.

    Autoöljyistä ei saa käyttää ns. Energy Conservation merkillä varustettuja aineita.
    Siinä se pointti tuli. Eli saa käyttää sellaisia autoöljyjä, joissa lukee tuo "Energy Conserving". Ne eivät yleensä sovellu märkäkytkimelle. Muuten se on ihan sama mitä käyttää, kunhan luokitukset on vaaditut.

    Joissain autoöljyissäkin on erikseen luokitukset märkäkytkimille. Esim. siinä paljonpuhutussa Mobilin Delvacissa (raskaan kaluston öljy). Se käy ihan hyvin pyörään.

    Mistään "kuumavoitelusta" ei ole kyse, ne on "autoöljyissä" ihan samalla tasolla. Ei siis todellakaan pelkoa että kone kilahtaisi, vaikka ajaisi millä autoöljyllä. Ihan samaan tapaan ne on tarkoitettu 4-tahti koneelle kuin prätkäöljyt, ja voitelee takuuvarmasti. Ainoastaan kytkin voi tietyillä öljyillä vähän luistella, se oli tuo "Energy Conserving" -juttu. Lukee muuten ainakin Gixxerin käyttöohjekirjassakin tuo varoitus em. öljyistä.

    Itse vaihdan aina viimeistään 5000km välein öljyt. Oon kokeillu kaikennäköisiä öljyjä mineraalista täyssynteettiseen, eri merkkejä. Kaikki on pelannu ihan hyvin.

    Tällä hetkellä vedän Gulffin täyssynteettisellä, seuraavaks meinasin laittaa Gulffin 20w-50 mineraaliöljyä.. Saa vähän mekaanisia ääniä pienemmäksi ja suojaa mottia ilokaasuilla pikkasen paremmin kuin tuollainen liru synteettinen, joka toki antaa pikkasen enemmän tehoa.



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  9. #9
    Lainaa (Jyri @ Syys. 14 2005,12:59) kirjoitti
    Aika sairaan tyhmää jauhaa öljystä, nykymopoilla kun vaihtoväli on luokkaa 10 tkm.

    Säästää sillä matkalla siis 20-30 €? Miten paljon meni rahaa renkaisiin yms...?
    Jos luit tuota testiä ollenkaan, oli siellä muitakin pointteja autoöljylle. Mm. viskositeetti-indeksit romahtivat "laadukkailla" mopoöljyillä tavallisiin halpoihin autoöljyihin verrattuna pahanpäiväisesti. Toi VI nyt vaan sattuu oleen yksi öljyn laadunmitta vieläkin - litrahinnasta riippumatta.
    Ja kuten sanottu, on se vaan tyhmän oloista maksaa itsensä kipeeksi paskalaatuisesta tuotteesta kun paremman saa halvemmalla.
    Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
    ”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
  10. #10
    Öljyistä
    lisää
    asiaa
    .

    Niinpä, mielikuvillahan homma toimii ja "käärmeöljyn" myynti käy kuten tältäkin forumilta voidaan havaita. Halpaa mutta luokitukset täyttävää öljyä vaan sisälle pannuun, ei ne luokitukset tyhjästä tule sinne purkkien kylkeen. Miksi ihmeessä pyörän valmistaja vielä suosittelisi manuaalissa jonkun luokituksen mukaista öljyä mitä mopossa pitää vähintään käyttää jos se ei siihen tarkoitukseen sovi? Ja kun öljy täyttää luokitukset niin eikö ole syytä olettaa että se myös toimii siellä myllyssä kun kerran valmistajakin sanoo että tämmöistä voitelua tarvitaan vähintään että kone toimii?

    Onneksi Suomalaisilta webbiforumeilta löytyy aina liikkeistä tiskin yli "varmaa tietoa" saavat joka-alan asiantuntijat jotka eivät itse kuitenkaan testaa mitään vaan uskovat kuin hullu puuroon kaikkeen mitä markkinointi ja myyjät tuputtaa. Se nyt on vain tyhmää maksaa liikaa ja istua toinen peukalo perseessä ja toinen suussa ja uskoa kaikki ilman kritiikkiä.
  11. #11
    "Mobilin Delvac"

    Onko teillä siis kokemuspohjaista tietoa tästä asiasta?

    Totesimme jo muinoin, että 80-luvun pyörissä autoöljyt toimi hyvin, jopa paremmin, kuin nää mp-öljyt.

    Silti korkeaviritteisemmissä pyörissä olemme me fossiilitkin käyttäneet mopoöljyjä.

    Olisi todella kiintoisaa, jos teistä joku on vuosia ajellut pitkiä ajoja rykkösissä ja gigsereissä autoöljyillä ja hyvin menee



    ... jotain piti muistaa
  12. #12
    Lainaa (seku @ Syys. 14 2005,13:26) kirjoitti
    "Mobilin Delvac"

    Onko teillä siis kokemuspohjaista tietoa tästä asiasta?

    Totesimme jo muinoin, että 80-luvun pyörissä autoöljyt toimi hyvin, jopa paremmin, kuin nää mp-öljyt.

    Silti korkeaviritteisemmissä pyörissä olemme me fossiilitkin käyttäneet mopoöljyjä.

    Olisi todella kiintoisaa, jos teistä joku on vuosia ajellut pitkiä ajoja rykkösissä ja gigsereissä autoöljyillä ja hyvin menee
    Löytyy paljon juttua tästä forumista ja b-forumista. Ihan oikeesti hyvä öljy myös pyöriin.

    B12 on tehnyt oikeen isomman "tutkimuksen" tuosta öljystä, en nyt muista mistä se löytyy...



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  13. #13
    Lainaa (gixeri @ Syys. 14 2005,12:28) kirjoitti
    Kyllähän noissa öljyissä on samaa ongelmaa kun muissa prätkäkamoissa, kiskotaan hirveetä ylihintaa. Esim. normaali jarrunesteitä saat ostettua 1-2€/0,5l, kun taas prätkäliikkeessä samat nesteet saattaa maksaa 10€/0,5l, koska ovat "prätkäjarrunesteitä".
    Noissa jarrunesteissä taitaa ihan oikeastikkin olla eroja kiehumispisteissä yms. Mä en ikinä laittais prätkään mitään halpa-hallin jarrunesteitä...
  14. #14
    Lainaa (Hermanni Hiiri @ Syys. 14 2005,14:19) kirjoitti
    Lainaa (gixeri @ Syys. 14 2005,12:28) kirjoitti
    Kyllähän noissa öljyissä on samaa ongelmaa kun muissa prätkäkamoissa, kiskotaan hirveetä ylihintaa. Esim. normaali jarrunesteitä saat ostettua 1-2€/0,5l, kun taas prätkäliikkeessä samat nesteet saattaa maksaa 10€/0,5l, koska ovat "prätkäjarrunesteitä".
    Noissa jarrunesteissä taitaa ihan oikeastikkin olla eroja kiehumispisteissä yms. Mä en ikinä laittais prätkään mitään halpa-hallin jarrunesteitä...
    Eiköhän DOT luokitukset hoida sen, että toimii. Jos ohjekirjassa vaaditaan DOT 4, niin silloin sitä. Näin yleensä. Kovemmassa käytössä, esim. radalla, DOT 5.1, siinä on korkeampi kiehumispiste.

    Ei se jarruneste tiedä onko se auton vai pyörän jarruletkun/putken sisällä
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  15. #15
    Lainaa (seku @ Syys. 14 2005,13:26) kirjoitti
    Olisi todella kiintoisaa, jos teistä joku on vuosia ajellut pitkiä ajoja rykkösissä ja gigsereissä autoöljyillä ja hyvin menee
    Mopot vaihtuu täällä harrastavalla porukalla keskimäärin sen verran äkkiä uudempiin malleihin että joku parin kauden käyttö ei paljoa vielä näy kulumisessa kunhan siellä pannussa yleensä öljyä on. Vaihteistossa ja kytkimessä tuntuu huonompi öljy herkästi ja hyvin äkkiä öljynvaihdon jälkeen.

    Tämmöisiä kommentteja koneen hajoamisesta tai toimimattomuudesta ei ole silti keneltäkään tullut, lähinnä vaan toimii normaalisti öljyistä huolimatta -tyylistä kommenttia. Tästä voitaneen päätellä että ongelmia ei ole esiintynyt.

    Eikös Kawabata (Tai joku muu, epäselvääkö? ;)) ole pitkään veivannut Kawalla ja Delvacilla (kymmeniä tuhansia?), muistelisin näin lukeneeni jossain forumilla hänen itsensä kirjoittamana.
  16. #16
    Lainaa (seku @ Syys. 14 2005,13:26) kirjoitti
    "Mobilin Delvac" ???

    Onko teillä siis kokemuspohjaista tietoa tästä asiasta?

    Totesimme jo muinoin, että 80-luvun pyörissä autoöljyt toimi hyvin, jopa paremmin, kuin nää mp-öljyt.

    Silti korkeaviritteisemmissä pyörissä olemme me fossiilitkin käyttäneet mopoöljyjä.

    Olisi todella kiintoisaa, jos teistä joku on vuosia ajellut pitkiä ajoja rykkösissä ja gigsereissä autoöljyillä ja hyvin menee :O
    Itse olen ajanut XX:llä 50tkm Nesteen Turbo LXE:llä. Ei mitään vikaa, toimii kuin junan vessa. Nokissa ainakaan ei ole näkynyt mitään kulumia. Synteettinen versio maksaa Motonetissä alle 20 euroa ja mineraaliversiota saa 20 litran pänikän runsaalla 40 eurolla. Molemmissa viimeiset luokitukset mitä on käytössä.
  17. #17
    Lainaa (Tylyttäjä @ Syys. 14 2005,14:22) kirjoitti
    Kovemmassa käytössä, esim. radalla, DOT 5.1, siinä on korkeampi kiehumispiste.
    Mutta älkää missään tapauksessa sekoittako noita DOT5 -nesteeseen, joka ompi sarjassa ainoa silikonipohjainen Kaikki muut ovat "alaspäin yhteensopivia" eli DOT4 vaatimuksen vehkeeseen voi lisätä vaikkapa DOT5.1:stä sekaan, mutta tosiaan pitäkää tuo DOT5 kaukana noista muista
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  18. #18
    Lainaa (Tylyttäjä @ Syys. 14 2005,14:22) kirjoitti
    Eiköhän DOT luokitukset hoida sen, että toimii. Jos ohjekirjassa vaaditaan DOT 4, niin silloin sitä. Näin yleensä. Kovemmassa käytössä, esim. radalla, DOT 5.1, siinä on korkeampi kiehumispiste.

    Ei se jarruneste tiedä onko se auton vai pyörän jarruletkun/putken sisällä
    Näin on. Se DOT merkintä siinä kertoo lähinnä kiehumispisteestä märkänä ja kuivana. DOT 2, 3, 4 ja 5.1 ovat glykolipohjaisia ja niitä voi sotkea keskenään teoriassa (Käytännössä, mitä helvetin järkeä olisi sotkea paitsi ehkä huonompia päivittäessä parempiin?) ja DOT 5 on silikonipohjainen jota ei saa sotkea edellämainittujen kanssa missään nimessä. Ehtaa Amerikkalaista HD-hapatusnestettä lähinnä.Tottapahan se DOT siinä kertoo myös muutakin mutta mitä kaikkea muuta, en ole jaksanut selvittää kun ei niin paljoa (vielä) kiinnosta.

    DOT 4 määrityksen mukaisen jarrunesteen alin kiehumispiste on kuivana: 230C ja märkänä: 155C. Eli siis, tuo on minimi mikä tulee käyttää. Ja siitähän mennään aina ylöspäin kun nesteen laatu paranee. Tosin pelkkä hinta ei sitä laadun paranemista aina takaa... Mitä ylempänä kiehumispiste, sitä parempi käytännössä jos jarrut saa yhtään enemmän kyytiä.

    Itselläni on ATE Super Blue Racingia sisällä systeemissä tällä hetkellä (Tykkään kovasti sen sinisestä väristä ja sillä on korkeat kuiva- ja märkäkiehumispisteet, meikäläisen nakkikioskiajot kuormittaa jarruja tosiaan niin kohtuuttomasti että nesteet kiehuu...) ja hyvin toimii. Ko litkun sai vieläpä peltipurkissa jonka ainakin luulisin eristävän kosteutta paremmin kuin viiden pennin muovisen lärppänän joten neste säilyy "parempana" pari ajokautta hyllyssä.



  19. #19
    MP foorumi <- Tuolta löytyi Kawabatan kertomusta kokemuksista.. ilmeisen paljon on kilsoja kertynyt delvac öljyllä..
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  20. #20
    Juu, Batata käyttää vallan Delvacia, on käyttänyt jo vuosia.Eikä ole turmioita tullut....Kärpiön ulkonäkö ei johdu siis Delvacista
    Itsellänikin oli alkukesästä Delvacit koneessa.Hyvin pelitti ja olisin pitänyt mielelläni koko kesän.
    Mut hippasen söi kone öljyä muutaman tuhannen km matkalla ja ei sitten ollutkaan samaa laatua saatavilla, kun tuli aika lisätä.
    Joten lisäsin sekaan jotain Shelliä ja jouduin kotona vaihtamaan koko paskan sitten Castroliin, kun muuta ei siihen hätään ollut saatavilla.
    Tosin, äkkiä joudutte liikkeessä nyrkkitappeluun kauppiaan kanssa, kun sanotte laittavanne Delvacit moottoripyörään...
    Nimimerkillä; liikkeestä ostostaan sylissään suojellen, selkä edeltä peräytynyt....
  21. #21
    Lainaa (Earthend @ Syys. 14 2005,13:03) kirjoitti
    Lainaa (demsey @ Syys. 14 2005,12:54) kirjoitti
    Sanoisin kyllä tohon et köyhän ei kyllä kannata alkaa säästään moottoriöljyissä. Kivaa sit ku kilahtaa sen takia ku on muutaman kympin säästön takia edessä koneremontti.
    Uskon vahvasti siihen että prätkien moottoriöljyissä on huomattavasti parempi toi "kuuma voitelu" ominaisuus kuin auton moottoriöljyissä. Eli kyllähän toi pärrän kone käy välillä tosi kuumana ja vaatii siten öljyltä paljon.
    Kytkin ei myöskään jossain pyörissä tykkää "vääristä" öljyistä
    mut se voi koskee myös pärrä öljyjä myös. Esim. edellisessä pyörässäni ei pelittänyt castrol mut valvoline kyllä...
    Luitkos noita artikkeileita ollenkaan? Juuri noihin uskomuksiin mp-öljyjen valmistajat vetoavat. Tutkimuksissa öljyistä ei löydy kuitenkaan eroja, eikä valmistajiltakaan saa faktoja eroista.

    Käyttäjien kokemukset vielä tukevat autoöljyjen käyttöä.

    Autoöljyistä ei saa käyttää ns. Energy Conservation merkillä varustettuja aineita.
    Joo oot oikeessa. Ekaa en jaksanut ku oli mun mielestä niin vanhaa tietoo (-94).
    Toinen oli taas huomattavasti tuoreempaa ja siinä oli ihan hyvän merkkinen pyöräkin
    Sitä vaan aloin miettiin et ku mun hondas (vfr800vetc) on toi vaihto väli peräti 12 tkm et oisko järkee alkaa vaikka puolittaan se?
    Kesässä tulee kyllä aika tarkkaan veivattua toi 12 tonnii ja empä oo viittiny (laiska?) alkaa välillä purkaan öljyn vaihdon takia... Fiilistellyt vaan
    Life is hard, then you die...
  22. #22
    Joopa joo... Mun hondan moottoria voitelee turbodiesel öljyt, edellinen omistaja oli huollattanut kuopiossa ex-kisakuskilla ja hänpä oli kyseisiä öljyjä suositellut. Enpä sit viitti käydä vastaan sanomaan kun en niin paljoa asiasta tiedä muuta kuin että hyvin tuntuis voitelevan ja kytkin pelaavan...
    Mennään aamulla aikasempaan töihin niin voidaan olla sitten illalla pidempään....
  23. #23
    Lainaa (demsey @ Syys. 14 2005,16:46) kirjoitti
    Joo oot oikeessa. Ekaa en jaksanut ku oli mun mielestä niin vanhaa tietoo (-94).
    Ei se testi sen huonompi ole vaikka se on tehty -94. Ei nuo testatut API luokitukset mihinkään muutu.

    API luokituksista.
    Raider
    CBX1000 -82 & ZX12R -04
    Kotisivu
  24. #24
    Lainaa (Kawasaki ZL @ Syys. 14 2005,16:42) kirjoitti
    Juu, Batata käyttää vallan Delvacia, on käyttänyt jo vuosia.Eikä ole turmioita tullut....Kärpiön ulkonäkö ei johdu siis Delvacista
    Luin kawabatan jutun. Zetori futas hyvin, mutta 12r:ään ei ollu Delvacia uskaltautunu laittaan.

    Tää oli mun kysymys: ne rykköset ja gigserit



    ... jotain piti muistaa
  25. #25
    Lainaa (Tylyttäjä @ Syys. 14 2005,14:22) kirjoitti
    Eiköhän DOT luokitukset hoida sen, että toimii. Jos ohjekirjassa vaaditaan DOT 4, niin silloin sitä. Näin yleensä. Kovemmassa käytössä, esim. radalla, DOT 5.1, siinä on korkeampi kiehumispiste.

    Ei se jarruneste tiedä onko se auton vai pyörän jarruletkun/putken sisällä *
    Okei, voihan se olla noin että mitään eroa ei halpahallin nesteen ja laatumerkin välillä ole, mutta aion silti ostaa sitä samaa kalliimpaa nestettä kuin ennenkin... Ja toinen mistä en oo tinkinyt on jarrupalat, käytän aina alkuperäisia varsinkin edessä. Muuten mopo sitten onkin kuin pommin jäljiltä ja katteet pysyy koossa nippusiteiden avulla.
  26. #26
    Wanhat ilma- ja öljyjäähdytteiset skulaa ihan mainiosti halvoillakin mineraaliöljyillä. Monesti jospa kytkin/vaihteisto toimii paremmin "halpisöljyillä" kuin Mp-öljyillä.

    Itse olen (kuten useat kamutkin) käyttänyt omissa Z-Kawoissa Delvac 20/50 öljyä monta kesää ja ainoa haitta on tiheä öljynvaihtoväli (n.3000 km) joka johtuu Delvacin nopeasta likaantumisesta. Ilmeisen pesevä öljy siis!?
    Mutta mikäs on vaihdellessa kun 20 l maksaa n. 40 egeä.

    Parina kesänä olen käyttänyt myös Shellin X-100 20/50 öljyä (n.9,-/4l), ja ihan mainiosti toimii myös se. Vaihteet ja kytkin oikein hyrrää mielihyvästä kun saavat perinteistä liu'utusainetta
    .
    Kireisiin vesikoneisiin en ehkä tohtisi laittaa noita. Ainakaan normaalin koleilla kesäkeleillä.



    P.S Tuhkautumispiste (palamispiste) on eräs öljyn merkittävä ominaisuus, jos oikein kovaa ja kierroksilla vedetään pannu kuumana..



    Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
  27. #27
    Delvac:lla ajelin banditilla 5 kesää/40000km. Kone on nappikunnossa edelleen 60000 ajettuna. Kaveri on ajanut monta kesää TL 1000:lla Delvacilla myös. 1100 ärrässä käytin Teboilin Diamondia kun kerran kaverin kautta halvalla sain.

    Nyt ostin sitten elämäni ensimmäisen kerran "oikeaa" moottoripyöräöljyä Tripleen. teboilin Superbike täyssynteettinen oli tarjouksessa Tokmannilla alle 30€. Saman maksaa diamondit ja ralli formulatkin.

    Kone ei kyllä kilahda, vaikka öljy olisi alle 60€/4L. Tämä aihe on kyllä kestosuosikki, mutta ei nyt enää jaksa oikein syttyä. Käyttäköön jokainen sitä, mikä hyvälle tuntuu.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  28. #28
    Useimpien ihmisten käytössä jarrunesteet / öljyt on ihan sama mitä käyttää. Varmaan moni pystyisi ajamaan vaikka rypsiöljyllä ihan huolettomia kilometrejä.

    Ensiksi jarrunesteistä, luulin kanssa, että olen tosi ovela kun ostelen halpaa parin eken jarrunestettä dot4. Ajatuksena, että onhan se dot4. Ihmettelin sitten kun botniaringillä jarru rupeaa 03 bladesta painumaan syvemmälle ja syvemmälle kierrosten kertyessä. tuntuma huononi koko ajan ja ei palannut edes kotimatkalla, huomasim myös nesteen muuttuvan tummemmaksi jo yhden kevyen Ahvenisto päivänkin jälkeen. No botniaringiltä kotiin päästyäni kävelin Honda liikkeeseen valittamaan vaivaa. Vastaus oli, ettei autoneste kestä. Tästä dot4 yhteensopivaa Motulin täyssynteettista j-nestettä. Kallista, mutta ei tunnu missään. Lasken Jarrut siihen luokkaan, joista en säästele(enää). Näillä nesteillä on sitten vedetty silmitöntä rääkkiä ja toimii, neste on dot4 yhteensopiva, mutta kiehumispiste on about 100astetta enemmän kuin DOT4:sessa.
    Vaihtamalla erittäin tiheästi voisi tietty autonesteelläkin tulla toimeen. Tai ehkä vähän parempi autoneste voisi toimia kanssa. Mutta älkää ostako niitä halvimpia.

    Öljyistä en ole 'enää' viitsinyt säästää. Motulin ester pohjainen täyssynteettinen mp-öljy ei maksa kuin 36e? 4litraa. Bladeen menee karvan yli 3L, joten vaihdossa ei hirveitä mene. Olenkin vaihdellut 3000km välein, kun tulee kytkinrevitystä ja rataa yms. Ihan mustaa kusta se siinä pisteessä on, joten eiköhän se ole oikea aika.

    Oma näkemys moottoripyöräöljyistä on se, että niin kauan kuin moottori on sopivan lämmin ja öljynpaine on kunnossa, niin öljyllä ei niin paljon ole merkitystä. Mutta moottoripyöräöljyissä on lisäaineita kuten sinkkiä estämään metallin leikkaantumista öljykalvon pettäessä ja lisäaineita vaihteiston öljyä mekaanisesti murskaavaan vaikutukseen. Autoöljyissä näitä lisäaineita ei ole ilmansaasteiden yms syiden takia. Hyvä autoöljy ei ole halvempaa, joten mitään järkeä niiden ostossa ei ole, ellei sitten osta autoonkin sitä halvinta bilteman synteettista. Ja siihen en viitsi lähteä. Mielenrauhallakin on hintansa. *Harva auto huutaa 12000rpm:ää Ja tuottaa 150hp 1000cc:stä.

    Se on totta, että noilla diesel öljyillä kuten Rotella T syntheticillä on ajettu TL suzukeilla yli 100000km Maailmalla. Joten eiköhän sekin toimi. Diesel öljyissä on viskositeettilisäaineita erittäin paljon, koska ne on tehty suuriin kilometrimatkoihin.


    Itse käytän kanssa alkuperäisiä öljynsuodattimia, jarrupaloja, ilmanputsareita ja kytkilevyjä, etustefoja yms. Ne on parhaita.
    Pari nippusidettä löytyy kyllä katteita pitämästä Ihme kyllä honda ei myy nippusiteitä...



    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  29. #29
    Näinhän se menee. Tärkeätä on että voitelu pelaa. Itsekin olen käyttänyt tuota useinVaihdettuaJaEdullista optiota customissa, no probleemo. Nyttemmin Castrolin synteetttistä CBR:ssä, vain koska se ei maksa sen enempää kuin Mobil1 autoon.
    Onko joku joskus tiennyt öljyn aiheuttaneen kytkinremontin.
    Nyt en tarkoita niitä, joiden mielestä Bilteman akku vaikuttaa tehoihin *...

    Kommenttina tuohon edelliseen:
    -kova on on kaveri kahvaamaan, kun itse en saa DOT4:sta kiehumaan tehostimella polkimen kautta. No meitä erilaisia.
    Eikö niillä muuten Honda-liikkeessä ollut Honda-jarrunestettä kun sinne asti menit ?
    -että on sitten lisäaineita kuten sinkkiä estämään metallin leikkaantumista öljykalvon pettäessä mp-öljyssä, autoissa ei tarvita - heh heh ..
    -"alkuperäisiä öljynsuodattimia, jarrupaloja, ilmanputs..yms. Ne on parhaita." -- herranjestas, maisteleeko nämä ihmiset kaluston enne nvai jälkeen asennuksen ?



  30.  
  31. #30
    mää uskon, että bilteman akku vaikuttaa tehoihin.

    Ei tuu tehoja, jos pyörä ei käynnisty.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen