Mistä saisi kätevimmin 12V sähkösyötön niin, että se olisi virtalukon ja sulakkeen takana? Ja kun ei ole erityisemmin sähköasentajan taitoja, niin tietääkö joku tuleeko häiriöitä, jos kaksi/kolme näin kytkettyä laitetta (Autocom, GPS ja MP soitin) ovat kiinni toisissaan vai pitääkö laittaa jotain erotinta häiriönpoistoon? Ja entä jos joku noista lisälaitteista on kytketty suoraan akkuun ja osa virtalukon taakse, niin tuleeko häiriöt läpi tai jotain jännitepiikkejä käynnistyksessä?
Itse vetäisin akulta releen kautta virtakaapelin ja kaapelin päähän riittävästi pistokkeita tarvittaviin paikkoihin. Virtalukolta sitten ohjausvirta releelle. Sulakkeet maun mukaan joko yksi, joka on kaikille tai sitten kullekin pistokkeelle omansa. Kytkentä on erittäin helppo vähääkään sähköistä ymmärtävälle.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Elikkäs siis keskitetty virransyöttö samasta pisteestä.
Mihinkäs sulakkeeseen on kytketty se penkin alla oleva ylimääräinen pistoke ? Siihen näyttäisi virta tulevan virtalukon takaa. Voikohan sitä käyttää?
Kytkennästä en tiedä yksityiskohtia, mutta laitatin Yamaha Centerissä keväthuollossa sytkäriulosoton GPS:ää varten. Se on omalla sulakkeellaan ohi virtalukon.
Ohitus osoittautui hyväksi asiaksi, koska gipsini (Garmin Streetpilot 2620) toimii vain ulkoisella virralla. Siten se ei sammu kun poistaa avaimen esim. tankatessa.
"Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen valinnaista."
Olen laittanut sytkärin toiseen pyörääni (FZ6) suoraan akusta ja ajattelin kans laittaa semmoisen FJRään jatkuvaa virransyöttöä varten. Mutta Autocomia varten tarttis sähköt virtalukon takaa, tai sitten pitäisi laittaa ulkoinen virtakytkin. Toki Autocomin voisi jättää huoltsikkakäynnin ajaksi päälle, mutta en kuitenkaan jättäisi sitä jatkuvasti päälle.(FiJeR @ Elo. 16 2005,17:36) kirjoitti
Sen verran tein empiirisiä kokeita, että se penkin alla oleva liitin näyttää olevan oikean puolen vilkkuun yhteydessä. Se kyllä hieman haittaa virransyöttöä, ainakin käännyttäessä![]()
No sulla on siinä valmius sivuvaunulle.... vilkun liitin valmiina. **
Sivuvaunuunhan voi laittaa agrekaatin hurisemaan niin voi ottaa vaikka mikron mukaan ja muita verkkovirta laitteita. *
![]()
Palkka juoksee....minä en
Itse olen kytkenyt Autocomini johdon suoraan FJR:äni takavalon johtoihin. Aluksi laitoin ihan vaan sellaiset ryöstö-puristus-liittimet, mutta niiden kontakti huoni sen verran, että rupesi kuulokkeissa rapisemaan. Sitten uusin liitokset niin, että kuorin varovasti eristettä johtojen ympäriltä pois, kiersin autocomin virtajohdon ympärille ja tinasin liitoksen. Ja tietysti sitten eristys päälle. Hyvä puoli tässä on se, että virta katkeaa myös Autocomista, kun avaimesta katkaiseen virran ja syöttö on varustettu sulakkeella. Takavalot on ainakin mun -04 mallissa aina päällä kun virta on kytketty. Helppo homma tehdä, kunhan ottaa lampun irti takavalon kopasta niin saa vähän työtilaa enemmän näpertää.
Jos on kolvi, osaa tinata ja ei itse ole tinassa, homman tekee alta 10 min.