Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Laitan nyt tännekin jos joku viitsisi neuvoa...

    Väinöstä on takavalo fyysisesti rikki ja sen joutuupi vaihtamaan. Varastosta löytyisi kätevästi tuollainen uusi CUSTOM LED takavalo. Siinä on kuitenkin vain 3 kytkentä kaapelia (pun, must, kelt). Orginaali takavalossa kaapelita on 6 kpl (pun, must, kelt) ja 2 erillistä lamppua siellä umpion sisällä.

    Pähkäilin asiaa ja pienessä päässäni tulin siihen tulokseeen että orginaali vlaoissa toinen lamppu on se takavalo ja toinen sytyy kun painetaan jarrua. Mites kytken tuon LED valon tohon? Laitanko raakasti värit vain yhteen?

    Mopo Takavalo

    pun pun
    -------> <-----------******
    must must ******
    -------> <------------******
    kelt kelt ******
    -------> <------------******

    pun
    ------->
    must
    ------->
    kelt
    ------->

    Voi tuntua tyhmältä kysymykseltä mutta jos joku viitsisi neuvoa.
    Liv to Raid! Raid to liv!
  2. #2
    Virtakynä ei ole kallis investointi...

    Eiköhän se ole niin, että sinulla on siellä vanhassa takavalokompleksissa kaksi polttimoa, joissa molemmissa on lanka sekä takavalolle, että jarruvalolle. Liitin on sitten tuommoinen kolmenapainen, joista tuo musta on maa ja luultavasti punainen jatkuvavirta ja keltainen taas jarruvalon virta. Eli samassa polttimossa siis on sekä jarru- että takavalo ja näitä polttimoita on kaksi.

    Vaikuttaa siltä, ettei tuossa ledihärdellissä ole jarruvaloa lain. On siis vain pelkkä takavalo. Pistät siihen jatkuvan virran plussaan vastuksen, jolloin takavalo palaa himmeämmin ja jarrua polkastessa jännite nousee ja "jarruvalo" toimii. Vastuksen suuruutta en kyllä osaa sanoa, kun en tiedä noitten ledien arvoja...



    Jovain sanoi näyli
  3. #3
    Ledivaloissahan jarruvalo on samassa... eli ne ledit kirkastuvat kun jarrutetaan... En tiedä minkälainen systeemi tuossa sun ledivalossa on, mutta luulisi että ne kaikki piuhat tulee samaan, jolloin jarruttaessa ledit saavat enemmän virtaa -> kirkastuvat... Tosin en taas tiedä paljonko ne ledit kestävät ja paljonko sähkö tulee kun jarrutetaan, joten virtakynää suosittelisin ja jos siinä ledilampussa olisi speksejä niin voisi tarkistaa meneekö virta yli vai kestääkö ledit...
  4. #4
    Prkele! Nyt vasta katsoin tuon sepustuksesi oikein kunnolla tuosta päältä. Ei mitään lisävastuksia, unohda koko juttu.

    Toisen pyörässä olevan liittimen (pun, must, kelt) voit jättää irti, toinen vaan suoraan kiinni lamppuun värien mukaan.

    Ne vastukset on siellä ledilampun sisällä ja toimii kuten edellinen kirjoittaja tuossa jo sanoi. Eiköhän se ledilamppu ole 12 voltin jännitteelle suunniteltu, että kyllä se ne jarruttelut kestää.



    Jovain sanoi näyli
  5. #5
    Väriä värille ja loput saman ruuvin alle sanoo vanhempi instrumettiasentaja...! *

    Mutta todellakin nuo mopolta tulevat 2 x pun,mu,kelt tulevat niille kahdelle entiselle takavalopolttimolle, ja nyt niistä tarvitaan vain toinen "pun,mu,kelt" käyttöön, koska ei ole toista "polttimoa" kytkettävänä.
    Eli teippaat toisen kolmikon(pun,mu,kelt)...siis jokaisen erikseen ja vaikka sen jälkeen siististi nippuun, ja kytket toisen kolmikon ledivalon vastaaviin väreihin!
    Uskoisin että näin onnistuu!

    edit. näyttävästi joku on aina nopeampi



    Now riding:
    * KTM 690 Enduro R


    Past ones:
    * KTM EXC 300
    * KTM 250 EXC Racing
    * CBR 600 F4
    * CBR 954 RR
  6. #6
    Ai katos, siellähän oli 2xtakalamppuja, no se selittääkin
  7. #7
    Kiitos kaikille vastanneille! Pitää hakea tänään muutama asennus olut ja alkaa yhdistelemään (sillä sinisellä savullahan kaikki toimii). Onkohan noissa takavalon kaapeleissa joku standardi olemassa? Eli punainen=virta, musta=maa? keltainen =rekkarivalo...tai jotain. Minkäänlaista ohjetta ei valon mukana tullut.



    Liv to Raid! Raid to liv!
  8. #8
    Lainaa kirjoitti
    Onkohan noissa takavalon kaapeleissa joku standardi olemassa? Eli punainen=virta, musta=maa? keltainen =rekkarivalo...tai jotain. Minkäälasita ohjetta ei valon mukana tullut. *
    No ei varmaan ihan takavalon kaapeleille omaa standardia ole * , mutta kai jokaisella pyörämerkillä on oman värisensä johdot (mahdollisesti), en usko että kaikissa mp:issä ja a*toissa olisi samanväriset johdot merkkaamassa samaa toimintoa. Sehän olisi jo liian helppoa... *
    Jos se keltainen tuli niihin samoihin polttimoihin kiinni kuin se pun ja mu niin uskoisin että se on jarruvalon johto, kuten gsp jo tuossa totesikin! Antaa silloin hiukan isomman jännitteen takavalolle että polttimot palaa kirkkaammin jarruttaessa...

    typot editoitu...



    Now riding:
    * KTM 690 Enduro R


    Past ones:
    * KTM EXC 300
    * KTM 250 EXC Racing
    * CBR 600 F4
    * CBR 954 RR
  9. #9
    Osta se virtakynä tai yleismittari, jos haluat vielä testata johdot.

    Jos et ole sähköhommia koskaan tehnyt, niin aloita vaikka sillä virtakynällä. Laitat sen hauenleuan kiinni johonkin paljaaseen metallikohtaan rungossa ja työnnät sitten virtakynän kärjen mopossa olevaan liittimeen.
    Virrat tietty päälle...


    Uskoisin, että tapahtuu seuraavaa:

    Työnnät kynän kärjen punaiseen liittimeen --> kynässä syttyy valo = takavalon +piuha.

    Työnnät kynän kärjen keltaiseen liittimeen --> ei tapahdu mtn., painat jarrupoljinta/-vipua --> kynässä syttyy valo = jarruvalon piuha.

    Mustasta liittimestä ei pitäis tulla eloa ollenkaan = maa

    Voit sitten testata sen ledivalonkin siten, että kytket sen mopon mustan ja valon mustan yhteen. Sitten kytket sen virtakynän hauenleuan siihen jatkuvaan virtaan ja kokeilet virtakynän päällä sekä keltaista, että punaista piuhaa ledivalosta. Se ledivalon piuha, kumpaan tökättynä tulee kirkkaampi valo, kytketään moposta virtakynällä löytämääsi jarruvalopiuhaan.

    Rekkarivalonahan toimii sama valo kuin takavalonakin.

    Olipa sekavasti selitetty...



    Jovain sanoi näyli
  10. #10
    Lainaa (gsp @ Kesä. 07 2005,14:39) kirjoitti
    Olipa sekavasti selitetty...
    Eipäs ollu vaan huippuhyvin! Ensiluokkaista apua ongelmaan ja vielä siten, että oppii samalla! *

    tuli äkillinen *reps* tuosta avatar-teksistä...
  11. #11
    Lainaa kirjoitti
    tuli äkillinen *reps* tuosta avatar-teksistä...
    Heh, juu, helvetin enkelit on kuin marttakerho helevetin perkeleitten rinnalla
    Jovain sanoi näyli
  12. #12
    Baitövei Rossi...

    Lainaa kirjoitti
    Jos se keltainen tuli niihin samoihin polttimoihin kiinni kuin se pun ja mu niin uskoisin että se on jarruvalon johto, kuten gsp jo tuossa totesikin! Antaa silloin hiukan isomman jännitteen takavalolle että polttimot palaa kirkkaammin jarruttaessa...
    Oisko noin, vai siten, että kun siellä alkuperäisessä mopottimessa on se kaksilankainen polttimo (samassa siis jarru ja takavalo), niin se jarruvalon lanka on tehokkaampi. Muistelen, että siinä lampussa on merkintä siten, että toisen langan wattimäärä on suurempi... Molempiin siis tulee se 12 V. Ledissä tämä on ratkaistu vastuksilla, eli jarruvalon kautta tyrkätään enemmän jännitettä ledeille kun ei ole vastusta ja takavalonjohdossa taas on jonkinmoinen vastus --> himmeämpi.

    No sama se, liekkö tuolla vällii... tulipahan mieleen...
    Jovain sanoi näyli
  13. #13
    heh eilen maistui se asennus kalja sen verran hyvin että jäi valo kytkemättä. Tänään kauppaan ja virtakynä ostoslistalle ja kikkailemaan. Kiitos kaikille tähän ketjuun vastanneille
    Liv to Raid! Raid to liv!
  14.  
  15. #14
    Nysse toimii Thanks very many kaikki.
    Liv to Raid! Raid to liv!