Ongelmana siis että tiukemmissa mutkissa radalla mopon jalkatappien "nystyrät" ottavat kiinni asfalttiin, lisäksi vaihdepoljin otti viime kerralla jonkin verran osumaaItse olen yrittänyt kuitenkin roikkua sisäkurvassa minkä pystyn ja polvipalat kyllä laahaavat mutkissa. Mopona on Kawan ZX-6R 2004 ja rata-ajokokemusta nyt huimat kaksi ajokertaa. Pitäisikö nuo nystyrät ruuvata irti, hiljentää vauhtia, nostaa jalkatappeja ylemmäs (entä vaihdepoljin?), nostaa takapäätä ylemmäs (jolloin mopo muuttuu rauhattomaksi?) vai mitä? Alustan ei pitäisi olla erityisen löysällä, vaikka en mitään alustan säädöstä 300 km rata-ajokokemuksella ymmärräkään. Säädöt samat mitä täälläkin ollut esillä niitä Performance Bikesin säätöjä. Verrattuna alkuperäiseen ylikovaan säätöön mopo käyttäytyy huomattavasti rauhallisemmin jarrutuksissa ja kiihdytyksissä.
Toisekseen alkoi mietityttää renkaan pito, itsellä alla Pirelli Diablot edessä ja takana. En ole vielä huomannut luistelua, mutta ratapäivillä muilla (hitaammillakin) tuntui olevan alla vähintään SuperCorsaa. Eli miten kovaa noilla Diabloilla kärsii ajaa? En haluaisi kaataa mopoa renkaan pidon loppumisen takia.
Ne jalkatappien feelerit voi kyllä napata huitsiin. Onkos sulla Alustan painumat säädetty kohdilleen? Jos on, niin kompressiovaimennuksen lisäys voi auttaa, tai sitten paluuvaimennuksen vähennys.
edit: Diabloissa kyllä riittää pito, jos et vielä ole huomannut mitään ongelmia.
Mikä rata muuten on kyseessä? Ahvenisto?
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
En tiedä miten roikut kurvissa, mutta itsellä helpottui jalkatappien raapiminen kun älysin siirtää myös yläkroppaa reilusti sisäkurvin puolelle. Aikasemmin tuli siirrettyä painoa vain perseellä joka ei riittänyt...
Kolmenkympin kriisi tuli vähän etumerkissä...
Sanosin, että nyt järki käteen ja äkkiä. Kaikella kunnioituksella, mutta kuulostaa todella pahalta. Kutoskawassa on tapit niin korkeella, että mopoa saa kaataa aikas reilusti ennenkuin ne osuu maahan. Ja siinä vaiheessa ollaan Diablolla jo aika rajoilla, ei tarvii iso virhe olla tossa vaiheessa että ohjelma alkaa.
Jos ratakokemusta on todellakin noin vähän kuin sanot, niin sitä suuremmalla syyllä kannattaa rauhottua ja miettiä oikeesti mitä tekee.
Itelläni on 03 kutoskawa, ja sillä sain ratakaudella 2003 tapin maahan. Onnellisen tietämättömänä siitä miten rajoilla mentiin, renkaina oli nääs Pilot Sportit ja ratana Ahvenisto. Kaudella 2004 vauhtia tuli melko paljon lisää, 5-10 sec kierrosajasta pois, mutta tappi ei osunut maahan kertaakaan koko kauden aikana. Miksi? Opin ajamaan enemmän roikkuen, siirsin painopistettä sisäkurviin ja alas. Siitä syystä voi mutkanopeutta nostaa huomattavasti, sillä pyörä voi kulkea pystymmässä kun ite roikkuu enemmän.
Suosittelen, että rauhotut hieman ja keskityt jatkossa enemmän ajoasentoon. Se on kuitenkin kaiken perusta, ja vauhtia voi tulla vain sitäkautta lisää. Eikä pelkästää vauhtia, vaan turvallisuutta ja hallittavuutta.
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
Erittäin hyvä neuvo. Tuon asennon suhteen kannattaa ehkä pyytää jotain kokeneempaa kaveria ajamaan takana, ja antamaan palautetta. Itse on joskus vaikea arvioida kun tuntuu kuitenkin jo että roikkuu maksimaalisesti, vaikka tekniikassa olisi parantamisen varaa..(Make80 @ Touko. 25 2005,13:45) kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Myös ajolinja on tärkeä, ts ei mitään äkkinäisiä kallistuskulman muutoksia vaan "rennosti ja pyöreästi".
Ainakin itselläni oli alkuun Motoparkissa samankaltaisia ongelmia vaikka vauhtia ei ollut paljoa, mutta ajolinjat kun hioutuivat, niin ongelmakin helpotti.
Aloittelijaksi kyllä lasken itsenikin noissa ratahommissa.
Veikkaisin homma menee nyt niin kuin täällä jo aiemminkin mainittiin, eli että kannattaisi roikkua enemmän...
Tuollaisella 03-04 kutoskawalla saa kyllä kantata jo melko tavalla ennen kuin tapit ottaa latuun.
Jos saa kysyä, niin minkälaisella ajovauhdilla sait tapit maahan???
Itsellä alkaa tapit sillointällöin raapimaan kun esim. kierrosaika motoparkissa alittaa 1,35.
Niin ja sitä tappia ei sitten kannata laittaa ihan liian voimakkaasti sinne latuun, tai käy kuten minulle eilen...
Nimim. moposta jalkatappi poikki![]()
ZX-10R + ZX-6RR
Siis muistaakseeni Kemoran karusellissä oikealle kääntyvässä... vauhti jotain 70 luokkaa... Ajoin siinä takana... Riippua kannattaa enempi ja se takapää kannattaa säätää kovemalle.. Ei se vielä siitä mene levottomaksi ajaa... Sulla se perä vajosi aikas alas siinä ulostulon alussa... Eihän mulla Acen tapit ollu lähelläkään kenttää niissä paikoissa... Pahempi paikka Kemoralla laittaa tapit maahan on se paluusuoralle tuleva oikea... Vauhtia tarpeeksi ja tappi maahan niin alkaa olemaan ohjelmaa tarpeeksi sille päivälle...
Joo, säädetään alustaa tiukemmalle ja perehdytään vähän pyöreämpii ajolinjoihin. En tiedä mitä oikein eka viestiin kirjoittelin, mutta mun gorehousuissa ei tosiaan ole polvipaloja, reikä kylläkin polvessa. Eli roikkumisen lisääminen edellyttää nahkapukua, näinkö tässä joutuu säästöpossun rikkomaan harrastuksen takia*. Kuskin paino on 79 kg + ajovarusteet, ilmeisesti nuo PB:n säädöt oli tehty joillekin kuivan kesän oraville. Pakko kai sitä on itse perehtyä tuohon alustan säätöön. Periaatteessa tiedänkin kuinka se tapahtuu, sitä vain on niin laiska.
Vauhtia oli mutkassa Kawan mittarissa 70 - 100 km/h, vauhdista ja ajolinjasta riippuen tappi laahasi välillä koko mutkan, välillä vain tökkäisi (jonka seurauksena panikoiva kuski ohjasi hiekalle).
Olisiko kuitenkin turvallisempi vaihtaa alle esim. Diablo Corsat? Kuitenkin valtaosa ajosta tapahtuu (valitettavasti) kadulla, joten en tahdo laittaa mitään ylipehmeitä rinkuloita.
Noista jalkatappien "nystyröistä", feelereistä vaan, että omasta mielestä ihan toimivat rajoittimet, sillai muistutuksena että eiköhän riitä kallistuskulma jo. En itse niitä pois ottaisi. Niin kun jo sanottiin, vauhtia voi tulla jonkin verran ilman että olisi sen isompaa tarvetta kallistaa se aivan loppuun asti. Ehkä sitten jos ryhtyy kilpaa ajamaan.
Freedom is won with blood, and lost with the stroke of a pen
-Uknown
Kawassa taitaa olla aika lyhyet ne feelerit, toisin kuin esim. veturissa, jossa ne on n. 5cm pitkät(kwaCa @ Touko. 26 2005,12:28) kirjoitti
Taitavat olla lähinnä sitä varten, ettei ota muut romut ensin kiinni.. vakioputkella jossain pyörissä ongelma.
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Hiukan ihmetyttää että miten voi olla mahdollista että 6r:n takapää on liian löysä(mamu @ Touko. 26 2005,09:50) kirjoitti
Ko. laitoksessahan on tunnetusti liian jäykkä takajousi abaut kaikenpainoisille kuskeille, ei sitä perää meinaa saada säädettyä tarpeeksi löysäksi / toimivaksi juuri mitenkään...
Sen ymmärän että se voi kyllä olla säädöiltään pielessä, mutta liian löysä??
Roikkua voi muuten ihan kyllä myös goret päällä, ei vaan työnnä sitä polvea sinne asfaltin läheisyyteen, vaan pitää polven riittävän ylhäällä ja siirtää persusta ja yläkroppaa...
No tosin jos kovempaa on tarkoitus ajella niin suositukseni on että mars nahkapukukauppaan![]()
Ai niin ja ajovauhdilla tuossa aiemmassa viestissäni yritin tarkoittaa lähinnä kierrosaikaa, no samapa tuo...
ZX-10R + ZX-6RR
Mites paljon sitä pitäisi oikeaoppisesti roikkua? Pitäisikö painoa saada eteen sekä alas, mutta miten alas? Joskus olen nähnyt suorituksia, jossa ulkokurvin puoleisen jalan polvitaive on siinä satulan kohdalla mutta meneekö sellainen jo liiallisuuksiin... Itellä ainakin oikealle käännyttäessä roikkuminen on niin vammaista savissa riippumista, että ei saata paljon kierrosaikoihin vaikuttaa(Janos @ Touko. 25 2005,13:42) kirjoitti
Vasemmalle käännyttäessä tuntuu jotenkin paljon luonnollisemmalta.
![]()
Eipä ole hajuakaan että miten pitäisi roikkua, itse ajelen siten miten se luontevammin sujuu...
Eiköhän tuo roikkuminenkin ole aika kuljettajakohtainen seikka, mutta jotenkin minusta tuntuu että enempi parempi, kun ainakin tuolla omalla ajotyylillä joutuu kymppikawaan jalkatappeja vaihtelemaan katkenneiden tilalle
Tosin ainahan voi yrittää ottaa mallia noista MotoGP, WSBK, ym. kuskeista, niiden luulisi tietävän *
Tai no ehkä tuo kotimaisten sarjojen kärkijoukko riittänee...
ZX-10R + ZX-6RR
Niissä motogp yms kuskien apinoimisessa vaan se että niilla on aika eriäviä tyylejä. Ja kyllä se vaan on niin että jotkut heistä roikkuvat aivan "väärin", vaikka saavat sen toimimaan ja ovat nopeampia kun mitä minusta ikinä voi tulla. Vaikka joku voikin olla erittäin nopea roikkumalla perse ulkona, yläkroppa keskellä, niin se on silti huono asento, vaikka se todistettavasti toimii joillekkin. Hyvä niitä on seurata, kunhan muistaa miettiä miksi he jotain tekevät eikä vaan suoraan apinoida.
Vähän samalla linjalla kun Janne tuosta roikkumisesta mutta itse antaisin silti roikkumisesta seuraavat neuvot:
Pyri pitämään selkäranka suorassa, siis sivuttaissuunnassa ja parallel, öö samansuuntaisena kun pyörä, eli "roiku tasaisesti". Tämä ei tarkoita että selkä pidetään jäykkänä ja kädet suorina, päinvastoin, asento pitäisi saada rennoksi.
Käytä käsiä vain pyörän ohjaamiseen, pyri siirtämään ja pitää paikallaan kroppaasi jalkavoimalla, myös jarrutuksissa. Tuo muuten vaikuttaa jarrutuksiin todella paljon, mitkään esijarruttamiset takajarrulla yms on merkityksettömiä tuon rinnalla. Kädet mahdollisimman rentona.
Ei tartte työntää sitä polvea aivan älyttömän ulos, asento pitäisi olla semmonen että polvi ottaa muutenkin maahan ennen jalkatappia ilman että tarvitaan balettitanssijan notkeutta.
Pää sinne missä peili on/olisi normaaliasennossa, tämä ei toimi kaikille, mutta useimmille kyllä.
Varmaan paljon muutakin...
Sitten kun itsekin pystyisin aina noudattamaan noita ohjeita keskittymättä niihin...![]()
Freedom is won with blood, and lost with the stroke of a pen
-Uknown
Hitto kun hyvä kuva. Hyvät värit, tarkkuus ym.(Janne10r @ Touko. 31 2005,01:41) kirjoitti
.
Juu, tuo on kyllä totta, että Moto GP:ssä / WSB:ssä yllättävän erilaisia roikkumistyylejä kuskeilla. Yleensä itämaalaiset kuskit työntävät yläruumista todella paljon sisäkaarteen puolelle, kun taas Rossi roikkuu mielestäni aika maltillisesti.
Tamada : http://www.bolt.co.jp/news/images/ne..._tamada-16.jpg
Haga :
http://www.yamaha-racing.com/assets....791.jpg
Rossi :
http://www.yamaha-racing.com/assets....ct3.jpg
Mielestäni Hagan ajotyyli on ehdottomasti tyylikkäin, kaippa ihan toimivakin. Kuljettajakohtaistahan tuo roikkumistyyli on, mutta se on varma, että se perse ainakin pitää olla siellä ulkona jos yhtään kovaa haluaa mennä.
Ja topicin alottajalla varmastikkin ongelmana on tälläinen, että työntää pyöräänsä itsensä alle ja tällöin osat alkaa raahaamaan maata, kun kallistuskulma kasvaa suureksi, vaikka vauhti ei olekkaan kova.
Like this : http://www.mototuneusa.com/RA01LarryPegram.jpg
btw. Aika hauska, että tuollainenki kaveri päässyt ajamaan tota jenkkien AMA-sarjaa, vaikka hänen ajoasentoaan käytetään kirjoissa osoittamassa miten ei pidä ajaa![]()
sata viis sataa
Totta kai Hagan tyyli on paras ja nopein, sillä kun on niin upee kypärä
Taitaa olla niin, että syy siihen miksi se yläkropan roikuttaminen on niin vaikeeta on se, että ihmisellä on hirveen vahva luonnostaan tuleva taipumus saada silmien välinen linja horisontin kanssa samaan tasoon. Tämän huomaa, kun esim kattoo tankkikamerakuvaa. Kovin helposti alkaa pää kallistella kun koittaa nähdä mitä siellä edessä tulee vastaan.
Sama on mopon päällä kurvissa. Sitä yrittää pitää silmät horisontin tasossa (eli vain alakroppa roikkuu) että ajaminen onnistuisi, ja samalla se ei juuri siitä syystä onnistu. On tää mopoilu niin takaperoinen ja luonnoton laji, tankoakin pitää kääntää väärään suuntaan.![]()
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
Roikkumiseen vaikuttaa myös millaisella motolla ajaa, esim. 748:lla voi ajaa enemmän kallistamalla kuin vaikkapa R6:lla jossa on pakko roikkua enemmän jotta voi ajaa mutkat yhtä kovaa. Eri pyörien alustat tarjoavat niin erilaisia ominaisuuksia, että ajotyyli on sidoksissa myös pyörään.
Aprilia RSV4-R
Maananataina sain ensimmäistä kertaa kawa 636-03 jalkatapin maahan alastarolla ja sekin pirulainen napsahti heti poikki. Lemminkäiseen kurvasin (vasemmalle) kylmillä kumeilla ja se vähän niiku haukkas sisämutkaan ja samalla saappaan kärki ja tappi maihin. Ja poikkihan se tappi sitten meni. On kyllä äärimmäisen vaikeeta saada tappeja maahan tolla vehkeellä. Oikeenpuolimmaista tappia en oo saanu osumaan vielä koskaan. Yritän kyllä roikkua mahdollisimman paljon. Todella hauska ja antoisa setti oli muutenkin!!![]()
![]()
Kipu on väliaikaista, Kunnia ikuista!
tais Seppomiehellä olla muitakin ongelmia.... ei tahtonut suoralla keula pysyä millään maassa *![]()
Aprilia RSV4-R
Se onkin aika lailla mahdotonta vakioputkella, koska äänenvaimennin ottaa kenttään ennen jalkatappia. Nerokasta suunnittelua Kawasakin insinööreiltä(seppomies @ Kesä. 01 2005,13:07) kirjoitti
Kierrosajat Kemorassa tällä hetkellä jotain luokkaa 1:21 ja tuntuu tapit sekä tuo surkea äänenvaimennin raapivan lähes joka mutkassa maahan. Samaten kuten gore-puvun polvi. Tuota äänenvaimenninta pitää yrittää askarrella lähemmäs mopon runkoa, se onkin niin hassun sivulla. Ilmeisesti kaikilla muilla on slipari jolloin ongelmaa ei esiinny
![]()
seppomiähen ex-kwaakussa ainakin oli akrapovic. laita talven tunauslistalle highpipe slipari, kiinteät tapit ja nahkapuku niin voip ensi kesä olla mukavampi(mamu @ Heinä. 11 2005,15:48) kirjoitti
![]()
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Jos 1.21 aikoja Kemorassa ja kallistusvarat ongelma niin oikea korjaus ei kyllä ole jalkatappien korotus tai kapeampi/korkeampi putki. Ainakaan 04 kwaakussa.
Imho, niin kun jo sanottiin, ajoasennon muuttaminen ja mahdollisesti alusta kovemmaksi. Mutta etenkin muuhun kuin kallistukseen perehtyminen ajossa.
Sitten kun ajat ovat alle 1.15 niin voi, jos tuntee tarpeelliseksi, miettiä kaiken maailman highpaippeja sun muuta roinaa. Jos 1.20 vauhdissa korjailee pyörää että pystyy kallistamaan lisää niin väärään suntaan mennään. Tämä tietty vain yhden henkilön mielipide. Sen 1.15 pääsee aivan hyvin laittamatta romua latuun, jopa 05 kwaakulla jossa edeltäjää huonommat kallistusvarat. Reilusti kovempaakin pääsisi, jos osaisi
Itelläni jäi viime kisan ajat yli sekunnin omista juhannuksen ajoista Kemorassa, syynä lähin huima tunnin treeni ennen kisaa (yksi treenisetti ja kahdet aikaajot) Botniaringin kaadon jälkeen. Rengas ja keulakin eri kun viimeksi ja seli seli, vässykälle ei riittänyt tuo palautumisaika. Mut eipä ollut tapit silloin maassa vaikka vielä orkkikset ovat, feelereineen. (Mielummin feeleri kun vaihde/jarrupoljin, mikä on tuossa pyörässä ongelma) Itsekin kyllä alkoi kaipaamaan kallistusvaraa lisää siinä 1.14 +/-0.2 vauhdissa mutta varmasti pääsisi vielä reilusti kovempaa kallistamatta enempää.
Freedom is won with blood, and lost with the stroke of a pen
-Uknown
Tuossa suhteessa ohjeellisten aikojen otto on kannattavaa. Jos omat ajat poikkeaa paljon nopeampien, samalla kalustolla ajavien ajoista, niin syytä kannattaa hakea muualta kuin siitä kalustosta..(kwaCa @ Heinä. 12 2005,11:46) kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Kiitos taas raadille asiantuntevista neuvoista. Olen kyllä jokaisella ajokerralla huomannut kuinka mutkanopeus kasvaa mutta rojut ottavat kenttään entistä vähemmän. Eli tarvitsen yhä vain lisää treeniä josta seuraa lisää ajotekniikkaa ja sitä myötä lisää vauhtia. Sitä vain on niiiin malttamaton, kovempaa on päästävä keinolla millä tahansa
Ehkä tuota putken asentoa voi yrittää modata pienellä vaivalla niin ei kuluisi puhki, samaten Diablot jos vaihtaisi Diablo Corsiin. Viimeksi tuntui joissain ulostuloissa pientä luistoa takapäässä.
Tuo kierrosaika 1.15 Kemorassa kuulostaa jo pelimiehen ajalta. No, ehkä neljän rata-ajopäivän kokemuksella siihen ei vielä ole tarkoituskaan päästä. Hyvä tietää että omassa mopossa on varaa, toivottavasti kuskissakin.
siinä on myös se seikka, että ihmisaivot ei välttämättä _anna_ sen pyörän kallistua niin paljon oikeelle kun se antaa vasemmalle.(mamu @ Heinä. 11 2005,17:48) kirjoitti
Seki vois johtua vaan siitä että kun ajat normaalilla maantiellä, näät vasemmalle kallistaessa paljon pitemmälle kuin oikeelle kallistaessa (tämä johtuu siis ajoradasta jos joku ei heti ymmärtäny) Itelläni on myös tuo ongelma, mut nyt on alkanu tottuun siihen ku paiskoo meneen vaan näitä tuttuja teitä ees taas![]()
Pieru kertoo paskan laadun
Suosittelen aivan aluksi kunnon nahkapuvun ostoa, ajotekniikan hiomista ja vasta sen jälkeen pyörän modifiointia. Toki jousitus pitää säätää kohdalleen, mutta muuten kyllä ehdottomasti ensimmäiseksi ostamaan kunnon nahkapuku, jotta voit ottaa kunnon ajoasennon!(mamu @ Heinä. 12 2005,13:59) kirjoitti
Ajoasennosta vielä...
On ehkä väärin sanoa jollekin, että tietty tyyli olisi jollain lailla oikea tai väärä. Ihmisten geometria kun on niin erilainen, että laskemalla eikä oikein teoriassa miettimälläkään voida kehittää optimaalista ajoasentoa kaikille. Siksi ei ehkä kannata liikaa neuvoa.
MM-sarjassa on nimittäin ajettu todella lujaa aikoinaan mitä ihmeellisimmillä ajoasennoilla. Esimerkkinä vaikka Boet van Dulmen joka kallisti pyörää ja oli itse pystyssä *. Mutta niin vaan on voitettu silläkin tavalla oikein MM-kilpailu (nykyinen Moto-GP). MOTO GP TILASTO VUODESTA 1949
Ei ole tarkoitus ei.(mamu @ Heinä. 12 2005,13:59) kirjoitti
Niin paljon ratakilometrejä (ehkä 7-8kkm) tuli viime vuonna, ja yhteensä yli 60 ratapäivää sitten touko2003 että ei se kyllä sen huomioon ottaen mikään kummempi aika ole. Tänä vuonna ratakm tosin jäänyt alle 1000, silti 1.13 puolelle olisi pitänyt mennä. Kaveri (No. 51) ajoi jopa 12 alkuisia vakiokawalla std600 kisassa, eikä muistaakseni ole nostanut niitä jalkatappeja, ainoastaan vaihtanut ne eri mallisiin.
Aina löytyy nopeampia. Noh, ehkä Rossi ei löydä, mutta muut kyllä
Suosittelen malttia sille vauhdin kasvattamiselle, jos kehitys menee turhan nopeasti niin todennäköisyys kumpsahdukseen kasvaa olennaisesti. Ota vaikka yksi päivä vähän rennommin, mieti eri osa alueita erikseen ja keskity session ajaksi johonkin tietyyn asiaan, esim ajoasentoon. Enkä nyt yritä v%&uilla, mutta tämmöinen iso kallistuskulma ja siihen suhteutettuna maltillinen vauhti on yksi erittäin klassinen asetelma jonka lopputulos on nähty moneen otteeseen.
Enhän minä itsekkään ole seurannut moisia varoituksia ja ollaanhan sitä oltu nurin muutamaan otteeseen. Onni suosinut siinä ettei luu tai liha pahemmin vaurioitunut, korkeintaan jokunen mustelma ja paha vit##us.
Jälkiviisas on helppo olla joten tässä muutama asetelma josta ei yleensä hyvää seuraa. Jos joku pystyy olemaan viisas, eikä vaan jälkiviisas, niin hyvä niin.
1.
-vauhti lisääntynyt lyhyessä ajassa paljon
-kallistusvarat loppuvat kesken, ja kuski on siitä hiukan innostunut ja vaikka toisin sanoo ja meinaa niin ei pysty hillitsemään itseensä. Ehkä joku ohitti ja piti pysyä perässä tai tarjoitui mahdollisuus "ottaa jonkun toisen päänähka" tai sit innostus muuten vaan kasvoi liian suureksi.
-Rojut maahan, pyörät ilmaan ja ulos mennään.
Tästäkin yksi esimerkki kaveripiiristäni tältä vuodelta, ja aika usein näkee juuri tämmöisiä kumpsahduksia.
2.
Lipsumista esiintyy mutta sehän on vain siistiä, yritetään vielä vähän rajummin tulla ulos siitä mutkasta.
Jep.
Eräs erittäin tuttu kaveri, 2003 ja tyhmä kun on niin uudestaan 2004.
3.
Renkaan vaihtamista uusiin mietitään, päätetään että kyllä näillä nyt yhden kisan vielä ajaa, jos loppuu kesken niin hiljennetään, ei tämä ole tärkeä kisa, kokemusta vaan haetaan.
Ajaminen tuntuu paskalta, ei ole pitoa, lipsumista ja sladia esiintyy harva se mutka, vauhti hiljenee (1,5-2sek jälkeenpäin todettuna) ja vielä 5 kiierrosta jäljellä. Noh ajetaan nyt loppuun asti.
Kilpailija yrittää ohi eikä semmoista voi sallita ollenkaan. Peitetään ensin ja jossain vaiheessa ajattellaan että ei perhana, ei tässä nyt voi näin vässykkämäisesti ajella.
Jep jep.
Se moi, puolitoista viikkoa sitten.
Se aivan klassisinhan on että tuntuupa hyvältä, tämä homma on hanskassa, lisätäänpäs vauhtia.
Nonni, tulipas taas kolarifiksaatio. Mutta jos joku noista tulee ratapäivän kuluessa mieleen niin kannattaa ottaa tauko ja miettiä sitä kunnolla ennen kun taas lähtee radalle.
Mutta niin kun Jyri sanoi, hanki kunnon puku, kengät sekä hanskat ensin. Huonoilla varusteilla mokaaminen voi tulla erittäin ikäväksi pitkäksikin aikaa.
Ajoasennosta sen verran että vaikka joku on "huonolla" asennolla voittanut MM-kisoja se ei tarkoita että asennossa ei olisi vikaa. Tänäkin päivänä löytyy erittäin nopeita kuskeja joilla hassu asento, esim juuri pää pleksin takana mutkissa, mutta se vaan tarkoittaa että kompensoivat huonoa asentoa muilla taidoilla.
Sanoisin että se on aika selvää että pystyt vähentämään kallistuskulmaa roikkumalla enemmän, ja pää sinne eteen ja alas edesauttaa kummasti. Ihan itse olen sen myös empiirisesti todennut, hieman ongelmia tuli siitä ettei näe kovin pitkälle ja jonkin verran rasittaa niskaa & selkää. Mutta huomattavasti tiukempi kaarre samalla nopeudella on sen arvoista.
Vaikka se aluksi tuntuisi hankalalta useimmat kyllä tottuvat siihen.
Freedom is won with blood, and lost with the stroke of a pen
-Uknown
Aivan loistavasti kirjoittettu aiheesta, oikeestaan kaikkien noiden combolla päätin oman kuluvan kauteni juhannusviikonloppuna Kemorassa. Vauhtia oli löytynyt viime aikoina mukavasti lisää, samat sliksit 5:ttä päivää alla eihän niiden kanssa jaksa turata, "vähän lipsuu ja paljon raapii muttei se mitään, tää on hallus", jos tota nopeempaa kaveria vähän seurais. Karusellimutkasta highsiderista yläviistoon ja pieni mutta vittumainen luunmurtuma (ois voinu käydä paljon pahemminkin, MotoGP tason varusteet pelasti aika paljon ja taas meni 1 potta entiseks) ranteeseen. Kipsi räpylässä ainakin syyskuun alkuun, ens kesänä sitten uudella maltilla/nöyryydellä radalle...(kwaCa @ Heinä. 13 2005,11:45) kirjoitti
Retired to a 4-wheeled coffin, yo.