Hei kaikki
Olen vaihtamassa pyörää ja jäin miettimään kuinka paljon eri pyörät ottavat ranteisiin. Tarkoitan siis painoa eri ajoasennoissa. Mulla on aikaisemmin ollut ongelmia ranteiden kanssa (jännetuppien) ja en haluaisi riskeerata ja ottaa taas kuukauden sairaslomaa.Mietinnässä mulla on ollut Yammun R6 ja Hondan CBR 600f jotka kävin tänään koeajamassa. Kävin koeajamassa myös kawan uutta kuussatasta mutta se ei iskenyt niin paljon.
Niin siis kysyisinkin mikä näistä olisi paras pyörä minulle?
(Taidankin jo tietää että R6 ottaa enemmän ranteisiin mutta se tuntui niin hyvältä *![]()
)
ja onko jollain muulla ollut ongelmia ranteiden kanssa ja jos on niin mitä on tehnyt asian hyväksi? *
Auttakaa tyttöä pulassa
Se, joka hulluttelematta elää ei ole niin viisas kuin luulee
Äkkiseltään sanoisin, että pyörässä pitäisi olla silloin normaali putkiohjaustanko: niissä ajoasento on aina pystympi, tanko on helposti säädettävissä eikä kuljettajan paino lepää käsien päällä normaalinopeuksilla. Eli mietintään esim. Fazu 600, CBF600 tms. sporttipyörätaustan omaava malli. Tehoa ja ominaisuuksia ihan mukavasti eikä matka-ajokaan tuota ongelmia.
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Profiilin mukaan sulla on nyt ER-5.. jos siinä on ranteet kovilla, niin ei se ole sitten pyörästä kiinni. Oliskohan vaan kytkimen ja jarrun käyttö ylirasittaneet liikaa. Kyykyissä on ainakin tehokkaat jarrut ja hydraulinen kytkin, joten ne on siltä osin kevyempiä käyttää..
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Mitenkään ottamatta kantaa tuohon ajoasentoon, koska itsellä Blade ja ottaa käsiin ihan pirusti, niin suosittelen cbr600 f:ää. On se vaan niin siro pyörä.
Harmittaa oikeen kun ei omalle emännälle kelpaa, uskallus ei riitä, meinaa sellaisella voisin itsekin ajella.
Tai saahan tuossa Bladessakin hiukan helpotettua kun istuu aivan tankissa kiinni, mutta silloin persaus puutuu nopeammin.
Samaten ajonopeus vaikuttaa todella paljon.
Ottamatta kantaa tähän nimenomaiseen tapaukseen, niin asiaan liittyen kerrottakoon, että olen joskus kuunnellut näitä ranteet kipeytyy juttuja, ja kun asiaa on yhdessä ihmetelty, on todettu, että pyörän kahvat ovat tehtaan jäljiltä kohti taivasta. Jo se, että korjaa kahvojen asennon oman ajoasennon mukaiseksi auttaa paljon. Samoin tilanteeseen tuo apua ajoasennon muokkaaminen. Kunnon polviote tankista, ja pidetään yläkroppaa pystyssä myös vatsalihaksilla, eikä pelkästään käsillä. Ihan pieniä juttuja, mutta näistä voi olla apua myös tässä tapauksessa.
Terveisin nimimerkki, kumpikin ranne joskus reenaillessa ihan huolella rikottu ja silti kyykyllä jo vuosia ilman (ranne)ongelmia.
KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
Er:ssä ei oo ranteet olleet kovilla vaan lähinnä päätetyössä (taisivat mennä kun tein ympäri pyöreetä päivää pelkällä läppärillä viime syksyn) mutta viime syksyn (marraskuun) jälkeen ranteet sillon tällöin särkee ja jännitän ettei vaan tulehtuisi uudestaan *pitänee alkaa tosissaan treenata ranteita fysioterapeutin ohjeiden mukaan
ja pitänee myös niitä vatsa- ja selkälihaksia sitten alkaa treenaamaan *
Rannetuet hankin ja kokeilen nyt jos niistä on apua näin ennaltaehkäisevänä toimenpiteenäno ainakin ne lämmittää ja veto ranteissa vähenee *
![]()
Pientä jelppiä vois tuoda sellanen kaasukahvan apuri "Trokker" matka-ajoa helpottamaan...Ite ehin kokeilemaan viime suvena ja tuntu ihan mukavalta - ei tartte kaasukahvaa sillai puristaa..
Sitä tehdään, mistä milloinkin nautitaan ;0)
Aprilia Shiver 750
Mä myyn ekalle halukkaalle semmosen vaikka vitosella, jos vaan löydän sen jostain. Senverran taisin issekin siitä maksaa kun täältä orgista sen joskus ostin. Turhake se on.(Hulina @ Huhti. 23 2005,18:41) kirjoitti
br, Mikko
Tuo se sitten vaikka mulle kokeiltavaks(mikko2 @ Huhti. 23 2005,18:45) kirjoitti
![]()
![]()
Kannattaa sit keskittyä siihen työergonomiaan, ja huoltaa ranteita säännöllisesti. Se, miten joku tietty mopo rasittaa ranteita on todella yksilöllistä.. ajoasento kannattaa hioa kohdilleen, ettei kuormita turhaan vääriä lihaksia. Ajaessa pitäis voida pysyä rentona, niin välttyy rasitusvammoilta.
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Itelläni ollut samanlainen ongelmaSelvisin siitä vaihtamalla zxr6 kawasakin Kawan ZZR600cc koska siinä ajo asento on pystympi itelläni ainakin autto kun sitä viime kesänä koeajoin 400km ei ottanut yhtään ranteisiin. Toisaalta kyllähän sitä tankoa kait pytyy säätämään jotenki
![]()
Juupajuu jarru on vaudin surmahttp://jariklemetti.tarinoi.fi/
En tuo. Mutta voit noutaa viikolla pitskusta kokeiltavaksi. Ja kokeilu ei maksa kun vitosen. Eikä tarvi palauttaa kokeilun jälkeen.(enna @ Huhti. 23 2005,18:47) kirjoitti
br, Mikko
Eiköhän tuo ranteiden puutuminen ole sekä isojen että pienten kyykkyjen vakio ongelma ainakin pidemillä matkoilla ..
Jänis kaatui kesken lennon, mutta pääsi kuitenkin jatkamaan mopolla matkaansa...
Ei ole pyörän ongelma, vaan kuskin(v2xx @ Huhti. 23 2005,20:17) kirjoitti
![]()
Taidan olla onnekas kun en moisesta ongelmasta kärsi vaikka kyykyllä ajelenkin![]()
Tuossahan jo tulikin tosi hyviä kommentteja aiheeseen, eikä niihin paljoa tarvitse lisätä. No ehkä sen verran että tosiaan se ajoasennon optimointi, mutta myös sen omalle ruumiinrakenteelle sopivan mopotin valinta vaikuttaa myös. Eli taas kannattaa vaan koeistua ja mahdollisuuksien mukaan koeajaa erilaisia vaihtoehtoja. Tosiaan 6R ja sebari ovat hiukka etukenompia kuin esim. setori, fasu ja vaikka äffä-mallin sukisuki. Niin ja maantievauhdeissa se ranteille tuleva paino vähenee joka tapauksessa.
Samoten se vatsalihasten käyttö yms. ajoasennon ylläpidossa, mutta myös sopivankokoisen ajoasun valinta vaikuttaa, että veri pääsee kunnolla kiertämään. Tuosta tais olla jossain mopolehdessäkin juttua hiljattain.
Mutta tosiaan, niinkuin joku taisi jo mainita, se itse päätetyö voi olla se isompi ongelma kuin se pyörä, ja siihen auttaa oikeanlainen liikunta silloin tällöin. Lisäksi suosittelisin sellaisia käsitreeni -kahvoja, joita siis yksinkertaisesti puristellaan vähän kuten kytkin- ja jarrukahvoja, tosin vastus on ihan eri luokkaa.
Tietokoneen ääressä päivittäin istumiselle on myös toinen hyvä vastalääke, nimittäin raskas fyysinen työ, niin että myös sormien puristuslihakset joutuvat hommiin, tai sitten monet eri urheilulajit. Pääasia että kädet saavat hiukan enemmän vastusta kuin mitä näppis ja hiiri antavat. Kärsin aikoinaan jonkin aikaa mm. hiiriranteesta, mutta se meni itsestään ohi ihan vaan käsille raskaampia töitä järkkäämällä.
Sama tosiaan pätee mopoiluun. Jos joutuu olemaan jatkuvasti ja päivittäin päätteen edessä, tulee varmaan ajossakin helposti ranteet kipeiksi. Kannattanee silti vielä tutkia niitä mopomalleja laajemmalla skaalalla.
Nyt keväällä vaihdoin nakupyörästä kyykympään ja viikon aikana ajetun 1000km sisäänajon jälkeen on ranteet olleet sökönä. Tällä viikolla ei ole ollut asiaa pyörän sarviin jännetupin tulehduksen takia. Edellisellä mopolla sai ajella vaikka koko päivä ilman, että ranteet väsyi, tällä nykyisellä pitää pysähdellä muutaman kymmenen kilsan välein käsiä lepuuttamaan. Kahvat oli tosiaan tehtaan jäljiltä säädetty omituisesti ja ne säädin heti itselle sopivampaan kulmaan mutta siitä ei paljon apua ollut. Vasta kun nopeutta on yli 110km/h alkaa paino käsiltä helpottaa. Pitänee siirtyä pelkkään moottoritieajoon. No ajattelin vielä kokeilla ohjaustangon korotusta.
Honda CBR 600:sesta kokemuksia, ainakaan minulla ei ranteet kipeydy. Tietokoneella tulee päivät suunnittelutyötä tehtyä, eivätkä ranteet ole motoillessa kipeytyneet. minulla tosin ainakin näin alkukaudesta niska/hartia seutu jumittaa ajellessa. Onneksi en ostanut kyykympää pyörää, voin vain näin jälkikäteen ajatella.
*** Triumph Speed Triple ***
* Ex. Honda CBR 600 *
600fazer vois olla hyvä sulle. Tai sit treenaa ruista ranteeseen *![]()
"Jos sinulla ei ole vihollisia, sinulla ei ole luonnetta"
"Anna minulle voimaa hyväksyä ne asiat joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne asiat joita en voi hyväksyä, ja viisautta piilottaa niiden ihmisten ruumiit, jotka olen tänään vittuillessani listinyt, koska he ovat ottaneet minua päähän"
perän- tai penkinlasku voinee auttaa, samoin kuin ohjaustangon lieväkin korotus. mulla on sellainen throttle rocker nyt ensimmäistä kevättä sirkiössä koekäytössä, kyllä siitä lienee apua pitemmillä matkoilla, kun kaasukahvaa ei tarvitse puristaa käytännössä juuri lainkaan, huom. zx12r a-mallissa on suht jäykkä kaasukahva, ainakin muihin japanialaisiin verrattaessa. kaupunkipyörityksessä kaasu voi hurahtaa joskus vahingossa helpohkosti, mutta sellaisen oppii nopeasti varomaan.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Tää nyt menee ehkä vähän off topic, mutta monesti esim. salilla näkee penkkipunnerruksessa vääränlaista otetta tangosta, jolloin paino kohdistuu ranteille eikä kyynärvarteen, joka kestää useiden satojenkilojen painon murtumatta. Tämähän ei yleensä ole ongelma pienillä painoilla tai lyhyillä ajomatkoilla. Oliskohan monella tästä homma kiinni? Tässäkin on kyseessä tanko tosin kaksi eri tangonpätkää.
Tangon kuuluisi kulkea peukalon ja etusormen välistä poikittain kämmenen ulkoreunalle, jolloin paino jää kyynärvarren varaan ei ranteille.
Työergonomiaan on nyt panostettu ja se alkaa olla kunnossa. Pitäs vaan muistaa pitää taukoja tarpeeksi usein ja ns. pumpata sormia ja pyöritellä ranteita, että veri kiertää paremmin. *
Gamma kiinnostais tietää mikä pyörä sulla nyt on? Jännetupen tulehduksesta ei taida ikävä kyllä selvitä viikossa *Sain palata töihin vasta kun särky oli kokonaan hävinnyt. Kuukauden olin saikulla ja silti taisin palata liian aikaisin kun vieläkin välillä särkee. *
Kiitoksia neuvoista kaikille!En vielä ole osannut päättää mikä on seuraava pyöräni.
Täytynee mennä vielä koeajamaan uudestaan *
![]()
![]()
Hanskatkin vaikuttaa tuohon aika lailla. Multa löytyy Yokon Gore-hanskat, joissa on kämmenpuoli niin liukas, että kaasukahvaa saa puristaa ihan tosissaan, jos mielii eteenpäin päästä. Kädet tulee kipeiksi aika nopeasti. Eipä ole usein kädessä ne tumput.
Nahkahanskoissa taas on tosi hyvä pito kahvaan, melkein riittää, kun vaan pitää kämmentä siinä kahvan päällä.
Mulla oli alkuun aika pahoja kipuja vasemmassa ranteessa ku ajelin 6r:llä. (Oikeaa rannetta oon sen verran treenannu ettei kipeytyny.) Rannetuki (sellanen tarranauha) vaan viikoks aina ranteeseen kiinn ku oli ajelemas ja ongelma hävis ku pieru saharaan. Nyt pystyy ajelemaan ongelmitta, mutta pitemmällä reissulla käytän tukea vieläkin.
"Yleensä auto-/prätkäkuume lähtee kun hieroo lompakolla otsaa"
Vois olla vaikka jäsentason mukainen Susnan SV1000S, vaikka siinä SV100s lukeekin? Tai sitten menee multa taas joku sisäpiirin juttu yli...(enna @ Huhti. 24 2005,11:08) kirjoitti
Mutta, siihen painoon tottuu, ei pidä vaan aloittaa liian innokkaasti. Mulla kävi joskus niin että Calbon leskellä ajaessa kädet puutu ja väsy hetkessä kun joutu pitää kiinni tangosta kun ne oli oli rinnan tasolla, sen sijaan että oli tottunu että kädet makaa tangon päällä.
![]()
Friends call me a LonelyRider, but freedom is just another word for nothing to lose anymore......
Mulla on " trokker " , ihan huippu juttu .(Hulina @ Huhti. 23 2005,18:41) kirjoitti
![]()
Pitäisi varmaankin kirjoittaa tuonne aloittelijoille kuuluviin ''kikkoihin", mutta aloitetaan nyt täältä.
Moottoripyörän ohjaamisessa yksi olennaisimmista asioista on se, miten ohjaustangosta ja kaasukahvasta pidetään kiinni. Kahvasta pidettävää otetta tulisi verrata siihen, kuin pitäisi pikkulintua kämmenen sisällä. Eli toisin sanoen hyvin kevyellä otteella.
Jos ohjaustangosta pitää kiinni tukevalla otteella, merkitsee se sitä, että kuskin kädet eivät ole rentoina (tästä syystä ranteet sitten pakottavat ajaessa). Käsien jäykkyys tarkoittaa taas sitä, että kuski ottaa vastaan iskunvaimennuksen liikkeitä ja siten häiritsee jousituksen toimintaa ja siten huonontaa pyörän ominaisuuksia. Rennosti ajava kuski pystyy esimerkiksi huomattavasti tiukempiin kaarroksiin kuin jäykkis, koska pyörän annetaan elää alla ja sopeutua tien pinnan muutoksiin. Näin toimien renkaan kontakti tien pintaan säilyy optimaalisena. Runkgeometria ja alusta hoitavat kyllä oman asiansa, kuskin pitäisi vain ''ohjata'' moottorihevostaan oikeaan suuntaan.
Miten tämä sitten toteutetaan käytännössä:
- Istutaan ihan penkin etuosassa sukuelimet (poliittisesti korrekti tasa-arvoinen ilmaisu) tankkia vasten
- pidetään polvet kevyesti tankin sivuja vasten
- pidetään kehon suurilla lihaksilla ajoasento kunnossa (reidet ja vatsa)
- öljytään kaasuvaijeri kunnolla (ettei tarvitse puristaa niin kovasti)
Periaatteessa pyörää pitäisi voida ajaa pelkästään sormia käyttäen. Ei siis siten, että tuetaan ranteilla ohjaustankoon.
Kokeilkaahan seuraavaa: Laita pyörä keskituelle (tai hommaa kaveri pitämään pyörä pystyssä), ja mene kyytiin istumaan. Ota normaali ajoasento. Nosta sitten kädet peri senttiä irti ohjaustangosta sama asento säilyttäen. Edellä mainitussa tilanteessa pitäisi huomata mitä lihaksia tarvitaan ajaessa. Ajaessa ilmavirran paine auttaa tietysti asiaa, joten ihan yhtä kovasti ei tarvinne ajaessa ''puristaa pakaroilla''. Mutta idea on kuitenkin sama.
Ratakyykkyjen soveltuvuuden kaupunkiajoon ja rauhalliseen maaseutuajoon jätän kommentoimatta. Vaihtoehtoja on kaikenlaiseen ajoon ja tarpeeseen.
BTW, Vifferissä on mukavan pysty ajoasento ;-)
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
Mul tuli kytkin käsi kipeekes, meni ohi riittävällä treenillä. Ei riittäny pikku lenkki, viikko eikä enää kipeytynyt ollenkaan. Eivät vaan anna liikkeestä koeajoon noin pitkäks aikaa,![]()
![]()
![]()
![]()
Mulla oli aiemmin Gsxr eikä selkä kestäny ja ranteet väsy.
Nyt ähvä ja vaikuttas mulle sopivalta joten ei muuta kun
pystympään niin näkee kasvotkin.
Jos sulla on tommonen juttu niin ei kannata riskeerata,
sen verran tiedän, että ei mene ohi vaan palaa ja ajot jää
vähiin
Ei sen puoleen kyllä kyykky ois kiva mutta ei vaan sovi mulle![]()
Kukaan ei ole vielä maininnut, että ranteitaan ei kannata myöskään kylmätä ajaessaan. Ainakin Ruskovilla tekee sellaisia tosi pitkähihaisia villapaitoja, joissa on hihansuussa reikä peukaloa varten eli ranteet ovat varmasti peitossa. Bonuksena myös kaulus on tuossa paidassa todella reilun korkuinen. Instrusta saanee nykyäänkin angora-karvasta tehtyjä ranteenlämmittimiä, mutta maksavat maltaita, hunajaa, mansikoita ja suolaisesti. Yhdet taannoin jännetupentulehduksen vuoksi hankin. Myös löysävartiset hanskat "vetävät" ranteisiin vaikka varret olisivat pitkätkin. Kiristykset kunnolla piukkaan aina ajoon lähtiessä. Toivottavasti nällä konsteilla jäisi enemmän valinnanvaraa pyöräkauppoihin.
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Kyllä on aika harvassa ne nyky-kyykyt joissa on hydraulinen kytkin...(Earthend @ Huhti. 23 2005,18:08) kirjoitti
ZX-10R + ZX-6RR