Eli tuli takki käännettyä ton Ruotsin läpi ajamisen suhteen, vaikka muutama kuukausi sitten hehkutin toisessa viestissä että Superfast saa mun eurot.
Lomat ja reissu varmistu. Lähtö on nyt 30.6 ja paluu 24.7.
Mulla oli (ja itse asiassa on vieläkin kun en ole perunut) Superfastille varaukset viikkoa aiemmille päiville (23.6 – 17.7) siten, että meno ja paluu oli kahden hengen hytissä. Lähtöpäivälle eli juhannusaatonaattolle ei enää noin kuukausi sitten löytynyt halvimpia hyttejä vaan oli varattava A-hytti. Paluumatkalla halvin B-hytti. Kokonaishinta 1164 euroa Smoton alennuksilla.
No lomat siirtyi viikolla ja samalla tuli laskettua mitäs ne muut vaihtoehdot maksavat. Alla vertailu varatun Superfastin ja toteutuvan Ruotsin kautta ajon välillä euroineen ja kilometreineen. Laivalipuissa on Siljan menolipussa hyvityksiä kertyneistä Silja-pisteistä ja Seawindin hinta on Smoton alennuksilla. Kilsoista; lähtöpaikka on Vantaa, vaihtoehtojen kilometrit ja niiden erotus on laskettu viamichelinin routeplannerilla siten, että menomatkan eka päätepiste on Praha ja paluumatkan alkupiste on Innsbruck. Bensaeurot tulee 6,5 l/100km keskikulutuksella ja 1,15 e/l hinnalla.
Superfast
- menopaluu yhteensä 1164e joka tasan jaettuna on 582 e/suunta
Meno
- Siljalla iltalaivalla Helsingistä Tukholmaan 2h hytissä = 34e
- Helsingborg – Helsingör = 14e
- Rödby – Puttgarden = 38 e
- laivaliput yhteensä 86 euroa
- kilsat lisääntyy 836 km ja bensaan menee 62 euroa enemmän
=> kulut yhteensä 148 euroa => säästöä 434 euroa
Paluu
- Rödby – Puttgarden = 38 e
- Helsingborg – Helsingör = 14e
- Seawind/päivälautta Tukholma – Turku = 35e
- laivaliput yhteensä 87 euroa
- kilsat lisääntyy 960 km ja bensaan menee 72 euroa enemmän
=> kulut yhteensä 159 euroa => säästöä 423 euroa
Kokonaissäästö siis 857 euroa ja ajamista tulee 1796 km lisää
Halvimmalla Superfastin 2h hyteillä Smoton alennukset huomioiden säästö olisi vastaavasti 613 euroa ja kansipaikoilla laskettuina enää 101 euroa.
Aikaa tossa Ruotsin kautta ajamisessa ei juuri häviä, mutta kilsoja tulee paljon lisää. Viime kesän Ruotsin läpi ajon kokemuksella voi odottaa puuduttavaa mutta varmaa etenemistä. Eka yöpyminen tulee olemaan Saksan puolella.
Reissu suuntautuu Prahan kautta Italiaan, Alpeilla ollaan mennessä ja tullessa ja takasin tulessa on suunnitelmissa viettää aikaa Saksan eteläosissakin. Kokonaiskilsat tulevat olemaan about 6500 km.
Niin ja täytyy muistaa perua noin Superfastin liput niin saa joku onnellinen peruutuspaikat. Tuntuu että vuosi vuodelta kesän laivaliput varataan aina vaan aikaisemmin.
Säästyville euroille löytyy varmaan reissussa rahareikiä, parempipuolisko on jo katellut mitä ne linnahotellit oikein maksaa…
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
Jos se rahasta on kiinni niin miks faastilla pitää olla hytissä?
Kuitenkin ne ruotsin ja tanskan köröttelyt tuo niitä kilsoja ja aika tylsiä sellaisia... säästö alkaa s:llä??
nm. eilen menopaluun varannut (408€ mopo +2 aikuista)![]()
Mielenkiintoisia laskelmia, kiitos niistä! Olen nimittäin miettinyt ihan samaa: mikä onkaan se halvin reitti edetä tuonne 50 leveyspiirin eteläpuolelle. Näyttäisi se kuitenkin olevan Sveanmaan kautta ajaminen, vaikka minun pyöräni ei aivan 6,5 litralla satasta kohden täydessä lastissa pärjääkään, eikä se bensakaan aivan noin edullista ole. Laivassa tyydyn toki kansipaikkaan tai halpaan miespaikkaan kimppahytissä. Ruokaan kuluu rahaa suurin piirtein saman verran, varsinkin jos käy Hangon alepassa ennen SuperFastiin ajamistaan (viime kesänä ajoin laivaan alepan kassi tyylikkäästi peilissä roikkuen...)
Nyt pitäisi vielä selvittää, onko halvempi mennä lautalla esimerkiksi Esbjergistä tai Rotterdamista Harwichiin tai vaikkapa Hampurista tai Göteborgista Newcastleen kuin ajaa aina Englannin Kanaalille asti ja siitä pohjoiseen, jos lopullisena päämääränä on Skotlanti?? Lautat ovat kyllä pirun kalliita, ja jos pystyy ajamaan pitkiä päivämatkoja ei merimatka säästä juuri aikaakaan. Kumpi onkaan mukavampi tapa yöpyä: satulassa tasaista sataakolmeakymppiä motaria pitkin rullaten (todennäköisesti sateessa!) vai lautan uumenissa koneen tärinöitä kuunnellen?
Vastaus:
Sitäpaitsi minua houkuttelisi ajatus lisätä siirtymätaipaleelle hieman haastetta tulostamalla taas nuo Iron Butt Associationin ajosuorituslomakkeet...
![]()
ZZR 1200
Edellisillä reissuilla ollaan menty:
2002 Finnjetillä edes takaisin, 3h hytti
2003 Meno Via Baltica ja takaisin Finnjetillä 2h hytissä
2004 Meno Ruotsin kautta ja takasin Fastilla 3h hytissä
Paras hinta-laatusuhde oli ekalla reissulla Finnjetin 4 m2 sikaosaston hytissä.
Kävi noi kansipaikatkin kyllä mielessä ja vaimokin ois niihin suostunut, ehkä. Ja aika kultaa muistot, viime kesänä nykästiin Tukholmasta Gremersdorfiin yli 800 km siivu sateisessa päivässä ja nyt muisteltunahan se meni ihan kevyesti.
Koskaan en ole budjettia laatinut reissulle, se menee mikä menee. Mutta kun tuli toi laskelma tehtyä, niin lisäsatsaus esim. yöpymisiin tuntui varteenotettavalta vaihtoehdolta. Erollahan nyt ei toki ihan joka yötä linnahotellissa vietä.
Ajassa tosiaan ei Ruotsin kautta ajamalla juuri häviä, Prahassa tullaan nyt olemaan käytännössä samaan aikaan kuin jos Fastilla oltas menty.
Fastilla on prätkäreissujen lisäks tullut seilattua viimeisen kolmen vuoden aikana kuusi kertaa tähtinokan hausta ja sitä ei voi ymmärtää miten tolla botskilla on niin kuollut meno, jopa kesällä. Jetillä aikoinaan sentään oli jotain meininkiä.
Joo ja bensan hinta on laskelmassa alakantissa ainakin näin loppuviikosta. Ja tosiasiassa toi satkun ero kansipaikkoihin nähden hukkuu kun jyvittää kustannuksiin lisäkilometrien vaikutuksen huolto- ja rengaskustannuksiin.
Ja voi olla että ens kesänä ainakin takas tulessa vannoo (taas) Fastin nimeen.
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
no jos ei ole "kuormaa" mukana valittamassa niin ilman muuta menen seawindillä ruotsiin ja ajan saksaan.
ajassa en häviä paljoakaan samana iltana hangosta lähteneille, plussana hirvittävä rahansäästö, miinuksena tukholmasta ajon kolotus vanhassa kropassa.
minusta superfastilla tai millä laivalla tahansa istumisen voittaa reilu ajaminen, oli se sitten vaikka ruotsin halki... mutta tämähän on tietty makuasia.
En tiedä miksi se ruotsin läpi ajaminen on niin kauheaa??
Kun on ruotsissa niin loma on alkanut ja siitä sitten kohti uusia seikkailujaja läpi ajoa kestää ruotsi-saksa päivän jolle ihan hirveästi pysähtele. Viimeistään yöllä on hamburin kupeessa ja sängyssä.
Jos taas ajatellaan sitä ajamista niin tulee sitä ihan harvasen ilta ajeltua satoja km. joten ei kai se ole sen kummallisempaa.
Itse haluaisin kokeilla tota itä reittiä mutta yksin en lähde sinne seikkailemaan.
Mietiskelin tuossa Ruotsin läpi ajamiseen liittyvää siirtymää meren yli Saksaan...
Tuli sekin vaihtoehto mieleen, että voisi mennä Trelleborgista Rostockiin. Trelleborgista lähtee laiva muistaakseni noin 22.30 ja on Rostockissa aamulla 06.15. Ottaisi hytin laivasta, jolloin ehtisi vähän nukkumaan ja pääsisi autobahnille heti aamusta.
Onko ajatusta vai tuleeko mielestänne liian vähän unta..?
I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
-Jesco White
Jos kohteena on Praha, varteenotettava vaihtoehto voisi olla myös Via Baltica.
AndersReisen
Reissuverkko
"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
- Leif Segerstam, kapellimestari
Ja edullista mennä Ruotsiin on Turusta Smoton-alennuksella Sea Windillä. 2 hlöä&2 moottoripyörää muistaakseni 59 euroa. Sis. aamiaisen.
Via Baltica on ainakin tähän asti tullu edullisemmaks kuin super sea fast, vaikka siellä yöpyisi pariinkin otteeseen.![]()
Kävin noi pari yllä esitettyä vaihtoehtoa läpi, mutta:
Via Baltica
Via Baltican kautta Prahaan tulee yllättäen noin 100 kilsaa enemmän matkaa kuin Ruotsin kautta ajaen. Tallinna – Praha on karvan auki 1600 km. Jos Prahassa haluaa olla parin ajopäivän jälkeen perillä niin se tietää 800 km/pvä ajomatkaa perättäisinä päivinä. Ja se on jo Via Balticalla paljon. Toissa kesänä tuli ajettua päivässä Tallinnasta Puolan puolelle ja silloin perillä jo yö kättä antoi vaikka matkaan oltiin lähetty ensimmäisellä kantosiipialuksella. En tiedä onko rajamuodollisuudet jo helpottaneet, mutta tolla toissa kesän reissulla jonotettiin Puolan rajalla lähes kaksi tuntia. Ja tällä kertaa ollaan liikenteessä yksin. Via Balticalla ois turvallisuuden tunteen kannalta mukavaa jos porukassa ois joku muukin mukana probleemien varalta.
Trelleborg - Rostock
Trelleborgista Rostockiin hylättiin koska Silja on vasta 9.30 Tukholmassa ja silloin ei ehdi 15.15 lähtevään laivaan ja toisaalta 22.45 lähtevää laivaa joutuisi odottamaan. Tosin ei tullut kyllä katottua kuin Scandlines vaihtoehtona jos niitä nyt on muita.
http://www.scandlines.se/SEFront/Front_SE
Seawind on tosiaan sikahalpa ja siksi myös paikat varataan ajoissa. Itse olisin ottanut paikat 23.7. iltalaivaan mutta kaikki paikat oli jo menny.
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
TT Line:
http://www.ttline.se/
Trelle-trave tai Trelle-Rostokki on fiksuin tapa. Se lippu ei oo ku vähän kalliimpi kun tanskan läpiajon bensat, mutta saa huilata. Jos on lämmin kesäpäivä on muuten siistiä ajaa ruotsin läpi yöllä, myös vähemmän sinisiä miehiä, ja muuta liikenettä, ja turun aamupaattiin saa pyörän ja matkan paljon halvemmalla.(Godfather @ Huhti. 07 2005,10:59) kirjoitti
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
-Citigroup Global Markets, 2010
Nimenomaan jos. Itse viimevuonna tultiin heinäkuussa ruotsi läpi yöllä, ja lämpötila oli n.4 astetta,(whosia @ Huhti. 07 2005,18:17) kirjoitti
mutta onneksi sentään plussan puolella. Ei ollu siistiä ei![]()
taas kerran tiedoksi: Puola on nyt EU-jäsen, joten rajamuodollisuudet ei kestä kauempaa kuin muuallakaan. Mutta totta on, että itäreitillä n. 800 km on hirvittävä päivämatka. Tarkoitinkin lomamatkailua, jossa päivämatkaksi voi pistää 500 +- tai miten vaan.
Sitten on semmonenkin vaihtoehto, jos haluaa välttää nimenomaan Puolaa, että tuikkaa laivaan Latviasta tai Liettuasta ja päätyy Saksaan.
Mikä on hyvä yhdelle, voi olla tuska toiselle!
Pohjoisen immeisenä ajattelin lähteä kesällä Eurooppaan Ruotsin kautta - nimittäin Haaparannan. Saapahan ajaa Ruotsissa - mutta joutuisi sitä ajamaan Suomessakin 600-700 km ennen laivaan pääsyä. Poistullessa voipi jo lauttamatka kiinnostaa. Tosin en aio hankkia lippuja edeltäkäsin, ettei se sido liikaa.
Pääseekö heinäkuussa edes kansipaikoille mopottimen kanssa ilman ennakkovarausta? Tukholmasta? Tallinnasta?
Haaparannasta Tukholmaan Ruotsin läpi on pitkä ja tylsä veto. Högakustenin kohdalla rantaviiva koukkaa ja niin tekee E4. Muutaman kerran tuon ajanut ja suosittelen ajamaan Suomen kautta esim Turkuun ja siitä yli.(arikorho @ Huhti. 08 2005,13:10) kirjoitti
Ei tarvitse sitten viiltää ranteita auki
/marko
En määkään sitä rantaa viittis ajella. Sisämaahan luulajasta vaan... Tai mites tykkäät. En mää siellä oo käynyt, mutta...(f-blade @ Huhti. 08 2005,13:57) kirjoitti
Samalla riesalla sitä ajaa Norjan puolella ja sieltä alas. Tai SWE-NOR rajaa seuraillen ja puolta vaihtaen. Siitä Trysil/Sälen kohdalta sitten kääntyy takaisin itään ja valitsee Göteorgin tai Etelä-Ruotsin.
Tuo on kyllä sitten jo sen verran hauskaa ajelua, että kannattaa varata pari päivää ylimääräistä matkaan
/marko
Mistä sä noita hintoja oot kattonu?(MRi @ Huhti. 06 2005,19:42) kirjoitti
Siljalta
Kansipaikka
Helsinki - Maarianhamina
Aikuinen / lapsi 6-17 v. 25 / 12 25 / 12 38 / 19
Kansipaikka
Maarianhamina-Tukholma
Aikuinen / lapsi 6-17 v. 25 / 12 25 / 12 25 / 12
Turisti II 120 170 230
Turisti I 150 190 260
Moottoripyörä 30
Eli 2hlö + mopo kansipaikalla halvimmillaan 80e / suunta
Seawindillä
1-4 hlö 1-2 mopoa päivä/päivä menopaluu 98e
noi mä löysin...
MRi (kuten minäkin ja monet muut täällä) on varmaankin Smotoon kuuluvan kerhon jäsen tai Smoton support-jäsen. Mm. laivahinnoista saa jäsenenä hyvät alennukset... SMOTO
I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
-Jesco White
Itse mietiskelin myöski noita matka kustannuksia ja tulin tulokseen SuperFast kansipaikoilla (2hlö+1mp) 230 eur pelkkä meno. Toinen vaihtoehto oli SeaWindilla Tukholmaan ja siitä Trelleborgiin josta lautalla Travemundeen. Tuossa ei todennäköisesti olisi säästänyt penniäkään Turku-Tukholma 74 eur 2hlö-1mp ajo Trelleborgiin n. 700 km ajoa eli n. 70 eur bensaan. Sapuskat 30 eur. Lautta Trelleborg-Travemunde 94 eur (2hlö+mp). Eli hinnaksi olisi tullut n. 240 eur ja puuduttavaa ajoa kilometri kaupalla.
Ai niin, onkos kukaan huomioinut Siljan tarjousta Finnjetille, eli Helsingistä Super Sea Catilla Tallinnaan ja siitä Finnjettiin...
Tuossa Heinäkuun alussa näyttäis hinnat olevan lepotuoli 100€, miespaikka 120€ ja halvin hytti 260€/ 2 henkilöä... Ja mopo 35. Nämä siis yhdensuuntaisia matkoja. Ja näistä vielä Smoton alennukset...
Kunhan pohdin...
edit. Siis kahdelta kansipaikoilla 235€ yhteensä ja Siljalta saa ilmeisesti 15% alennuksen, joten hintaa jää noin 200€/ suunta
I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
-Jesco White
Niin tuo hinta on siis /hlö eli 260*2=520 eur/2hlö:ä. Halvin hytti on 120eur/hlö.(Godfather @ Touko. 04 2005,15:56) kirjoitti
Aivan! Varmaan liikaa töitä tai jotain, kun kirjoittelee mitä sattuu...
(Jaa miten niin liikaa töitä, kun nytkin on aikaa luuhata netissä...)
I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
-Jesco White
Tosiaan Seawindissä on Smoton alennukset ja Siljassa X eurolla alennusta Siljalta aiemmista reissuista kertyneillä pisteillä. Perushintaa ei tullut edes katottua.
Jossain vaiheessa tuli vertailua noi Finnjetin hinnatkin ilman mitään kampanjahintoja ja silloin ne oli samaa luokkaa kuin fastilla. Finnjetin haitta verrattuna fastiin on että lähtöjä on puolet vähemmän, fastejahan seilaa väliä pari kappaletta.
Muutama viikko sitten tuli vaihteeksi tultua fastilla väli Rostock - Hanko. Tällä kertaa oli lento-laivaliput mies-/naispaikoilla. Periaatteessa ihan yes, on ainakin punkka missä nukkua. Koittavat kuulemma täyttää noi paikat kansalaisuuksien mukaan. Nyt oli laiva ja hytit ihan täynnä ja molemmissa hyteissä 4h joista yksi oli veli-/siskovenäläinen. Jos jää paikkojen arvonnassa se lyhyt tikku kouraan ja voimasuhteet kääntyy edellä mainitusta niin keskustelut on aika vähissä ja uni ohutta.
Mies- ja naispaikkojakin on sitten B- ja A-hytteihin joista A-hyttipaikka on vähän kalliimpi. Meillä paketin hinta nousi ensi kun Blue1 oli täyteen buukattu ja piti lentää Finnairilla ja mies-/naispaikat oli A-hyteissä.
Karavaanarit saa muuten kotilon hinnasta alea 50%. Ja karavaanari on jokainen joka ilmoittaa itsensä sellaiseksi lippuja tilatessa, ko. korttia ei kukaan tarkista missään vaiheessa.
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
Tässä vaiheessa kevättä on jo nuo edullisimmat paikat laivayhtiöissä loppu. Seawindin Ruotsin (mukavat SMOTO alennukset) yölaivat on ainakin kesä-heinä vaihteessa loppu. Samoin Finjetin, Finlinesin ja Superfastin edullisimmat paikat Saksaan ja takaisin (lukuunottamatta kansipaikkoja).