Löytyipä netin syövereistä tälläinen artikkeli. Mielenkiintoista luettavaa.
Ilmansuodatintesti
Jay
Sota on rauhaa. Vapaus on orjuutta. Tietämättömyys on voimaa.
Eikös nui ole autojen ilmansuotimia?![]()
Kawasaki ZX-10R 2008.
Niinpä niin, miksi moottorin valmistaja jakaisi muille kilpailuetua laittamalla pullonkaulaksi sellaisen filtterin, josta moottorin tarvitsema ilmamassavirta ei voi mennä läpi.
1000
Juu, tuossapa tuo nyt viimeistään selvisi, eli k&N:t yms. voi minun puolesta tunkea vaikka *![]()
Jaa? Ehkä kielitaitoni tai käppyröidenlukukykyni ei riitä, mutta näyttäisi nuo K&N:ät olevan etenkin puhtaina erittäin hyvin virtaavia mutta suodatusteholtaan heikkoja.(Hannula @ Tammi. 25 2005,09:03) kirjoitti
Lainaus tekstin loppupuolelta:
"The stock filter will flow MORE THAN ENOUGH AIR to give you ALL THE HORSEPOWER the engine has to give. And this remains true until the filter is dirty enough to trip the air filter life indicator. At that point performance will decline somewhat. Replace the filter and get on with it."
Kas kun eivät samalla testanneet hyttysverkkoakin kun kerran "Konnakin" oli päässyt testiin![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Niinpä. Mutta käppyröistä selviää myös se, että K&N virtaa etenkin puhtaana vielä huomattavasti paremmin.(Wainajala @ Tammi. 25 2005,10:41) kirjoitti
Itselläni testissä pisti silmään se, kuinka paljon "likaa" pääsi K&N suodattimen läpi. Käsitykseni mukaan moottoriin sisälle pääsevä lika ei ainakaan hidasta moottorin kulumista.
Minun puolesta voisi ajaa vaikka ilman ilmansuodatinta, kukin taplaa tyylillään. Testin luotettavuudesta ei myöskään ole mitään tietoa, mutta mielenkiintoista luettavaa silti.
Pari lainausta toiselta foorumilta, josta linkin bongasin:
kirjoitti
kirjoitti
Jay
Näin näkyis olevan. Vakuuttavanoloista tekstiä, mutta... aina kannattaa suhtautua varaumuksella. Kun on tullut luettua useampiakin testejä, joissa tulokset ovat olleet aivan päinvastaisia. Mainittakoon vielä, että omistamassani automerkissä on pelkällä putsarin vaihdolla saavutettu 2 - 4 hp:n tehonlisäys. Testaajina olleet niin viripajat kuin ihan yksityishenkilöt.(jayr_86 @ Tammi. 25 2005,11:29) kirjoitti
Eräässä autolehdessä oli 300-sarjan bemu kutoskoneella penkitetävänä. Siinä ihmettelivät koneen huonoa käytöstä ja syyksi paljastui rikkoontunut ilmamassamittari. Syynä heikkolaatuinen vapaavirtaus suodin...
1290SAR, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
Ja tällä putsarin vaihdollahan tässä tottakai tarkoitetaan puhtaan, uuden alkuperäisputsarin vaihtoa uuteen vapaavirtausputsariin, eikä esimerkiksi 20000 km ajetun alkuperäisputsarin vaihtoa vapaavirtausputsariin..?(kaasunalle @ Tammi. 25 2005,12:36) kirjoitti
* Joissain pyörissä ja autoissa toki saa paremman virtauksen vapaavirtausputsarilla, mutta monissa, varsinkin uudemmmissa laitteissa alkuperäinenkin virtaa jo riittävästi. Esimerkkinä oma mopedi, jossa itse suodatin ei kurista mitään, vaan putsarikotelon kansi.
Ei, sillä tarkoitetaan 200tkm ajetun Niksipirkkasukkahoususuodattimen vaihtoa kanaverkkoon. Näinhän viripajat, esim. Howell, tekevät.(jb600 @ Tammi. 26 2005,08:22) kirjoitti
Tämä tuntuu olevan yleinen tapa verrata vapaavirtausputsaria alkuperäiseen, siksi kysyin. Asiallisissa testeissä tietenkin verrataan puhtaita putsareita, mutta yksittäisten ihmisten testit tuppaavat olemaan vähän epämääräisiä.(kaasunalle @ Tammi. 26 2005,09:47) kirjoitti
Jarrupaloja tunnutaan myös vertailevan tällä tavalla ja antamaan tulosten perusteella ostosuosituksia muille. Sama näyttää pätevän myös öljyihin ja oikeastaan kaikkeen muuhunkin kulutussälään.
1000
Olisi mielenkiintoista tietää mikä tuosta ilmamassamittarista on hajonnut. Olen nähnyt useita hajonneita mittareita ja niistä on ollut joko lanka poikki tai sähköosat kyrvähtäneet. Kummallakaan ei ole ollut tekemistä ilmanputsarin kanssa.(antti @ Tammi. 25 2005,15:36) kirjoitti
Control is nothing without power...
Spekulaatiota maailmalta: öljyttyjen ilmansuodattimien öljyä joutuu aina imuilmaan pieniä määriä. (Eurooppalaisten) autojen ilmamassamittarit ovat usein tyypiltään kuumalankamittareita jotka ovat siitä ikäviä himmeleitä, että imuilmassa oleva tahmainen ilmansuodatinöljy kiinnittyy innokkaasti tuohon kuumaan lankaan, joka alkaa nyt öljyttynä kerätä ilmassa olevaa kakkaa ja ajan myötä mittaustulokset vääristyvät.
Moottoripyörissä ei (kai?) oikeastaan ole tuollaisia ilmamassamittareita, vaan ilmamäärää lasketaan imusarjan alipaineesta arpomalla. Luulen.
Life's pretty straight without motorcycling
Suora lainaus Bemaristi 2/04 artikkelista "Penkitettyä tehoa"(Jonttura @ Tammi. 26 2005,18:31) kirjoitti
"Seuraavaksi minulle ilmoitettiin että ilmamäärämittarin on rikkonut tietysti tuo vapaavirtaussuodin, joka ei ole riittävä suodatin moottorille ollenkaan. Bemarissa oleva hehkulankailmamäärämittari on kuulemma erikoisen herkkä pienillekkin hiukkasille. Autossani oleva puuvillakartiosuodatin ei ole suodattanut näitä hiukkasia tarpeeksi hyvin vaikka olen pitänyt sen puhtaana ja hyvässä öljyssä"
Jutussa bemu on penkitettävänä ST-motorsissa. Tietenkin tuossa on myös "kuulemma" tietoa mukana. Ja voihan se olla ottanut itseensä liiasta öljystä?
1290SAR, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
Eli mikä suodatin nyt pitäisi käyttää? Ihan tavalliselle meikäläisellä, ilman että pitää tilata jostain ihme Liisan ihme-maasta, vaan suomesta. Ilmeisesti tuo k&n nyt on vaan sitten pelkkää skeidaa, en todellakaan halua että moottorin kautta kulkee muurahaiskeon kokoinen kakka-kasa 10.000 km nähden?
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Tuon artikkelin mukaan ainakin vakiosuodattimet näyttävät "tarpeeksi" hyviltä. Niinkuin Kaasunalle mainitsi, puhdas K&N voi hengittää paremmin kuin vakiosuodatin, mutta vakiosuodatin taas hengittää "riittävästi", eikä päästä niin paljon likaa läpi. Tuntuisi hullulta ettei lauma japanilaisia insinöörejä osaisi suunnitella "tarpeeksi hyvää" ilmansuodatinta moottoripyörään.
Toinen vaihtoehto on että tulppaat ilmakanavat tai koko imupuolen vaikka silikonilla. Ei kulje paska moottorin läpi.![]()
*paljon hyppyläpsyhymiöitä*
Jay
Itsekin tuota filtteri asiaa pohtineena olen ihmetellyt sitä hinkua laittaa noita esim K&N vapaavirtausfilttereitä.
Kuten jb600 totesi, niin hänellä rajoittaa filtterikotelon kansi, ei itse filtteri. Omassani uskon asian olevan samoin.
K&N maksaa kuulemma ajanmittaan itsensä, koska ei tarvitse vaihtaa filtteriä, vain huoltaa. Omilla ajokilometreillä ei tuo filtterin hinta ole mikään kynnyskysymys eli säästöllä ei ole mitään merkitystä. Entäpä jos öljyän konnan huolimattomasti ja koneeseen kulkeutuu normaalia enemmän paskaa ? Koneremontti on varmasti kalliimpi kuin kasa filttereitä !
Nuo rajoittavat tekijät eli pullonkaulat ovat tietysti merkki- ja mallikohtaisia asioita eli ei pidä yleistää.
Omassani varmaankin sahataan kotelon kansi auki ja käytän edelleen paperifiltteriä.
Kannattaako ?
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
(GriZzLy @ Tammi. 27 2005,04:02) kirjoitti
Ihan saakelin hyvä vertaus.
Joskin olen itse viimeaikoina jäänyt ebayn kouriin, ja saakeli että roinaa lähtee halvalla. Paitsi että roina tulee jostain yllä mainitusta paikasta![]()
antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
Eiköhän asia ole samoin sun pyörässä, koska pyöräkin on jotakuinkin sama.(IlDuce @ Tammi. 27 2005,08:21) kirjoitti
Sitä kantta ei mun käsittääkseni tarvii sahata, riittää kun otat ne kumitötteröt pois siitä. Sillon ei mee niin paljon vettä ja muuta ylimäärästä suodattimelle asti.(IlDuce @ Tammi. 27 2005,08:21) kirjoitti
Seki on tietty kovin pyöräkohtaista se miten tiheään sitä suodatinta pitää vaihtaa/ putsata. Mulla ainaki kooännä maksaa aika nopiaa ihtensä takasi. Noin niin hankinta hinnan kannalta ajateltuna. Tuosta en ala spekuloimaan että mitä se suodattaa ja mitä ei. Sitte ko on rempan aika niin sitä kai joutuu remppaa tekeen/ teettään. Omasa mopedisa on ollu kooännä nyt semmosen noin 35tuhatta kilsaa kiinni.
No miten tää nyt sitte pitäs tulkita. Ammattilaistenkin suusta kuulee täysin eriäviä mielipiteitä. Mullekin eräs sanoi, ettei vapaavirtaussuodattimesta ole mitään näkyvää apua ainakaan testipenkissä mitattaessa ja toinen taas aivan päinvastaista. Sitte vielä tällaisia testituloksia..
Heitänkö just huoltamani Koo Ännän hiton kuuseen, vai pidänkö edelleen..? Pesin ohjeen mukaan ja oikeilla aineilla, mutta voiko suodatinta todellakin öljytä jotenkin liikaa, kuten joku tuossa totesi? vai oliko tämä taas jotain mutu-juttuja. Ohjeesta en ainakaan ymmärtänyt moista vaaraa olevan.
Ihmettelin kyllä 10.000 km ajettua putsaria. Silmin nähden erittäin likainen, vaikka huoltoväliksi mainostetaan mitä se nyt olikaaan... Täytyy tarkistaa kun muistan, mutta paljon isompia lukemia kuitenkin.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Itse kun huolsin pyörää 20tkm:n jälkeen, oli paperifiltteri niin puhdas, jotta tyydyin puhaltamaan sen paineilmalla ja tyrkkäsin sen takaisin. Uusi ostettu meni takaisin kaappiin odottamaan todellista vaihtotarvetta.(J@ck @ Tammi. 29 2005,11:57) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Tuolla vaihtosyklillä "konnan" takaisinmaksuaika on pitkä. Onhan se tietysti kiva puuhastella pyörän kanssa, jos ei ole muuta tekemistä![]()
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Ollaankohan tässä nyt tekemässä taas vaihteeksi sitä kuuluisaa sanonnan "härkästä"?Kuinka monelta on täällä kone hajonnu siksi, että pyörään on vaihdettu K&N:n suodatin? Tai onko joku kuullut ees jostain, että näin ois jollekin käynyt? Ja jos on käynyt, niin onko tasan sata varmasti johtunut suodattimesta? Moinen mahdollisuus ei ainakaan mua saa millään lailla huolestumaan.
Itellä on Konna Rexissä ja kun vaihdoin alkuperäisen suodattimen, muistaakseni n.3000km ajetun, K&N:ään tuli koneeseen 4 hummaa lisää. Hen.koht. en tuota pidä yhtään minään, mutta voi se jollekin toiselle merkitä paljonkin.
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Mikä on mielestäni oudointa tuossa testissä, siinä väitetään, että kisakoneissa ei olisi käytössä K&N suodattimia.??
Oliskohan niin, että kyseisillä "testaajilla" on jotain kränää K&N:N kanssa???
No niitä suodattimia on todella paljon käytössä juuri nimenomaan kisakoneissa. Kisakoneen optimi ajomäärä voi olla hyvin alhainen riippuen viritysasteesta, esim 500-3000km, jonka jälkeen se avataan ja kaikki oleellinen laitetaan uutta vastaavaan kuntoon. Kisakoneessa joka ikinen lisä-hv tarvitaan kilpailukyvyn saavuttamiseksi. Siispä K&N on hyvä apu kyseiseen.
Paperisuodattimen huono puoli on se, että se menee liian helposti kokonaan tukkoon, jos ajetaan erittäin huonoissa olosuhteissa, jolloin sen pinta-alaa pitäisi suuresti lisätä. Vaihtoehtona jälleen öljytty suodatin. Kaikkea roskaa sitä sitten kirjoitetaankin.
Tosi on, että ilman puhdistinta kaikki roskat pääsevät koneeseen jos imusarja on suora. K&N väliin ja kaikki toimii optimaalisesti antaen maksimaalisen tehon.
Katukäytössä pyörä. jossa on jo esim 168hv paperfiltterillä on varmasti "riittävän" tehokas. Siitähän ei ole kyse. Kyse on siitä, että K&N ja suutinsarja tai ruiskun säätö avaramman pakoputkiston lisäksi tuo ne KAIKKI HELPOSTI saatavat lisä-hv:t käyttöön. Sitten kun rakennetaan kisapyörää, vaihdetaankin jo koneen nokka-akseli, yms.
Että paljon melua turhasta. Sama asia onko se K&N tai joku muu vastaava laatutuote.
Mitä tulee tuohon ruiskun säätöön ja ohjaukseen ilmamäärämittarilla, on kyseinen kuumalanka-anturi aika arka kaikelle, joten en suosittele ainakaan liian pientä K&N puhdistinta sellaisiin autoihin, joissa tuo anturi on käytössä. Sen sijaan otetaan reilu K&N, jossa virtauspinta-ala on tarpeeksi iso. (Auton pellin alle mahtuu kyllä hyvin) Ison suodattimen virtausnopeus pienenee ja suodatustulos paranee, sekä lisäksi hengitys paranee edelleen.
Mopossa sama juttu. Mahdollisimman iso K&N kisakoneessa on parempi kuin piskuinen tötterö. Katupyöriinhän K&N on tehty mallikohtaiseksi sopimaan alkuperäiseen boxiin. Sitä ei ole tarpeen kauheasti muokata, mutta imutorven pinta-alaa voi kasvattaa, jos haluaa sen viimeisenkin lisäheposen käyttöön.
Muistakaa puhdistaa ja öljytä suodatin 2000-5000km välein, sitä parempi, mitä useammin. Siten pysyy roskat ja pöly pois koneesta.
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Täytyy ehkä tarkentaa vähäsen...
Tuo lainaus, jossa joku väittää, ettei K&N suodattimia käytetä kisakoneissa ei ole kytköksissä itse ilmansuodatintestiin. Kyseinen väite on jonkun henkilön väite, jonka hän on esittänyt eräällä keskusteluforumilla. Joten en usko, että itse testaajilla on mitään kränää, mielestäni testi vaikutti (!) objektiiviselta, vaikka vertaileekin isojen diesel-"rekkojen" ilmansuodattimia.
Ja sitten muutamia irrallisia ajatuksia...
Mutta jos kerran koneesta saadaan helposti lisähevosia irti asentamalla K&N ja säätämällä seosta, niin mikseivät pöyrävalmistajat tee näin jo heti tehtaalla?
Toisaalta, jos paperisuodatin on huono siksi, että menee kokonaan tukkoon, niin ainakin itseäni hirvittäisi se pöly ja likamäärä joka olisi päässyt koneeseen ajettaessa K&N:llä.
Jay