Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Ongelmia..

    Olen lukenut kauhutarinoita, kun jotkut ovat maalanneet polyetetyleeni muovitankin, niin wiikon päästä maali on alkanut kuplimaan.

    En ole varma mistä vehkeestä toi oma tankki on (oranssi), jostain hondasta? Enkä ole varma mitä kamaa toi tankki on.
    Pohjassakaan ei lue muuta kuin, "CVCC" tai "CVCO" tai jotain.. Sitten on sellanen ympyrä jossa jotain numeroita. Oon yrittäny löytää, mitä kamaa noi tekstit tarkottaa, mutta ei ole löytynyt. Joku tietää?

    Jos toi tankki nyt on sitä paskaa, eli PE, niin onko jotain special maalia sitä varten, että sen vois maalata.

    Miten kittauksen kanssa? Tota joutuu jonkun verran kittaamaanki..

    Kiitoksia
    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  2. #2
    Kuplimisista en tieda (kysy maalikaupata? Ne on ammattilaisia) mutta muovia maalatessa pitaa muistaa ns. flex agent, etta maalista tulee taipuisaa. Hakutoiminto varmaan auttaa, muovin maalauksesta on puhuttu.
  3. #3
    PPG:ltä löytyy tartunta-ainetta, joka ruiskutetaan muovipinnalle, ennen pohjaväriä. varmaan myös Sikkens -merkiltä jotain omaa vastaavaa...DuPont tuottaa myös! kannattaa vaan varmistaa eri aineden yhteensopivuus maalien kanssa!


    ilman tartunta-ainettakin toimii, kun karhentaa sen muovipinnan, ja vetää pohjasävyn, jonka päälle sit joku perus-sävy jossa se jousto-aine seassa!

    menetelmiä on enemmän ku tekijöitä, joten maalikaupan tiskiltä saa varmat ohjeet!
    Tyyli ennen tarkoitusta.
  4. #4
    peksu:n avatar
    Liittyi Jul 2004
    Tallin perällä tietysti..
    just noin.. itse tosin maalasin puhtaalle muovi pinnalle.

    -pieni karhennus (karhunkieli tms.)
    -rasvat maalattavalta pinnalta pois (pirtua tms. )
    -tartunta-aine pintaan (spray)
    -pohjamaali (1-2 krt)
    -loppuväri pintaan..
    -lakkaus (itse lakkasin 2-komponentti spray lakalla)

    ja hyvää tulee
  5. #5
    Jos tankki on polyeteeniä niin maali ei ainakaan sellaisenaan siihen tartu ellei se sitten ole plasma käsiteltyä PE:ä, kittauksen kanssa on ilmeisesti sama juttu.
    Helpoiten voit varmistaa materiaalin vuolemalla tankista (jos sen voi tehdä näkymättömästa paikasta) pienen palan pois ja katsoa kelluuko se vedessä. Jos kelluu niin ko. muovi on polyeteeniä tai polypropeenia. Polyeteeni on pehmeämpää kuin propeeni, jos tankin pintaa voi ton kellunta kokeen lisäksi naarmuttaa kynnellä niin se on polyeteeniä.
    Ne CVCC, CVCO tai jotain merkinnät on ilmeisesti tehtaan omia merkintöjä eivätkä liity materiaaliin mitenkään (muovitekniikan opettajan mielipide).
    Jos siinä ympyrässä on numerot 1-12 kehässä ja keskellä kaksi numeroa esim 02 ja näiden kahden numeron välissä on nuoli joka osoittaa jotain kehällä olevaa numeroa esim. 10:ä niin se on "kello" mikä kertoo tankin valmistus ajankohdan joka noilla esimerkkiluvuilla olisi lokakuu 2002.
    Mutta siis siihen alkuperäiseen kysymykseen kannattaa kysyä automaalareilta tai maalien maahantuojilta löytyykö heiltä tökötit millä toi maalaus onnistuu. Polyeteenissä maali EI pysy ilman jonkinlaista tartunta-ainetta.
  6. #6
    Onko nää aiemmin kerrotut ohjeet nimenomaan TANKIN maalaukseen vai yleisesti muovin maalaukseen? Meinaan kun siitä muovin läpi ilmeisesti höyrystyy bensaa pikkuhiljaa ja ainakaan mun muovitankissa ei pysyny tavalliset tarratkaan, vaan ne alko nousta kuplille ja liima pehmeni ilman että niiden päälle kaatui bensaa. Tarkkaa materiaalia en tiedä, mutta se oli sellasta ämpärimuovin tuntusta puoliläpinäkyvää muovia. Siis ulkoa näki onko tankissa bensaa. Ei siinä varmastikaan pysy maali mitenkään. Olen nänhyt myös läpinäkymättömiä "ämpärimuovitankkeja" maalattuna ja maali oli kuplinu niistä samaan tapaan kun mun tarrat.

    * Varmaan sellasessa muovissa maalin saa pysymään, jos se on jossain muualla kuin tankissa, mutta tankkia kannattanee kokeilla maalata vaikka pohjasta ensin.
  7. #7
    Lainaa (jb600 @ Joulu. 03 2004,13:25) kirjoitti
    Onko nää aiemmin kerrotut ohjeet nimenomaan TANKIN maalaukseen vai yleisesti muovin maalaukseen? Meinaan kun siitä muovin läpi ilmeisesti höyrystyy bensaa pikkuhiljaa ja

    *
    Eri osissa käytetään eri muovi laatuja eli ei noi "ohjet" päde kaikkialla, pitää vaan tietää millaista materiaalia on maalaamassa.
    Siitä muovin läpi ei pitäisi mitään tihkua vaan sen pitäis ainakin PA säiliöissä olla "hengittämätöntä", en kyllä laita päätä pantiksi tästä mutta yritän muistaa tarkistaa asian kun meen ens viikolla duuniin.
  8. #8
    Lainaa (Riku @ Joulu. 03 2004,12:13) kirjoitti
    Jos tankki on polyeteeniä niin maali ei ainakaan sellaisenaan siihen tartu ellei se sitten ole plasma käsiteltyä PE:ä, kittauksen kanssa on ilmeisesti sama juttu.
    Helpoiten voit varmistaa materiaalin vuolemalla tankista (jos sen voi tehdä näkymättömästa paikasta) pienen palan pois ja katsoa kelluuko se vedessä. Jos kelluu niin ko. muovi on polyeteeniä tai polypropeenia. Polyeteeni on pehmeämpää kuin propeeni, jos tankin pintaa voi ton kellunta kokeen lisäksi naarmuttaa kynnellä niin se on polyeteeniä.
    Ne CVCC, CVCO tai jotain merkinnät on ilmeisesti tehtaan omia merkintöjä eivätkä liity materiaaliin mitenkään (muovitekniikan opettajan mielipide).
    Jos siinä ympyrässä on numerot 1-12 kehässä ja keskellä kaksi numeroa esim 02 ja näiden kahden numeron välissä on nuoli joka osoittaa jotain kehällä olevaa numeroa esim. 10:ä niin se on "kello" mikä kertoo tankin valmistus ajankohdan joka noilla esimerkkiluvuilla olisi lokakuu 2002.
    Mutta siis siihen alkuperäiseen kysymykseen kannattaa kysyä automaalareilta tai maalien maahantuojilta löytyykö heiltä tökötit millä toi maalaus onnistuu. Polyeteenissä maali EI pysy ilman jonkinlaista tartunta-ainetta.
    njaahas.

    Tein tuon "kelluntakokeen" ja eli nappasin pienen slaissin tankista.. näytti kelluvan, yritin myös naarmuttaa kynnellä pintaa. Ei oikein helposti pystynyt tekemään naarmua kynnellä, vaikka on aika terävät kynnet. * Eli taitaa olla Polyeteeniä..

    Toi tankki on vissiin maalattu jollain spraylla tai miraronilla, mutta se on näyttänyt pysyvän ihan hyvin, jostain kohdasta lähtenyt maalit, mutta pohjia ei ollut edes hiottu tai puhumattakaan mistään tartunta-aineista.

    Miten tuon kittauksen kanssa? Pitääkö ensin vetää joku tartunta-aine ja sitten vasta kitti päälle? Prkl kun tuli vedettyä jo jotain FLEXIBEL 2-komponentti kittiä.

    Kysyinkin tosta konalan automuovista, mutta sieltä tuli vähän nihkeesti tietoa.

    "Mulla on tällänen prätkän muovitankki, voiko sen maal.. EI VOI!!!!!! Siinä ei tuu ikinä pysyy maalit " Okei, kiitos. Sano myös, että jos siinä ei pidä normaalit autokitit niin ei pysy muutkaan?? Ei puhettakaan mistään tartunta kamoista

    Kiitoksia



    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  9. #9
    Mä maalautin edellisen pyöräni Lauttasaaren Bike Worldin vieressä olevassa maalaamossa, muistaakseni Auto Ahonen oli paikan nimi. Osia viedessä maalari totesi ensimmäisenä, muovit nähdessään, että täytyykin laittaa niihin tartunta-ainetta pohjalle. Kyllä siihen ny jollain pe***leellä pitäis saada maalit tarttumaan.
    Voin kyllä yrittää muistaa kysellä tätäkin duunista jos maltat odotella ens vikkoon?

    On se muuten kumma ettei noi automaalaamot oikein oo kiinnostunu prätkän osien maalaamisesta



  10. #10
    njoo, onhan tässä koko talvi aikaa Jos viittit kysyä duunistas, niin olisin erittäin kiitollinen tiedoista.

    Ei tosiaan jaksaisi kysellä noista automuovi lafkoista, kun ei ole näköjään oikein haluja neuvoa.. vissiin liian pieniä hommia, jos olisi jonkun 500te mersun puskuri, niin johan alkaisi kiinnostaa ja maalitkin saadaan pysymään vaikka missä
    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  11. #11
    Sikkenssiltä löytyy muovitartunta 2K PP/EPDM primer. Jos tämä ei pysy,niin sitten siinä ei pysy mikään. Maalia myydään litran purkissa.
    tartunnan varmistaa oikea pesu,ensin saippualla ja sitten muovinpesuaineella.Anna haihtua pitkään ennen maalausta. Joustoaineita ei nykyään enää käytetä. ABS-muovi ei tarvitse mitään pohjamaalia.
  12. #12
    Lainaa (kwak750 @ Joulu. 03 2004,19:06) kirjoitti
    Jos viittit kysyä duunistas
    Kyselin tota malaus juttua ja kertoivat että joitakin vuosia taaksepäin oli jotain maalaus kokeita noille eteeni-tuotteille tehty mutta erittäin huonolla menestyksellä. Eli maalit ei pinnassa pysyny, tosin minkäänlaisia tartuntunta aineita ei ollu käytetty. Mutta ei kannata heittää kirvestä kaivoon koska meidän ala on muovi eikä maalit, kannattaa vaan jaksaa kysellä noista liikkeestä.
    Jos toi 1150gs:n tarjoama muovitartunta tökötti ei maksa älyttömästi niin kannattaahan sen kokeilua harkita.

    Edillisiin omiin kirjoituksiin tekisin vielä pikku korjauksen. Kirjoitin aiemmin ettei polyeteenistä valmistetusta tankista pitäisi päästä höyryjä läpi. Polyeteeni kestää polttoaineita rajallisen ajan, tarkkaa aikaa en saanut mutta arvioksi annettiin n.10-15 vuotta, tämän jälkeen saattaa tätä läpi hengittämistä tapahtua.

    BTW. Ihan uteliaisuudesta minkä tyyppisestä pyörästä se tankki on, crossiko...?
  13. #13
    Kai tämä tähän liittyy

    Mun mopedissa (aqua) oli muovi tankki ja epäilen että se "hengitti" bensaa jotenkin ulospäin..
    Siinä ei mikään käläkälä pysynyt eikä kitti. Tosin ei silloin mistään muoviprimereistä mitään tiedetty

    Mä olettasin että crossi muovit olis vähän kertakäyttö kamaa.

    Luulisin että se itse muovin maalaus ei aiheuta ongelmaa vaan se bensa. Jos ed. mainittu Sikkens ei pysy niin sitten ei mikään.

    Ai niin, silloin jäi kokeilematta, jos sen tankin olis "kitannut" jollain esim. sikaflex ja sitten oikeaa kittiä....
    Mutua.
    <p>I/ö- got the Feeling</p>
  14. #14
    Lainaa (Riku @ Joulu. 07 2004,20:12) kirjoitti
    Lainaa (kwak750 @ Joulu. 03 2004,19:06) kirjoitti
    Jos viittit kysyä duunistas
    Kyselin tota malaus juttua ja kertoivat että joitakin vuosia taaksepäin oli jotain maalaus kokeita noille eteeni-tuotteille tehty mutta erittäin huonolla menestyksellä. Eli maalit ei pinnassa pysyny, tosin minkäänlaisia tartuntunta aineita ei ollu käytetty. Mutta ei kannata heittää kirvestä kaivoon koska meidän ala on muovi eikä maalit, kannattaa vaan jaksaa kysellä noista liikkeestä.
    Jos toi 1150gs:n tarjoama muovitartunta tökötti ei maksa älyttömästi niin kannattaahan sen kokeilua harkita.

    Edillisiin omiin kirjoituksiin tekisin vielä pikku korjauksen. Kirjoitin aiemmin ettei polyeteenistä valmistetusta tankista pitäisi päästä höyryjä läpi. Polyeteeni kestää polttoaineita rajallisen ajan, tarkkaa aikaa en saanut mutta arvioksi annettiin n.10-15 vuotta, tämän jälkeen saattaa tätä läpi hengittämistä tapahtua.

    BTW. Ihan uteliaisuudesta minkä tyyppisestä pyörästä se tankki on, crossiko...?
    njoo.. ei auta muuta kuin koklata! Toi tankki tosiaan on jostain crossista ja wanhasta. Täytyy kysästä onko toi sikkensin maali sika hintasta.

    Entiset spray maalit on näyttänyt pysyvän vaikka ei ollut mitään tartunta kamaa.

    Jos kävisi vaikka tsägä ja toi gaso tankki olisikin polypropeenia


    Kiitoksia



    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  15.  
  16. #15
    Automaali puolen kamat ei oikein pysy polyeteenissä kirvelläkään, yks tapa lisätä tartuntaa on lämmittää osa lähes sulamispisteeseen eli noin 80 astetta ja ruiskuttaa sitten muovipohja, mieluiten 2-k.

    Käytännössä aina tankki hengittää sen verran että maali kuplii tosi komeasti irti.
    Pa eli nailoni tankit, mitä on esim. aprillian ja ducatin muovitankit,pystyy maalaamaan ilman ongelmia. Toki ne on jo kertaalleen värjätty tehtaan toimesta.

    Polyeteeni on järkevin jättää maalaamatta

    www.superblacksheep.com