Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Eli ongelma on pieni vuoto bensatankissa ja sen paikkaus. Tankin takaosassa alhaalla, siinä kohtaa missä pohja- ja pintapellit ovat päällekkäin, on pieni vuotokohta, josta tihkuu bensaa. Pellit eivät siis ole tiiviisti toisiaan vasten. Tiiviiksi sen tietysti saisi tinaamalla, mutta en haluisi hyvässä maalissa olevaa tankkia maalata uudestaan, joten jotain muuta jos sinne koloon saisi laitettua.
    * Tankinkorkin kun irrottaa, niin tankissa on niin iso aukko,että sisäpuolelta voisi hyvin jotain ainetta laitella kunhan on tankki putsattu ja kuivattu. Ruosteessa tankki ei ole, saumasta on vaan tullut vähän huono jostain syystä.
    * Meinasinkin, ettävoisiko sinne laittaa lasikuitua tai pelkkää hartsia? Kestääkö joku hartsilaatu bensaa? Näyttäähän joissain pyörissä olevan lasi- ja hiilikuituisia tankkejakin, että eiköhän siihen joku aine ole. Tietäisi vaan mikä. Ei viittis kokeilemalla ettiä, koska se ei olis hyvä jos se kesällä alkaa taas vuotaa ja sulanut hartsi vaikka tukkii bensapumpun.
    * Tietysti jos siihen on joku muu hyvä paikka-aine olemassa, niin siitäkin otetaan mielellään vihjeitä vastaan.
  2. #2
  3. #3
    Lainaa (JP_445 @ Marras. 04 2004,10:53) kirjoitti
    Kemiallinen metalli toimii tuossa hyvin...
    Sori, tyhmä kysymys, mutta pakko kysyä tarkennukseks, että mitä kamaa toi kemiallinen metalli tarkalleen ottaen on. Kemian tunneilla nukuin aina, joten sitä puolta ei tartte tietää, mutta mikä merkki on purkin kyljessä? Ja se sitten kestää tosiaan bensaa..?
    * Älä sitten suutu näistä mun epäilyksistä, koitin vaan joskus aikanaan mopon muovitankkia paikata millon milläkin aineella, mutta ei pysyny. Kaikki tuntu sulavan ja liukenevan. Siks oon epäileväinen, mutta uskon toki jos tiedät varmaks.
    * Joo, ja kiitti vinkistä!
  4. #4
    Ihan normaali rautakaupasta (miksei myös muualtakin) löytyvää 2 komponentti tavaraa joka kuivuttuaan on hiukan juostavaa (et sitä sormesi huomaa), mutta kuin metallia kestävyydeltään. Kestää bensaa ihan hyvin....
    Esim.

    Myös Plastic Padding tuottaa tuollaista ainetta



  5. #5
    Lainaa (JP_445 @ Marras. 04 2004,12:46) kirjoitti
    Ihan normaali rautakaupasta (miksei myös muualtakin) löytyvää 2 komponentti tavaraa joka kuivuttuaan on hiukan juostavaa (et sitä sormesi huomaa), mutta kuin metallia kestävyydeltään. Kestää bensaa ihan hyvin....
    Esim.

    Myös Plastic Padding tuottaa tuollaista ainetta
    Jep. Toi toimii hyvin. Oon joskus juuri samanlaisen vuodon paikannu Belzonan koneistettavalla mömmöllä ja hyvä tuli. Belzonan tuotteet noista lienee parhaita mutta myös kalleimpia. Lähinnä käytössä vain teollisuudessa. Vastaavia tuotteita löytyy kyllä vaikka hyrymykky. Yleensä purkissa tai tuubissa lukee "kemiallinen metalli" eli mitään komponentteja tai tietyn seoksen kaavoja ei tarvitse tietää. Bensatankit on pääsääntöisesti mustaa paskarautaa ja niihin kyllä tarttuu noi yleisimmät möhnät kuin tauti.
  6. #6
    ite oojn endurosta paikannu kemiallisella metallilla tankin ja hyvi piti sen kaks vuotta minkä sen omistin...
    kerrotaan et jossain tilanteissa vastaa lujuudeltaan melkeen hitsi saumaa... eli iha toimivaa kamaa kyseiseen
    jokaisessa meissä asuu pieni ghostraider

    zx-10r-04 ex
    dr-800s-93
    ktm duke 620 -96
    zx10-r -08
  7. #7
    No pakkohan se on sitten uskoo, että kemiallisella metallilla onnistuu, kun jätkät kerran noin vakuuttavasti väittää.
    Kiitos kaikille osallistuneille!
  8. #8
    Itse korjasin yhden tankin plastic paddingilla, siis sellaisella kaks -komponentti maalilla. Hyvin kesti kaksi kautta ajaa, kilpaa.

    Vanha kunnon väliaikainen pysyväisratkaisu on pikku pala mäntysuopaa. Tunget sitä siihen vuotokohtaan ja muotoilet sormillasi sen sopivan kokoiseksi ja näköiseksi palaseksi. Ei varmasti vuoda! "Vanha kansa tietää ja osaa!" Sanottiin mulle ja kyllähän tuolla tavalla saa tilapäisesti sen korjattua. Joissakin tapauksissa siitä on tullut pysyvämpi ratkaisu. Ulkopuolelta sitten paikkaat, jos tuollaista keinoa käytät. Vesi tietysti liuottaa hiukan mäntysuopaa pois, joten kannattaa tarkkailla sitä.

    Ja pakko sanoa sen varran etä kemiallinen metalli ei missään tapauksessa vastaa lujuudeltaan hitsisaumaa! Tuosta on tuttavani tapellut useammankin virallisen tahon kanssa ja tulos oli joka kerta sama, ei ole vastaava. Asiahan on siis sellainen kun vakuutusyhtiö väitti että on sama asia ja koneen lohkoa plastic puddingilla paikkailtiin ja väitettiin samaa. Metalli-alan ammattilaisilta tulee joka kerta vastaus "mikään ei korvaa kunnon saumaa, paitsi ehjä osa.". Jotta näin.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  9. #9
    Ei mitään jakoa että Paddingit kestäisivät saman kuin hitsattu.
    Mopedi ajoilta faktaa. Tee testi kokeile yhdistää kaksi rautaa Paddingilla ja väännä...

    Mutta kohteisiin joissa Paddingiin ei kohdistu suoraa rasitusta, kuten se bensatankki, niin toimii kivasti.
    <p>I/ö- got the Feeling</p>
  10. #10
    Lainaa (mkoo @ Marras. 04 2004,15:48) kirjoitti
    Ei mitään jakoa että *Paddingit kestäisivät saman kuin hitsattu.
    Mopedi ajoilta faktaa. Tee testi kokeile yhdistää kaksi rautaa Paddingilla ja väännä...

    Mutta kohteisiin joissa Paddingiin ei kohdistu suoraa rasitusta, kuten se bensatankki, niin toimii kivasti.
    Ei tosiaan ainakaan Plastic Padding kestä samaa kun metalli. Muuten se on kyllä hyvää ainetta moneen paikkaan. Joskus tullu sillä koitettua paikata vähän liian vaikeita paikkoja..
    * Mutta, tässä tapauksessa aineeseen ei juurikaan pitäisi kohditua rasituksia. Varsinkin kun sen saa tankin sisäpuolelta tungettua sinne koloseen minkä pohjalta se vuoto on. Sieltä kahden pellin "haarasta".
    * Lisäkysymyksenä vielä tohon otsikkoon liittyen kysyn, että miten ja mistä ne kuitutankit on tehty? En oo kokeillu kestääkö tavallinen polyesterihartsi bensaa, vai pitääkö olla jotain erikoisempaa ainetta. Ainakin jossain vanhoissa Ducateissa oli lasikuitutankki jossa oli sellanen raita tankin kyljessä, josta näki paljonko on bensaa jäljellä (just näin kuvan Ducati-talkin puolella).
  11. #11
    ja tämä on aivan omakohtaista kokemusta,korjasin tankkini teräsepoksilla,on kestänyt ja kaksi kesää,tihtui kahdesta kohtaa tankin kiinnikeiden kohdastaeli arka alue myös korjauksen kannalta,ja kun ottaa vielä pyörän huomioon (vn15 kawa) eli kyllä ryskyttää tyhjäkäynnillä ja vedättäessä,päälle vedin vielä sikakittikerroksen ja avot hyvä tuli.

    ja tekeehän ne samaisella aineella "kisapelien" imukurkkun uudellenmuotoilun ja sa jos mikä on aivan varmaan pensan kanssa tekemisissä ja miksei myös tärinän.
  12. #12
    Lainaa (jb600 @ Marras. 04 2004,16:04) kirjoitti
    Lainaa (mkoo @ Marras. 04 2004,15:48) kirjoitti
    Ei mitään jakoa että *Paddingit kestäisivät saman kuin hitsattu.
    Mopedi ajoilta faktaa. Tee testi kokeile yhdistää kaksi rautaa Paddingilla ja väännä...

    Mutta kohteisiin joissa Paddingiin ei kohdistu suoraa rasitusta, kuten se bensatankki, niin toimii kivasti.
    Ei tosiaan ainakaan Plastic Padding kestä samaa kun metalli. Muuten se on kyllä hyvää ainetta moneen paikkaan. Joskus tullu sillä koitettua paikata vähän liian vaikeita paikkoja..
    * Mutta, tässä tapauksessa aineeseen ei juurikaan pitäisi kohditua rasituksia. Varsinkin kun sen saa tankin sisäpuolelta tungettua sinne koloseen minkä pohjalta se vuoto on. Sieltä kahden pellin "haarasta".
    * Lisäkysymyksenä vielä tohon otsikkoon liittyen kysyn, että miten ja mistä ne kuitutankit on tehty? En oo kokeillu kestääkö tavallinen polyesterihartsi bensaa, vai pitääkö olla jotain erikoisempaa ainetta. Ainakin jossain vanhoissa Ducateissa oli lasikuitutankki jossa oli sellanen raita tankin kyljessä, josta näki paljonko on bensaa jäljellä (just näin kuvan Ducati-talkin puolella).
    Polttoainesäiliöiden valmistukseen on oma epoksilaatu,joka kestää bensat sun muut liuottimet.Ittellä on juuri hiilikuitutankki loppusuoralla ja tehty juurikin asiaan kuuluvalla epoksihartsilla.
  13. #13
    Siihen lasikuitu tai hiilari tankkiin kannattaisi laminoida mukaan kevlaria. Tämä sen takia että saadaan iskunkestävyyttä lisää. Hiilari kestää vääntöä ja venytystä hyvin, mutta valitettavasti iskuja se ei kestä. Siihen löytyy epoksi nimikkeeltään SP115 jossa on hyvä UV suoja sekä on hiukan elastinen vielä kuivuttuaan... Itsellä tarkoitus myös tehdä tankki hiilaripinnalla käyttäen hiilaria ja kevlaria.
  14. #14
    www.mobitive.com ja sieltä kohta bensatankki. Sieltä saa sellaista plitkua, joka ainakin omassa mätäisessä tankissa on toiminut. Pinnoitteen laittaminen on helppoa ja luulisin sen kestävän paremmin kuin tankin ulkopuolelta tehdyt tekeleet.
    - TÄH!?!- Tämäkö letukka? Miten niin? -
  15. #15
    Vanhassa fillarissa tuli alumiinisen tankin korkin ja pellin väliseen saumaan repeämä, hitaukseen en viitsinyt sitä laittaa juuri tuon maalauksen tärveltymisen takia. Pikakorjauksena leivoin (pala)mäntysuovasta mällin mitä sujuttelin rakoon ja kuivumisen jälkeen sävytin paikka kohdan kynsilakalla(!). Lakka suojasi saippuaa vielä kätevästi vedeltä joten se meni tuollaisena useamman kuukauden ennen epoksi paikkausta.. Epoksi piti ihan hyvin.

    Fanaticille
    1290SAR, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
  16. #16
    Joo, vielä sellasta tähän tankinpaikkausasiaan liittyen, että nyt kun sitten sain aikaiseksi mennä oikein kauppaan katsomaan niitä paikka-aineita. Lähinnä olin siis menossa ostamaan kemiallista metallia hongkongista, mutta siinä Plastic Padding -merkkisen kemiallisen metallin vieressä olikin saman valmistajan ainetta, joka oli tarkoitettu juurikin kaikenlaisten vuotojen (bensatankit, lämpöpatterit, syylärit ym.) tukkimiseen. Aineen nimi oli joku suunnilleen Leak Filler tai vastaava ja makso 4,5e pieni tuubi. Vielä en ole kokeillut miten se toimii, mutta luultavimmin toimii hyvin kun on ihan tohon tarkotukseen oleva aine. Nämä tiedot ajattelin vielä kirjotella tähän jatkoksi, jos joku muukin vaikka miettii tankin paikkausta...
  17. #17
    kaivetaampas vanhoja ylös.

    Elikkäs onko tuo kemiallinen metalli yleensä kuinka luirua tavaraa, eli miten on muokattavissa ennen kovettumista ja kestääkö kovettumisen jälkeen esim jyystää rälläkällä vai lentääkö mälli samantien lattialle?

    Entä pystyykö täyttämään esmes vanhan jengareiän ja tekemään uudet kierteet, ei tulis kovaan rasitukseen?

    Kotilossa olis mahdollisesti pari hyvää käyttökohdetta, etenkin kun auton hinta oli 0e niin siihen vois huoleti testailla
    K750 -61
  18.  
  19. #18
    Lainaa (wille- @ Marras. 15 2006,20:59) kirjoitti
    kaivetaampas vanhoja ylös.

    Elikkäs onko tuo kemiallinen metalli yleensä kuinka luirua tavaraa, eli miten on muokattavissa ennen kovettumista ja kestääkö kovettumisen jälkeen esim jyystää rälläkällä vai lentääkö mälli samantien lattialle?

    Entä pystyykö täyttämään esmes vanhan jengareiän ja tekemään uudet kierteet, ei tulis kovaan rasitukseen?

    Kotilossa olis mahdollisesti pari hyvää käyttökohdetta, etenkin kun auton hinta oli 0e niin siihen vois huoleti testailla
    Kierteet ei tuossa pysy kovinkaan hyvin...