Eli siis ongelmaa pukkaa, kun selvästikin edestä laakerit on kuluneet, (rengas "hölskyy" keskiakselin ympärillä , reippaasti jarrutettaessa tuntuu aikamoista täryytystä ja tietyssä vauhdissa ohjaus alkaa vipattamaan vain muutamia oireita mainitakseni), mutta laakereita ei vaan saa mitenkään irti. Jotkut sellaiset prikat siellä oli molemmin puolin, ne on saatu irrotettua, mutta miten ihmeessä ne loput sisukset saadaan ulos sieltä vanteen keskeltä? *
Eli siis kaikenlaisia vinkkejä otetaan vastaan, mitenkä irrotus mahtaisi onnistua... Niin, etupää on siis kyseessä.
Kiitos ja kumarrus viisaammille jo etukäteen... *![]()
2008 -> CBR 600
2004 - 2008 ZZR 250
Tuohon hommaan on olemassa ihan oikeita laakerin ulosvetimiä työkalukaupoissa, mutta yleensä sellaista ei kenelläkään ole, lievätkö kalliita. Sellaisella työ käy helpohkosti, vaikeampia tapoja onkin sitten useampia, hyviä ei juurikaan.
Itse olen ottanut ne yksinkertaisesti terävällä ja pitkällä tuurnalla, jonka työnnän keskireiästä sisään ja naputtelen (ennemminkin hakkaamista, iso vasara on ystäväsi) vastakkaisen puolen laakerin irti sisäkoolista. viimeksi kun tein homman Kawan vanteelle, se oli todella kettumainen, koska laakerin ja laakereiden välissä olevan putken saumakohta oli mitättömän pieni. Ensin piti saada väännettyä sisäputki hiukan vinoon, jonka jälkeen homma alkoi pelaamaan. Sitten kun toinen puoli on saatu irti niin toinen onkin jo helppo.
Laakereita takaisin naputellessa pitää tarkistaa ettei väliputki ole vahingoittunut irroituksessa niiltä osin mitkä tulevat laakerin sisäkehän kanssa kosketuksiin, pienet kolhut eivät toki haittaa. Laakerien asennus tapahtuu ulkokehältä naputtelemalla välttäen laakerin vinoon menemistä. Apuna voi käyttää vaikkapa sopivan kokoista hylsyä, paras olisi tietysti tässäkin hommassa ko. laakerille oikean kokoinen tuurna.
Niin juu... muistithan irrottaa ensin akselitiivisteen vanteen molemmin puolin, niiden alla on laakereiden kiinnitysrenkaat.
Jos et ole hommaa ennen tehnyt, niin suosittelisin ottamaan jonkun kokeneemman apuriksi, homma ei ole helpoimmasta päästä, ei toki vaikeakaan.
Onnea!![]()
Kyllä ne pitäis sieltä ihan meisselillä lähteä kun siitä keskireiästä pistää pieksien.![]()
Ja kannattanee käyttää metallin lämpölaajenemista hyväksi pois ottaessa/asentaessa..
KTM 690SM
Kuva näyttää kovin tutulta, sitä on tässä tullut jo useamman silmäparin voimalla tuijoteltua
Noh, jatkamme yrittämistä... Ilmoittelen sitten, jos ja kun se irtoaa - tai viimeistään sitten, kun hermot menee.![]()
2008 -> CBR 600
2004 - 2008 ZZR 250
Ja uusia laittaessa muistetaan naputella ne sieltä ulkokoolista paikoilleen. Sinne kuula-osastolle ei sais kopautella, on sit pölysuojat ainakin rikki
ZX-12R--SOLD--
R1
Uuden laakerin paikalleen naputtelu on hyvä tehdä vanhalla laakerilla. Eli uusi laakeri hollille reikään, entinen sen päälle ja pikkuvasaralla tasaisesti jokapuolelta laakerin reunoja naputtelemalla asennus. Näin siis minä teen, tyylejä on varmasti muitakin...
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Ei sitä uutta laakeria tartte naputella olleskaan. Otetaan eka tehokas kuumailmapuhallin, lämmitettään keskiötä pari minuuttia ja tiputetaan laakeri sisään. Tietysti sormet poltetaan jossain vaiheessa. Ite hakkasin vanhan laakerin pois jollain sopivan kokosella putkella.
Yleensä tuo keski putki liikkuu paremmin sivusuunnassa jommalta kummalta puolelta.
Itse vaihdoin juuri eilen viragon etu pyörän laakerit ja siinä vasemmalta puolelta pystyi naputtelemaan oikean laakerin paremmin irti. Laakerit ja stefat ostin tietysti Laatulaakerista ja hyödynsin moottoripyörä.orgin 50 % alenuksen.
Uudet laakerit kannattaa laittaa pakastimeen ennen asennusta. Laakeripesää lämmitetään kuumailmapuhaltimella ja muljautetaan pakastimesta otettu laakeri pesään. Helppo homma.
Jos laakeri ei mene pesään painamalla, niin muovivasaralla/rekyylittömällä vasaralla naputtelua ulkokoolista, niin pitäisi onnistua. Ammattilaiset käyttävät jopa metallivasaraa, mutta silloin pitää tietää, mitä tekee.
Vanhat laakerit saa irrotettua, kuten edellä on kirjoitettu. Lämpöä kannattaa käyttää hyväksi. Tunkeumaneste/CRC/WD40 tms. voi auttaa irrotustyössä.
Olet, jos ajat..!! Ajat, jos et..!!
Kierretanko akselireikään ja kierretään uudet laakerit pesään sopivan kokoisia prikkoja tahi vanhoja laakereita apuna käyttäen. Meneepi ehken helpommin laakerit suoraan kokemattomalta.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Elektroniikan huoltohommissa oon monesti käyttänyt kylmäspraytä, sillä kohde jäähtyy hetkessä. Samainen aine käy myös oikein hyvin noihin laakereiden asennuksiin.
Mulla taas gixun takasen laakeri tuotti tuskaa. Sisäholkki liikkui millin sivuun ja laakerin sisäkooli oli kunnolla pyöristetty. Tuurnalla sai vain heiveröisen otteen sisäkoolin reunasta. Aikani hakkasin sen seitsemällä tuurnalla ja kun sormien nivelpussit alko oleen riittävän turvoksissa älysin pyytää kaverilta jelppiä.
Irroitettavan laakerin puolelta kammettiin lyöntivasaran koukulla sisäputkea sivuun ja kaveri löi vastakkaiselta puolelta kiilautuneeseen koukkuun tuurna-ISOvasara kombinaatiolla -> saatin laakeri liikahtamaan. Kun laakeria sai muutaman millin liikkumaan saatiin lyöntivasara kunnolla laakerin taakse, alko pelkkä lyöntivasarakin riittämään.
Jos ei satu oleen lyöntivasaraa, pelkällä tuurnallakin selviää. Mutta juuri sen irroitettavan sisäkoolin-tuurnan lukitus on se missä tarvitaan mielikuvitusta.
Työkaveri poltti kerran sormensa, ja ensiapuna suhautti kylmäsprayta sormeen. Tuloksena kohtalaisen paha paleltumavamma(jtz @ Elo. 02 2004,16:57) kirjoitti
![]()
Eli siihen käyttön ei suositeltavaaTuossa laakerin asennus työssä on kyllä ihan toimivaa.
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Pitänee varoittaa innokasta mäiskijää.
Itsellä kun kaverin kanssa naputeltiin vanhan pyörän takalaakeria irti vanteesta kävin niin että koko laakeri hajosi samantien vanteen sisään. Toisaalta laakeri oli kyllä totaalisen_pask*na, eli kuulat jo ihan sotkuna siellä sisällä.
Eli sisäkooli tuli kuulineen pihalle ja ulkokooli jäi sitten sinne vanteen sisään. Toiselta puolelta ei pystynyt tähän ulkokooliin lyömään ollenkaan, koska se oli "pohjassa", eli sitä kanttia vasten. Meinas vähän iskeä ahdistus, että miten pirussa ton nyt tuolta irrottaa.
Keravalla sitten kävin heittämässä vanteen koneistamolle, jossa sieltä saatiin revittyä tämä ulkokooli irti. Hitsaaja vetäisi koolin sisäpinnalle migillä "sauman", odotteli tovin että tämä hitsisauma rupee kylmenemään ja kutistumaan, jä tämän jälkeen sitten pystyi koolin naputella pihalle.
Täysin off topic.(jtz @ Elo. 02 2004,16:57) kirjoitti
![]()
Mun työkaveri suihkutti tota samaa tavaraa tukkimiehentäihin. vaikka siinä ötökässä oli melkein 5 millinen kuurakerros päällä niin parin tunnin päästä se oiko jo koipiaan ja oli lähdössä liikenteeseen...On ne sitkeitä perkele.
![]()
Pikku-Hondan uusien vanteiden napoihin laittamani uudet laakerit piti varmistaa laakeriliimalla kun eivät istuneet muuten tiukasti. On kuulemma tanakkaa evästä.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Niih, kiitoksia vaa kaikille vinkkejä antaneille. Laakerit sitten irtosivat kohtuu pienellä vaivalla ja uudetkin saatiin ongelmitta paikoilleen. Ja nyt pyörä tuntuu taas kuin uudelta, ainakin etupäästä...![]()
2008 -> CBR 600
2004 - 2008 ZZR 250
Tuli vaihdettua laakerit ja pakko myöntää, että tuli nakuteltua uudet sisään ehkä vähän kovakouraisesti.. Tai no, kumivasaralla mutta voimalla, eikä tosiaan ihan joka kerta osunut sinne ulkokehälle.. Meniköhän uudet laakerit heti suraksi? Ihan ehjiltä näyttävät, mutta hirmu herkästi eivät pyöri ainakaan sormin pyörittämällä. Ja ovat tosiaan aika tiukasti kiinni siinä väliputkessa, eli pyörittäessä pyörii koko kompleksi (molemmat laakerit+putki). Ja aika jämäkät vaseliinithan niissä kyllä on sisällä, että ehkä vähän jäykät tämänkin takia.
Oliskin älynnyt lukea tämän muutama tunti aikaisemmin. Tuo vanhan laakerin hyödyntäminen olisi ollut ihan fiksua.
Onkohan huoleni aiheellista? Urho-Matti?![]()
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
Vanha laakeri kannattaa vielä varmuuden vuoksi sahata ulkokehältään poikki.
Ei jumiudu se työkaluna käytettävä laakeri sinne pesään niin helposti...
Laakerit saattavat "pantata" jos ulkokoolit on lyöty liian syvälle.Toisin sanottuna se tukiputki pitää sisäkoolit tietyllä eträisyydellä mutta ulkokoolit ovat menneet hiukan syvään ja laakerit pyörivät nahkeasti.Laita esim.sopiva pultti tai vastaava laakerin sisäkooliin ja terävästi napauttele kunnes laakerit pyörivät herkästi eli se tukiputki napauttaessa työntää sitä toista laakeria ulospäin.Tarvittaessa naputellaan molemmin puolin.(riisor @ Helmi. 19 2008,23:46) kirjoitti
Laakerit eivät ole lasia,kestävät melkoisia voimia ja iskuja.
Mahtaakohan kukaan saada selvää tästäkään ohjeesta.![]()
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
kuinkas paljon edukkaammaks tulee hommata laakeriliikkeestä laakerit ja stefat?
eipä noi nyt sarjanakaan mitään älykalliita oo mut säästöö se on pienikin säästö..ihan normilakrujahan nuo näytti olevan.
pyörä on fazerin sininen jammu![]()
SV1000 Naked
Joo, nyt pyörii taas herkästi!(lippa @ Helmi. 20 2008,18:59) kirjoitti
Aavistuksen noi laakerin suojat oli painuneet sisäreunasta, eli eivät ole ehkä ihan tiiviit, mutta kaipa noilla ajelee..
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
Jos ne suojat ovat muovisen näköiset niin voit hyvin ottaa ne irti esim pienen pienellä ruuvarilla.Ulkokoolin puolelta varovasti väliin ja irti on.Painele suoraksi jos mutkia ja menee ihan sormin painamalla takaisin uraansa.(riisor @ Helmi. 20 2008,22:55) kirjoitti
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Vaihdoin suojan vanhasta laakerista ja hyvä tuli. Noissa NTN:n laakereissa suojat on kumia.(lippa @ Helmi. 21 2008,01:15) kirjoitti
Ens kerralla osaakin sit tehdä kerralla oikein..![]()
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
Joo,mitäs me vihtiläiset. :![]()
![]()
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Pystyykö siitä vanhasta etupyörän laakerista ottamaan mitat siellä laakeriliikkeessä että tulee oikeen kokoset vai löytyks jostain niiden mitat valmiina?
Pystyy kyllä,ne ovat aivan standardi kokoja.Yleensä koon näkee ulkokoolin reunasta esim. 6204 joka vastaa tiettyä laakerikokoa ja laakerien pitää olla tyyppiä 2rs joka tarkoittaa suojattu molemmin puolin.(tatu77 @ Kesä. 07 2008,17:30) kirjoitti
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Vaihtelin tuossa bladeen eturenkaan laakerit ja tuli sellainen kysymys, että kun kiristää akselin pulttia niin pitääkö sen kiristää samalla vähän niitä laakereita? Itsellä ainakin alkaa sen verran ahistamaan että kun kädellä pyöräyttää niin ei vapaasti pyöri, mutta kun löysää pulttia niin pyörintä helpottuu. Eli onko asennuksessa nyt mennyt joku pieleen vai mikä on? Toiselta puolelta en laakeria lyönyt ihan pohjaan asti etteivät ne ala ahistamaan sitä väliholkkia jotta sillä on pieni liikkumavara. Ja akselin pultin olen vetänyt 60Nm momenttiin kuten ohjekirja neuvoo.
"Toiselta puolelta en laakeria lyönyt ihan pohjaan asti etteivät ne ala ahistamaan sitä väliholkkia jotta sillä on pieni liikkumavara"
Eli yllämainittu meni pieleen. Sen sisäholkin pitäisi vastata kummankin puolen laakerin sisäkehään ja estää akselia kiristettäessä sisäkehien (ja laakerin) aksiaalinen kuormittuminen.
Eli naputtele se toinenkin laakeri pohjaan asti, sisäholkin pitää vastata tiukasti laakerin sisäkehiin.
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa