Nyt on sitten ajotunnit ajeltu, teoriakokeet tehty ja ihme kyllä, myös käsittelykoe on läpäisty! Onneksi tuli pujottelu, hidasajossa ei välttämättä olisi käynyt niin kovin onnellisesti...
Enää siis inssi jäljellä heti juhannuksen jälkeen maanantaina. Nyt kaipaisin hyviä vinkkejä ja tietoa siitä, mitkä ovat ne tyypillisimmät virheet, joilla inssin saa uusiksi. Mielellään homman hoitaisi kerralla koska ajokausi on jo pitkällä ja jos sinne joutuu uudemman kerran niin se onkin sitten jo heinäkuun puoliväli.
Lähinnä mietityttää pyörän tarkistaminen ennen lähtöä (renkaat silmämääräisesti, nesteiden ja jarrujen tarkistus yms.) ja ajolinjat. Pitääkö tuo tarkistus tehdä (ja miten tarkasti)? Entä ovatko ajolinjat kovinkin pilkuntarkkoja?
Jos katsastusaseman setä haluaa oikein vittuilla niin ajolinjojen perusteella kokeen voi hylätä helposti. Aina sitä sen verran pyörä siirtyy sivusuunnassa liikenneympyrässä tms. Tulee vain aina mieleen se v*tun mulkvisti, joka laittoi aikoinaan multa inssin uusiksi kun lähdin stop-merkiltä "liian nopeasti liikkeelle". Älkää kysykö mikä hylkäysperuste se sellainen on, en minäkään tiedä miten kuorma-autolla pystyy lähtemään liikkeelle "liian nopeasti". Tapahtumasta on kohta 10 vuotta aikaa, mutta vieläkään en ole unohtanut.*![]()
Nooh, eiköhän sulla ole sitten jo ne vaikeimmat osat hoidettu(Wasserschwein @ Kesä. 21 2004,23:33) kirjoitti
Jos lonkalta pitäisi heittää, niin olennaisinta on se että jos teet pikku kämmin, niin missään nimessä ei pidä ruveta ajattelemaan että se meni siinä ja ruveta kiehuttamaan kattilaa siellä kypärän sisällä. Joku pikkujuttu menee varmasti vähän vinoon ja niillä ei vielä inssejä hylätä, mutta jos siitä kerää kunnon pikavitutuksen niin sitten niitä tulee monta ja peräkkäin, ja jutuista jotka muuten olisi ihan leikintekoa. Että sitä keskittymistä ei kannata rikkoa.(Wasserschwein @ Kesä. 21 2004,23:33) kirjoitti
Oma inssi taannoin meni sillä meiningillä että kurvataan autokoulun opettaja perässä pihaan, käydään iskemässä auton ikkunasta laput kouraan, kuunnellaan vanhasta ajokortista kommentti "ihan on näköinen kypärä" ja lähdettiin jatkamaan matkaa... pyörä tuli välillä sammutettua, joka oli kuulemma turhaa. Eli eipä taida tarkastelut kiinnostaa ja tuskinpa jää mistään teatteriesityksestä kiinni(Wasserschwein @ Kesä. 21 2004,23:33) kirjoitti
![]()
Eikä niitä ajolinjojakaan pahemmin kateltu, opettaja ohjeisti että kunhan homma on jotenkin sujuvaa eikä riko selkeästi mitään liikennesääntöjä niin se homma menee täydestä kuin väärä raha.
![]()
Jotkut liikennevalot on säädetty "sivuteiden" suunnasta katsottuna sillee keljusti että ne saattavat vain käväistä vihreällä ja ruveta menemään takaisin punaiselle hyvinkin nopeasti. Jos edessäsi on jonossa useampi auto niin kannattaa muistaa vilkuilla sitä valoa kun on lähtenyt niiden perässä ajamaan.
Nimim. "keltaista päin ajamalla ei saa korttia" *
Samoin ajolinjoista tuli mulle kommenttia että hyvissä ajoin kannattaa alkaa ryhmittymään senpuoliseen laitaan minne on kääntymässä. "Ettei vaan auto pääse livahtamaan sinne väliin missään vaiheessa" *
Oli itselläni aika jännä tunne kun inssissä oli kauhee paniikki, kipsissä joka tilanteessa ja kun kortti tuli, reilun puolen tunnin päästä omalla mopolla kaupungille kieputtamaan ilman paniikin häivääkään *. *Kyllä se takana tuleva kyylä vaikuttaa kummasti ajosuoritukseen.
Itselläni inssi vielää tuoreessa muistissa (viime viikolla). Kokeen vastaanottaja (tai mikä nyt onkaan) oli varsin mukava täti ja jännittäminen oli aivan turhaa. Kokeen jälkeen ei huomauttamista ollut ja kommenttina oli, että tärkeintä on huomioida kevyenliikenteen väylät. Eli suojjateiden kohdalla se kypärä pyörimään oikein urakalla, niin hyvin menee.![]()
Rennosti vaan . Ei panikointia. Niin ja onnea vaan peliin![]()
"It's Hard to Soar with Eagles When You Ride With Turkeys"
Joo, hyviä vinkkejä tässä onkin jo tullut. Eritoten kannattaa kiinnittää huomiota noihin suojateihin, niillä saa helposti plussapisteitä, kun päästää jalankulkijat menemään rauhassa.*Vaikka eipä sekään auta, jos vilkku jää päälle liian pitkäksi ajaksi, joten painele sitä vilkunnappia vaikka huviksesi vähän väliä, ettei unohdu päälle...
t. nimim. "vink vink" *![]()
Joo kääntelet vaan päätä urakalla! aina, kun käännyt risteyksestä tai vaihdat kaistaa niin käännä kunnolla sitä päätä, koska vaikka itse katsotkin ja varmasti näet, että ketään ei tule niin pitää sinun näyttää selkeästi sille inssillekkin, että katsot. Vaikka inissi käskisi kääntyä, mutta et ole varma ehditkö niin ei kannata väkisin yrittää.. ei se inssi siihen kaadu jos et mene sinne minne inssi käski, mutta jos vaihdat vaarallisesti/väärässä paikassa kaistaa niin voi hyvinkin poksahtaa.
Itse sain huomautuksen siitä, kun ajelin Kalliossa autojonon perässä ja leveän tien vasemmassa laidassa jalankulkija odotteli pääsyä yli seisten suojatien ihan alussa.. vaikka jalankulkija selkeästi odotti, että autot ja minä ehditään ensin olisi minun pitänyt pysähtyä suojatien eteen.. luonnollisesti, mutta se vain tuntui niin luonnottomalta. Eli älä tee niinkuin muut vaan niin, kuin on kirjan mukaan oikein. Kortti tuli, mutta harmittaahan se jos jää jotain sanomista. Niin ja kannattaa ajaa tarpeeksi hitaasti. Mielummin ehkä rajotuksen allekkin vähän niin jää aikaa havannoida ja toimia oikein.
Onnea inssiin! kyllä se läpi menee, kun ajelee vaan rauhallisesti!
CBR1000RR
ex
Suzuki SV 1000S
Yamaha TZR 250
Lervahtaminen on ainakin yksi. Toinen on käsittelykokeen kädettäminen. Yrityskertoja käsittelyssä kaksi tai kolme. Kevyeenliikenteen huomioiminen on myös tärkiää.
Ei muuta kun jäitä hattuun ja hanaa vaan. ;)
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94
Juu, tosta pään kääntelystä tulikin mieleen kun aikoinani ajoin henkilöautokorttia. Inssiin mennessäni autokoulunopettaja sanoi, että sitten vähän teatteriakin mukaan ja kääntelet päätäsi kuin pöllö, jotta inssi varmasti huomaa sinun katsoneen sivuille.
Peileihin kannattaa katsoa! Itse aikoinaan kevarilla tein aika pahan ryhmittäytymis virheen risteyksessä. Peilistä näin miten se olisi pitänyt tehdä. Kuinka ollakkaan, inssi ajatti saman kohdan uudelleen! Lopuksi mainitsi vaan, että taisit huomata virheesi...
Kortti tuli ja siksi kait tätäkin nyt näpyttelen![]()
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Samaa mieltä, itse meinasin ajaa inssissä pyörilijän päälle(ajf @ Kesä. 22 2004,00:02) kirjoitti
(mistäköhän se tul)i kun olin kääntymässä valoista vasemmalle, mutta muuten meni ilmeisesti mallikaasti koska kortin antoivat.
Muista pistää kypärän hihna kiinni, tuo jos jää auki, niin kortti jää saamatta vaikka muuten olisi täydellinen ajo.
Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
kotisivuräpellys
Stop merkillä pitää pysäyttää mopo kokonaan ja jalka hetkeks maahan. Ja muista pysähtyä kohdalla jos auto on pysähtynyt suojatien eteen ja menet ohi! Tällä meinaan on monta hylsyä saatu (en mä) ja todellakin päätä pitää käännellä kunnolla, vaikka näkisi ilmankin. Liikennevalo risteyksiin pitää yleensä ajaa mopolla keskelle että valot vaihtuvat, vaikka ajaisikin suoraa tai kääntyisi. Ja koita olla rento, vaikka vaikeaa on olla jännittämättä.
KTM 690SM
pyörität päätäs vaan niinkuin Jeltsinin turvamies ni homman pitäis klaarata. Ite en tarkastellu pyörää millään lailla ja ajelen kaiken varmuuden välttämiseks aika hiljakseen kokoajan ni kerkes huomaan kaikki ajallaan ja keskittyyn olennaiseen. ZEMIÄ.
Minä itse, eikä kukaan tuttavistani ole joutunut pyörän kuntoa millään tavoin tarkastelemaan. Varsinkin kesäisin, kun on kiire ja monta kokelasta jonossa, niin ei mitään sellaisia ehditä pällistelemään.
Itse antaisin sellaisen neuvon, että kun tulet risteykseen, niin älä tuijota suojatietä, vaan sitä lyhtypylvästä. Ajoneuvon paikka risteyksessä kun on ennen ensimmäistä liikennevalopylvästä, eikä suojatien edessä, vaikka se usein siinä sijaitseekin. Itse sain tästä pienen nootin.![]()
Joo, yksi tärkeimpiä on kyllä tuo keltaistapäin ajaminen! Älä tee niin!
Ja kannattaa olla tarkkana myös motariliittymissä, ei kannata pujahtaa
liian pieneen väliin vaikka pyörällä helposti pääsisitkin. Ja vilkkua ajoissa!
What's the difference between Buell and your wife?
After two years Buell still sucks...
Tulee muistot mieleen kun kesän alussa oli inssi. Tietty liikennesäännöt pitää osata, mutta ajolinjat on se mitä ne katsoo. Jos vilkku jää päälle eikä muista niin ei siitä sanktiota saa. Pään kääntöä kannattaa harrastaa paljon.
Hyvin se menee!
Rennosti vain, eipä siinä mitään sen ihmeempää ole.
Itse ajoin omassa inssissä punasia päin, vaihdoin vahingossa kaistaa sulkuviivan yli ja meinasin jäädä rekan alle.
Tähän inssi vain totesi että "olis se voinu paremminkin sujua, mutta kai sä nyt tätä osaat ajaa?".
Minä "Juujuu..."
Ja kortti tuli.
Toi ei yleensa onnistu ku minihameessa, kerros oliko? *(Johu @ Kesä. 22 2004,16:11) kirjoitti
![]()
Muista myös ettei sulla ole kiire mihinkään, kyllä se inssi sit kertoo milloin ajellaan takas konttorille, ajokoe kestää maksimissaan (kai) sen tunnin, ihan sama vaikka seisoisit suojateiden edessä 90% tästä ajasta-eli aja koko ajan vähän (2-4km/h) rajotuksien alle ja suojateiden kohdalla kannattaa jokaiselle siinä palloilevalle tarjota tietä vaikkei ne sitten yli tahtoisikaan. Vasemmalle käännyttäessä ei myöskään ole mikään hoppu vaan odottelet ihan rauhassa "turvallisen" välin mihin ehtii ja tässäkin kannattaa muistaa se kevyt liikenne.
Lisätään vielä, että mitä enemmän aikaa menee paikallaan seistessä, niin sitä vähemmän ehtii tekemään virheitä
It ain't the size of the dog in the fight
-it's the size of the fight in the dog.
Mulla oli käsittely ja ajokoe samalla kertaa meinas inssi unohtaa koko jarrutuksen! No mä muistutin siitä ettei sitte jälkeen päin rupee mitään kitisemään *Muista nopeusrajoitukset mulla meni kerran hiukan yli huomautti siitä jälkeenpäin.Tasaarvoiset risteykset kannattaa varmistaa niin että varmaan inssi sen huomaa niistä ne jaksaa aina valittaa.En kanssa tarkistanu sitä pyörää eikä se siitä mitään sanonu.
No onnee nyt sit vaan inssiin *![]()
Tästä esitän eriävän mielipiteen, pohjautuen ihan tasan tarkkaan omakohtaiseen kokemukseen. Hylky tuli jotta napsahti, vaikka muuten kaikki meni tosi hyvin.. jopa sen inssinkin mielestä.(Janlob @ Kesä. 22 2004,16:11) kirjoitti
Tietysti sillä on merkitystä, että miten pitkäksi aikaa sen vilkun unohtaa. Jos ajat vilkku päällä seuraavan risteysalueen läpi suoraan, niin voihan se olla että sillä saattaa olla vaikutusta....
Tuossahan on pään kääntämisestä huomautettukin ja päätä pitää käännellä ja paljon, eli pään pitää pyöriä kuin hullun mulkku mielettömän perseessäJa muistaa että jos suojatien eteen on viereiselle kaistalle pysähtynyt auto, pitää itekin muistaa pysähtyä, nimim. eräs inssi ryssitty
![]()
Maybe it was just a dream
Sometimes things ain´t what they seem
Better not fool with things you don´t understand
Laiska kun olen niin en jaksa lukea koko viestiketjua, mutta muista vilkku päälle tarpeeksi ajoissa (pyörän&vilkkujen huonon näkyvyyden takia + vilkun päälle lähtemisessä on yleensä pieni viive) ja tarkkaile niitä ajolinjoja risteyksissä. Ja risteyksissä käännä kunnolla päätä ja tarkkaile niitä kevyenliikenteen kulkijoita oikein urakalla.![]()
2008 -> CBR 600
2004 - 2008 ZZR 250
Sen verran hyviä ohjeita ettei niihin ole enää mitään lisättävää, paitsi ettäja onnea inssiin.
Kun et hermoile, ajelet rauhassa ja ajattelet miten ajelet niin kyllä se menee.
Oli mullakin melkein löysä housussa mutta kun konttuurin pihalle päästiin ja sain potan päästä niin inssi totes vann "Hyvinhän se meni. Tässä olis tämä väliaikainen ajolupa"
Ei se niin paha ole, loppujen lopuksi, se inssi meinaan.
Triumph S4 -04, Triumph Sprint ST1050 -06, Peshoo Vivacity Sixties -12
Käyttäydy kuin jo omistaisit ajokortin, eli aja kuten muutkin kortin jo omistavat motoristit:
-reilua ylinopeutta, tai ainakin teet reippaita kiihdytyksiä
-keuli aina kun mahdollista
-jos keltaiset valot syttyy, tarkoittaa se sitä että on pakko lyödä kaasu pohjaan
-jarruta aina siten että takapyörä kohoaa ilmaan
-älä jonota valoissa/risteyksessä, aina mopon verran tilaa löytyy että pääset keulille
-jos joskus joudut risteykseen pysähtymään, on se hyvä hetki polttaa takakumia
-älä missään tapauksessa käytä vilkkua
-muista näyttää käsimerkkejä autoilijoille
-älä moikkaa muille motoristeille
jne jne...
![]()
![]()
* *
![]()
![]()
* *
![]()
![]()
![]()
Yks tärkeimmistä jutuista on tsekata kevyt liikenne kääntyessä ja muutenkin.... muistat kurkkia olan yli!
Rock till you drop...
Muista kääntää päätä ajoissa ja kunnolla, niin inssi näkee että katsot (esim. oikealle kääntyessä takaa tuleva kevytliikenne). Pysähdy aina suojatien eteen, jos viereisellä kaistalla menevä on tehnyt niin. Aja mieluummin hieman alle nopeusrajoitusten, niin sinulla on enemmän aikaa seurata ja reagoida (+ et ehdi tekemään niin monta virhettä). Muista laittaa vilkku pois kääntymisen jälkeen. Siitä saa kuulemma sanktioita, koska joku voi luulla sinun kääntyvän seuraavasta risteyksestä ja jos menetkin suoraan, niin *poks*...
Ennen kaikkea ota rennosti, keskity ja kuuntele mitä inssi ohjaa sinut tekemään. Kaiken inssissä tapahtuvan on määrä varmistaa, että osaat ajaa TURVALLISESTI, joten tee mieluummin kaikki varman päälle ja hitaasti (ja ole vaikka sitten liikenteen tukkona) kuin hätäillen ja riskejä ottaen.
Onnea inssiin!
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Totta, mutta jotain rajaa tuossakin. Autokouluopettajani minulle huomautti ajotunneilla radioon. "Mikset mennyt? Hyvin olisit ehtinyt!". Ei kuulemma inssit sitäkään kamalasti arvosta jos jatkuvasti on liikenteen tukkeena.(ankanpoika @ Kesä. 22 2004,17:28) kirjoitti
Mutta parempi hieman varovaisesti, kuin suin päin ahtaimpaan väliin!
Vaikka inssi kehoittaisikin kääntymään jonnekin etkä kunnollista väliä itsellesi meinaa löytää ei ole mikään synti tai rikos mennä siihen suuntaan mihin olet menossa (edellyttäen tietenkin että liikennesäännöt näin sallivat). Inssin ohjeiden noudattamatta jättäminen ei aiheuta hylkäystä, kunhan ei nyt jatkuvasti moista harrasta. Helpommin onnistut inssin turamaan jos yrität väkisin itseäsi johonkin väliin ängetä.
Eipä kai muuta sitten kuin että onnea ja rennosti vaan. Ihmisiä ne inssitkin on (ainakin suurimmaksi osaksi)
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Näinhän se on. Mä ajoin inssissä aika hitaasti, otin niin tarkasti että 100% varmasti menee läpi. Ajon jälkeen inssiukkeli sanoi, että joutui se inssi "pelastamaan" minut takaa tulevilta ajamalla melkein keskiviivan päällä. Ajoin kuulemma liikaa alle rajoitusten, alinopeutta.(Wescu @ Kesä. 23 2004,14:16) kirjoitti
![]()
Takana tulevat autot kuulemma savusivat jo kiukusta ja olivat valmiina (vaaralliseen) ohitukseen kaupunkialueella
Jos pysähtelee tai päästää kaikki autot ensin ym.. ym.. siitä voi tulla hylkäys. Syynä on, että ei ole vielä valmis liikenteeseen. Epävarma ajotapa.
Ei kannata turvautua liikaa poppakonsteihin, ajaa töröttää vaan eteenpäin ja kuuntelee lopuksi tuomion![]()
..kettu kuittaa