1. Kyllä - eihän vakiolla jaksanut hullukaan ajaa
2. En - mulle 40 km/h oli tarpeeksi
Ei ollu mopoa, faija ei ostanu.![]()
Osti piikkiprätkän kun olin 15 ja jouduin opettelee sillä ajamaan...![]()
![]()
![]()
Meillä oli kahdella veljeksellä kultaisella -80-luvulla monkey 75cc, PV 92cc. Kevari kortin myötä 125cc; CBR ja Kasavika sekä enduro Yamaha.
Se perkeleen PV tahto alamäjessä joskus leikata kiinni. Vaikka kiinnileikkaamistakin oppi ennakoimaa, kaksi kertaa se silti kilahti (takanen lukkoon) 100km/h vauhdista - kytkin salamana pohjaa eikä käynyt kuinkaan. Piti se sitten pari kertaa poruuttaa isommaksi, siitä se siten alkuperäinen 80cc muuttui vähitellen 92cc:ksi. Kulki ihan vakio kaasarilla lähes yhtä hyvin kuin isommalla Dellortolla, jota ei toimittanyt käyttää koska siinäkin joutui pitämään vakio ilmanputsaria joka tapauksessa. Pitkillä välityksillä CBR mittarin mukaan 120km/h (PV:n mittari oli ollut tapissa siinä vaiheessa jo pitkän aikaa). Yleensä välitykset vakiot jolloin ~90km/h ja ihan perkeleellinen kiihtyvyys - parempi 0-60km/h kuin silloinen CBR.
Virkavalta, lähinnä lentävät, osasi jo silloin laskea välityssuhteen pituuden, huomasi viri-kaasarit, isommat ilmanputsarit ja kokeili jokus ajamalla paljonko mopo kulkee.
Kaasukahvan piti siksi oli modattu siten, että liikerataa rajoitettuu eikä se kiertynyt pohjaan kuin tietyssä asennossa. Pytyn pystyi vaihtamana, koska ei siitä niiden rivoitusten eroa osannyt yleensä kukaan katsoa, kun ne kumit oli lyöty siihen kiinni ja jos joku joskus kysyi jotain niin riitti että sanoi - "emmää tiiä onko se, tää on pikkuveljen mopo" (sama tietysti toisinpäin). Pytynkin oppi vaihtamaan muuten todella nopeasti takas vakioksi, kun käsky välillä kuului mennä nimismiehelle mopoa näyttämään.
Pääsin mopolla ihan käräjillekin; koetin melkein jo ajokortti-iässä päästä jälleen kerran lentäviä karkuun tällä kertaa kevät sohjoissa - lukuisien itselle aiheutettujen vaaratilanteiden, oikopolkujen, pyöräteiden rälläämisen, metsässä mopon työntämisen, taajamassa kaahaamisen, kissa ja hiiri leikin jälkeen - luovutin sovinnolla.
Ainaisen taakse kurkkimsen lisäksi katsoin itseäni mopon peilistä. Mopotin samantien näkyvästi parkkiin tien sivuun, kypärän pois päästä ja odottamaan, että vaaleanruskea siviili Saab sillä kertaa saavuttaa paikan diskovalot loimuten ja musiikki soiden.
--> penaltyä + vuosi ajokieltoa (kevari kortti siinä paloi, oli sen verran edelleen kevät talvi, että kevarin sijasta vielä mopolla liikkeellä, mutta eipä tuomittu sentään ajokortitta-ajosta kuten muutoin tapana oli), auton ajokortin sai toki ajaa, mutta käteen se tuli 2kk myöhässä.
Mopoilu jatkui kunnes sain ajokortin, mutta vakio pytyllä. Viimeinen muistikuva viripytystä ja muista rojuista on vuosia myöhemmin ruosteessa autotallin kaapissa. PV oli myyty paljon aiemmin vakiona naapurin 13v pikku-pojille. karvoineen, koska totta kai siinä valkoinen keinokarvainen irtopäällinen penkissä piti tietysti loppuun saakka olla!
/z
ps. tarina on tosi, elävästi muistan sen, eikä edes pahasti väritetty. |D
Tuli omistettua joo ja pääsin maksamaan siitä oikeen moottoripyöräveronkin.
Tunturi Tiger Agua malossin 70cc (vai 75) sylinterillä, dellorton 36mm kaasarilla ja tehoputkella oli varustettu. Aikaa tuosta jo 12 vuotta.
VN 750 Twin
Pappatunturi vm. -67 kulki vakionakin n. 55, joka riitti meikäläiselle ihan hyvin, joskin sain isoisältä lahjoituksena uudemman vm. -83, joka ei sitten ihan niin hyvin kulkenutkaan... En kuitenkaan viitsinyt alkaa virittämään, kun oli kaikin puolin alkuperäiskuntoinen ja siisti. Siellä se odottaa lämpimässä tallissa peitteen alla seuraavaa sukupolvea...![]()
Honda CBR600F -> Suzuki SV 650
110 meni PV poliisin mittarin mukaan ( en kyllä itse usko )...ja ei, en jääny kiinni, pysäyttelivät pari tuttua, kun saman näkösellä tuhnulla ajelivat "ootkos nähny huurjjaa virimopoa, meni mittarin mukaan TÄYSILLÄ"![]()
Aika hyvä prosentti.Ensimmäinen mopedi oli Tunturin tossumopo, vakioputki petikkoon, Aquan alatehari ja isompi kaasutin ja vot menikin jo eri tavalla. Sylkkyä ei viitsinyt vaihtaa kun ei Morinin alakerta olisi kuitenkaan kestänyt. Tossumopo koki kohtalonsa t-risteyksessä eteen koukanneen Escort persuuksiin n. 70 km/h nopeudella, lensin hienosti auton peräosan yli, mopo solmussa - noo soitetaan isäukko heittämään työmaalle asti ja vot kun illalla palasin mopon raatoa hakemaan niin oli pöllitty. Löytyi myöhemmin osista riisuttuna, joku oli jaksanut käsipelillä raahata mopon monen kilometrin päähän metsikköön. Propsit
Tästä tuskastuneena ja kulkupelin tarpeessa ostaa tärskäytin ihkauuden Piaggio NRG-skootterin.Hieno peli, en ole raaskinut vieläkään pois myydä vaan välillä heitetään kesällä lenkkiä. Kulki kaupasta kotio ajettaessa n. 30 km/h
..en sitten mennytkään kotio vaan suoraan asiantuntevan kaverin luokse, prikka pois, kiertoputki pois, ja täyttä syöttöä sisäänajosta välittämättä. 40 tkm rullattu nykyään eikä vieläkään edes porautettu, hyvin onnistui sisäänajo.
Reilu 80 km/h todellista ja myöhemmin tehoputken kanssa 90.
Perkele mul oli vimosen päälle laiteltu CR Raisu (customi), oli selkänoja ja maltanristit peileinä...mut virittelyyn ei rahaa sitte jäänykkään. Kavereilla oli tietenki viimesen päälle viritetyt PV:t ja niitä vitutti suunnattomasti ootella mua...... Nykyään asia toisinpäin...on semmonen muoviluoti, et mä oottelen niitä!
Mikäs sylinteri siinä sulla oikein oli?(zeromark @ Elo. 27 2006,16:14) kirjoitti
Meinaan alkuperänen sylinteri 52 milliseksi porattuna taitaa olla jotakuinkin 82 kuutiota.
Vai sitäkö kenties tarkotitkin.
No samapa tuo. Kuhan viisastelin
Itte kun tekee, niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan.
Ei ollu mopoa mopoiässä. Nyt on. Ja viritetty kans. Aion virittää vielä lisää..
Ko itte teköö niin saa semmoisen ko siitä tuloo..
Sitä ei vissiin lasketa, jos ilmanputsariin oli tehty pari lisäreikää imuäänien koventamiseks?![]()
Ville / Honda XL 600V -95
Neljääkymppiä kavereita kattoon 15km päähän oli sellaista kidutusta, että ei helvetti!
Ite olin sitä porukkaa, joka teki huomaamattomia virityksiä, eli Tiger Aqua, holkki pois putkesta ja takaänkkäri vapaammin virtaava, niin niillä eväillä kulki 60 ja se oli sopiva kompromissi pienen vilunkin ja viihtyisän ajamisen välillä.
Ex tyttöystävän veli oli sitten sellainen reikäpää, että sille laitettiin 75cc läppäpytyt ja tehoputket ja kevarikorttia ajaessa se ei malttanut odottaa sitä korttia vaan ajeli RD:llä joka päivä jo ennen. Ihme munkki kävi kun ei kärynnyt. Noh, kun sen kevarikortin sai, niin tietysti siihen kevariin piti ostaa 180cc pytty...
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Ensimmäinen mopo oli melkein vakio, putki oli vähän avarampi ja takarattaasta puuttui pari hammasta. Toinen mopo, upouusi Raisu joutui ensimmäisellä viikolla käsittelyyn. Ensin vaihdoin pakoputken, avarsin viilalla vähän imu- ja pakoaukkoja, vaihdoin kaasuttimen isompaan ja säädettiin välityksiä. Sitten meni kiertokangen laakeri sököksi. Korjaamolle ilman pyttyä. Pyörittelivät päätään, mutta korjasivat lopulta takuuseen. Sillä kokoonpanolla ajelin jonkin aikaa, kunnes eräältä mikroautoilijalta löytyi ylimääräinen Motori Minarellin kone. Se sopi suoraan Raisun runkoon. 28 mm Dell'Orto, 15 hv/13200 rpm ja 6 vaihdetta. Meni 90 km/h, ylämäkeen ja alamäkeen. Vielä kun olisi kestänytkin. Kaksi päivää ajoa ja päivä remppaa. Kiertokangen laakerit ja kytkin olivat suurimmat murheet Raisun huonekaluputkesta väännetyn rungon lisäksi.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Suzuki PV 125cc, TS125x vesijäähdytetyllä koneella, huiput riittävästi. Ajettiin 5-vaihteella 125 km/h, koneessa oli kuusi vaihdetta. Olis kiva tietää missä mopo nykyisin on, vai onko missään? Myin PV:n Kerimäelle joskus -96 tai -95 tai jotain. Harmittaa kun ei tullu otettua yhtään valokuvaa kapistuksesta![]()
.
Tämän lisäksi mulla oli rauhallisempi mopo Tunturi tiger aqua hieman piristettynä.
Yamaha YZF R1 -07
EX Yamaha YZF 1000R ThunderAce -02
Rakas PV löytyy vieläkin! Sen takia aikanaan 2 kk sairaalassa josta 2vk tehollaNyt sillä on tunnearvoa eikä aikeita hävittää sitä. Edelleen 80 kamat kiinni ja 20 Dello ja Gianelli tietysti! Poliisit laski aikanaan kolaripaikan jarrutusjälistä vaudhiksi 90km/h, kaks päällä!
![]()
Mulla oli vaan skootteri josta oli poistettu rajoitin variaattorista.. kulki noin 70km/h mittarin mukaan![]()
Skootteri oli ja monenlaisia viritelmiä.
Hauskin viritys kokeilu tapahtui kun vititeltiin kytkin "hieman" ärhäkämmäksi. Nosti keulan kaasusta ja sit roikuttiin perässä.![]()
"Häpy With Honda..."
Nykyään virimopoihin on kytkettävissä säädettävä elektroninen laite jolla saa mopon kulkeen ratsiassa vaan sallittua 45 km/h.![]()
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Samalla viikolla kun super sportin sain niin välityksetkin vaihtu. Lahnaänkkärikin taisi johonkin tippua mutta laiton jonkun pöntön takaisin kun ei sitä papatusta kukaan jaksanu kuunnella.
Parin vuoden sisällä tuli koitettua kanavien viilaus sekä kolmea eri virityssarjaa. 65cc ja 75cc läpättömät mutta ah niin orggiksen näköiset pytyt, sekä 75cc harvaripainen läppäpytty. Teharina joku nimetön(tai sit en muista nimeä) alakautta putki, jossa muuten oli ihan saatanan hyvät äänet, ja kaasuttimena 24mm lortto.
Korkeaa huippunopeutta en ikinä hakenut vaan hyvää kiihtyvyyttä ja täten käytettävyyttä. Metsässä, montulla ja kaupungissakin pääsee mielestäni sutjakammin kun mopedi ei mieti vaan lähtee. Jotkut sitten kelas valtatiellä pari kilometriä(rekan perässä) että sai lesoilla suurilla huippunopeuksilla.
Heh, tätä kirjottaessa muistui kyllä kaikenlaista juttua nuoruusajoilta. Oli ne aikoja.
Muitakin vehkeitä oli kuten täysin vakio mutta luotettava PV ja 80YZ sekä 250RM crossit. Tunia tais kaiken kaikkiaan olla puolen kymmentä.
FZ6S-05
Noh, jos Pappalaatsa, jonka pytty oli oikeen sorvattu veljen persiilleen menneen viilausyrityksen jälkeen (huiput edelleen n. 45 km/h, alamäessä, tuuli ja aurinko selän takana), oli viritetty, niin joo...Tosin Tunturi ei edes ollu ajokunnossa meikäläisen pahimpina teinivuosina.
![]()
"Kuulkaas nuori neiti! Nuoruudessani ympärilläni oli lihaksia ja luoteja!"
-Jukka Emil Vanaja
- CBR 1000 RR Fireblade -
Susuki S oli ja pitihän se käydä hakeen kirjastosta 2t-virittelijän käsikirja. Touhua ilta tallissa fiilaten ja äityihän se Ässä sellaiseen laukkaan että auton mittari tavoitti 65km/h. Pienemmällä suuttimella saavutettiin 75km/h huippunopeudet ja vastashan se kaasuun eri kiivaasti vakio suuttemella olevaan nähden. Vaan eihän sitä iloa niin kovin pitkään kestänyt. Oli seokset sen verran laihalla että meni hoonautteluksi ja rengasteluksi.
Olihan se aikaa. Olispa se vieläkin "mopon" virittely yhtä edukasta![]()
- Suzuki Bandit GSF1200N -
Oli yht'aikaa kaks mopoo. NSU Quicly -56 ja Helkama Raisu -78. Muistan, et alkoi sapettamaan kun toi pappamopo meni paremmin kun Raisu. Pappamallissa sai viel poljettua lisää vauhtia jos kyyti ei ollu riittävää. Raisu oli sit pakko virittää. Kaikki sen aikaset perusviritykset tuli tehtyä: Ratastukset, kanavien viilaukset, kannen laskeminen, putkisto jne. Lopputuloksena Raisu meni auton mittarin mukaan 90. Ei ollu Nusulla enää jakoa.
Vuonna -68 elokuun 13 pv:nä sain Solifer Exportin vm jotain 63-65 ja tulihan sitä sitten hiukan viriteltyä.
Poraus ylimpään kokoon, kanavien viilausta ja sormet verillä hiomapaperilla ja teräsvillalla hinkkausta. Ja kanttahan oli tietenkin laskettu jo ensimmäiseksi ja pakoputken 'ahtimet' poistettu. Tehtiinhän sitä jo viriputkiakin, mutta niissä oli niin kauhiat äänet, ettei niitä oikein uskaltanut käyttää. Polliissi oli ankara setä siihen aikaan ja viriputkesta jos jäi kiinni, niin se oli vähintään linnareissu. Ei nyt ihan sentään, mutta kovista äänistä ja piruvie jos se takaroiskeläppä ei ylettänyt akselin korkeudelle asti, niin laitoksella piti käydä näyttämässä (kokemusta tuli).
Ottihan se jo ihan mukavasti kierroksia säätösuuttimella kiinnileikkaamisrajaa hakiessa, mutta ei kulkenut vielä tarpeeksi.
Seuraavan talven projektina olikin jo koko koneen palotteleminen. Lisää hinkkausta sylinterissä ja kaasarissa sekä kolmosen lisääminen vaihteisiin. Exporttihan oli kaks vaihteinen, mutta sportissa oli kolme ja yhdeltä kaverilta sain ostettua sportin kolmosen rattaat. Ne kävi exportin laatikkoon heittämällä, siinä kun oli ihan sama akseli, mutta rattaat vaan puuttu. Kahvasta en muista, pitiköhän siihen tehdä joku lisälovi kolmosta varten.
Keväällä sitten kun pääsi ajamaan, alkoi 'hirveä' rattaitten vaihtorumba. Eipä muista enää sopivia välityksiä, mutta 13 tais olla suurin mitä eteen sai ja 28 pienin taakse. Ja kulkihan se sitten jo auton mittarin mukaan 70:iä. Ei tullu käytettyä solikkaa dynossa, mutta kait ne tehot vähän olivat nousseet. Eikä saanu viripalikkaa kaupasta silleen kuin nyt, sanoo vaan paljonko haluaa mopetin kulkevan ja latoo euroja tiskiin. Eipä ois ollu kyllä rahaakaan.
Voi jospa sais jostain kohtuu hinnalla semmoisen solikan laitettavaks, ne kun ovat huvenneet aika vähiin tunturiin verrattuna. Vaikka minusta niitä oli siihen aikaan ihan yhtä paljon kuin tuntureitakin.
Siinäpä se kesä män joku tuhat kilometriä päristellessä ja mp-korttia hankkiessa. Taispa samoihin aikoihin tulla tutuksi tupakan poltto ja viinan juontikin.
Oi niitä aikoja
![]()
![]()
![]()
mun hätäsin vehe oli tunturin supersportti 75 cm3 metrakit pytyllä, 20mm:n dellortto kaasarilla ja 13/30 välkillä, itsetehdyllä tehoputkella ja kireemmällä kytkinjousella varustettu menijä.
auton mittarin mukaan se meni 110 tienoil. se oli55kg:n vehkeelle aika paljon.
Ja kekki nousi!!!![]()
Isäni oli juonimiehiä, kun osti maalle viikonloppujen viihdykkeeksi 125ksm CB Twin -Hondan. Sillä painelin menemään pitkin maaseudun raitteja 12-vuotiaasta alkaen. Kiihtyvyys ja ne n. 115 km/h huiput riittivät sorateillä.
Kun mopoikä tuli, piti hankkia Monkeyn reuhka, joka ratasvirityksellä kulki hikiset 55km/h ja vastamäessä rollaattorimummotkin menivät ohi. Eihän sitä kevarin jälkeen moisesta jaksanut innostua ja mopoilua kesti muutama kuukausi.![]()
Kawasaki VN800 Classic -99
Ensimmäinen moponi oli täysin vakio koko omistusaikani ja ajoin sillä useamman vuoden. Asiaan saattoi vaikuttaa se, että olin 5-vuotias mopon saadessani. Eli laitehan oli tietysti Yamaha PW50. Oli muuten uskomattoman luotettava peli.
Tuon jammun jälkeen sain sitte luonnollisesti suzuki pv:n jota yllättäen piti hieman viritellä (80cc,20mm lortto yms.) ja parhaimillaan tais päästä 90-100km/h jonkin kevarin mittarin mukaan. Näin jälkeenpäin kun muistelee niitä vehkeitä nii tuntuu pieneltä ihmeeltä ettei kukaan päässy hengestään niillä...
2012 Aprilia Shiver 750
2021 Beta RR 250 racing
Se riitti että vakiot jäi, kulki jonkun 60-65 km/h. Tosin jäin monelle itsekkin. Tuntui että suurin osa meni 70-85 km/h.![]()
Paras setti oli Soliferin SM vm.74. Menohaluja oli todistetusti 85km/t. ja vetoja myös.![]()
* * * * * * * * * * *
Kyllä, täytyyhän sitä vähän ajankulua olla![]()
"Kakslahkeinen sai mut rakastumaan kakspyöräiseen.."
Mopoja oli aikanaan varmaan 10 eikä yksikään ollu vakio,ainakaan montaa tuntia.. Kaikenlaisia virityksiä tuli kokeiltua ja kokeillessa hajotettua pari mopoakin mutta kokeilemallahan kaikki oppiiHurjin viritys oli tunturi super-sportin runkoon laittama 90cc yamahan moottori. Muuten oli vetoja mukavasti mutta moottorin korvakkeet meinas aina revetä rungosta irti. Mistähän pyörästä kyseinen moottori muuten lie oli? Muistaakseni se oli juuri 90cc ja siinä oli kaasarikin mallia "kampikammio"..
"Tosimiehellä on aina vähän paskaa housussa"
Viritetty pappa tunturiTietysti matta musta...
Antaa raudan hieroo,ei sillä järkee oo...