1. Kyllä - eihän vakiolla jaksanut hullukaan ajaa
2. En - mulle 40 km/h oli tarpeeksi
useita erilaisia mopoja omistin, ainuttakaan vähääkään vakiota ruohonleikkuria ei ollut.
Kawasaki ZXR 750 j -92
Nyt: Kawasaki ZX-6R 636 -03
Kyllä se PV meni 57 km/h, mutta siihen tarvittiin alamäki ja myötätuuliOstin mopon serkkupojalta, ja ennen kun pääsin ajamaan isukki vaihtoi rattaan pienempään.. Eli nokulla ajeltiin.
Nöpö.
Juu viritetty oli pv... itte koitettiin tuunata 80 pyttyyn läppäventtiilejä.
Niinpä kervarikortti sen verran eteenpäin että olis saanu samaan aikaan ku autokortinki.
Sittehän niitä kerkis olee siinä useempikin
<p>Gospel Riders</p>
Viritykset jäi siihen, kun kysyttiin metallityön opettajalta, että: "mihin suuntaan tätä pyttyä piti viilata" ja vastaus oli: "viilatkaa nyt mihin suuntaan tahansa, teidän viritykset on silloin onnistuneita, kun teho ei tipu alle puoleen alkuperäisestä" Kaveri oli entinen ilmavoimien mekaanikko, joten varmaan jotain noista moottoreista ymmärsi.......kyllä se sitten pikkuhommissa jeesas, mutta laittomiin virityksiin ei lähtenyt mukaan....
Eli vaihdettiin vaan rattaita ja kuristinta putkesta pois
Et tu, Brute
- Ducati Multistrada 1200 S Touring - 2012
Kyllähän se taisi kulkea vähän rivakammin, mutta seitsemäänkymppiin vaadittiin kuitenkin jo otolliset olosuhteetkin (alamäki+myötätuuli) ..![]()
MV Agusta Brutale 910R -08
Ex: Suzuki SV 1000S -06
Manki oli kova ja menevä peli vuonna 86. Kaksi kertaa kärysin mankilla. Eka kerta oli kun faija oli nähnyt mut liikenteessä ja oli puheittensa mukaan ajanut autolla 80 perässä.
Toinen kerta oli kun menin poliisit perässä orapihlaja aidasta läpi ja suoraan kylän vanhimman mamman seinään. Tästä jouduttiin lasarettiin kun vasen käsi murtui ja oikea jalka meni poikki. Kalja himoissaan tuli sitten manki myytyä kaverille varaosiksi.![]()
Kyllä oli mopo viritetty ja ainoa mikä koveni, niin oli äänet. Ja nyt on kovat paukkeet moottoripyörässä, mutta pyörää ei ole viritetty.
Kahteen asiaan maailmassa ei voi luottaa, eli mennään vaan yhdelle ja minä vaan kokeilen vähän sormella.
Sinun puheet on kuin Iitan pieru, puolet paskaa.
Raisu oli kingi, tosin se ei tahtonyt pysyä millään kasassa, mutta mitä pienistä. 75cc läppis, 24 lortto ja giannellin tehari löytyivät muistaakseni yli vuoden ajan koneesta. Harmittaa vieläkin kun tuli laitettua kaikki rahat mopoihin ja kun niiden laitosta olisi vielä ymmärtänyt jotain, olisivat ne voineet vaikka kestääkin.
Nähtävästi riesan koneessa oli kriittistä prikat kampiakselin ja sen petilaakereiden välissä, ilman niitä laakerit eivät saaneet tarpeeksi voitelua ja väljistyivät alta aikayksikön. Tämän oman mopon kone teki n.10 kertaa.
Ps. Aikaa on kulunut, mutta mikään ei ole muuttunut, edelleen kaikki rahat menevät mopoon.
Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
Suiza pv 70cc läppis,porattu 80cc:ksi + tarvittavat lisämodit. Kevarin mittarin mukaan 110km/h.Helkama ax pikkumodeilla n.80 km/h,jätti pv:n missä 60cc läppis kevyesti...Ihme että on hengissä vielä,mut oli se hauskaa.
Kyy-yl
Joo no mulla ihan ekna mopona 13vuotiaana oli pv ja sitä sitten faija rupes laittamaan, siihe hankittii 80cc:stä porautettu pytty josta oli virtauskanavat viilattu ja hiekkapuhallutettu, sitten löyty giannelin tehari, 18mm lortto, välit vaihdettu ja gepsiin sillä ajettiin se 125km/h![]()
Tossa viimekesänä olin menossa mopolla liikuntatunnille ja mopo sattui olemaan kaskummaa pvmulla ei ollu korttia eikä mopossa kilpee ja kaiken hyvän lisäksi mopossa oli 80cc pytty, tehari ja välit vaihdettu, siitä kolun pihasta lähdin urheilukentälle jonne matkaa oli n.1km matka sujui hyvin, mutta päätin kiertää hiukan ja kiersin pikku lenkunan ja kun saavuin urheilukentälle ajoin punttisalin ohitte niin lujaa kun pv:stä irti sain ja yllättäen kaveri ajaa derbi drd pro:lla etten ja ajoin kylkeen, ei muutaku soitto 112 ja ambulanssilla niin helvetin lujaa sairaalaan
Sairaalassa sitten mun vammat katsottiin ja lääkäri totes että mun pitäs olla kuollu ku kyseli tilanne nopeutta sun muuta, en kaikkee muista kun tajunnantaso oli niin alhaalla että siinä vaiheessa ois heikompi ollut pyörtyneenä. Mulla oli joka puolella lihaksensisäisiä verenvuotoja ja lonkkamurtumaa epäiltiin jota ei onneks löytynyt, sitten vasen kyynärpää murtui niin pahasti ettei meinannu lääkäri silmiään uskoo ja säärestä näky luu niin myös sormestakin D: Hauskaa tässä on se että poliisit jotka saapuivat n.5min soiton jälkeen kentälle totesiavt vaan mun faijalle että pojat on poikia
![]()
Tällä hetkellä mulla on tunturi tiger aqua joka menee hikiset 80km/h joten jos jollain on myydä hyväkuntoista teharia ja hyväkuntoista 75cc malossia niin lähettäkää mailiin viestiä: juho21_@hotmail.com![]()
Kolmivaihteinen Solifer. Kannesta pois 2mm, männän kun painoi alas niin sai piirrettyä mäntään jäljet imuaukkojen kohdalle. Sitten vaan viilaamaan viistot mäntään. Säätösuutin, eteen 13 piikkinen- ja taakse 28 piikkinen ratas. Tehoputki jonka päähän ite tehty "volkkarin huilu". Koulumatkalla täräytin tutkaan (74km//h). Sain 6 päiväsakkoa A 2mk. Ja mopo piti viedä poliisilaitokselle näytettäväksi, että se palautettu vakioksi.
Tosimies saa salaatista ripulin.
Birra finito propello stoppo.
Kawasaki ZZR 1400 Turbo
Sipoo 260MPH club
heiii!
Tunturi tiger air joku -92. Simoni tehoputki & 16 mm. kaasari. Kannesta raapastiin sorvilla hiven pois.Tietysti rattaatt...
Pirun pirtee oli, kytkin ei vain kestäny, et rupes perskeles luistaa. Oli se hienoa aikaa.![]()
euroopan pimein ? allways spiritual winner! crybaby...
Ei ollut viritetty, vaikka ajo oli lähinnä tieliikenteen ulkopuolista. Eikä tule olemaan omillakaan lapsilla, se on varmaakin varmempi. Eikä tarvitse edes jyristä "perk*le jos ei pysy vakiona!...", vaan kasvatus tulee olemaan pienestä asti sellainen että poika (tai tyttö) ei edes halua virityksiä, vaikka saisi.
Melkoinen saarna, eihän minulla ole lapsiakaan vielä...![]()
ei ole vakio eikä niin sanotusti viritettykkään, siinä vain ei ollut rajoittimia (nykyään kaukosäätimellä[mikä ei kylläkään toimi] varustettu sähköinen - PhotEco). ostaessa kulki 88km/h mittariin ja GPS 84km/h, nykyään 60-70 välistä, kun takana on 70 hampainen pitsalautanen ja edessä 12 hampainen (vääntöä riittää melko hyvin, niin hyvin että nalikarin ranta hietikoilla ~60 kolme päällä). Tehoja pytystä vähän päälle 8hp. Tehari (Arrow) olisi olemassa, muttei koskaan ole kokeiltu edes, ei ole suoraan yhteen sopiva vanhan runkon kanssa mutta pyttyyn sopisi. Samoilla vehkeillä, mutta eri välityksillä, on suomessakin ajeltu tutkiin reilu 120 (KUULEMMAAN).
Kyse on siis 2001 vuoden Bultaco Lobitosta ja rabassa moottorista.
PappatunaVälityksiä ja suutinta vaihtamalla sai kulkemaan kivasti..... Tosin kiihtyvyys oli mitä oli. Mutta oli se cool vehje.
Mummulassa kierrettiin kivinavettaa ikivanhalla vakio-Hopeasiivellä ja useita vuosia myöhemmin (14-vuotiaasta) ajelin tuliterällä Tunturi Super Sportilla. Vakiovälitykset vaihtuivat nopeasti muistaakseni Mopo-Sportista tilattuihin hammaskiekkoihin 13-36, mutta muuhun ei koskettu. Silti SS:llä sai silloin kulmilla rispektiä enemmän kuin Pappa-Tunalla. Vaan kummasta tulikaan haluttu klassikko...?
Ei ole hyvyyttä yrittää olla parempi kuin huonoimmat
~Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the seat.~
- The Nut
(calibre @ Maalis. 29 2007,09:11) kirjoitti
sulla on ollu rankka nuoruus jos vakiolla oot ajellu
![]()
Kawasaki ZXR 750 j -92
Nyt: Kawasaki ZX-6R 636 -03
kyllä,kuka saatana sitä ny vakiolla
Gsx-r 750 -01
Yzf-r1 -06
Hayabusa -08
Olihan se mullakin mopoikäisenä Tunturi SuperSport vuosimallia isoisä.Kuitenkin sitä ihan uudempaa mallia.Porattu tietysti,kaasari vaihdettu muutamaa pykälää isompaan.Ja,hammasrattaat tietysti lisäksi vaihdettu.Meni kai se silloin -80 luvulla aika lujaa,ainakin isoissa alamäjissä![]()
*Älä laita Colapulloa pakastimeen,saattaa lantrinkit jäätyä*
Tottakai oli viritetty, ja oli sitä jo katsastettaessakin, kokosin mopon "parhaista osista"(mitä kotoa sattui löytymään), maalasin koko komeuden ja eikun leimaa hakemaan. Erikoisen asiasta tekee se, että runko Solifer SM:stä ja automaatti pappatunan kone 55cc itsesorvatulla pytyllä ja 12,5mm kaasarilla (vakiohan on 11mm). Ja Kuulemma moista laitetta EI SAA, EIKÄ OLE KOSKAAN SAANUTKAAN kilpiin, näin ovat katsastusviranomaiset netissä vastanneet, kun joku on kysynyt, jotta saako mopoon asentaa erimerkkisen moottorin...Ja kulkiko? kyllä: "pienillä" aavikkovälityksillä (14 piikkiä edessä ja 28 takana!!) otti jo ykkösellä n.50km/h ja kaveri jolle mopon möin ajoi tutkaan 85km/h tasaisella!!
p.s. katsastuksessa oli kylläkin pappatunan vakiovälitykset, ja se riitti katsastusmiehelle leiman antamiseksi!
![]()
"Nälkä ei lähe, se vaan siirtyy..."
"Täydellisyyteen kannattaa pyrkiä, siellä on tilaa kaikille, mutta ei vielä ketään..."
Sama homma... Löytyy vieläkin... Tosin hajosi pari päivää sitten kun eukon pikku(step)sisko ajoi sillä autoa päin kotipihassa...(Jone ja 749 @ Heinä. 25 2007,09:48) kirjoitti
edit.kirotushäröjä...
ZX12R -03
Vetää oikeen mielen haikeeksi... *
Omilla tienesteillä piti mopo tienata kun vanhemmat ei antanu ajaa kevarikorttia. Eikä saanu virittää.
Laitoin sitten 80cc (ylikokona n. 90cc sitten lopulta) pytyn, 18mm Mikuni, tehari, 13 piikkiä eteen => >90 km/h. Sitten tuli kuningasajatus virittää se pytty. Tein raudasta läppäventtiilin kokoisen ja muotoisen palikan ja pulttasin sen pyttyyn kiinni siihen missä läppäventtiilin kuuluisikin olla. Antoi aika reilusti tehoa. Paljon parempi kuin korkki männän päällä. Sai pykältää kuin rossilla ja vetoa riitti. Täyteen laukkaan kun pääsi niin leikkasi heti kiinni, prkle *. Escortin mittarin mukaan 120 km/h huiput. 8 kertaa kiinnileikanneena velipoika ajoi sillä vielä 80 km/h Corollan mittarin mukaan.
Ei ollut jarruja. Takana ei edes jarrutankoa, koska takavanteen pinnat ei kestäneet. Saapasta maahan vain. Runkokin oli kiero. Veli ajoi sillä kavereittensa kanssa ratsiaankin, mutta posliinit tarkastivat vain edestä PV:n ja takaa Monkeyn. Olivat vain sanoneet veljelle, että tämäkös se koviten kulkee, kun valotkaan ei ole vielä tulleet. Oli kuulemma vähä jännittäny. Oli se vaan niin hieno peli...
![]()
Ensimmäinen (oma) mopo oli -75 Monkey jäykällä perällä. Meni hiukka vajaa 60 ja kuskilla oli ikää 8 vuotta. Sittemmin mopoja oli reilut kymmenen erilaista ja yksikään ei tainnut ihan täysin vakio olla. Kulkua löytyi pelistä riippuen 60-120. Sitten 15-vuotiaana kun olisi saanut laillisesti mopoilla siirryin ajamaan mantsapyörällä ja kyykky-kevarilla.
Sittemmin kasvoin isoksi ja lainkuuliaiseksi.
SDR1290
--me mutkan jälkeen käymme mutkaan vain huomataksemme, että olipas ihan v***n kivaa!--
Kaverien kanssa oli kova kisa kenellä on nopein mopo.
Itselläni oli Tunturi Tiger vm.85 ( Puchin kone). Huiput oli lopulta n. 115km/hkun kaveri ajeli SAABilla perässä. Mopo oli kylän nopein ja äänet oli kuin moottorisahassa ilman äänenvaimennusta.
65cc pytty, 20mm kaasari, itse tehty tehoputki, viilauksia jne. Haittapuolia virityksestä oli mm. se että kampiakselin petilaakerit piti vaihtaa noin 2 viikon välein
mopossa oli sillon kiinni tehoputki ja välit rukattu uuteen uskoon..huiput n.90km/h hyvä pyörä siihen asti kunnes kone sano itsensä irti![]()
Sitä ei moni tiedä, harva arvaa ja kaikille sitä ei kerrota
- Kawasaki ZR-7S - Suzuki GSR 600 -
Näinhän niitä kuolemia sattuu![]()
Kirjastotäti