Siis olis mielenkiintoista tietää odottavilta äideiltä tai äideiltä nyt jokatapauksessa että kuinka raskaana olevana voi harrastaa moottoripyöräilyä vai unohtaako ajelut tykkänään saman tien? Onhan tätä aihetta jo luettu kirjoista mutta nyt olis kiva kuulla enemmänkin niin kuin käytännössä.
![]()
shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
isi vastaa
viidennellä kuulla lopetti meillä kyytiläinen mopon päällä istumisen. kova penkki ei sitten enää miellyttänyt. eli suunnilleen siinä vaiheessa kun maha alkoi näkyä ja painaa
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Tuleva isi vastaa..
Ainakin meillä ajettiin kakspäällä parit ensimmäiset kuukaudet, mutta syksyllä alkoi kuulumaan jo ettei enää uskalla. Ei kai siinä mitään ole, mutta taitaa ne äitien vaistot lopettaa sen melko nopeasti.
Entinen pyöräilijä... Mutta kohta taas.
Ai äidinvaistoistakos se onkin kiinniMeillä oli 2x natiaiset jo ennen pyörää => emäntää ei saa takapaksille kammettua rautakangellakaan
No mutta eräänlainen (turha?) riskihän se tulevalle äidille toki on kun pyörä ei kuitenkaan ole niitä turvallsimpia liikennevälineitä![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Itse en ajaisi.En metriäkään.Tämä on siis vain minun mielipiteeni,mutta jossain olen ehdoton.Suojelisin syntymätöntä lastani kaikelta,mihin vain voin itse vaikuttaa.Ei mopoilua,ei tupakkaa,ei saunakaljaa.
Jos lopetan mopoilun niin tiedoksi..olen raskaana *
nimimerkillä Kolmen lapsen mami
Neuvolassa sanottiin meille että ei ainakaan olisi suositeltavaa
olla kyydissä kallistelujen takia. Meillä ei ainakaan istunut
hetkekään mopon päällä sen jälkee kun toukka alko itää,mutta jokainen äiti tekee itse omat valintansa kuinka paljon istuu kyydissä ja sitä päätöstä tulee jokaisen isän kunnioittaa
ilman mitään mussutuksia!
Meillä ei emäntä ole ollu kyydissä vuoden -98 jälkeen ja
viime kesän päätteeksi ilmoitti ettei aio enää kyytiin tulla.Päätökseen vaikuttaa tietty se olen kontannu mopon kanssa 2 kertaa,toisen konttauksen jälkee tuli tämä päätös.
No,saanpahan ajella yksin
No jo on perkele!!!!!
Olisi kiinnostavaa kuulla miten neuvolassa perustellaan että kallistelu vaurioittaa tai muuten häiritsee sikiötä? Muutenkin kiinnostaa kuulla äitien kommentteja, meillä kun on vaavi tilauksessa, ei siis vielä tulossa. Oma into mopoiluun vaan on niin kova että kiinnostaa tietää missä vaiheessa mopoilu loppui ja koska se taas alkoi?
Hyvä aihe, näin naisen näkökulmasta katsoen.
Myytävänä Suzuki GSX 750 F
http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?reg_no=yt-730
Mimmi jolta on lähtenyt mopo käsistä...
tuota täytyykin kysyä sitten neuvolassa kun sen aika tulee ja tuleva isukki se täällä vaan kyselee(marvik @ Maalis. 13 2004,21:33) kirjoitti
![]()
shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
Kannattaako tuota miespuolisen moottoripyöräkuskin kysellä? Mielestäni ko. tiedolla ei ole edes suurempaa seksuaalista merkitystä. Se on vähän niin kuin kysyisi mielipidettä, miten näkövammaiset kokevat moottoripyöräilyn. Ans ku mä arvaan; joku lettutieteen vihtori on jo ilmeisesti väitöskirjankin aiheesta kyhännyt.(ShadowC2 @ Maalis. 13 2004,13:44) kirjoitti
![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Juu.. se on muuten hieman niinkin, että kyllä se kiinnostaa isääkin.(Bomber @ Maalis. 13 2004,22:12) kirjoitti
Me kysyttiin neuvolassa asiaa.. meille taas sanottiin ettei mitään väliä!!! Tosin kuten aiemmin sanoin, vaimo teki oman päätöksen ja arvostan sitä.
Entinen pyöräilijä... Mutta kohta taas.
jokusen naaraspuolisen inehmon olen nähnyt ajavan omalla prätkällään graviditeetin alkukuukausina, silloinkin on kyseessä ollut kokenut motoristinainen.
yhtäkkinen uuden harrastuksen aloittaminen olisi riskillistä, kuten eräs harrastekaverini oli vuosia treenannut judoa ja neuvolassakin neuvottiin, että kohtuudella voi harrastaa omian tuntemustensa mukaan judoa, mutta ko. harrastusta ei kannattaisi aloittaa paksuksi tultuaan, lienee itsestään selvää.
sedät neuvoo, sedät tietää, ainakin ovat tietävinään.
virniö.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Itse kyllä vielä ensimmäisellä kolmanneksella kyydissä istuin, poiskaan ei tuo mies saanut tiputtettuamutta sitten ihan suosiolla luovutin.
Ei meillä kyllä neuvolan terveydenhoitaja asiaa millään lailla kommentoinut kun mp.llä ekaa kertaa "näytille" mentiin tuumasi vaan, että passaa olla varovainen jos tolla kulkupelillä meinaa liikkua ;)
Jokainen itse tässäkin asiassa päättää, enkä tunne olevani muita viisaampi asiassa neuvomaan![]()
Niih, en halua olla mitenkään vastuuntunnoton, enkä oo edes tuleva äiti mutt totuushan on se ett raskaana olevan naisen riskit loukkaantua prätkällä ei oo sen suuremmat kuin autolla, fillarilla tai edes kävellenkään. Ilmansaasteita kaupungin keskustasa pörräävistä busseista saa varmaankin vähintään kaksinkertaisen annoksen tupakan polttamiseen verrattuna. Jos haluaa olla oikein varovainen, on syytä pysyä kotona ja vaikka vielä sängyssä mutt silloinkin voi tukehtua tyynyyn eli kaikki on niin suhteellista...(tuittuli @ Maalis. 13 2004,20:36) kirjoitti
Nimim. kahden lapsen isä
* Yamaha Tenere 700 -22
* KTM 200 EXC -10
* KTM 250 EXC-F -10
* KTM 300 EXC Six Days -11
* Husqvarna TE 450 -10
* Yamaha YZ 250 -00
* Suzuki Bandit 1200 GSF -04
* Honda Transalp 600 -96
Kuules,luitkos oikein..se oli vain minun mielipiteeni.Ymmärrätkö?(MadMax @ Maalis. 13 2004,23:24) kirjoitti
Jos olen 2 lipat vetänyt,niin se on ollut oma mokani.Jos olisin ollut raskaana,en olisi sitä ollut enää niiden lippojen jälkeen.Tätä "mikä on vaarallisinta"-väittelyä on ollut kiitos ihan riittämiin,joten älä edes ajattele jatkavasi.
Raskaana ollessaan on myös satunnaisten ulkopuolisten tekijöiden ( vatsan koko) lisäksi myös sisäisiä tuntemuksia.Alkuraskauden aikana myös supistelut saattavat lisääntyä.Kohtuun kohdistuva paine on tunnettavissa varsinkin niissä mutkissa.Itse ajaessa osaan ottaa kurvit sisään rauhallisella asenteella,takapenkkiläisenä riipun mukana ja jännitän myös ylimääräisesti lihaksiani.Riuhtovat liikkeet on pahaksi,vaikkei siellä ihan vimosillaan keikukkaan.Mutkissa se maan vetovoima vai mikälienee on mukavaa,varsinkin jos et itse pysty vaikuttamaan.
Toisilla on myös hiton kovat alaselän kivut.Lantioliitokset paukkuu ja meikältä se vei jalat alta.Ihan kropan omat tekijät saattavat siis myös vaikuttaa,vaikka ajaisi siiheksi kun ei masu mahdu housuihin tai vatsa sattuu tankkiin.
Kyllä sinä tiedät ammattisikin puolesta nämä jutut.Minulla nyt taas vaihteeksi otti kaikki aivoon,sillä en ole "sitä" vaikka niin kovasti haluaisinkin.
Minusta tämä asenne on ihan ok. Kannatetaan sillä varauksella että jokainenhan päättää itse tekemisistään. Muistan vaan kummasti sen kun olin itse tulossa ja kun tulin isäksi niin jotenkin kaikenlainen turhien riskien ottaminen karisi välittömästi mielestä. Hei, olet vastuussa tulevasta elämästä ja siitä että tuleva jälkelaisesi selviää taas eteenpäin. Haluan vielä joskus itsekin tulla papaksi.(tuittuli @ Maalis. 13 2004,20:36) kirjoitti
t. kahden lapsen iskä
Raaka voima voittaa monesti peukalon imemisen...
Ja kahden lapsen isänä totean asiaan kuvan kautta sopivan aloitusiän hyvälle harrastukselle
![]()
Riskit loukkaantua eivät ole juuri sen suuremmat (jonkin verran kyllä, kuten tuittuli kokemuksen syvällä rintaäänellä kertoi), mutta se riski, minkä raskaana ollessa ottaa, on ihan toinen kuin muulloin. Raskaus voi mennä kesken tai sikiö vaurioitua joskus aika vähästäkin, eikä lipat tai mälli prätkällä ole vähän. Silti jokainen tekee ratkaisunsa ja valitsee riskit, joita haluaa ottaa, ihan itse.(MadMax @ Maalis. 13 2004,23:24) kirjoitti
Omat muksut on tullut tehtyä kauan ennen harrastuksen aloittamista. Jos nyt pamahtaisin paksuksi (luoja siitä mua varjelkoon!) malttaisin kyllä hyvin odottaa ainakin raskaus- ja imetysajan, jolloin olisin lapselle kaikkein korvaamattomin, ennen kuin polte baanalle veisi voiton. Luultavasti kauemminkin. Sillä toisin kuin nuorempana usein luulee, olen havainnut, että elämää on (äidilläkin) vielä pikkulapsiajan jälkeenkin.
Mutta tämä nyt on vaan mun hypoteettinen ratkaisuni, lapset on isoja eikä lisää tule. Enkä kävisi kivittämään isomahaista motoristisiskoa siksi, että arvottaa asioita toisin. *![]()
Jossain saamassani kirjasessa luki, että moottoripyörän tärinä saattaa lisätä keskenmenon vaaraa. Itse en kyllä tässä vaiheessa (vk 25) mitenkään saisi ajopukua päälle... enkä ylettyisi ottamaan tankista tukea jarrutuksissa, kun outokumpu alkaa olla tiellä. Eli odotan nyt ihan kiltisti elokuuhun asti, ennenkuin kiipeän tarakalle.
Mielenkiintonen aihe...ite en ois varmasti raskaana ollessani kiivenny pyörän selkään sikäli mikäli olisin moottoripyöräilyä harrastanu jo sillon....mutta jokainen tekee omat valintansa ja tuntemustensa mukaan. *![]()
"Älkää huoliko siskot, ne on munat jotka vanhenee, eivät kanat"
Aika vähän tuo vaimo raskausaikana oli pyörän kyydissä. kolmannen raskauskuukauden jälkeen ei tainnut enään olla.
...Er..Houston we have a problem here...
Honda CBR 954RR -02
Suzuki S1 -91, SuperMoPo
KTM 525 exc -03, SuperMoTo
Suzuki RM50 -80, kisacrossi
Pappa Tunturi -71,
Tunturi Sport ( käsivaihteinen, aihio kisamopoon)-??
Siitoskäytöstä siirretty pois ennen jo tämän auvoisan harrasteeni alkua,joten vähänlaisesti kokemusta,mutta kommenteeraan silti,nainen kun vissiin olen. *
Neuvolantäti kielsi polkupyöräilyn joskus jo maaliskuulla,kun pennun päkistelin maailmalle vasta kesäkuun alkupäivinä.Ja sama eukko toukokuulla kiljui suoraa huutoa,kun yllätti meikäläisen väkisinväännettävän kanssa kauppareissulta tulossa..käveleminen olisi ollut vielä kauheampaa.au. *
Ja koska aika kultaa muistot,niin kävelykin joskus noina viimekuukausina sen helevetinmoisen mollukkamahan kanssa oli jumalattoman kivuliasta,kun tosiaan lantion liitokset nitisivät liitoksissaan!...ja vielä synnytyksen jälkeenkin oli kauan kippee tuo lantionseutu,kävellessä.Vähempi istuessa,kun ei mitään radikaalimuutoksia -hmmmm- alempana sattunut.Sisikunnassa kyllä,eli häpyliitos oli varsin koetuksella.Paraneminen kesti aika pitkään.Nitinä ja nirinä tuntui ikävältä.Kipsatakaan sitä kun ei voi ja mitähän sekään sitten avittaisi...? *
Joten summasummarum: varmaankin menisin mopon kyytiin,mutta omien tuntemusten mukaan.Ja sen,mahtuuko puku päälle!Äitiysmalleja kun ei taida olla...hehe.
Hysteeriseksi varojaksi minua ei silloinkaan saanut (vaikka Tshernobyl jyllittikin juur sinä keväänä),koska raskaus ei ole sairaus vaan elämänvaihe.Sellainen,joka herättää suojelunhalua.sekä miehissä että naisissa.
Nyt "oma tuotokseni" on antanut oman lisänsä Suomen motoristikantaan.Lapsella,-äh- anteeksi!Nuorella miehellä on nyt piikki ja isompaa himoitsee kovasti.Kärpänen taisi puraista jo pikkupentuna,kun ekoja kertoja pääsi kyytiin oman motoristitaipaleeni alkumetreillä.Taisi olla jo kymmenen-yhdentoista vanha.Ja vaunussa on kököttänyt riittämiin senkin jälkeen.Moni vekara aloittaa jo paljon nuorempana. *![]()
jawanainen: ränttätänttää sen olla pitää!!! Mummoillekin!
VOL 1 * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * VOL2
Kuu Kotarista kesään, * * * * * * * * * Kuu piikkisestä kesään,
puoli kuuta customista, * * * * * * * * puoli kuuta vaunupyörästä.
sivuvaunullisesta vähäsen. * * * * * *Kyykkypyörästä vähäsen,
Museopyöristä ei päivääkään! * * * *faitterista ei päivääkään!
MoTukka *-olkapäänä motoristilta motoristille. www.smoto.fi
Meillä emäntä lopetti ajamisen tultuaan tiineeksi. Syy oli, että pienikin kolhu saattaa aiheuttaa keskenmenon tai sikiön vahingoittumisen.
Vähän samoilla linjoilla Farawayn kanssa.
Äidit: faraway puhui siitä, kuinka korvaamaton äiti on ihan pienelle lapselle. Onko motoristiäideillä iskenyt ns. äidinvaisto päälle, eli lapsen saatuanne ei vaan enää tee mieli ajella (ties mikä luonnon suojelumekanismi).
Kirjoittajan suojelemiseksi kirjoittajan mielipiteet on muutettu. Kirjoittaja pidättää itselleen oikeuden muuttaa mielipiteitään tai kääntää takkiaan tuulen mukaan tai vaihtaa koko takin.
Vaimon kanssa en viitsi ajella. Moottoripyöräily on sen verran turvatonta ja kuitenkin vaan harrastus, että en halua ottaa riskiä, että pienet lapset jäisi ihan orvoksi kasan takia.
Sitäpaitsi tyttöystävän kanssa on muutenkin kivempi ajella!
Käyttääkö muuten Talisker näitä termejä myös kotona? "Meillä emäntä lopetti ajamisen tultuaan tiineeksi." Jos kyllä, niin nostan hattua korkealle!![]()
Hmmmm...siis vaimon kans ei mut tyttöystävän kans kyllä? *(peugeot @ Maalis. 18 2004,13:09) kirjoitti
Meni nyt kyl niin vaikeetajuseks
ett täytyy heittää kysymys: onks sulla siis vaimo sekä tyttöystävä? *
*
![]()
ja mahtaaks ne tietää toisistaan?
![]()
"Älkää huoliko siskot, ne on munat jotka vanhenee, eivät kanat"
-->Lanatar
Juu, elikkäs vaimon kanssa on lapsia ja kurjaa olisi jos molemmat huoltajat kuolisivat. Tyttöystävän kanssa taas ei.
Kyllä, molemmat tietävät toisistaan. Rehellisyys maan perii.
Ja seuraavaan kysymykseesi vastaus jo valmiiksi: Ei, en ole tilanteesta mitenkään ylpeä.
Muut ja erityisesti kaikki raskaana olevat moottoripyöräilijät ja kyydissäistujat: Anteeksi offtopic.
Vaimo valmistunut maatalouskorkeakoulusta... ymmärtää parhaiten ammattikieltä.(peugeot @ Maalis. 18 2004,13:09) kirjoitti
Kirjoittajan suojelemiseksi kirjoittajan mielipiteet on muutettu. Kirjoittaja pidättää itselleen oikeuden muuttaa mielipiteitään tai kääntää takkiaan tuulen mukaan tai vaihtaa koko takin.
Ihanhan toi on normaalitermi.. itse elaintenhoitajana kaytin samaa itsestani..mummovaki joskus pyoritteli paataan(Talisker @ Maalis. 18 2004,12:42) kirjoitti
![]()
-->Patrika
Kutsutko itseäsi siis myös lehmäksi, tai pitäisitkö sitä ihan normaalina, jos joku näin tekisi? Tämä on siis nyt täysin kliininen kysymys, eikä sisällä yhtään vittuilua.
Jos vaimo kutsuu mua siaksi, niin voinko minä kutsua häntä lehmäksi, emakoksi....(peugeot @ Maalis. 18 2004,13:47) kirjoitti
Hieho on viehkeä ilmaisu, mutta ei sitä enää omasta vaimosta voi käyttää.
Ihan sama, millä nimellä sitä kutsuu, kyllä se tietää kuka hän (ja minä) on.