Kertokaas tyhmälle suizakuskille, mikä tuo exup-juttu noissa Jammuissa on?(...jos vaikka joskus tulee Jammu hankittua
...)
![]()
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
EXUP= Exhaust Ultimate Power Valve on pakovastuksen säätö venttiili joka on prosessori ohjattu ...Toimii ainaki omassa jammussa alle 6000 rpm ja lisää vääntöä alakierroksille...Näin väittävät ja kai se paikkansa pitää *![]()
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Ja vähän tarkemmin sanottuna se venttiili sijaitsee kollektorissa ja on vaijereilla ohjattu. Venttiili(t) ovat pyörästä riippuen perhos- tai läppämallisia. Vaijereita ajaa todellakin servo, jota ohjaa pyörän sytytysyksikkö (ECU).
Lisää orgin hausta sanalla "exup", esim:
http://moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi...
On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
-prof. Mark Griffiths
Muistaakseni EXUP esiteltiin ensi kertaa jo vuoden '89 FZR1000:ssa?!
Talutan bokseria. Ajan rivinelosta. Wuf!
Pitää paikkansa. Ja nythän taisi olla ainakin Suzukin GSX-R:ssä ja Hondan tulevassa Firebladessa vastaava systeemi.(Janski @ Marras. 20 2003,08:42) kirjoitti
On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
-prof. Mark Griffiths
Juu...poloiset tuleepi noin 15v jälkijunassa(jjm @ Marras. 20 2003,12:42) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Onhan muutkin merkit käyttäny pakoputkessa olevaa venttiiliä jo jonkun vuoden.. Hondan härveli toimii jopa lähes yhtä hyvin kuin Yammun, Suzukissa se ei auta juuri mitään. Yammu on onnistunu helvetin hyvin tossa Exupissa, se tasoittaa vääntökäyrän todella hyvin!! R1 hakkaa kilo-Gixxerin alle 5000 rpm, ja käyrä on täysin tasainen ilman kuoppia..(Yamaha1 @ Marras. 20 2003,16:14) kirjoitti
Katukäyttöön ei kannata exupilla varustettuun Yammuun laittaa kokoputkea, vääntö alle 5000 rpm laskee todella huomattavasti, tosin ylhäällä saa muutaman humman enemmän, mutta ei kovin ratkaisevia eroja kuitenkaan..
Katsokaa:
http://www.pro-libertate.com/gsxr100....et.html
jos kiinnostaa kattoa mitä noi venttiilit käytännössä tekee.
Erityisesti kannattaa kattoo tehokäyrät:
http://www.pro-libertate.com/gsxr100....t-4.jpg
mutta huomatkaa, että R1:n tapauksessa vihreä ja punainen tehokäyrä on menny ristiin.. Vihreä käyrä on oikeasti se jossa exuppi on kokonaan auki ja punaisessa se on kiinni..
Yksi syy miksi exup on niin hyvä, on se että voidaan käyttää sellasia nokkia joissa tulee overlappia enemmän, koska exupista lähtee paineaalto takaisinpäin juuri oikeaan aikaan..
Täällä enemmän juttua: http://ymedc.introweb.nl/en/archive/...000_exup.shtml
Ne tuon jutun lopussa mainitut prosentit taitaa olla vähän liioiteltuja![]()
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Heh...kuhan piruilin...Mutta hyvä keksintöhän se on tosiaan![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Tässähän on juuri se koko homman juju. Joskus puhutaan pakovastuksesta, mutta ei siellä putkessa mitkään satunnaiset kuristukset auta, vaan nimenomaan mitoitus.(Tylyttäjä @ Marras. 20 2003,22:16) kirjoitti
On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
-prof. Mark Griffiths