Harkitsen vaimolle ensipyöräksi tollasta GS-500:sta vm. 92-94. Onko kokemuksia soveltuvuudesta naiselle tai tyyppivioista? Vuodattakaa kaikki mitä tiedätte kyseisestä konepyörästä. Täytys saada kärpänen puremaan mammaakin...
Jotain tekstiä löytyy aiemmista ketjuista, mutta onko jollain jotain lisättävää?
Isoilla pojilla pitää olla isot vehkeet...
Itselläni on tuollainen GS500E -96, täyskatteilla.
Kyllä tuota helposti ensipyöräksi voi suositella. Kivan kevyt käsitellä, ei kovin korkea, ja tehoakin "sopivasti"; täysperävaunullisenkaan ohitus ei kestä ikuisuuksia (duh, kaksilitraisella pirssillänikin kestää paljon pitempään jos ohittamaan tarvii lähteä), mutta pyörää on silti vaikea saada kahvan huolimattomalla käsittelyllä lähtemään käsistä. No, ainakin kun vauhtia on vähän, paikaltaan ykkösellähän nyt ei paljon tarvita...
Huonona puolena sanoisin että tuo ei oikein matkapyörä ole. Eilen ajelin sellaiset 450km, ja satasen paremmalla puolen alkaa tärinöitä ja värinöitä olla sen verran että kädet ovat äkkiä turtana, tauko on paikallaan vähän väliä...
Tyyppivioista taas en osaa mitään sanoa, mitään odottamattomia ei tämän vuoden aikana minkä tuolla olen ajellut vastaan tullut. Toisaalta uitettu pyörä ja saksapoika oli näemmä pitänyt menopelistään varsin hyvää huolta joten mahdolliset yllätykset lienevät vasta edessäpäin.
Ekapyöränä erinomainen. Omallani vm 92 Saksasta uitetulla tuli ajettua puolitoista kesää ja noin 7 tkm. Nyt viikonloppuna vaihtuu Intruun. Yksin ajaen 200 - 300 km päivässä sujuu ihan kivasti ja matkanopeus 120 km/h paikkeilla ok. Tyttären 30 kg kantaa takana hyvin mutta rva 65 kg tuntuu jo selkeästi. Emäntä kokeili pyörää täysin kokemattomana ja pysyi pystyssä, taisi vaihtaa jopa kakkoselle jossain vaiheessa. Kohtuullisen korkea pyörä ja alle 165 cm pitkälle voi olla vähän hankala.
You´ll never walk alone !!!
(Iiwari @ Heinä. 16 2003,14:55) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
![]()
Isoilla pojilla pitää olla isot vehkeet...
Totta, jos matkaa haluaa tehdä niin pieneksi jää auttamattoman nopeasti. Mutta muuten hyvä pyörä harrastuksen aloittamista varten (ei karkaa käsistä, halvat vak.maksut ja syö vähän bensaa)(hway @ Heinä. 16 2003,13:38) kirjoitti
Silti suosittelisin jotain tehokkaampaa ja väh. 600cc ensi pyöräksi, myös naisille*
Vikoja tuossa ei kai pahemmin ole, vanhaa hyväksi havaittua tekniikkaa = *kestävä pyörä
edit: gessi oli 100% varmatoiminen esim. viime vuoden helteisessä neste rallissa, samanikäisellä (-00) 600 hornetilla oli ongelmia lämpöjen kanssa. Sammahteli itsekseen ja jouduttiin odottelemaan, että käynnistyy uudestaan kun jouduttiin pysähtymään autojonojen keskelle
..kettu kuittaa
Hyvä on ensi mopoksi ... helppo ajaa kuin tunturi konsanaan. GS 500 on helppo käsitellä ja pysyy helposti käsissä :jpstyle ... mutta kyllä se kulkeenkin kun laulattaa
![]()
ZZR-1400 2011 2014 -
GSX-1250 FA 2011 2013 - 2014
GSX-R1000 k8 -09 2011 - 2013
ZX-10R -06 2010 - 2011
Z750 -09 2009
GSX-1300R k5 2007-2008
GSX-R600 k5 -06 2006-2007
Bandit 1200 S -04 2004-2005
GS-500 2003 2003
Täällä Savossa sanottaisiin, että on varsinainen muamoottorj. Eli tarkoittaa sitä, että kestää äidiltä tyttärelle ja on melkoisen vapaa lastentaudeista.
Pyörään on helppo saada pikkuisen lisätehoa avaamalla pakoputkea, vaihtamalla syttypyörä tai viilaamalla itse aluslevyä noin viisi astetta ennakon suuntaan. Näillä tempuilla ja neulojen nostolla saadaan 50 heppainen mylly selkeästi tehokkaammaksi bensankulutuksen kustannuksella.
Laite kulkee yllättävän ärhäkästi kun kierrättää sitä seitsemän tuhannen yläpuolella. Ei uskoisi, että alla on vain kaksimukinen viisisatanen. Huippua laite kulkee n. 180 km/h piristettynä. Ravakka ajo vaatii pykältämistä, sillä leppoisaa ison koneen vääntöä ei liikaa ole, mutta on hieman kuitenkin.
Laitteen korkeutta pystyy säätämään vaihtamalla takajousituksen "henkselit" reikäväliltään kuudesta kymmeneen milliä pidempiin. Nämä pystyy jokainen pylväsporakoneen omistaja tekemään itse passelista lattaraudasta. Kymmenen millin lisäyksellä takapää laskee noin seitsemän senttiä. Jos etupäätä ei laske, niin myös herkkä ohjaus muuttuu rauhallisemmaksi jättökulman kasvaessa.
Kaikenkaikkiaan pyörä on mainio ensilaiteeksi ellei sitten satsaa johonkin LS650 Savageen tai 535 Viagraan. Heikkouksia on hieman alamittainen etuhaarukka vuosimalliin 91 saakka ja yllättävän helposti ruostuva pakoputkisto. Jos laitetta joutuu purkamaan ja kokoamaan, kannattaa olla tarkaa mm. kaasu- ja ryyppyvaijereiden oikean pujotuksen suhteen. Niihin tulee helposti ylimääräisiä mutkia ja tuloksena ovat ajanmittaan katkeilevat vaijerit tai inhottava takeltelu.
Hyvää ovat myös halvat kulutusvaraosat, renkaat ovat edullisia, ketju-rataspaketit samoin eikä vakuutuskaan viisisatasta ylettömästi rankaise. Katettuna pyörä on tosi hyvän näköinen.
Toista kesää on nyt GS 500 ajossa. Hyvin kulkee. Oma ajo on ollut enimmäkseen 50-350 km päivämatkoja. Bensaa pyörä vie vain n. 3,3-3,5 litraa satasella
. Pitemmillä matkoilla vain joutuu pakosti pitämään taukoja, jotta saa tunnon takaisin käsiin
. Tämäkin tosin riippuu aika paljon tien pinnasta, matkanopeudesta ja käytetyistä välityksistä. Matkavauntina n. 100 km/h on paras. Hitammassa väsyy niska. Oma pyörä on kokokatettu. Kate paransi pyörän käsiteltävyyttä huomattavasti (ajoin ensimmäisen kesän nakulla).
Kone on vahva ja helppo huoltaa ja laittaa. Varaosat ja renkaat kohtuuhintaisia. Ja samoin vakuutusmaksut.
Miinuksena voisi sanoa, että jos haluaa että pyörä kiihtyy, pitää kierrokset pitää lähellä punarajaa ja aloittaa pieniltä pykäliltä -> mikä tarkoittaa aktiivista vaihtamista vaihteelta toiselle. Kyllä sillä silti (useimpien) autojen edelle ehtii...![]()
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Olen myös ollut ihan tyytyväinen kyseiseen pyörään, ajan kolmatta kesää ilman ongelmia ja pyörä on kuitenki ajettu jo 80 tkm.
Tekniikka on pomminvarma, liikkuu ihan ok (ainahan jollain on nopeempi pyörä *), tosiaan halvat varaosat...voisin jatkaa viellä enemmänkin mutta siinä on tärkimmät.
Matkapyöränä ei ole paras, tuuli otta todella ilkeesti yli 120 kmh (mulla tulee ainakin niska kipeeksi).
GSJannu; Osta GSään kokokatteet! Ei meinaan tule enää niskat kipeäksi 120 km/h ajosta. Hiljaisemmassa kylläkin
![]()
..
*![]()
![]()
![]()
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Mä ajan eniten täällä "kaupungin" sisällä *(GSuiza @ Elo. 03 2003,20:17) kirjoitti
. Mutkapätkällä harvoin tuulee niin kauheesti. On ihan tyytyväinen näin. Varmasti on mukavempi ajaa kokokatteella, en epäile.
No niin kun nyt on Suzukia kehuttu niin ei ketään kiinnostaisi ostaa sellaista? Mulla olisi myytävänä -99 vuosimallin pikkasen reilu 8 tkm ajettu yksilö. Väriltään kelta-musta. Jos halut heräs niin yhteyksiä tännepäin!![]()
Joo... itelläkin kiinnostas saada lisää tietoa tästä pyörästä kun olis tommonen vm88 gs 500 e tiedossa.. ja ajettu 40k... ja hintakin ois sopivaja vielä tutulta omistajalta niin tietää että on hyvin pidetty.. ollu sillä uudesta asti.
Katteet on turhia - ne vaan menee rikki ja sitten palaset hidastaa menoa rikkoontuneiden renkaiden muodossa.... Nimim.Kokemusta on.
Parilla frendillä (naisella) ollut ekana pyöränä ja ihan ovat tykänneet ja pärjänneet, vaikkakin lyhyempiä molemmat (n.160cm). Nopeasti (no parin kesän jälkeen) tuntuvat vain tehot loppumaan kesken ja isompaa tekee mieli. Ja juuri tuo jo edellämainittu tuulen riepottelukin on pistänyt ajoittain v*tuttaan matka-ajossa. Hyvä ekaksi pyöräksi myös jos oma tyyli ei vielä täysin selvillä.![]()
Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa! Ja joskus se oivaltaminen on niin pienestä kiinni <3
Kaksi kesää ajelin -03 mallisella katteettomalla GS500E:llä, yhteensä vähän yli 13.000 km tuli mittariin. Määräaikaishuollot, pesut ja rasvaukset, eikä edes ketjuja tarvinnut kertaakaan kiristää - kun takanakki oli vaihtokunnossa 8.000 km kohdalla, meni takakurra uuden kumin kanssa samoille viivoille kuin missä oli ennenkin ollut. Hyvin pelitti, minusta oli ihan riittävä jopa tehoiltaan ensi kilometreille, vaikka en mikään höyhensarjalainen olekaan. Pisin päivämatka oli 650km, mutta se alkoi muistuttaa jo extremeurheilua.
Kohtuuhyvin sain vaihdossa GSX750F:ään viime toukokuussa, joten siltäkin osin hommasta jäi positiivinen maku.
Helppoja ja toimintavarmoja tuntuvat olevan ainakin kaikki perus-tsut-tsukit!![]()
Nerouteni ohella yksi lukuisista hyveistäni on vaatimattomuus.
Yamaha FJR1300A
Suzuki GSX750F
Suzuki GS500E
Pappa-Tunturi
Kymco Cobra Cross
Honda CB125
Kiva kuulla - hommasin tollasen joulun alla just ekaks omaks mopoks. Kriteerinä oli hinta ja, että ei oo ihan niin tehokas kun noin 70+ koniset. Viimekesänä ajelin 650 gr:llä ja kone osasto ainakin näyttää hyvin samalta. Nyt on mopo maalattu uusiks vaikkei juuri sille tarvetta ollu ja muuta pientä kivaa duunailtu.
Kohta on "tikissä" ja kesää venaileen.
Mitä tossa autotallissa reenasin niin keula on löysä (-94). Laitoin progressiiviset jouset ja vähän jäykemmät ölhyt niin muuttu jämäkämmäks - en ole ihan keijjukainen ;)
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Ajelin viime kesän alun (5500 km) ensipyörä 500 gs:llä -00. Kevyt käsitellä, hyvin (tehoa), suhteellisen alhaalta vääntävä kone, toki vääntää minkä vääntää, ei oikein sovellu kakspäällä ajeluun muuta kuin kioskille ja äkkiä kotiin. Moottori pomminvarma ilmajäähdytteinen kakkonen, melko hyvin tasapainotettu. Kiva pikkupyörä, mutta nälkä kasvaa syödessä. Alle 165 cm:lle ei ilman eri jakkaraa ole hyvä. Eikä ole pitkien matkojen vauhtipyöräksi, "valkosormisuus" iskee. Muuten ok, pieni kulutus 4l/100km, ei tarvii bensiksellä mittariin katsoa näin![]()
BMW S1000 rr
BMW 800 GS
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa K8
BMW F 650
Kawasaki ZX 12R
Honda VFR 800
Yamaha FZS 600 Fazer, Suzuki GS 500
Toi oo vielä mitään... tee niin ku minä että vedät 250km päivässä Fudella... joka siis tämän hetkinen kakspyöränen... Elokuun alkua ja synttäreitä ootellessa(avivolin @ Tammi. 23 2006,22:11) kirjoitti
Toi tekniikan kestävyys puoli tosiaan ihan kiva, mukavaa kuunnella... pitänee kesällä ajella toi a1-kortti niin saan sitten suoraan elokuun alussa käydä nostamassa pikku-a:ksi![]()
Näyttää vahvasti siltä että gs pääsee uuteen kotiin.
Paljos nuilla kuristusosilla on luultavasti hintaa?
Katteet on turhia - ne vaan menee rikki ja sitten palaset hidastaa menoa rikkoontuneiden renkaiden muodossa.... Nimim.Kokemusta on.
Mulla kävi niin, että sain aikanaan omani jo tehtaalla kuristettuna (ostin sen siis uutena) vahingossa. Purkivat kuristukset pois 1000km ensi huollossa ilman eri veloitusta, luonnollisesti tässä tapauksessa. Eli, jossakin niillä lillui purettu osasetti odottamassa asennusta. Voisi kuvitella, että mielellään asensivat pyynnostä johonkin toiseen vastaavaan keksintöön.
Toisaalta - kun ajelin 1000 km kuristetulla, ja sen jälkeen ilman, ei tehoero GS500:n kohdalla ollut kuin korkeintaan vilkkaan mielikuvituksen innoittamana selvä. Mutta pykälien noudattaminen on toki toinen juttu... Ja jos jotakin sattuu, on hyvä että konehuoneesta löytyy kaikki asetuksessa säädetty.
Nerouteni ohella yksi lukuisista hyveistäni on vaatimattomuus.
Yamaha FJR1300A
Suzuki GSX750F
Suzuki GS500E
Pappa-Tunturi
Kymco Cobra Cross
Honda CB125
Ihan mielenkiinnosta on kaasareiden suuttimet, uimurin liike ja pakopuolella holkki ?
Vai miten toi kuristus on tehty ?
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Veikkailisin että ihan vaan kaasarin luistin liikettä rajoittamalla...(Jussi M @ Tammi. 24 2006,16:57) kirjoitti
Katteet on turhia - ne vaan menee rikki ja sitten palaset hidastaa menoa rikkoontuneiden renkaiden muodossa.... Nimim.Kokemusta on.
GS500E:lla vm.1991 ajellu pari kesää ja yhteensä n. 8000 km. Pyörällä on ajeltu yhteensä jo melkein 80 tkm, hyvin pelittää edelleen! Ihan mukava peli ollu ensipyöräksi, etenkin lyhyelle. Normaalihuoltojen lisäksi joitain stefoja vaihdettu, osia kiristelty jne. Eli ei mitään ihmeellistä oo ilmenny.
Pisimmät päivämatkat ollu n. 300km, omassa pyörässä pleksi, joka varmasti parantaa matkamukavuutta. Mulla ei mitään valittamista matkaominaisuuksista.
Tehoa riittää ihan suht hyvin ainakin yks päällä ajamiseen, mutta ei se lisäteho ois pahitteeks... *Kierrättää täytyy kyllä ainakin mutkapätkillä, pyörä alkaa toimimaan paremmin vasta kun kierroksia on yli 7000.
Nyt oma mopo on myynnissä ja uutta isompaa etsiskelen.
Pari kesää meni GS:llä. Kunnes erehdyin kokeilemaan isompaa (Yamahan FZS 1000..). Sen jälkeen GS tuntui surkealta kääpiörimpulalta, joka ei liikkunut yhtikäs mihinkään. Vaihtoonhan se meni.
Aloittelupyöränä se oli kuitenkin mitä mainioinja ikävä on sen alhaisia vakuutusmaksuja, halpoja ja kestäviä renkaita, minimaalista bensankulutusta, halpoja varaosia.. Eikä sillä normaali autoille jää kiihdytyksessä, sehän on tärkeintä
?
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Nostellaanpa tätä vähäsen.. Mitenkäs tuollaisen GS500:n kyytiin mahtuu 180-senttinen kaveri? Ensimmäistä pyörääni olen katselemassa ja kun opiskelija on niin budjettikysymys on aika tärkeä, ja GS näyttäisi olevan todella edullinen hankkia ja ajaa.
Toinen vaihtoehto olisi lähinnä Honda CB, mutta kalliimman hinnan lisäksi näyttää popsivan bensaa melkoisella tahdilla myöskin - sinänsä huono juttu kun kesällä varmaan (toivottavasti) tulee jo työmatkaa joitakin satoja viikossa
Kahvilasta kahvilaan..
Kyllä sillä pari kuukautta ajelee...![]()
Tulee aika jolloin p.....t tervataan! Ja niin tosiaan, asiantuntijalausuntoja aiheesta riippumatta. Takuu!
Talliin hommattiin juuri tuollainen gs500 ja voinee todeta että latausvika riivaa kyl vanhoja suzukeja vitutukseen asti
Muuten loistava peli, moottori on "perus" matalaviritteinen joten sen puolesta ei pitäisi mmitään suurempaa ilmetä![]()
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Noista kummastakin on kokemusta, kun tuolta tallista löytyvät... Enemmän olen ajellut tuolla vaimon -89 Suzukilla ja itsekin olen aika tarkkaan tuon 180 cm pitkä. Ajoasento on hieman ahdas, Suzun jalkatapit ovat melko ylhäällä. Ohjaustangothan ovat sellaiset kiinnityskappaleissa olevat putkenpätkät ja noissa vanhemmissa vuosimalleissa melko alhaalla: omaan pyöräämme on vaihdettu uudemman version kiinnitykset, tykkään ajoasennosta nyt enemmän vaikka se onkin mielestäni liian "kyykky". Mutta kyllä sillä ihan mukavasti matkaa taittaa ja on todellakin pomminvarma puksuttaja. Honda on selvästi isokokoisempi ja kuljettajalle väljempi. Putkitanko on hyvällä korkeudella ja satula leveämpi, ajoasento oikein mukava. Suzukin moottori tuntuu pienemmästä tehosta huolimatta pirteämmältä, Honda on hieman "tuhnun" oloinen. Teknisesti pyörät muistuttavat melkoisesti toisiaan esim. jarrujen osalta, kummassakin on kylläkin hyvät pysäyttimet.
Hinnallisesti GS500E on edullisempi, ainakin tuon ikäinen. Jos ei tehottomuuteen kyllästy, pärjää sillä hyvin vaikka matka-ajossakin.
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Hmm.. Tuo mukavuus on kyllä tärkeä tekijä, varsinkin kun pari senttiä yli 180 on mittaa. Pitänee sitten miettiä tuota CB500:sta ehkä enemmän, tai kenties ZZR600 osuisi noiden kahden väliin, vaikka katettu onkin.(kap57 @ Maalis. 23 2006,22:10) kirjoitti
Kahvilasta kahvilaan..
paljonkos vakuutukset tuossa kustantaa kaudelle? vaimolle jos hommais tuollaisen kun budjetti sen viellä kestää.. ajateltiin jo syksynä ostaa joku avk kyykky jonka olis rakentanut kuntoon (itselle radalle ja vaimolle arki ajoihin) mutta ei kaikkea vaan voi saada.ehkä ensi syksynä olisi sen vuoro mutta täksi kaudeksi jos gs.n tms. hommaisi. 2-3t€ riittää varmaan hyvin budjetiksi? ja riittää naiselle joka ei ole edes mopoa ajanut tai ajoihan hän kortin erssillä ja noin 500km ceparilla viime kesänä.. liian vähän että tuntuma pysyisi yllä.
![]()
340€ pohjolan tarjous mulle 20% bonuksilla.(santtu-cbr @ Maalis. 31 2006,23:57) kirjoitti