Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 58:sta
  1. #1
    Mistähän mahtaa löytää kaasarien synkronointiin sopivan mittarin? Onko jollain kokemuksia ko.asiasta. Mittarihan olisi varmaan mahdollista rakennella itsekkin, löytyykö apua?
  2. #2
    Oikeastaan se on varsin yksinkertainen itse tehdä. Tosin riippuu moottorista. Jos sulla on V2 ja kakskaasarinen moottori se on varsin yksinkertainen temppu. Omassa pyörässä kaasuttimien imukurkussa on kierteillä varustetut reiät johon hydrauliikkaliikkeestä saa parilla eurolla liittimet jotka kierretään paikalle. Liitin pitää siis olla sellaset jossa toisessa päässä on kierteet ja toisessa on "naarasliitin" (siis reikä * )johon parin millin alipaineletku kiinnitetään. Sitten tarvit vielä alipainemittarin (mielummin nestevaimennettu) jotka yleensä on saatavilla yhteen bariin asti(joka riittää hyvin). Liittimillä tämän saa sitten kiinni siihen alipaineletkuun. Kunhan kysyt osaavasta hydrauliikkaliikkeestä niin saat tarvittavat laitteet. Mittarit maksavat joku 16 euroa kappale mutta ovat hinnan väärttejä.

    Jos lisä infoa tarvii eikun kysele * ...



    - "No! It's not a Harley" -
  3. #3
    Joo, mun pyörästä löytyy nipat, johon saa letkun kiinni. Sylintereitä on kyllä neljä, mutta luuletko että kahdella mittarilla pärjää? Haynesin kirja käskee ensin synkronoimaan kaasarit 2-3 keskenään ja sitten 1-2 ja 3-4 keskenään. Kaiken järjen mukaan kahdellakin mittarilla siis pärjää, kun vähän puljaa letkujen kanssa? Alipainemittareita löysin Biltemasta, tekisiköhän niillä mitään?
  4. #4
    Periaatehan on että saat jokaiseen kaasarin saman alipaineen. Kyllä jos tuon Haynesin mukaan kahella mittarilla pärjää niin pärjää mutta helpoimmalla pääsee kun ostat neljä. Työkaverilla niitä on kuusi , ja sanoi että helpottaa aika lailla kun näkee kaikki kaasareiden paineet siinä edessään ja pystyy samalla moottorinkäynnillä säätää kaikki. Suosittelen että hankit kunnon mittarit samalla, Bilteman mittareilla tuskin tekee mitään. En tiedä mutta muistaakseni ne on sellaisia autoon tarkoitettuja mittareita joissa ei ole asteikkoa. Ja tuo asteikko on sitten aika tärkeä osa tätä projektia. Ja toiseksi ei nuo hydrauliikkaliikkeen osat maksa paljoa.

    Mittarit : 15 e kappale
    Alipaineletkut: 1 e / 10 cm
    Liittimet imusarjaan: 2 e kappale

    Sitten en muista paljonko maksoi letkun ja mittarin väliset liittimet mutta ei paljoa. Ostin muuten ensin Hondan maahantuojalta nämä alipaineletkut, siis pelkät letkut jossa oli kyllä liittimet muttei mittaria. Hinta 40 euroa . Onneks tajusin sitten viedä tämän yhdistelmän hydr.liikkeeseen ja niitten perusteella saatiin sitten vastaavat osat. Hondan alipaineletkut kävin tietenkin palauttamassa sen jälkeen .

    Mutta näissä ei kannata pihtailla, ovat sen verran arvokkaita pyörän toimivuuteen katsoen. Omat säädin kohalle ja kulkee kuin juna, tosi tasaisesti ja ilman mitään katkoja . Säädettävää löyty jo 4000 km/6 vuoden jälkeen
    - "No! It's not a Harley" -
  5. #5
    Kiitos tiedosta. Mä marssin kauppaan ja kokeilaan,mitä saan aikaan. Poutaisia ajokelejä!!
  6. #6
    Stormista löytyy 2- ja 4-mittarisia vehkeitä juuri mp-käyttöön.

    Itse tilasin Lousilta omaani (2-mittarisen, n.50e) ja ihan pätevä peli se on ollut
  7. #7
    Minä tein synkkamittarin muoviletkusta, muutamasta T-kappaleesta, 4 kpl pienimmistä MIG-suuttimista.

    Lisäksi tais olla yks kappale O-rengas ja ruuvi ja uudesta sytytystulpasta irrotettu turha osa..

    Koko komeus on vajaa 1,5m korkea, kiinnitettynä muutamasta laudankappaleesta tehtyyn seisovaan telineeseen.

    Letkuihin vähän PÖ:ä ja letkunpäät kurkuissa oleviin nippoihin kiinni, kone käyntiin ja nestepinnoista kattomalla kaasarit synkkaan.

    Hintaa moiselle tuli jotain pari euroa + vaiva..


    -Mikko
    -XJ900F'91
    XJ900 project
  8. #8
    Meikäläisellä kun on peukalo keskellä kämmentä, niin tilasin omani JC Whitneyn puodista Villistä Lännestä. Keltainen muovilankku jossa nesteputket, sitten puolitoistametriset letkut ynnä kaksi sarjaa erilaisia nippoja kaasareita varten sekä pullollinen hirveetä myrkkyä, elohopeaa. Maksoi markka-aikaan 300 ja posti kantoi perille asti. Visalla maksoin, eikä tähän päivään mennessä tullikaan ole kysellyt perään. Imukuristukset ovat valmiina, joten elohopean liike on vakaata ja helpottaa näin ollen säätötyötä. Täytyy olla vain varovainen, ettei avaa kaasua liiaksi, sillä sen jälkeen elohopeat kutittavat pyörän imukurkkuja.
    Miten vakaa muuten tuo pö-mittari on? Kuullostaa tosi hyvältä idealta ja edulliselta toteuttaa.
  9. #9
    Testeissä kehuvat näitä. Kellään kokemusta?

    Sync
  10. #10
    Lainaa (Jussi @ Huhti. 24 2003,11:46) kirjoitti
    Stormista löytyy 2- ja 4-mittarisia vehkeitä juuri mp-käyttöön.

    Itse tilasin Lousilta omaani (2-mittarisen, n.50e) ja ihan pätevä peli se on ollut
    Kuis on, löytyykö Hesan seudulta solidaarisia synkkausvehkeiden lainaajia??? Itse olen yrittänyt etsiä sopivan hintaisia vermeitä, mutta joko niitä ei meinaa löytyä tai ne on liian kalliita. Jos synkkauksen saisi kohtuuhinnalla hyvillä lainavehkeillä tehtyä, voisi varmaankin joku sopiva yhteinen terassikeikka olla paikallaan... (ollaanhan sentään motoristeja ja ne on entuudestaan solidaarista sakkia...). Pyörä on 4-mukinen Kawa 750 cc.
  11. #11
    Lainaa (ktndwn @ Huhti. 25 2003,00:29) kirjoitti
    Minä tein synkkamittarin muoviletkusta, muutamasta T-kappaleesta, 4 kpl pienimmistä MIG-suuttimista.
    Tein joskus vastaavan vesivaa'an. Hyvin toimii.
  12. #12
    Lainaa (Guest @ Huhti. 25 2003,17:54) kirjoitti
    Testeissä kehuvat näitä. Kellään kokemusta?

    Sync
    Sama systeemi kuin JC Whitneyllä, väri on vain erilainen. Toimii tosi hyvin. Suosittelen.
  13. #13
    Joo, rakentelin viikonloppuna sellaisen vesivaakasysteemin ja yllättäen se toimi!
    Tarvikkeina oli:
    - Kirkasta muoviletkua n 6m
    - 2 T-liitintä ja 2 L-liitintä
    - 4 kpl 0,6 mm MIG-lankasuutinta kuristajiksi
    Ideana on , että kaikki neljä letkua ovat alhaalta yhdessä, jolloin vesipatsaat näyttävät eron kaasarien välillä, eivät absoluuttista alipainetta. Vaikein homma oli letkujen ilmaaminen, muuten ei näytä oikein.
    Sitten ei muuta kun letku kiinni, pyörä käymään ja ruuveista vesipatsaat tasaan!
  14. #14
    Oiskos kuvia/ohjeita moisen rakentamisen helpottamiseksi?
    Tiedän että http://www..... löytyy jostain mutta enpäs löytänykkään nyt.. *
    KTM 690SM
  15. #15
    Synkkasin FZ:ani kaasarit vesi- tai oikeastaan öljyvaa'alla. Justiinsa tuollainen kirkas muoviletku ja päissä pienet MIG-lankasuuttimet, lopputulos vaikuttaa hyvältä. Nesteenä kannattaa käyttää öljyä jos ohueman nesteen väpätys letkussa häiritsee tai liemen pääsy koneeseen huolestuttaa. Yhdellä letkulla tuli hyvin toimeen, ruuvithan ovat kaasaripatterissa siten että ensin tasapainotetaan kaksi paria erikseen ja sen jälkeen parit keskenään.

    Vaaka on mittareita parempi ainakin siinä mielessä että siinä ei ole mekaniikkaa joka voisi hajota tai jousia jotka voisivat kuoleentua. Lisäksi se on tietysti tarkka, omatekoinen & halpa. Mitäs sitä vielä pyytäisi?

    Petri
  16. #16
    Tässä on ohjeet kuinka meikäpoika tämän "mittarin" värkkäsi
    Tarvikkeet:
    - 4kpl kirkasta 5mm muoviletkua, pituus n 1,5-2m
    - 2 kpl T-liittimiä
    - 2 kpl L-liittimiä
    - 4 kpl 0,6 mm MIG-lankasuuttimia

    Katkaise ensin jokaisen letkun päästä n. 30 cm pätkä, jotka sitten yhdistät lankasuuttimilla. Nämä ovat ne päät, jotka yhdistetään kaasareihin. Jos kaasarissa ei ole valmiita nippoja, vaan esim. kierteet, täytyy kehitellä sopivat adapterit.

    Yhdistä letkujen toiset päät ( siis ne joissa ei ole niitä MIG-suuttimia) T- ja L-kappaleita käyttäen. Tarvitset liittimien väliin pienet letkunpätkät. Nämä liitokset on tärkeää saada täysin ilmatiiviiksi, koska jos nesteen sekaan pääsee ilmaa, homma kusee...

    Täytä letkuihin n. 40 cm nestettä, varmistu, että kaikki ilma poistuu.

    Säädä kaasarit pyörän ohjeiden mukaan.

    Nauti tasaisesta käynnistä ja onnistumisen ilosta!!
  17. #17
  18. #18
    Itseasiassa tuli vielä mieleen, että jos bensahana on alipaineella toimiva, kannattaa varmistua siitä, että bensahanalle löytyy sitä alipainetta. Yleensä (tai ainakin mun GSXR:ssä) bensahanan alipaine otetaan juuri niistä nipoista/nipasta johon tuo synkromittari laitetaan kiinni.
    Tuo voidaan hoitaa vaikka ylimääräisellä T-kappaleella.

    Itsellä juuri eilen kävi niin että joutui vähän aikaa ihmettelemään, että miksi kone sammui bensan puutteessa kesken synkronoinnin
  19. #19
    Siitä hanastahan löytyy myös PRI-asento..Gasoa tulee koko ajan
  20. #20
    Lainaa (birdkiller @ Huhti. 27 2003,10:22) kirjoitti
    Lainaa (Guest @ Huhti. 25 2003,17:54) kirjoitti
    Testeissä kehuvat näitä. Kellään kokemusta?

    Sync
    Sama systeemi kuin JC Whitneyllä, väri on vain erilainen. Toimii tosi hyvin. Suosittelen.
    Mulla on tuo carbtune. Hyvin pelaa ja tilaus tuli postilaatikkoon kolmessa päivässä tilauksesta!

    Yksinkertainen ja toimiva kuin junan vessa...

    Seppo @ R850R
    <p>2002-2014</p>
  21. #21
    Miten olis puolentoista litran pullo PEPSIMAXia, 4kpl 2 metristä ohutta letkua pulloon, pohjalle päät leikattuna 45 asteen kulmaan. Mutkilla ei oo niin väliä.
    Pullo maahan ja letkunippu ohjaustangon ympäri
    ja sitten kiinni synkkanippoihin, ja peli käyntiin.

    Synkkaa ja nauti.
  22. #22
    Lainaa (Strictly VN 1600 @ Huhti. 23 2003,18:00) kirjoitti
    . Ja toiseksi ei nuo hydrauliikkaliikkeen osat maksa paljoa.
    Hydraulimittarit vai käykö paineilma...?? *kun nuita paineilmaosia saattais saada suhteilla*
  23. #23
    Täällä juttua aiheesta.
    R1200GS
    AVJ#49 -15, -16, -17, -18
  24. #24
    Lainaa (vilenmarko @ Huhti. 23 2003,17:40) kirjoitti
    Joo, mun pyörästä löytyy nipat, johon saa letkun kiinni. Sylintereitä on kyllä neljä, mutta luuletko että kahdella mittarilla pärjää? Haynesin kirja käskee ensin synkronoimaan kaasarit 2-3 keskenään ja sitten 1-2 ja 3-4 keskenään. Kaiken järjen mukaan kahdellakin mittarilla siis pärjää, kun vähän puljaa letkujen kanssa? Alipainemittareita löysin Biltemasta, tekisiköhän niillä mitään?
    Mulla on bilteman mittareista rakennettu kaksimittarinen.
    Niitä joutuu vaan kuristamaan aika tavalla, kun ei ole mitään nestevaimennettuja. Kokeilin ensin migin suuttimia, mutta ne oli liian isot. Sitten tukin letkun ruuvilla, joka falskaa ihan vähäsen. Toimii, mutta toinen mittari nousee paljon hitaammin arvoonsa.
    Tällä kokemuksella ostaisin vähän kalliimmat nestevaimennetut mittari. Muuten ok. Kaksi mittaria riittää hyvin nelipyttyseenkin, ei noillakaan synkronointiin mene kuin max. puoli tuntia.
    Video meliora proboque deteriora sequor
  25. #25
    Tämä nyt menee hieman off-topic'iksi (tarkoittamatta kuitenkaan olla provo), mutta melkoista askartelua puuhailla metrien letkujen mig-,tig- ja ties minkä tyhjäkäyntisuuutinten metsästyksessä kun tuollaisen oikesti toimivan, turvallisen ja tarkan mittarin saa muutamalla kymmenellä eurolla... * ei tajua...

    Ensin maksetaan pärrästä tuhansia ja sitten säästetään 5 euroa työkaluissa... *



    <p>2002-2014</p>
  26. #26
    Lainaa (Seppo@R850R @ Helmi. 06 2004,18:26) kirjoitti
    Tämä nyt menee hieman off-topic'iksi (tarkoittamatta kuitenkaan olla provo), mutta melkoista askartelua puuhailla metrien letkujen mig-,tig- ja ties minkä tyhjäkäyntisuuutinten metsästyksessä kun tuollaisen oikesti toimivan, turvallisen ja tarkan mittarin saa muutamalla kymmenellä eurolla... * ei tajua...

    Ensin maksetaan pärrästä tuhansia ja sitten säästetään 5 euroa työkaluissa... *
    Noh,askartelua tai ei. Mulla kuuluu osana harrastukseen.

    Jos minulla meni ensimmäiseen synkronointikertaan reilu tunti sisältäen mittarien rakentamisen, niin kannatti.
    Valmis mittari kun maksoi abaut 80 euroa ja osat omaani noin 20 euroa. Tuntipalkkaa siis noin 60 euroa, summa johon en ihan vielä ole palkkatöissä päässy.
    Video meliora proboque deteriora sequor
  27. #27
    Amatöörien puuhastelua sanon minä, ei vaineskaan.

    Se joka on Vähänkään eri mittareiden kanssa puuhastellut tietää, että näillä muutaman kymmene euron mittareilla ei pääse alkuunkaan sellaiseen tarkkuuteen kuin vesivaakaletkuviritelmällä.
  28. #28
    Lainaa (Seppo@R850R @ Helmi. 06 2004,18:26) kirjoitti
    Tämä nyt menee hieman off-topic'iksi (tarkoittamatta kuitenkaan olla provo), mutta melkoista askartelua puuhailla metrien letkujen mig-,tig- ja ties minkä tyhjäkäyntisuuutinten metsästyksessä kun tuollaisen oikesti toimivan, turvallisen ja tarkan mittarin saa muutamalla kymmenellä eurolla... * ei tajua...

    Ensin maksetaan pärrästä tuhansia ja sitten säästetään 5 euroa työkaluissa... *
    Synkkaukseen ei tarvita kuin 4 metrin muoviletku, 2 mig-suutinta ja letku U-mutkalle sopivaan telineeseen. Vaikkapa pensaa 2t-öljyllä värjättynä letkuun sopivasti. 2 kaasaria saa synkattua kerrallaan, ja pari kertaa vaihtaa paria.

    Tarkempi synkkaus kuin jollain 20 euron leluilla ja mittari maksoi 4 euroa, heh heh

    Tosin jostainhan mp-huoltojenkin on asiakkaansa saatava.
    Yllättäen minä en kuulu mp-huoltojen parhaisiin asiakkaisiin, olisiko pahanilmanlintu parempi nimitys...
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
  29. #29
    Lainaa (KMSwallower @ Helmi. 08 2004,18:24) kirjoitti
    Lainaa (Seppo@R850R @ Helmi. 06 2004,18:26) kirjoitti
    Tämä nyt menee hieman off-topic'iksi (tarkoittamatta kuitenkaan olla provo), mutta melkoista askartelua puuhailla metrien letkujen mig-,tig- ja ties minkä tyhjäkäyntisuuutinten metsästyksessä kun tuollaisen oikesti toimivan, turvallisen ja tarkan mittarin saa muutamalla kymmenellä eurolla... * ei tajua...

    Ensin maksetaan pärrästä tuhansia ja sitten säästetään 5 euroa työkaluissa... *
    Synkkaukseen ei tarvita kuin 4 metrin muoviletku, 2 mig-suutinta ja letku U-mutkalle sopivaan telineeseen. Vaikkapa pensaa 2t-öljyllä värjättynä letkuun sopivasti. 2 kaasaria saa synkattua kerrallaan, ja pari kertaa vaihtaa paria.

    Tarkempi synkkaus kuin jollain 20 euron leluilla ja mittari maksoi 4 euroa, heh heh *

    Tosin jostainhan mp-huoltojenkin on asiakkaansa saatava.
    Yllättäen minä en kuulu mp-huoltojen parhaisiin asiakkaisiin, olisiko pahanilmanlintu parempi nimitys...
    Tollanen malli onkin seuraavaksi puuhastelulistalla. Ajattelin tehdä oikein kiinteän lauta-asennuksen öljyllä.

    Täytyy vaan keksiä niille alipaine/paine-mittareille jotain muuta käyttöä... ahdin???
    Video meliora proboque deteriora sequor
  30.  
  31. #30
    Mitä virkaa noilla mig suuttimilla on tossa virityksessä? Jos letkut saa muutenkin kiinni kaasareihin?
    "For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
    -Citigroup Global Markets, 2010
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen