Mitä öljyä tälläisessä vanhemmassa ilma/öjy konees olisi syytä käyttää? sae 15w-50 mulla on.Onko parempia vaihtoehtoja?![]()
Jos kyseessä on 4-pyttyinen ilmajäähdytetty seiskapuolikas, tavallinen 20W50 käy vallan mainiosti. Nykyaikaisia MP-öljyjä kannattaa välttää, koska valitettavan usein ne on suunniteltu vesijäähdytettyihin, joissa käyntivälykset ovat pienempiä. Itse kokeilin pari vuotta sitten Gastrolin GP:tä enkä suosittele: öljyjen lämmittyä öljynpaine laski vaarallisen alas. Uskoisin tavalliselta huoltoasemalta saatavan 20W50 mineraaliöljyn olevan paras ratkaisu.
Kawasaki GT750 P1 -82
Kawasaki GPZ750 Turbo E2 -86
Toki huoltoasemilla myytävät öljyt käyvät, mutta havaitsin kuitenkin oman -83 GPz 1100:ni kuluttavan niitä enemmän. Kuulemma kytkimen toimintakin vaatisi lisäaineistusta.
Itse käytän Motulin 5100 technosyntese 15/50, mikä toimii noin 4000 km, sen jälkeen hyvä vaihtaa, koska öljynkulutus lisääntyy huomattavasti. Ensimmäiseen 2500 km ei öljyä juuri kulu. Teboilin 20/50 öljy alkoi kulua heti uutena noin 0.3l/1000km. Castrolin mp-öljyä en ole kokeillut vielä.
...while I'm working, 'am working on the road...
Kuinkahan nuo vanhusten eli 70-luvun lopun / 80-luvun alun pelien kytkimet toimivat silloin aikoinaan, kun erikoisista mp-öljyistä ei ollut hajuakaan? Tuohon aikaan itsekin harrastaneena voin kertoa, että kytkimet toimi ilman ongelmia. Eli jutun juju piilee siinä, että tuon ajan pelit on suunniteltu toimimaan sen aikaisilla "autoöljyillä".
Kawasaki GT750 P1 -82
kyllä kawa GT on oikeassa asian ytimyksessä tuossa,
kul litetulla 70-luvulla kytkimet ja prätkät toimivat parhaiten
juuri sen aikaisilla öljyillä ja välyksillä...
tulikohan bel-ray öljyt koska, ainakin niitä käytin silloisissa
vehkeissä 80-luvun alussa ja olivat suunnitellut just prätkiin,
sekä kaiketi jotain kytkinlisukeainettakin sisälsivät...
mulla wanahuksessa, gpz1100 vm.83 castrolin mineraaliöljyt
ovat tuntuneet parhailta, vehje haisee kaikkein maukkaimmalta
kun on kastroilit sisällä, eikä syö ihan sikana, tuntuu pelaavan..
meinaan kokeilla automaslojakin josaki välisä, nyt tosin turbo
vaatii himpun parempaa öljyä, mutta saahan sen pois, jos
haluaa kokeilla automineraalilitkuja.. hehiö..
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Pitääpä kokeilla sitä Castrolia. -71, -73 ja -74 Honda CB 350 T mopottimissa käytin suositeltua 10/40 Mobilia. Hyvin liirasi kytkin...kaikilla 32 pollellakin...
...while I'm working, 'am working on the road...
Ompi motorexin öljyä tämä mun 15w-50.Aattelin vaan että jos myös jotain muuta kokeilisi.Aikoinani 80-luvulla käytin 500cc kawassani myös auton öljyjä,tais olla shellin tavaraa.
Itse käytän vanhoissa nelikoissani Mobil Delvac 30w (tai vastaavaa) yksiasteöjyä. Huomasin aikoinaan kokeiltuani synteettistä moniasteöljyä, koneen etuosa oli öljystä aina märkä ja tähän tarttui kaikki pöly minkä eturengas siihen nostatti. Öljy tuli kannen ja venttiilikopan tiivisteiden läpi. Tiivisteet ihan ok, mutta ohut kuraöljy niistä ikäänkuin imeytyi läpi. Kaiken lisäksi vaihteiston ym. mekaaniset äänet lisääntyivät, koska ohuempi öljy vaimentaa huonommin. Kaiken lisäksi kytkin lipsui.
Vanhoissa ilmajäähdytteisissä ei ole syytä käyttää sen ihmeempiä öljyjä, yleensä ei ole "kylmäkäynnistyksiä", eikä öljynvaihtovälit pyörissä muutenkaan ole kovin pitkät.![]()
![]()
"THE OVERTAKER GETS THE UNDERTAKER"
No niin, täällä on siis muitakin yksiasteöljyjen käyttäjiä. Itse menin aikoinaan vielä pitemmälle ja käytin suoraa SAE50, jota tallikaverini myös vaseliiniksi kutsui. Huomasin, että varsinkin kuumassa kaupunkiajossa Z650/750 kone ja vaihteisto toimi huomattavasti paremmin yksiasteöljyillä. Pitäisköhän kokeilla tuossa GeeTeessä SAE30:stä?
Kawasaki GT750 P1 -82
Nuo on kyllä ihan totta ! Ite oon ostanu 15-50 castrol GPS ja pennzoilin jotain, koska kyllähän mp-tarvike-myyjä tietää kaiken. Öljyä vaa lisää koneeseen. Taidan siirtyä vuoden -81 pyörässä käyttämään parhainta ja uudistuksellisinta öljyä, vuoden -81 normien mukaan.
![]()
..be sure to rebel in proper style.. *-J.Biafra-
Mä päädyin öljyjen kanssa kompromisiin. Hankin Castroilin 20w-50 mp mineraaliöljyä. Täytyy vaihtaa jos ongelmia ilmenee. Aiempaa Motorex 10w-40 löysin vain Stormista, tota Castroilia vissiin myydään vähän useammassa puodissa.
Vanha mutta kankea...
No, omapa on asiasi - juuri noilla Castrolin GP 20W50 öljyillä minulla oli niitä öljynpaineongelmia. Kyseessä ei ollut muuten mikään ikivanha väljä lousku vaan juuri porattu ja sisäänajettu peli. Kawerilla oli samansuuntaisia ongelmia Z1000:n kanssa. Asiaan saattaa vaikuttaa tosin se, että kumpikin peli oli Wisecoitu eli käyntivälykset hieman alkuperäistä suuremmat.
Kawasaki GT750 P1 -82
Vanhoissa ilmapeleissä pelittää ainakin oman kokemukseni mukaan yllättävän hyvin Pennzoilin viisikymppinen. Jopa 750-82 suisna vähensi öljynsyöntiään kun sai oikeaa irakilaista naposteltavakseen. Ja tästä öljystä löytyy se lisäaine, joka estää märkäkytkintä liikoja lipsuttelemasta.
Aikoinaan käytettiin myös traktoriöljyjä menestyksellä mopoissa. Ne märät jarrut kun on jotain sukua märälle kytkimelle. GPz750 toimi ihan hyvin kolmossarjan kolmekymppisellä kunhan laski öljynvaihtovälin 3000 kilometriin.
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (KawaGT @ Huhti. 01 2003,20:10)</td></tr><tr><td id="QUOTE">No, omapa on asiasi - juuri noilla Castrolin GP 20W50 öljyillä minulla oli niitä öljynpaineongelmia.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
No persanaMä ajattelin, että vähän entisiä tanakammat mineraalit olis ollut varma valinta. Sekaisin tässä menee noiden gp, gps, gp4, ym. kanssa
Kone on mullakin aika timmissä kunnossa. Taidan hakea jotkut auton mineraaliöljyt.
Vanha mutta kankea...
Juuri vaihdoin mopoon öljyt+suod.Motorex 10w-40 on nyt gpz.aan laitettu.Ei löytynyt tuota 15-50 motorexiä mitkä oli ennen ollut.Vaan kai tuokin asiansa ajaa.Millaisia vaihtovälejä pidätte???![]()
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (KawaGT @ Huhti. 01 2003,19:10)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Asiaan saattaa vaikuttaa tosin se, että kumpikin peli oli Wisecoitu eli käyntivälykset hieman alkuperäistä suuremmat.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Männän ja sylinterin välys ei vaikuta öljynpaineeseen, mutta jos kone on liukulaakeroitu ja laakerivälykset liian isot, öljynpaineongelmia saattaa esiintyä. Itse kokeilin useassa ilmapelissä eri valmistajien öljyjä ja parhaiten pysyi sisäéllä Teboilin mineraalipohjainen 20W-50. Vaihdot tein 5tkm:n välein. Mitä on tullut toisten kanssa asiaa puitua, näyttää tosiaan olevan, että mikä pysyy hyvin yhdessä, haihtuu äkkiä toisesta. Myös öljymerkin/laadun vaihdon jälkeen esiintyi usein väliaikaista kulutusta. Ja kun yritin pitää öljyt ylärajassa XV1000 Jammussa, sai lisätä jatkuvasti. Vaan kun antoi sen pudota vähän alle puolenvälin, kulutus käytännössä lopahti, pl. Saksan autobaanojen "kaks tuntii tuppi nurin"-keikat. Eli kokeilemalla se usein selviää.
Vanhoissa peleissä jotka haukkavat öljyä kohtuullisesti ei ehkä kannata käyttää kalliita vain prätkäliikkeistä saatavaa mp-öljyjä vaan öljyjä joita saa reissun päällä huoltsikoiltakin. Omassa Z 1000 Kawassa josta oli aikaisemmin mainintaa(Kawa GT:n mainitessa) johtui öljynpaine ongelmaa, johtui synteettisen öljyn käytöstä. Wisecoilla ei tosiaan ollut mitään vaikutusta asiaan. Eikä noita vanhoja Z1 pohjaisten mottien suunnittelun aikoihin ollut käytettävissä muuta kuin autoöljyjä. Vasta 80-luvulla kun nämä ns. prätkäöljyt tulivat, tulivat myös ongelmat kytkimien ja vaihteistojen kanssa. Ainakin vanhat rullalaakeroidut koneet, joiden öljynpaine on reilusti alle kilon luokkaa ovat parhaat öljyt olleet mineraaliöljyjä 20W-50 luokka erityisesti.
Varttimiljoona kilsaa ajetulla koneella on jyvät erottuneet akanoista vuosien varrella.
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Guest @ Huhti. 02 2003,16:20)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Vasta 80-luvulla kun nämä ns. prätkäöljyt tulivat, tulivat myös ongelmat kytkimien ja vaihteistojen kanssa. Ainakin vanhat rullalaakeroidut koneet, joiden öljynpaine on reilusti alle kilon luokkaa ovat parhaat öljyt olleet mineraaliöljyjä 20W-50 luokka erityisesti.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Olen taipuvainen uskomaan, että asia on näin...ite käytän vanhemmassa Ducatissa 20W-50 mineraaliöljyä (märkäkytkin ja rullalaakeroidut kiertokangen laakerit) ja uusimmissa, sekä ilma- että vesijäähdytteisissä Ducateissa, synteettistä 10W-50 öljyä...ainakin mulla on toiminut...
Muuten hyvän "tuoksun" saa aikaan kun lisää tankilliseen bensaa lusikallisen Castrol R:ää eli vanhaa kunnon kasvisöljypohjaista kisaliukastetta!!....Start your engines Gentlemen !!![]()
![]()
![]()
"Mies ilman Ducatia on kuin pilvinen päivä"
Jesh Kawa kasattu, keväthuolto jokseenkin valmis. Käyntiin lähti n.10 sekunin sahaamisella. Pelkkä äänikin saa pallit kipristelemään![]()
Vanha mutta kankea...