Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Olisi tässä talven aikana tarkoituksena maalata TZR sinisestä metallinhohtomustaksi ja ajattelin kysyä josko teiltä löytyisi kokemusta hommasta ja neuvoisitte mitä pitää tehdä ensin kuten hiominen, ja millä pitää hioa jne., ja minkälaista maalia ja lakkaa pitää ostaa sitä varten.
  2. #2
    Hyvät pohjat, ja sitten mieluiten ammattimaalarilta kysymään sopivat yhdistelmät, ettei keitä pohjia väärällä pinnalla. Halpa ja hyvä ratkaisu. Ei ne maalaritkaan järkyttävästi ota MP-hommista, kun ne on pienehköjä töitä.
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  3. #3
    Vaikka olen vain halpa pöllikuski, niin kokemusta löytyy myös automaalauspuolelta noin 50 auton ylimaalauksesta.

    Neuvoja on hyvin helppo antaa, mutta kun rupeaa käytännössä tekemään, niin jossain se tenkkapoo tulee kuitenkin. Ammattimaalarin työstä kallein ja vaativin osa on pohjatyöt. Erityisesti metalliväreillä virheet korostuvat eniten.

    No yritän nyt lyhyesti kuvailla miten aloitat.

    Poista kaikki tarrat ja muut tilpetöörit maalattavilta pinnoilta.
    Varovainen lämmitys kuumailmapuhaltimella, mutta jos tarrat on lakan alla, niin ohennet5aan hiomalla lakkaa että tarra lähtee irtoamaan.

    Seuraavaksi olisi hyvä pyyhkiä pinta vahan ja silikoonin poistoaineella huolellisesti, minka jälkeen pinta hiotaan esin kuivahionnalla (240 karkeudella) mataksi. Pyöreiden pintojen ollessa kyseessä älä käytä kovia hionta-alustoja, Myös hiomakoneiden käyttöä en suosittele koska se syö äkkinäisellä helposti liikaa. Jos tarrat on olleet lakan alla, niin lakkkakerros on hiottava kokonaan pois. Jos ei niin saa jäädä alle.

    Kittauksen jos on tullut rupia.

    seuraavaksi olisi hyvä maalata kaikki osat hiomamaalilla(käy pohjamaaliksi) jos olet epävarma millä pyörä on ennen maalattu niin käytä yksikomponenttista maalia pohjustukseen niin pintamaalilla ei sen jälkeen ole merkitystä. yksikomponentti hiomamaalin (Washprimer) päälle voi vetää kaksikomponenttimaalin. Kysenen maali anttaa myös erittäin hyvän tartunnan seuraaville pinnoille. se myös peittää pienet naarmut.
    Hio pinta kuivahionnalla(400) huolellisesti. ÄLÄ HIO MAALIA PUHKI

    Puhdista pinnat vahan ja silikooninpoistoaineella ja vähän ennen pintamaalausta pyyhi pinta tahmeliinalla (saa automaaliliikkeistä Eikä maksa paljon) Pyyhkiminen suoritetaan kevyesti.

    Sitten lyhyesti itse pinta maalauksesta. Kysessä oli siis musta ja metallinhohtomaalaus.

    Sekoita huolellisesti valmistajan ohjeiden mukaan värimassa ja ohennin keskenään (tähän annokseen ei tule kovetinta)
    Paineilmaruisku kouraan ja tarpeet sisään. säädä ilman paine johonkin 6 kiloon ja vedä pari märkää kerrosta pitäen välillä 10 minuutin haihdutustauon. (markää= niin että pitaan tulee kiilto) Viimeisen kerroksen vedettyäsi pöllyyttele ruiskulla vähän kauempaa ettei jää raitoja metällikiteisiin.

    Pinta kuivuttuaan muuttuu himmeäksi, ei haittaa sillä lakka sen kiillon tekee

    Lakkaus samoilla ohjeilla. kovetin lisätään lakkaan valmistajan ohjeiden mukaan. Ilmanpaine noin 4 kiloo

    Muista että paineilmassa ei saa tulla vettä ja muita epäpuhtauksia. Hyvät veden erottimet tarvitaan sun muuta.

    Tilat missä maalataan on oltava hyvin tuuletetut ja puhtaat. Puhdista myös itsesi. Roskat ei ole mitään nättejä maaalipinnassa.

    Se sitten että mihkä asti taidot riittää on eri juttu mutta jälkien korjailukin on mahdollista monin eri tavoin
    Esim. lakkaus on suoritettava rohkeasti, eikä ohuilla kerroksilla, sillä kiilto ei synny kuivalla.
    Muovimaaalauksessa saattaa olla tarpeen harkita myös joustoaineen lisäysta lakkaan. erityisesti jos muoviosat on pehmetä. Ja jos on ennen maalaamatonta muovia, niin ne tarttee omat pohjustusaineet. Sraymaalit pidä kaukana jos on edes aikomus tehdä kunnollista pintaa.
    Metällimaaleja saa myös yksikerrosväreinä mutta kunnon lakkapintaa ei mikään korvaa.
    Nämä oli vain sellaiset ympäripyöreät ohjeet joilla voi myös epäonnistua täydellisesti
    * Jos yksityiskohtaisempaa kysyttävää, niin yritän vastailla. Eikä nämä ohjeet ole ihan viimesen päälle mutta noin maallikkomaalarille kelpaavat ehkä.
    Etkä mieti, onko tässä nyt jotain taka-ajatuksia! Ei ole kuin yksi, ja sitä en kerro. Sanoinko mä ton ääneen? Tarkoitin että EI ole taka-ajatuksia. Tätä se dementia teettää. EI DEMENTIA! Ei, ei, vaan dementti... Sa-sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia, vaan väsymys, väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekaisin kun on tämä dementia. EI DEMENTIA OLE MINULLA! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. JUMALAUTA! Kokous on päättynyt! Ja tätä kokousta ei sitten koskaan pidetty.
  4. #4
    Maalauta Eestissä ammattilaisella.
    Puolet edullisempi ja nykyään ihan turvallista maalauttaa siellä.
    Olen nähnyt muutaman pyörän jotka maalattiin siellä ja täytyy sanoa että hienoa ja persoonallista jälkeä.
    Rider of a loud Intruder!!
    Loud pipes saves lives!!
  5. #5
    Olis rungon maalaus edessä joten jos joku kertois vähän tosta pulverimaalauksesta... Työvaiheet ja mitä välineitä tarvii?
    Vai pitääkö suosiolla maalata perinteisellä tavalla
  6. #6
    Tuo pulverimaalaus ei ainakaan kotikonstein onnistu kun siinä pulveri "paistetaan" kiinni maalattavaan pintaan noin 200 asteessa , joten taitaa joutua tyytymään perinteisiin konsteihin tai sitten ammattilaiseen.
    Loneliness, heartbreak and fear have walked by my side-
    I know them like old friends
    But as the sun is setting, I feel my strength returning
    Everything seems allright

    http://www.geocities.com/poljarakkars/
  7. #7
    Periaatteessa varmaan pulverimaalaus on aika hyvä, kestävä sen pitäisi ainakin olla, mutta ei ymmärtääkseni ihan yhtä kiiltävä kuin perinteinen 'märkämaali'. Voin olla tässä kyllä väärässäkin.

    Tee-itse-pulverimaalaaminen on liki mahdotonta, teettämällä ihan noin virallista tietä hinnan saa varmaan ainakin 150 Eur pintaan (siis hiekkapuhallus+maalaus). Tietty, jos saa jossain teetettyä 'kaverin pajalla' tms, voi hinta olla sitten ihan mitä vaan.

    Haen oman runkoni (pulveri)maalarilta tässä lähiaikoina, saa sitten nähdä millainen tuli. Koitan muistaa vaikka siinä vaiheessa kertoilla lisää...

    Petri H
  8. #8
    Eli perinteisellä
    Kaikki minkä voi tehdä itse myös tehdään...kunhan se on edullisempaa kun muitten tekemänä
  9. #9
    </span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Kuikka @ Tammi. 03 2003,22:07)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Kaikki minkä voi tehdä itse myös tehdään...[/QUOTE]<span id='postcolor'>
    No niin... nyt löytyi ihminen joka on kanssani edes jokseenkin samaa mieltä, * * *siitä edullisuudesta nyt ei aina niin tule välitettyä, mutta kuitenkin, mikäs sen mukavempaa kuin päästä lainaamaan vanhaa kahvimainosta "Kyllä tohrin sanoa jotta mä oon tän tehny" (pohjanmaalaiset korjatkoon mahd. kirjoitusvirheet, minoun vuan savolaene )
    Loneliness, heartbreak and fear have walked by my side-
    I know them like old friends
    But as the sun is setting, I feel my strength returning
    Everything seems allright

    http://www.geocities.com/poljarakkars/
  10. #10
    No jaa...
    Tuli sitten se mustaksi pulverimaalattu runko maalarilta. Ei paljoakaan valittamista. Jälki on erittäin siistiä ja sopii mainiosti myös julkisivulle jääviin osiin. Olin alunperin vähän huolissani, jääkö pintaan kiusall8ista appelsiinikuviota, mutta ei puhettakaan!

    Olisihan sen varmaan voinut tehdä itse (hiomalla/maalinpostoaineella/Miranolilla/etc) mutta tämä lopputulos on kyllä sen teettämisen väärti.

    Tuloksesta jäi juurikin sellainen fiilis että

    Tietty, jos on paikka ja taidot tehdä hiekkapuhallus ja ruiskumaalaus, niin mikäs siinä, lopputulos voi takuulla olla loistava. Eipä tämäkään ratkaisu ollut hullumpi

    Että semmosta...
  11. #11
    </span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (PetriH @ Tammi. 20 2003,21:36)</td></tr><tr><td id="QUOTE">No jaa...
    Tuli sitten se mustaksi pulverimaalattu runko maalarilta. Ei paljoakaan valittamista. Jälki on erittäin siistiä ja sopii mainiosti myös julkisivulle jääviin osiin. Olin alunperin vähän huolissani, jääkö pintaan kiusall8ista appelsiinikuviota, mutta ei puhettakaan!

    Olisihan sen varmaan voinut tehdä itse (hiomalla/maalinpostoaineella/Miranolilla/etc) mutta tämä lopputulos on kyllä sen teettämisen väärti.

    Tuloksesta jäi juurikin sellainen fiilis että *

    Tietty, jos on paikka ja taidot tehdä hiekkapuhallus ja ruiskumaalaus, niin mikäs siinä, lopputulos voi takuulla olla loistava. Eipä tämäkään ratkaisu ollut hullumpi

    Että semmosta...[/QUOTE]<span id='postcolor'>
    kuinka paljon kustansi ihan virallisen liikkeen kautta..?
    Terveys on hitain tapa tehdä kuolemaa
  12. #12
    no toi katteiden maalaus on kaikkein helpoin tehhä näin: jos teippiä/muita mainoksia lakan alla, ni karhunkielellä(vaikka punasella) hiotaan reunat auki jotta tarraan pääsee käsiksi.

    tarrat vek, ja sit hiotaan sillä karhunkielellä kiilto pois niistä katteista. jos ei mitään mainoksia, ni karhun kielellä kiilto pois (siis veden kera). suuremmat toimenpiteet sit maalaamossa jos pyörällä on kontattu!

    tämmönen pohjakäsittely siis ekana.

    puhistus veellä ja paineilmalla

    seuraavaks ruiskutellaan pinnalle joustoainetta(muovipinnan semmosta) ja annetaan olla joku puolisen tuntia. ja tän jälkeen voidaan jo pohjamaalata. helppo pohjamaali ruiskuun on DP-40 (deltron) joka käy lähes kaikille pinnoille. sekotetaan 1:1 ohentimen kanssa (D807), ja se on käyttövalmis! alan liikkeestä saa ruiskutusohjeet pyydettäessä. mut jos toi seos unohtuu viikoks pöydälle, niin ota ja heitä pois...vuorokauden se vielä kestää, ku vähän ohentaa lisää, mut ei liikaa!


    kun osat on pohjamaalattuna DP-40:llä se tarvii vielä kertaalleen hioo veden kera sileeksi p-400:lla ja viimenen silaus vielä p-800:lla...mutta ei puhki. mieluiten kova hiomatuki.

    tämän kaiken jälkeen kannattaa puhdistaa osat paineilmalla ja silikoninpoistoaineella melekeen hyvin, jos haluu hyvän pinnan *

    mut siitäpä sitten mielensä mukaan väriä pintaan (taas kerran ne ruiskutusohjeet) ja alan liikkeet sekottaa just semmosen värin ku sää haluat. ja ne mielellään kertoo just sen mitä haluut aiheesta tietää!

    täältä tähän, pärjäilkää * *
    Tyyli ennen tarkoitusta.
  13. #13
    No mutta että mitäs sitten kun on kromirunko, mikä pitäisi saada maalattua? Pinnanlaadulla ei ole hirmusti väliä, mutta iskun- ja kulutuskestävyydellä sitäkin enemmän.

    Olen antanut itselleni kertoa, että pulverimaalaus saattaisi olla ratkaisu, mutta millaiset pohjat se vaatii? En tahtoisi poistaa kromikerrosta, koska jos maali kuluu pois, niin vielä olisi kova kromipinta estämässä ruostepeikon vierailun kalvamassa muutenkin jo kolhuista runkoani.

    Jaa, että miksikö tahdon maalata vai? Siksi, että runko on tällä hetkellä poikki ainakin kuudesta kohtaa, ja tahtoisin hitsata nuo "poikkeamat" umpeen. Lisäksi saattaisi olla aiheellista hitsailla jonkinlaiset kevyet lisätuet kriittisimpiin paikkoihin.

    Millaiset pohjat pulverimaalaukselle noin yleensä pitää tehdä? Onko maalin tarttuvuus hyvä? Riittäisikö kromin karhennus karkeahkolla hiomapaperilla?

    Kertokaa kaikki heti!!!! *

    Kiitti * *
  14. #14
    Mä olen aina hiekka- tai lasikuulapuhallettua tavaraa vienyt pulveriin. Voihan olla että tuohon kromiinkin tarttuisi jos sen kevyesti puhaltaa.
    1290SAR, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
  15. #15
    Kyllä meillä ainakin ollaan maalattu suoraan kromin päälle! (Kotona hiekkapuhallusvehkeet ja ruiskuvermeet...) Voin sanoa että hyvin toimii kun vetää pohjamaalin. 3 museo pöyrää entisöity ja jokasessa käytetty samaa tekniikkaa...
  16. #16
    Ootteko te siis tehneet sille kromille mitään ennen maalausta (siis pesemisen lisäksi)? Ei hiekkapuhallusta tms.? Pesu vaan ja pohjamaalia pintaan vai?

    Ja onko noille käyny mitään haavereita, jossa olis maalipintaan kolahtanut jotain? Eli kestääkö se maalipinta kolhujakin, vai irtooko lehmän kokosina palasina kiveniskuista? Noi museopyöräthän ei vissiin oo kaukkein kovimmassa käytössä yleensä... Mulla kun on kuitenkin trialipyörä kyseessä, niin olis toivottavaa, että se kestäisikin jotain se maali...
  17. #17
    ...ei noi mitään kiveniskuja oo pahemmin ottanut, hyvin maali kuitenkin on pysynyt(vanhin entisöity 20v sitten), mut trial-pyörästä en uskalla sanoo mitään... mutta ainahan kannattaa kokeilla! Me vedettiin suoraan pohjamaali ruiskulla maalattavaan kohtaan, hiottiin ja lopuks pari-kolme kerrosta sitä ehtaa tavaraa... jos et viitsi pilata omaa pyörää käy hakemassa romuttamolta joku kromiosan palanen ja kokeile siihen!
  18. #18
    Onte teillä kellään kokemuksia vanteiden maalaamisesta. Ajattelin omat maalata. Pitääkö se kromi hinkkeltää kokonaan pois vai riittääkä vain karhennus. Voin kuitenkin karhentaa aika ronskilla hiekkapaperilla koska vedän niihin matta maalin. Entä miten maali pysyy vanteissa? heti täynnä kolhuja??
    Tyyli ratkaisee ja asenteella ajetaan
    - http://www.iki.fi/rigor/index.htm -
  19. #19
    Itse maksoin rungon ja swingin pulverimaalauksesta 25 euroa. Hinta määräytyi siten että linjametri maksaa 50 euroa.
    Hiekkapuhallus 20 euroa, sisältäen muutakin osaa. Yhteishinta n. 45 euroa on aika kaukana 150 eurosta. En noilla hinnoilla edes ajattelisi ruveta hinkkaamaan ja miranolilla vetelemään.
    Mulla oli värinä perus musta ja mitään värinvaihtomaksuja ei tullut mukaan. Värin vaihto olisi ollut muistaakseni 100 euroa jolloin oltaisiinkin taas eri hinnoissa.
    Täällä joitain kuvatuksiakin

    Affe
  20.  
  21. #20
    </span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Italowestern @ Marras. 01 2002,18:25)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Hyvät pohjat, ja sitten mieluiten ammattimaalarilta kysymään sopivat yhdistelmät, ettei keitä pohjia väärällä pinnalla. Halpa ja hyvä ratkaisu. Ei ne maalaritkaan järkyttävästi ota MP-hommista, kun ne on pienehköjä töitä. [/QUOTE]<span id='postcolor'>
    Mun YZF on just maalrilla ja alkuarvio oli katteiden ja tankin osalta 330€ ja nyt kun se on sitä aloittanut hinta pompsahtikin 660€ kun on kuulemma niin montaa väriä ja kilpukka sitä ja tätä, et se siitä pienuudesta, kunnon maalaus maksaa mp:n noin 600-800€ pohjineen jos tehdään alkuperäisen veroista maalausta
    Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!