Onko vapaavirtaussuodattimista muuta hyötyä kuin että katuuskottavuus kasvaa kybällä? Vaikuttavatko ne mitenkään kaasun säätöihin vai voiko ne vain asentaa ja lähteä baanalle?
Kertokaa kaikki tietonne.![]()
Vapaavirtaussuodattimien asennuksen jälkeen menee kyllä seoksien säädöt uusiksi useimmassa tapauksessa. Paremman virtauksen johdosta kun tuo seos meneepi laihanpuoleiseksi.
Toisaalta esim. omaan pyörääni (zx6r) sanottiin ihan pajalla olevan turhaa laittaa K&N:ää tai muuta, vakiosuodatin (tässä pestävää mallia) toimii kuulemma parhaiten.
"Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (R:K @ Kesä. 24 2002,17:31)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Onko vapaavirtaussuodattimista muuta hyötyä kuin että katuuskottavuus kasvaa kybällä? Vaikuttavatko ne mitenkään kaasun säätöihin vai voiko ne vain asentaa ja lähteä baanalle?
Kertokaa kaikki tietonne.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Sitten noita ostaessa kannattaa pitää se maalaisjärki matkassa, eli joku kartion muotoinen pienen juomalasin kokoinen suodatin ei ole vapaavirtaussuodatin yhtään sen enempää, mitä nimi sanoo, mutta juuri noita myydään pyöriin paljon. Jos aikoo merkittävästi parantaa ilmanputsarin virtauksia alkuperäisestä, niin silloin joko vaihtuu paperisuodatin vaahtomuovisuodattimeen, ja jos alkuperäinen on jo vaahtomuovisuodatin, niin sitten pitää suodatuspinta-alan kasvaa.
Näin niinkuin karkeasti ottaen.
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (NesteHukka @ Heinä. 01 2002,06:14)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Sitten noita ostaessa kannattaa pitää se maalaisjärki matkassa, eli joku kartion muotoinen pienen juomalasin kokoinen suodatin ei ole vapaavirtaussuodatin yhtään sen enempää, mitä nimi sanoo, mutta juuri noita myydään pyöriin paljon. Jos aikoo merkittävästi parantaa ilmanputsarin virtauksia alkuperäisestä, niin silloin joko vaihtuu paperisuodatin vaahtomuovisuodattimeen, ja jos alkuperäinen on jo vaahtomuovisuodatin, niin sitten pitää suodatuspinta-alan kasvaa.
Näin niinkuin karkeasti ottaen.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Varsin tunnettu (ja mielestäni erittäin korkealaatuinen) suodattimien valmistaja on K&N, jonka kotisivulta löytyy hyvin tietoa.
http://www.knpowersports.com/docs/why_kn.html
Sivun loppupuolella on virtaustaulukko. Tietenkin se on valmistajan itsensä tekemä...
JC Performance on mittaillut Jammun imupuolen virtauksia (tai virtausvastuksia).
http://jcperformance-engines.com/intake.htm
Niistä näkee, että ns. vapaavirtaussuodin on parempi, mutta jo alkuperäistä suodinta rajoittaa alkuperäinen putsarin boksi.
Mutta siis paperisuodatin uutena virtaa paremmin kuin vaahtomuovisuodatin, ja kuitusuodatin on vielä parempi. Jos suodattimen vaihtaa, on syytä säädättää kone. Muuten suodattimen vaihdosta ei ole mitään hyötyä. Eikä välttämättä ole muutenkaan, kuten (olikohan se) Biken projekti, jossa pajalla viritettiin bolt-on osilla mopo timmiin kuntoon. Muistaakseni koneeseen laitettiin sliparit ja suutinsarja, mutta ilmanputsaria ei vaihdettu, koska säädöt meni liian laihalle, eikä saatu enää säädettyä sopivalle.
Ja monelle varmaan myös K&N:n miljoonan mailin takuu on hyvä syy ostaa suodatin. Ei tarvitse ikinä vaihtaa, sen kun putsaa ja öljyää aina kerran vuodessa.
On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
-prof. Mark Griffiths
Joo, tarkoitin lähinnä Power filter merkkisiä kaasarin päähän tulevia suodattimia. Sellaisia en itse laittaisi.
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Vapaavirtausputsarit on mun mielestä ihan liian yliarvostettu ja -mainostettuja...Ne rahat säästöön ja vaikka jarruja päivittelemään...
K&N poistaa 97% hiukkasista ja vakio paperisuodatin 99% eli K&N päästää 3 kertaa niin paljon hiekkaa ja muuta mukavaa koneeseen kuin vakiosuodatin. Koitappa löytää suodatustehovertailua K&N:n kotisivuilta...
missä turussa voi käydä säädättämässä pyörän kun on edessä suodattimen, putkiston ja suutinsatsin asennus. tai siis suutinsatsin jätän ammattilaisille mut muut laitan itse. autoani käytin dynossa säädättämäässä sporttiautossa ja siel kaveri ties kyl mitä tekee, toisin kun orikedolla oli vähän niin ja näin.
eli mikä paikka olis hyvä?
Ja tämä perustuu lähteeseen joka on mikä ja mistä luettavissa??(Junnu @ Heinä. 03 2002,14:36) kirjoitti
Ai niin vai tarkoitettiinko tässä vain ja ainoastaan hiukkaskiihdyttimiä (näitä niin usein japaniassa valmistettuja muovileluja), joiden toiminta vakiosuodattimella häiriintyy kun liikaa hiukkasia jää kiihdyttämättä?
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Yamaha DT 125 X -06
Gilera SMT 50 -18
Oli tuossa askettain kotiloharrastuksen puolella juttua samasta asiasta, oli sitten joku jenkki paattanyt pistaa $ kehiin ja testannut kasan suodattimia ($1500 per suodatin).(Junnu @ Heinä. 03 2002,14:36) kirjoitti
http://duramax-diesel.com/spicer/index.htm
Näinhän se on. Ei paljon vakuuta kun katsoo valoa vasten niin isot reiät paistaa läpi. K&N on tehty periaatteessa sideharsosta kahden metalliverkon välissä... mutta jos hieno hiekka koneessa ei haittaa niin siitä vaan(Junnu @ Heinä. 03 2002,14:36) kirjoitti
![]()
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Laskeppas vaikka päässä tai päissään, kuinka paljon on n. 2% siitä kakkamäärästä (siis siitä hienoimmasta pölystä, ei isoista kokkareista), joka on tarttunut paperisuodattimeen. Ei kovin paljoa.(Junnu @ Heinä. 03 2002,14:36) kirjoitti
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Haluatko tosiaan noin paljon paskaa koneeseen, saamatta siita mitaan kaytannon hyotya (vakio paperisuodattimen virtaus kuitenkin riittaa vakio koneelle, ja yleensa vahan viritetyllekkin).kirjoitti
Ihan tollai niinku mielenkiinnosta: onkohan monikin orgilainen ajanut moponsa koneen väljäksi vapaavirtaussuodattimilla? Eli mikä on kulumisnopeuden lisäys käytännössä? Aika moni mopo taitaa päätyä ennen aikaisesti romikselle ihan eri syistä. Itse laitoin konnan kun halvalla sain ison veden takaa ja vanhasta moposta jäi pesusetti. Luulisi että kone kestää minun mopoiluni hamaan tulevaisuuteen...![]()
Honda XL700V Transalp 2009
ex Suzuki Hayabusa 2008
ex Kawasaki ZX-6R 636 2006
ex Suzuki GSX-600R 1997
ex Honda CBR 600F 1996
Vain nopeet elää..
http://www.youtube.com/watch?v=yCY2X_TwEDs
Varmaan noin 70%. Päätellen siittä miten tämäkin asia herättää pelkoa.
Ei sillä suurta virkaa ole kestääkö mopon kone 100 000 vai 200 000 kilsaa. Suurin osa on kyllä jo piimiintyny kalustoonsa ennen 100.
Ja kun ajattelee, kuinka paljon sitä hienoa pölypaskaa oikeasti kertyy suodattimeen asfalttitiellä ajellessa. Tuskinpa teelusikallista enempää suodattimen vaihtovälillä. Sitten kun ajatellaan, että siitä määrästä 1% on mennyt koneen läpi ja 3% vapaavirtausputsarilla, niin ei se kovin kummoinen hyppysellinen ole. Hiekanjyvät ja kärpäset jäävät kyllä vapaavirtaussuodattimeenkin. Ihan katuajossa en olisi kovinkaan huolissani siitä, miten huonosti joku K&N suodattaa.
Joku tuollainen suodatintesti on eri asia, kun siinä tungetaan putsariin puoli kiloa pölyä ja umpitukkoon vajaassa tunnissa. Sellaista extremeä ei taida katupyörä kokea ihan joka päivä.
Vastaavaa vouhkaamista ovat pelottelut siitä, että kone ei kestä kauan, jos ajaa sisään Mototunen ohjeilla tai saatikka jos käyttää Delvaccia koneessa. Loppu tulee hetkenä minä hyvänsä.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kuinkahan moni mopo ikinä saavuttaa tuota 100 tkm matkaa yleensäkään?(Peltsi @ Touko. 24 2009,10:17) kirjoitti
Honda XL700V Transalp 2009
ex Suzuki Hayabusa 2008
ex Kawasaki ZX-6R 636 2006
ex Suzuki GSX-600R 1997
ex Honda CBR 600F 1996
Vain nopeet elää..
http://www.youtube.com/watch?v=yCY2X_TwEDs
Ei se kone läpi menevästä paskasta hajoa jos suodatin poistaa suurimmat kivet, mutta hieno pölypaska tuppaa kasvattamaan ohipuhallusarvoja nopeasti, hieno kiviaines muodostaa karstaa männänrengasuriin ja alkaa jumittamaan niitä suhteellisen herkästi.
Paperisuodatin on käytännöllinen, senkuin vaihtaa uuden sillontällön eikä se mene tukkoon pölystä kovin nopeasti, lähinnä nuo tarvikevaparit voisi luokitella rihkamaksi millä rahastaa, varsinaista hyötyä niistä ei useimiten ole.
Enemmankin on kyse siita etta onko siita vaparista mitaan iloa. Haittapuoli on jo tullut esille, ei sen haitan tartte olla niin kovin suuri..(B12 @ Touko. 24 2009,10:51) kirjoitti
Ainoa vapareiden hyva puoli joka itselle tulee mieleen on pestavien pestavyys, ei tartte ostella niita suodattimia. Tosin, yleensa ne tuppaa maksamaan sen verran etta silla saa vinonpinon paperisuodattimia..
Tietty voihan sita vaikka paallystaa polvipalat kullalla, kulta on oikein nappara metalli moneen tarkoitukseen..![]()
Sillä hinnalla ei kovin vinoa pinoa saa. Kolme tai neljä plus 16 euroa maksaa pesuaine Konnalta. Ei tarvi monesti pestä että maksaa ihtensä.
Tosiaan hyötyä ei muuta ole tarjolla varmaankaan. Ainaki itellä meni just sopat ihan sevon kun panin vakio koneeseen Pipercrossin putsarin. Piti ottaa se pois kun ei vihti vielä säätöön mopoa.
(ps. halvalla sais Pipercrossin putsarin Varadero/VTR)
Tuossa on meidän pieni kuuden suodattimen testi:
http://www.ducatibikes.com/index.php...suodatin_testi
Lopputuloksena oli että kannattaa pitää alkuperäinen paperisuodatin useimmissa tapauksissa...
Muistan lukeneeni suodattavuustestin (en muista oliko auto vai moposuodattimet) ja niinhän ne vapaavirtaussuodattimet laskee enemmän pölyä läpi.
Erikoista kun motoristit pitää niin tarkasti huolta mopostaan, vaihtaa öljyjä ylitiheään jne ja sitten päästää kurat moottoriin "viritys"suodattimella joka ei välttämättä edes tuo lisätehoa.. ;P
Vapaavirtaussuodatinmyyjät aina mainostavat parempaa virtaavuutta, mutta harvemmin näkee mainostavan suodatuskykyä
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Suosittelen Powerbikea.(HCRF600R @ Touko. 23 2009,12:37) kirjoitti
Itse olen exän ja nykyisen siellä säädättänyt ja homma toimii loistavasti. Joustavaa, hyvää ja rentoa palvelua.
...On siis Raisiossa saman kadun varrella kuin esim. Bike World.
'06 Z750 -> '03 SV1000S -> '03 LC4 Supermoto
En tiedä miten kauan K&N vapari on tässä mun mopossa ollut mutta varmuudella ainakin 10 vuotta. Alakerralla ajettu avaamatta n. 150tkm. Vastaavia kilometrejä löytyy varmaan aika monelta muultakin.(eddie71 @ Touko. 24 2009,11:39) kirjoitti
Vai johtuisko tuo kesto delvakeista...
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Tuolla 2002 vuonna joku oli saanu selville testituloksia paperi ja kuitusuodattimen välillä:
In 60 minutes the AC Filter accumulated 574gms of dirt and passed only 0.4gms. After only 24 minutes the K&N had accumulated 221gms of dirt but passed 7.0gms. Compared to the AC, the K&N “plugged up” nearly 3 times faster, passed 18 times more dirt and captured 37% less dirt.![]()
Eli tästä voidaan päätellä, että vapaavirtaussuodattimella pysyy venttilit ja kanavat uuden veroisina, kun saavat jatkuvaa hiekkapuhallusta. Kannattaa siis käyttää vapaavirtaussuodattimia. Koneen keston kannalta ei liene mitään ongelmaa.
Dixi et animam levavi
joo, siinä vähän niinkuin kanavat avartuu kokoajan, eli silloinhan virtausta/tehoa tulee jatkuvasti lisää(ek@ @ Huhti. 22 2010,17:25) kirjoitti
Koneen keston kannalta ei ole ongelmaa, kun muistat vaan valita sellaisen moottori´aihion´, joka muutenkin tulee leipomaan kiinni muutaman kympin ajettuna. Tällaisten avulla voi tietysti prosessia vielä vähän nopeuttaa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Terse!
Tuolla muualla "kaverit" esittelee musiikkivehkeitään kun
välillä ihmettelen, ollaanko tekemässä muuta kuin touhutaan
helvetisti ja lihotetaan heebelikauppiasta *.
Paneudutaan nyt sitten tapojen vastaisesti ihan kunnolla tähän putsariproblematiikkaan.
Tuolla aiemmin tulikin jo esiin se, että yllättävän monessa mopossa putsarikotelot ym. kokonaisuutena ottaen muodostuvat tulpaksi hengitykselle. Jos sitä havumetsän henkäystä lähdetään hakemaan suuria määriä lisää, on tietenkin selvitettävä tilanne ko. vispilässä ensimmäisenä.
Sitten tullaankin koko putsarin funktioon ylipäänsä.
Livetään hieman sivuun ja rallipuolelle.
Menee siinä vanha konnakin laakista sanattomaksi....
kun kesäralleissa näkee isolla rahalla ja hyvin tehtyjä junnupelejä....... pelkät verkot imusuppiloiden edessä.
Pätkillä työntää pölyä niin, että seuraava kuski vetää enimmän
matkaa ihan säkki päässä.
Se on kuulkaa pata adjöö parin pätkän jälkeen ja piste!
Ei siihen kiviä tarvita!
Mopopuolella sama tilanne esim. crossissa.
Pari rundia... siis noin 5min. riittää!
Akilleen kantapää nimittäin on...... tuolla aiemmin esiintullut:
Männänrenkaat!
Tappiteho ei heti katoa. Kun padan painattaa ihan punaiseksi,
turpoaa se sen verran että rullillakaan ei suurta eroa huomaa,
mutta se alue millä "mennään" on ihan kadonnut.
Männänrenkaat ovat äärimmäisen herkkiä keksintöjä.
Niiden merkitys koneen "tärähtämiselle" on myös aivan
olennainen.
Ihan sama, kuinka paljon ja miten hienoa krääsää on ruuvattu
kiinni..... jos ei renkaat ole "kohdallaan"..... *
Ei nyt mennä tuolle tielle pitemmälle.... putsareistahan..
Sen verran on kuitenkin pakko todeta, että kisapeleissä.... jos liikutaan vaikka parinsadan kaakin huippeissa, uuden
padan.... siis uusien sylintereiden, mäntien, "oikeiden" renkaiden....... pelkästään ns. käyttöönoton yhteydessä on mahdollisuus (putsarihommista riippumatta)
toimimalla "oikein"... tai "väärin".... saada helposti 5hp:n ero "pelialueelle"
siihen samaan pataan!!! * EI IHAN PIKKUJUTTU!
Asiaan! *
Kannattaa siis satsata siihen, että pata saa niin puhdasta
ilmaa kuin mahdollista!
Nyt sitten riippuu tolkuttomasti siitä, missä ajelee, koska ajelee ja kuinka paljon ajelee.
Lähtökohtaisesti kaikissa moottorikäyttöisissä laitteissa on lapsellisen pienet suodatinpinta-alat..... koska tilasta on pula.
Ei tarvitse olla mikään ydinfyysikko laskeakseen äkkiä, millainen
ilmapumppu kone on, ja millaisen käikäleen läpi se joutuu
hengittämään.
Edelleen.... jos ajetaan pölyisissä oloissa, "tukkoonhan" se menee hyvin nopeasti..... ja siitä sitten taas seuraa.......
Mutta.... mitä "harvempi" filtteri, sen paremmin se tietenkin
vetää moskaa läpi...... ja menee hitaammin tukkoon....
Onko ihan vitun yksinkertaista *
Nyt on sitten vaan rakennettava se "kirkko keskelle kylää"
Eli päättää itse, onk-onk kiva, kun tallilta lähtiessä on
sen puoli kaakkia enemmän, mutta kun on höylätty
tuossa kevätpölymyrskyssä ja syötetty paskaa koneelle niin että se pehmenee väistämättä.........
Vai onk-onk kivaa, kun pitää kunnon putsaria..... vaihtaa tai putsaa sen kunnolla TODELLA USEIN..... ja pitää
patansa terveenä pitkään.
Jos ajelee paljon alkukeväällä ja tai myöhemmin vesikeleissä,
voi ihan suosiolla unohtaa huoltokirjan "välit".
Kyllä se mopo käyntiin lähtee ja vie perillekin.... tukkosella
putsarilla tai töhnää syöneenä, mutta...
Putsareiden pesu/putsaus onkin sitten ihan oma juttunsa.
Ihan oikeesta ja pitkästä kokemuksesta voin sanoa, että
yhdeksän niistä "vimpanpäälle" jynssätyistä putsareista
on todellisuudessa edelleen tolkuttoman täynnä
paskaa!!!!
Pyytäessä eri kisapaikoilta joskus muita
kuin uusia, "puhtaita" putsareita näytille.... ja kokeillessa
paljonko niistä siunaantuu edelleen roinaa ja miten helposti
yllättää kerta toisensa jälkeen monen "mekatsun".
Ei ehkä halpa ratkaisu, mutta hyvä, on aloittaa kausi
uudella putsarilla..... ja kun pölykausi oikeasti
hellittää...... nakkaa sen hevon helvettiin!
OK... muutama kymppi... ja "puhtaaksi" sitä et kuitenkaan
ikinä saa vaikka kuinka nysväät!
Että näin....
On tässä kuitenkin tullu moailimoo kierreltyvä ja naotittuva
palakkoo ruuvvoomisesta melekosesti...... *
Voihan putsarihommista toki olla muutakin mieltä, mutta
mulla ei ole koskaan ollut aikaa eikä intoa tuhrata jotain pelkän tuhraamisen takia.....
Toki, kuten sanottu, jokainen tulee tavallaan onnelliseksi.
Eikä eri näkökohdista "keskustelu" tarkoita sitä, että
joku... tai kukaan olisi absoluuttisen oikeassa.
Kyse on enemmänkin siitä... minkä "perässä ollaan".
Sitten on konsteilla merkitystä ja eroa.
Tiedä sitten, paljonko käyttöikä lyhenee vaikka vetäis samoilla
patarasvoilla ja putsarilla vuodesta toiseen......
Kyllä se pitkään käyntiin lähtee ja kukkuu kotiin asti tavalla
tai toisella.
Seuraavahan se silti tärkeintä on....... *
![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Mulle ei ihan helpolla tule vapaavirtaussuodatinta. Ostin käytetyn auton, jossa oli vapaavirtaussuodatin. Imukanavat olivat hienon hiekkapölyn peitossa. Siinä oli hieman ontuva käynti. Koko karmeus paljastui, kun kone käytettiin ohivuotomittauksissa. 80tkm ajetun auton pytyt oli aivan losot. Hirmuset ohipuhallukset nimenomaan sylintereissä.
Hiljattain katsoin pari testiä noista suodattimista.
Mönkkäristä saatiin testin heikoimpia teholukemia vapaavirtaussuodattimilla.
Toisessa testissä tehtiin laboratoriossa testejä. Vaparien suodatuskyky oli n. 30% verrattuna laadukkaisiin paperisuodattimiin.
Omista kokemuksista ja niitä tukevista testeistä johtuen en osta vehjettä, jos tiedossa on, että siinä on käytetty hiekanvapaavirtaussuodatinta.
Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8
+1 !(Zuhnu99 @ Huhti. 23 2010,11:33) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."